Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 409 462
  • 15 517

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Sellaisissa yrityksissä, jotka ovat vähän kiikun kaakun, niin saattaa tulla irtisanomisia ja lomautuksia.”

Onko tämä jotenkin vaikeasti ymmärettävä lause AY-henkiselle? En minä ainakaan tuossa mitään uhkailua näe, vaan kylmänviileää analytiikkaa, jonka tosipohjaisuus on helppo todentaa.

Mutta toisaalta, mitäpä sillä uhkailulla on väliäkään. Syy niihin potkuihin on toki hallituksessa. Se kannattaa pitää mielessä sitten kun sen lopputilin töistä saa. Ei sillä välttämättä ruokaa perheelle saa, mutta onpahan parempi mieli.
Sinä olet siis löytänyt jo eläkeviran, onnittelut! Duunarin kannattaa pitää mielessä, että vaikka nyt olisi hyvä työpaikka ja ehdot kohdallaan, niin onko sama työpaikka enää edes olemassa kymmenen, kahdenkymmenen, tai kolmenkymmenen vuoden päästä? Ja vaikka olisit työsi aina hoitanut moitteettomasti, niin silti talousluvut ovat voivat olla sinua vastaan, kun vähentämisen tarve iskee.
Vaikka nyt olisi käytössä paikallinen sopiminen, niin seuraavassa mahdollisessa työpaikassa ehdot saattaa mennä täysin TES:in mukaan, joten hiukan on outoa, jos niihin tai muihin työehtoihin duunari haluaa heikennyksiä.

Viime ajat se on taas osoittaneet, että isot ja vakaatkin yritykset voivat mennä nurin, kuten rakennusalan ahdinkokin osoittaa. Oma epäilykseni on, ettei aivan jokainen rakennusalalla työskennellytkään ole löytänyt pestiä, jota pääsisi suorittamaan samoilla ehdoilla, kuin alta menneessä työpaikassa. Toki voi aina viisastella, ettei sellaista työpaikkaa tarvitse ottaa vastaan. Aina vain ei ole kauheasti työntekijällä varaa valita, jos jotain haluaa elääkseen tehdä.
 

Vatso

Jäsen
En tiedä onko lukenut, luitko sinä tuon jutun vai vain nuo lainatut, kun siellä on muutakin? Missä muuten lukee, että näissä maissa lakko olisi rajattu tuntiin tai pariin, kun sellaistakin ainakin EK-johtajien suusta on kuulunut? Kuulostaa vaan aika erikoiselta rajaukselta ja oikeastaan ennemmin sellaista stubb-tyyliseltä sain-sen-ihan-omasta-päästä -tyyppiseltä. Tai sitten tässä on vaan kommari proffana, se on varmaan suosituin selitys.
En nyt tiedä mitä siitä olisi pitänyt lukea, kun artikkelissa on selvästi Ruotsi ja monta muutakin maata laatikossa "Poliitttiset lakot sallittu". Tuota hesarin juttua en köyhänä pääse kokonaan lukemaan, mutta varmaan siinä sitten on joku oleellinen virhe tuosta löydetty.

Ruotsin osalta tuo poliittisten lakkojen rajaaminen pariin tuntiin tulee hyvinkin selvästi siinä esille, asiasta on Ruotsin työtuomioistuimen päätös ja muihin päätöksiin viitataan artikkelissa suoraan ja olisi kiva kuulla, miksi nämä päätökset eivät ole luotettavia?
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
"Sellaisissa yrityksissä, jotka ovat vähän kiikun kaakun, niin saattaa tulla irtisanomisia ja lomautuksia.”

Onko tämä jotenkin vaikeasti ymmärettävä lause AY-henkiselle? En minä ainakaan tuossa mitään uhkailua näe, vaan kylmänviileää analytiikkaa, jonka tosipohjaisuus on helppo todentaa.

Mutta toisaalta, mitäpä sillä uhkailulla on väliäkään. Syy niihin potkuihin on toki hallituksessa. Se kannattaa pitää mielessä sitten kun sen lopputilin töistä saa. Ei sillä välttämättä ruokaa perheelle saa, mutta onpahan parempi mieli.
Niin tähän vaikea suhtautua koska oma työni ei ole kiikun kaakun lähelläkään. Ja ruo syy ja seuraus -suhde on mielenkiintoinen. Ikäänkuin hallitus olisi jollain pyhällä ristiretkellä ja kaikki keinot on oikeutettuja. On ostettu heidän agendansa ihan täysin. Taidat itse olla anti Ay henkinen. Sitäkin ihan yhtä vaikea käsittää. Samalla tavalla hallituksen syy kuin on työttömien syy. Missä kollektiivinen vastuu?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ruotsin osalta tuo poliittisten lakkojen rajaaminen pariin tuntiin tulee hyvinkin selvästi siinä esille, asiasta on Ruotsin työtuomioistuimen päätös ja muihin päätöksiin viitataan artikkelissa suoraan ja olisi kiva kuulla, miksi nämä päätökset eivät ole luotettavia?
Ok, professori Bruunilla on varmastikin sitten väärää ja / tai vanhaa tietoa, kun toteaa, että "jopa kahden viikon poliittinen lakko on naapurissa todettu tuomioistuimessa lailliseksi".
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Taidat itse olla anti Ay henkinen. Sitäkin ihan yhtä vaikea käsittää. Samalla tavalla hallituksen syy kuin on työttömien syy. Missä kollektiivinen vastuu?

Kyllä, olen hyvin vahvasti AY-vastainen, niin pitkään kun se toiminnallaan aiheuttaa Suomelle vahinkoa pitkässä juoksussa. Tämän lakon laskennalliset kulut ovat 360 miljoonaa euroa. Siis 0,36 miljardia. Ja nyt on jo tiedotettu uusista. IMF:n (jotka kiistatta ovat parempia taloustietämyksessä kuin minä tai sinä) arvio on, että Orpon hallitus tekee oikeanlaisia liikkeitä, mutta liian lievinä. Enemmän pitäisi tehdä.

Mutta AY-liike on päättänyt, että muuvit ovat vääriä, ja sen seurauksena aiheutetaan tarve vieläkin suuremmalle leikkurille? Ja sinä ihmettelet, miksi minä olen AY-vastainen?
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Kyllä, olen hyvin vahvasti AY-vastainen, niin pitkään kun se toiminnallaan aiheuttaa Suomelle vahinkoa pitkässä juoksussa. Tämän lakon laskennalliset kulut ovat 360 miljoonaa euroa. Siis 0,36 miljardia. Ja nyt on jo tiedotettu uusista. IMF:n (jotka kiistatta ovat parempia taloustietämyksessä kuin minä tai sinä) arvio on, että Orpon hallitus tekee oikeanlaisia liikkeitä, mutta liian lievinä. Enemmän pitäisi tehdä.

Mutta AY-liike on päättänyt, että muuvit ovat vääriä, ja sen seurauksena aiheutetaan tarve vieläkin suuremmalle leikkurille? Ja sinä ihmettelet, miksi minä olen AY-vastainen?
Kuuntelin itsekin tuon IMF raportin politiikkaradiosta. Siihen he eivät ota kantaa onko nämä oikeita toimenpiteitä. Minä olen Ay henkinen ja minulla siihen aivan yhtä pätevät syyt kuin sinulla.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Miten hallitus sitten parantaa näiden teknologiateollisuuden - ja raksa-alan yt-aaltojen takia vaikeuksiin joutuvia. Kai tähän jotain tukea annetaan, työryhmiä onneksi perustettiin. Korjausrakentamista yritetään jotenkin tukea. Uudelleen kouluttautumista ei haluta tukea, vaikka Satonen pyörsi sanansa osittain. Työttymiä kurjistetaan vaikka töitä on kokoajan vähemmän.

Positiivisena voi sanoa, TKI-investoihin panostetaan kuten edellinen hallitus teki. Korkeakoulu tukeminen uupuu, onneksi edellinen hallitus nosti aloituspaikkojen määrää. Myös infraan panostaminen positiivista ja moneen hankkeeseen haetaan vielä EU-rahaa. Kukapa firma haluisi työskennellä, jos Suomen infra on täysin paska. Puhtaaseen siirtymään panostetaan, kuten teki edellinen hallitus. Yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon panostetaan, hyvä homma. Vielä pitäisi yritystukijärjestelmän karsiminen käydä läpi, kuten asiantuntijat sanovat. Voisi myös pistää liitot verolle, niin työnantaja- kuin työntekijäpohjaiset. Säätiötkin voisi pistää verolle.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Miten hallitus sitten parantaa näiden teknologiateollisuuden - ja raksa-alan yt-aaltojen takia vaikeuksiin joutuvia.
Voisi kysyä, miten tämä lakkoilu parantaa yritysten ja sitä myöten työntekijöiden asemaa. Kylmää kyytiä tulossa kummallekin osapuolelle ja liittojohtajiahan tämä ei koske, koska nauravat matkalla pankkiin, koska heidän omiin tuloihinsa tuolla touhulla ei ole mitään merkitystä.

Muutenkin keskustelu tuntuu pyörivän isojen pörssiyhtiöiden ympärillä, mutta kun täällä kuitenkin valtaosa firmoista on pk-yrityksiä, joilla ei ole mitään valtavia resursseja taustalla ja täten nämä lakot iskevät heihin huomattavasti kovemmin. Pitäisi jotain realismia pitää mukana näissäkin jutuissa, koska ei se raha edelleenkään taivaasta putoa, vaikka kuinka odottaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luettele lakkojen takia konkurssiin menneet yritykset, niin minä voin luetteloida mitä lakoilla on saatu aikaan.

Miksi? En minä ole väittänyt, että sellaisia olisi olemassa. Vielä.

edit. Oletko ihan aidosti sitä mieltä, että valmiiksi heikot yritykset eivät näiden lakkoilujen seurauksena ole vaarassa kaatua?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Niin, miksi työntekijät ovat ainoa osapuoli ketä joustaa säästöillä. Miten EK joustaa työohjelmallaan. Yritystukijärjestelmään ei kosketa, vaikka sen karsimisesta on puhuttu vuosikausia.

Onneksi sentään nykyinen hallitus jotenkin panostaa teknologiateollisuuden - ja raksa-alan yt-aallon takia työpaikkansa menettäviin, niin työnantajiin kuin työntekijöihin. Ei näitä täysin yksin voi jättää.
 
Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä, olen hyvin vahvasti AY-vastainen, niin pitkään kun se toiminnallaan aiheuttaa Suomelle vahinkoa pitkässä juoksussa. Tämän lakon laskennalliset kulut ovat 360 miljoonaa euroa. Siis 0,36 miljardia. Ja nyt on jo tiedotettu uusista. IMF:n (jotka kiistatta ovat parempia taloustietämyksessä kuin minä tai sinä) arvio on, että Orpon hallitus tekee oikeanlaisia liikkeitä, mutta liian lievinä. Enemmän pitäisi tehdä.

Mutta AY-liike on päättänyt, että muuvit ovat vääriä, ja sen seurauksena aiheutetaan tarve vieläkin suuremmalle leikkurille? Ja sinä ihmettelet, miksi minä olen AY-vastainen?

Mitkä ovat oikeanlaisia liikkeitä? Muutamia on mutta suurin osa on köyhän kyykytystä.
Näiden lakkojen pohjimmainen syy on se että Hallitus tekee kaiken sen mitä EK haluaa ja sehän ei käy.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hallituksen tulisi tehdä rytinällä nyt paljon enemmän, onko ne sitten leikkaukset, veronkorotuksia tai alennuksia, sopeuttamisia tai mitä tahansa. Aivan liian kauan on nyt luotettu ihmeseiniin, josta otetaan tarvittaessa rahaa.

Lisäksi olisi hyvä pyrkiä nyt tuomaan ilmi, hyvin kansankielellä, kuinka suurissa ongelmissa talouden kanssa ollaan. Kohta ulkopuoliset tahot sanoo, miten toimitaan ja uskoisin sen olevan vielä raaempi keino kuin nyt olevat.

Sitä myös mietin, että missä vaiheessa ei ole enää duunari? Jos vaikka kovalla työllä ja riskillä saa pystyyn firman, jossa paiskinut yksin ympäripyöreitä 5 vuotta ja onnistuu laajentamaan, jotta voi palkata jonkun töihin. Onko sitten siirtynyt porvariksi ja suureksi saatanaksi? Vaikka yhä tekisi hullunlailla töitä?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äänestin hallituspuoletta, en ole lakkojen kannalla, uudistuksia varmasti tarvitaan... Mutta silti, nyt Orpo se pää pois persiistä ja neuvottelupöytään mahdollisimman nopeasti, jotta tulevat lakot vältetään. Muutenkin hallitus mokasi tämän homman, kun ei jättänyt mitään neuvotteluvaraa ja kokemattomat ministerit alkavat samantien suututtamaan AY-liikettä mafia twiiteillä. Pitkän ajan ymmärrys tuntuu puuttuvan miten tällaiset asiat kuuluu hoitaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitkä ovat oikeanlaisia liikkeitä? Muutamia on mutta suurin osa on köyhän kyykytystä.
Näiden lakkojen pohjimmainen syy on se että Hallitus tekee kaiken sen mitä EK haluaa ja sehän ei käy.

No ainakin kansainvälisten asiantuntijoiden mielestä Orpon hallitukset liikkeet ovat olleet tähän asti oikeansuuntaisia, mutta liian lieviä. Jos noita talousasiantuntijoita kuunneltaisiin, köyhä olisi vielä pahemmin kyykyssä. Onneksi sitä ei vasemmiston rummuttamasta propagandasta huolimatta hallitus halua.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
No ainakin kansainvälisten asiantuntijoiden mielestä Orpon hallitukset liikkeet ovat olleet tähän asti oikeansuuntaisia, mutta liian lieviä. Jos noita talousasiantuntijoita kuunneltaisiin, köyhä olisi vielä pahemmin kyykyssä. Onneksi sitä ei vasemmiston rummuttamasta propagandasta huolimatta hallitus halua.

Kansanväliset asiantuntijat eivät tiedä mikä on esim terveydenhuoltoalan palkkakuoppa vaikka esim Ruotsiin. Jos palkankorotukset sidotaan vientialoihin niin kuka haluaa olla silloin matalapalkkaisessa työssä? Vastaus on ei kukaan ellei ole pakko.

En mä edellisen hallituksen touhuja hyväksy sen enempää mutta se ei lähtenyt ajamaan kummankaan osapuolen etua mitä nykyinen Hallitus tekee.
Mutta siitä olen varma että nykyinen Hallitus ei tätä taistoa tule voittamaan, koska jos se ei peräänny niin Suomi menee kiinni kokonaan viimeistään huhtikuussa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kansanväliset asiantuntijat eivät tiedä mikä on esim terveydenhuoltoalan palkkakuoppa vaikka esim Ruotsiin. Jos palkankorotukset sidotaan vientialoihin niin kuka haluaa olla silloin matalapalkkaisessa työssä? Vastaus on ei kukaan ellei ole pakko.

Mutta ne asiantuntijat ymmärtävät sen, että sillä suunnalla, johon meidän talous on menossa, ei kyetä jatkossa maksamaan palkkaa senkään vertaa mitä nykyään. Sitäkö AY-liike haluaa?
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Äänestin hallituspuoletta, en ole lakkojen kannalla, uudistuksia varmasti tarvitaan... Mutta silti, nyt Orpo se pää pois persiistä ja neuvottelupöytään mahdollisimman nopeasti, jotta tulevat lakot vältetään. Muutenkin hallitus mokasi tämän homman, kun ei jättänyt mitään neuvotteluvaraa ja kokemattomat ministerit alkavat samantien suututtamaan AY-liikettä mafia twiiteillä. Pitkän ajan ymmärrys tuntuu puuttuvan miten tällaiset asiat kuuluu hoitaa.
AY-liike käyttää aina sen ainoata asetetaan, eli lakkoja. Ei neuvottelu tätä tilannetta miksikään muuta, sitä asetta käytettäisiin sitten neuvottelutulosten edistämiseen. Iso sulka pitää tästä nykyiselle hallitukselle antaa ettei ole vielä taipunut. Sanoin jo viime keväänä, että toivottavasti isoja uudistuksia uskalletaan tehdä, vaikka se kävisi kannatuksen päälle. Tulevat sukupolvet sitten kiittävät, vaikka aikalaiset märisevätkin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mutta ne asiantuntijat ymmärtävät sen, että sillä suunnalla, johon meidän talous on menossa, ei kyetä jatkossa maksamaan palkkaa senkään vertaa mitä nykyään. Sitäkö AY-liike haluaa?

Ay-liike on oma lukunsa. Mutta niinkuin sanoin niin Satonen ei ymmärrä sitä että asioista pitää sopia eikä pysyä poteroissaan. Kokoomuksen kannatukseen tämä ei vaikuta mutta Perussuomalaisille tämä tulee olemaan katastrofi.

Mutta tämä dilemma ei pääty ennenkuin hallitus antaa periksi, ikävää sinänsä. Ei tämä lakkoilu ole kenenkään etu, tosin eipä se Tampereella juuri ole näkynyt: Kaupat auki ja bussitutkaa kun katsoi niin yli 30 linja-autoo näkyi kartalla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ay-liike on oma lukunsa. Mutta niinkuin sanoin niin Satonen ei ymmärrä sitä että asioista pitää sopia eikä pysyä poteroissaan. Kokoomuksen kannatukseen tämä ei vaikuta mutta Perussuomalaisille tämä tulee olemaan katastrofi.

Siis sopia samalla lailla, kuten Ay-liike teki; marssi sisään, ilmoitti vaatimuksensa, ja kun niihin ei suostuttu käveli ulos? Itseasiassa hallitushan soveltaa nimenomaan tuota AY.n ensin näyttämölle tuomaa taktiikkaa.

Ja lakot loppuu kyllä, kun rahat vähenee. Ei kaikilla ole varaa/halua olla pitkiä aikoja ja suuria määriä pois töistä. Pari rokulipäivää menee varmaan monella vähän pienemmälläkin korvauksella, mutta ajan kanssa alkaa varsinkin provikoita saava sakki miettiä, kannattaako. Osa nyt lakoissa olleista myös ymmärtää, että maan talous on huonossa jamassa, ja varmaan halusikin nähdä, saadaanko tällä suunnanmuutosta. Ymmärtävät myös sen, että se talous on tätä menoa entistä pahemmassa jamassa.

Enkä olisi huolissani persujen kannatuksesta. Eiköhän se noissa lukemissa jatkossakin ole, kun nykyinen tilanne kuumentaa vasemmistoa. Ja siitä persuleiri nauttii.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Itse olen luopunut mm. osasta lomarahojani ja vapaa-aikaani 3 vuoden ajan, luopunut osasta eläketurvaani sisältäen työuran pidentämisen, suurentanut osuuttani työttömyysvak.maksuista, luopunut oikeudestani vuorotteluvapaaseen ja lisäksi usealla kierroksella suostunut mataliin korotuksiin yhteisen edun nimissä. Ei ihan kolise tuo "ei koskaan mistään".
Tiedän että ymmärsit minun tarkoittaneen liittoja. Tietysti yksittäiset henkilöt tekevät myös omia päätöksiä ja myös järkeviä, kuten olet tehnyt myös.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Siis sopia samalla lailla, kuten Ay-liike teki; marssi sisään, ilmoitti vaatimuksensa, ja kun niihin ei suostuttu käveli ulos? Itseasiassa hallitushan soveltaa nimenomaan tuota AY.n ensin näyttämölle tuomaa taktiikkaa.

Ja lakot loppuu kyllä, kun rahat vähenee. Ei kaikilla ole varaa/halua olla pitkiä aikoja ja suuria määriä pois töistä. Pari rokulipäivää menee varmaan monella vähän pienemmälläkin korvauksella, mutta ajan kanssa alkaa varsinkin provikoita saava sakki miettiä, kannattaako. Osa nyt lakoissa olleista myös ymmärtää, että maan talous on huonossa jamassa, ja varmaan halusikin nähdä, saadaanko tällä suunnanmuutosta. Ymmärtävät myös sen, että se talous on tätä menoa entistä pahemmassa jamassa.

Enkä olisi huolissani persujen kannatuksesta. Eiköhän se noissa lukemissa jatkossakin ole, kun nykyinen tilanne kuumentaa vasemmistoa. Ja siitä persuleiri nauttii.

Teollisuusliitto masinoi nämä kyllä hyvin. Lakkoavustukset tulee viikon sisään ja sen puolesta ei väeltä rahat lopu. Toki rajansa senkin rahan riittävyydellä on.

Lakossa olijat ajavat tottakai ovat huolissaan kun hallitus puuttuu asioihin (neuvottelematta) jotka niille ei kuulu. Kyllä se persujen kannatukseen iskee duunareiden äänien osalta. Taloutta pystyy parantaan muulla tapaa :D
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toivoisin melkeinpä, että näiden kaikkien lakkojen ja muiden vastaavien seurauksena talous ottaisi kerralla kunnon kuopan ja muutokset/leikkaukset pakotettaisiin tapahtumaan mahdollisimman pian EU:n puolesta. Ei tässä tunnu muuten ratkaisua löytyvät kun kukaan ei halua leikata mistään omasta, tällä menolla taloudella on edessä pitkä ja tuskallinen nälkäkuolema.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös