Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 494 534
  • 15 635

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saattaa Aalto saada entistestään lisääntyvää kritiikkiä omiltaan. Kentällä oltiin laajastikin aika pettyneitä Teollisuusliiton sopimukseen, tehtyä sopimusta pidettiin hyvinkin laihana varsinkin liittopomojen kovan ennakkouhon jälkeen.

Omaan työpaikkaani ahtaajien lakko jatkuessaan tulee kyllä vaikuttamaan suuresti. Toimimme ulkomailta tuotavien isohkojen teknisten laitteiden parissa. Melkoisen loven voivat aiheuttaa yhtiömme tulostavoitteeseen, joka on asetettu aika korkealle parin viimevuoden vaisuuden takia. Korona + komponenttipula jarruttivat tuotantomääriä ja siten myös taloudellista tulosta rajusti.

Varmasti tulee Aalto saamaan kritiikkiä. Uho oli tosiaan kova, mutta sitten suostuttiin tähän sopimukseen. Kaippa ahtaajilla on ollut samanlainen uho ja nyt haluavat ne isommat korotukset.

Lakkoa Suomi kestää 1-2 vk joten kuten, mutta sen jälkeen alkaa tulemaan hikiset paikat ja sopimus on saatava keinolla millä hyvänsä. Mitä pidemmälle sopu menee, niin sitä paremmat valtit ahtaajilla on, koska saavat koko toimitusketjun sekaisin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
On muuten semmoinen kutina, että Teollisuusliitto vetää nyt johtopäätöksensä tästä "Suomen vientivetoisesta mallista", ja kieltäytyy ensi kierroksella tekemästä päänavausta. Ja eihän tämä toimikaan, kun ei ole mitään konsensusta eikä esimerkiksi metsäteollisuus ole edes näennäisesti mukana. Jossain oli, että tällainen välimalli on vielä huonompi kuin tupot tai kokonaan vapaa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Kuinkahan suuri prosentti satamien rahdeista kulkee raiteilla? Jos sopimus saataisiin aikaiseksi ahtaajien puolella niin kuinka paljon satamissa tulisi tyhjäkäyntiä jos rautatielakko tulisi ensi viikolla. Ylityö ja vuoronvaihtokieltohan tulee noissa jo keskiviikkona ja rajoittaako sekin jo, että nyt lakon aikana tullutta kuljetuspainetta ei voisi purkaa ylitöiden kautta pois..
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kekkosella oli viesti ahtaajille jo aikaa sitten, ja se viesti on ikävä kyllä kestänyt aikaa hieman liikaa. Linkki Kekkosen viestiin Youtubeen.



Naapurissa Olof Palme ei ainoastaan puhunut, vaan teki uudistuksia jotka tänäkin päivänä pitävät Ruotsin lakkoilut minimissä. Palme ajoi 40 vuotta sitten läpi työntekijäpuolen myötämääräämisoikeuden ja tulkintaetuoikeuden yrityksissä.

Suomessa tähän ei ole ollut halukkuutta kummallakaan osapuolella. Luottamusta ei ole ja työnantajapuoli haluaisi paikallisen sopimisen rusinat ilman ed mainittua vastaantuloa, koska pelkää direktio-oikeuden saneluvallan menettämistä. Ay liike taas kokee lakko-aseen olevan parempi selkänoja johon se Suomessa olemassaolonsa perustaa. Historian raskaita painolasteja.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Alkaa mennä siellä sun täällä tehtaat kiinni, tämä viikko on ratkaiseva. Sen jälkeen ahtaajat ovat saaneet isot tehtaat kiinni. Puutuotannossa on jo tehtaita säpissä ja muu teollisuus seuraa tiiviisti perässä. Eikä se ole vain nämä tehtaat, myös kuljetusliikkeiltä loppuvat työt.
Rakennetaan rautatietunneli Tallinnaan pikimmiten maksoi mitä maksoi. Rahaa on. Lainoja / velkaa ei tarvitse maksaa takaisin sanoi joku viisas.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kuntien - ja hyvinvointialueiden ylimääräisiin palkankorotuksiin ei siis vielä saatu aikaiseksi ratkaisua.

Neuvottelut kuntien ja hyvinvointialueiden palkankorotuksista jatkuvat yli tiistain virallisen takarajan. Hoitajaliitot Super ja Tehy kertovat tiedotteessaan, että neuvotteluja jatketaan tulevana perjantaina.

Neuvotteluissa pitäisi sopia Kunta- ja hyvinvointialuetyöantajien (KT) kanssa, miten hyvinvointialueiden ja kuntien henkilöstölle maksetaan heille luvattu ylimääräinen palkankorotus.

 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuntien - ja hyvinvointialueiden ylimääräisiin palkankorotuksiin ei siis vielä saatu aikaiseksi ratkaisua.

Neuvottelut kuntien ja hyvinvointialueiden palkankorotuksista jatkuvat yli tiistain virallisen takarajan. Hoitajaliitot Super ja Tehy kertovat tiedotteessaan, että neuvotteluja jatketaan tulevana perjantaina.

Neuvotteluissa pitäisi sopia Kunta- ja hyvinvointialuetyöantajien (KT) kanssa, miten hyvinvointialueiden ja kuntien henkilöstölle maksetaan heille luvattu ylimääräinen palkankorotus.

Ei ole pelkästään ylimääräiset korotukset, vaan myös yleiskorotukset ovat auki. Aiemmin sovittiin alustavasti 1,9 % tämän vuoden korotukseksi, mutta yleinen linjahan on ollut n. 3,5 % ja kuntakorotus lasketaan verrokkialojen keskiarvosta, joista vielä AKT:n sopimus puuttuu kokonaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joo, jos AKT saa merkittävästi paremman potin, niin tulee vaikea seuraavasta kierroksesta, kun Teollisuusliitto haluaa tasata puntit.

Tuosta kuntasopimuksesta soisi puhuttavan niin kuin se on. Kaikki kuntatyöntekijät eivät saa enemmän, vaan se lisäpotti sovitaan paikallisesti ja tullaan kohdistamaan kuoppa-aloille lähes kokonaan. Kyllä mä sen ymmärrän, että tässäkin on palkkakilpailun riski, mutta jotenkinhan niitä kuoppapalkkoja on korotettava. Ihan sama riski ja huuto olisi silloinkin, jos aina teollisuuden jälkeen sovittaisiin kunta-alalle enemmän. Nyt se on kuitenkin etukäteen tiedossa, eikä tarvitse muiden arvailla, mitä sieltä tulee.
Vantaan Opettajien Ammattiyhdistyksen tiedotuslehden mukaan meille 70 % tulee olemaan yleiskorotusta ja 30 % paikallisesti sovittavaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vantaan Opettajien Ammattiyhdistyksen tiedotuslehden mukaan meille 70 % tulee olemaan yleiskorotusta ja 30 % paikallisesti sovittavaa.
Joo näin se menee, mutta nyt ilmeisesti pitää neuvotella, miten tuo keskiarvo lasketaan. Jos olisi ihan automaatio, olisi varmaan saatu aikaseks jo.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo näin se menee, mutta nyt ilmeisesti pitää neuvotella, miten tuo keskiarvo lasketaan. Jos olisi ihan automaatio, olisi varmaan saatu aikaseks jo.

Keskeinen kiista koskee kaiketi kertaerien arvostusta. Näillä tietysti myös yritettiin kiertää tätä ketjuuntumista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Keskeinen kiista koskee kaiketi kertaerien arvostusta. Näillä tietysti myös yritettiin kiertää tätä ketjuuntumista.
Näin varmaan. Vaikeuttaa erityisesti sen päälle tulevan osan arvoa. Minusta reilua olisi laskea niillä korotusten prossilla ja kunnille myös 400 € kertaerä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuljetuspuolen lakko peruuntui, kun sopu saatiin. AKT sai "torjuntavoiton" työnantajapuolen vaatimuksista tekstipuoleen, mutta joitakin heikennyksiä meni läpi, koskien lähinnä suurjuhlapyhiä. Tyytyväinen siihen, että sopu tuli, mutta työnantajan asenne näissä karkeloissa ei lupaa hyvää kahden vuoden päähän, kun taas neuvottelupöytä kutsuu. Prosentit ovat mitä ovat, työnantajan mielestä aina liikaa ja työntekijöiden mielestä liian vähän. Kaipa näillä toimeen tullaan ja verottaja taitaa hyötyä eniten näistä huimista korotuksista.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tyytyväinen siihen, että sopu tuli, mutta työnantajan asenne näissä karkeloissa ei lupaa hyvää kahden vuoden päähän, kun taas neuvottelupöytä kutsuu.
Heh, mutta onneksi työntekijäpuolen asenne lakkouhkauksineen ja rikkurihöpötyksineen oli ensiluokkaista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä tilanne on kyllä kiintoisa: 70-luvulla inflaatiota ajoivat pitkälle palkat (toki myös oli energiashokki), korot olivat puolestaan jähmeitä ja velat sulivat silmissä. Nyt nämä nykyiset korotukset ovat selkeästi inflaatiota pienempiä eli ostovoima reaalisesti pienentyy potentiaalisesti suht reippaastikin, samalla korot reagoivat sangen herkästi ylöspäin. Inflaation saaminen kuriin olisi nyt ensiarvoisen tärkeätä, muuten kuluttajille voi tulla vielä karut olot.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rahastahan sen on kiinni sopimukset. Mutta ei vain siitä. Eräs HSL:lla toimiston puolella työskennellyt kertoi eilen, miten kuskeilla voi olla esimerkiksi 3 tuntia ajoa, 2-4 tuntia palkatonta vapaata siinä keskellä ja perään sitten 3-4 tuntia ajoa. Päivät menee 8-11 tuntiin, mutta palkkaa saa ainoastaan 6-7 tunnilta.

Eihän tuo toimi, sen voi jokainen kokoomuslainenkin sanoa.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Eräs HSL:lla toimiston puolella työskennellyt kertoi eilen, miten kuskeilla voi olla esimerkiksi 3 tuntia ajoa, 2-4 tuntia palkatonta vapaata siinä keskellä ja perään sitten 3-4 tuntia ajoa. Päivät menee 8-11 tuntiin, mutta palkkaa saa ainoastaan 6-7 tunnilta.
Mitä olen ymmärtänyt Tampereelta, niin kaupungin yhtiössä eli TKL:n kuljettajilla (JHL:n TES) on ollut tuollaisia kaksiosaisia aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoihin keskittyviä työpäiviä, joissa välissä palkanmaksu keskeytyy useaksi tunniksi. Noitakin on ilmeisesti pyritty vähentämään vuosien varrella, koska suurin osa kuljettajista ei luonnollisesti tykkää tuollaisista työpäivistä ja perinteisesti uudet kuljettajat saivat ajaa uran alkuvaiheessa enemmän noita ei-haluttuja vuoroja. En ole ihan varma, mutta tuollaisista päivistä on ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa saanut jonkinlaisen ylimääräisen lisän.

Yksityisten liikennöitsijöiden kuljettajat kuuluvat ymmärtääkseni täällä AKT:n TES:n alle ja se ei kaiketi mahdollista tuollaisia kaksiosaisia päiviä, vaan päivästä ainoastaan maksimissaan tunnin "ruokatauko" on palkatonta. Sen tunnin jälkeen kaikki ajo- ja lepoaikasäädösten vaatimat tai aikataulusuunnitelusta johtuvat tauot ovat palkallisia.

Joka tapauksessa noilla tunnin palkattomilla tauoillakin kuljettaja saattaa kahden viikon jaksossa tehdä töitä säännönmukaiset 80 palkallista tuntia, mutta työsidonnaisuusaika onkin jopa 90 tuntia. Vuoden mittaan tuota toki lyhentää pekkasvapaat jonkin verran, mutta joka tapauksessa onhan tuossa kuljettaja ilman kaksiosaisia päiviäkin aikalailla naimissa työn kanssa.

Kun ymmärtääkseni AKT:n TES ei mahdollista noita kaksiosaisia päiviä, niin sitä noudattavissa yrityksissä aamu- ja iltapäiväruuhkille painottuva suurin työntekijätarve on käsittääkseni ratkaistu yleensä niin, että välillä kuljettajilla on noin 6 tunnin työpäiviä ja välillä noin 12 tunnin työpäiviä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tästä voi sitten laskea kohtuullisuutta, kun selviää ahtaajien saaneen pennosia enemmän ja sen hinta oli satoja miljoonia Suomen viennille.

Jos nyt vaikka saaneet prosentin enemmän, niin se on n 500€ bruttona lisää ahtaajille vuodessa. Jos on 3000 ahtaajaa, niin se on semmoset 1,5 milliä vuodessa suoraa palkkakulua työnantajalle. Kyl kannatti.

Ja tuottavuus senkun kasvaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös