Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 495 369
  • 15 636

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kieltämättä vähän valitettavaa seurata vastakkainasettelun lietsomista, kuin jostain 40 vuoden takaa. Vaikka itsekin olen keskivertopalkansaaja muiden joukossa, tiedostan hyvin, että firman etu on myös duunarin etu ja nyt jos koskaan tarvitsemme vastakkainasettelun sijaan koheesiota. Suomella on haastavasta tilanteestamme huolimatta valoa tunnelin päässä, mutta lyhytnäköisillä työtaistelutoimilla emme edistä kilpailukykyämme.

Tilanteessa risoo monia se, että nyt on menty useampi palkankorotuskierros palkkamaltilla 2010 eteenpäin. Kaikki muistavat Sipilän ajan jne. Nyt on kerrankin sellainen tilanne, että yrityksillä on mennyt ja menee lujaa ja kun samalla elinkustannukset ovat karanneet, niin ei ihme, että isoja korotuksia halutaan.

Lakot on pakko hyväksyä, jos ei korotukset muuten toteudu, se on valitettavaa viennin kannalta, mutta näin tämä kuvio toimii. Jos työnantajat ovat tarjonneet vajaata kolmea ja vaatimukset ovat viidessä, niin eiköhän jokainen voi laskea, että noin neljään prosentiin lopulta päädytään ja sehän ei ole Saksan tasoa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.
Ei ole lähiaikojen asia, mutta kuten tuossa jo edellä viittasin, automaatio tulee pienentämään Suomessa työvoiman tarvetta, myös pyörien päällä tapahtuvassa kuljetuksessa. Ei kokonaan, mutta ensin vähän ja sitten vähän enemmän. Sisälogistiikan puolella tapahtuu nopeammin. Tosin logistiikka-alalla on vielä tällä hetkellä työvoimapulaa, mutta ala muuttuu hieman pidemmällä tähtäimellä. Vielä ehtii laittaa persettä penkkiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Edessä voi myös olla tilanne, että sitä tavaraa on vähemmän ja vähemmän kuljetettavana, mikäli kansantaloutemme ajautuu jo nyt hankalasta tilanteesta taantumaan.

Tällä hetkellä toivoisin kompromissihalukkuutta molemmilta osapuolilta, vaikka kova retoriikka toki usein kuuluukin tehokkaaseen neuvottelutaktiikkaan. Suomen talous tasapainoilee tällä hetkellä veitsenterällä ja laajaa yhteiskuntavastuuta, sekä kädenojennusta toivoisin kaikilta. Vastakkainasettelu ei johda mihinkään hyvään.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuljetuksessa jos tavara pitää siirtää Lahdesta Mikkeliin, niin sitä ei voi tehdä Romaniassa tai Etiopiassa.
Kuinka ulkoistaa?
Joo tiedän! Wolt periaate myös näihin kuljetuksiin. Pimeät maahanmuuttajat transitinrämillään kuljettavat tosiedullisesti. Kun jonkun poliisi käräyttää, tulee kaksi tilalle.

Helposti. Ihan samalla tapaa kuin esimerkiksi posti kuskaa naapuriin kannettavaa pakettia satoja kilometrejä jotta tuo sen seuraavana päivänä siihen viereiseen postilaatikkoon.

Teoreettisesti tavaran käyttäminen esim. Romaniassa saattaa olla se halvin keino kuljettaa se Lahdesta Mikkeliin.
 
Yleensä kun tällaisista näkemyksistä on pidetty riittävän kauan kiinni, niin vastaus on ollut ennen pitkää ”ulkomailta”.
Paperiala on tästä hyvä esimerkki.
Työvoiman hinta on ollut pieni osa kokonaiskustannuksista, mutta persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille.
Kun lakon aika maksaa tehtaalle +500K€/tunti, on se omistajalle aika yksinkertaista matematiikkaa.

Mikähän tuossakin ideologisessa lakkoilussa on lopullinen kansantaloudellinen lasku?
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paperiala on tästä hyvä esimerkki.
Työvoiman hinta on ollut pieni osa kokonaiskustannuksista, mutta persettä penkkin laittaneet ahneet kommarit ovat ajaneet tuotannon pitkälti ulkomaille.
Kun lakon aika maksaa tehtaalle +500K€/tunti, on se omistajalle aika yksinkertaista matematiikkaa.

Mikähän tuossakin ideologisessa lakkoilussa on lopullinen kansantaloudellinen lasku?
Vai huono esimerkki? Paperimarkkinat ovat kutistuneet n. 5% per vuosi jostain vuodesta 2010. Koronavuonna dippi oli jotain -10%. Vaikea kuvitella että jonnekin Eurooppaan olisi avattu uusi paperitehdas viimeiseen 10vuoteen. Lähinnä viime vuosina paperitehtaita on suljettu ympäri Euroopan ja paperiduunareiden työt loppuvat joka tapauksessa. Se on ihan muotoseikka, kaatuuko tehdas 2v aikaisemmin vai myöhemmin johtuen liksankorotuksista.

UPM kassa kesti aika hyvin viime keväisen lakon. Tai ainakin paremmin kuin AY-liikkeen kassa. Jos pari kuukautta pystyy pitämään tehtaat kiinni 500k€/tunti, sitten kassassa on ihan helvetisti rahaa tai tuntikustannus on väärä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ole lähiaikojen asia, mutta kuten tuossa jo edellä viittasin, automaatio tulee pienentämään Suomessa työvoiman tarvetta, myös pyörien päällä tapahtuvassa kuljetuksessa. Ei kokonaan, mutta ensin vähän ja sitten vähän enemmän. Sisälogistiikan puolella tapahtuu nopeammin. Tosin logistiikka-alalla on vielä tällä hetkellä työvoimapulaa, mutta ala muuttuu hieman pidemmällä tähtäimellä. Vielä ehtii laittaa persettä penkkiin.
Tämä nyt on ihan paskaa, sinä, minä ja meidän lapsemmekin kasvamme horsmaa ennen kuin raskas liikenne liikkuu tienpäällä ilman kuskia.
 

vimpa

Jäsen
Läheskään kaikissa ulkomaille siirretyissä tuotantolaitoksissa siirron syynä ei ole ollut työläisten (täällä jatkoajassa kommunistien) ahneus. Olen juuri seurannut (sivusta) sangen maineikkaan tuotteen valmistuksen ulosliputusta, vaikka putiikin tulos ollut selvästi plussalla. Eikä mitään työtaisteluita ole ollut vuosiin. Perusteena on tuloskasvuvauhdin pieneneminen maailmantilanteen takia. Hetkellistäkään voittoprosentin taittumista ei vaan sallita, joten ehkäpä sitä ahneutta on yritysjohdoissakin (kommunististen työläisjärjestöjen lisäksi).
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä nyt on ihan paskaa, sinä, minä ja meidän lapsemmekin kasvamme horsmaa ennen kuin raskas liikenne liikkuu tienpäällä ilman kuskia.
Kuski saattaa varmuuden vuoksi olla automatisoidun rekan kyydissä vielä hyvän aikaa, mutta tekniikan nopeaa kehittymistä en lähtisi koskaan aliarvioimaan. Manuaalisen työvoiman tarve tulee joka tapauksessa vähenemään, kuten trendi on ollut jo vuosikymmenet.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuski saattaa varmuuden vuoksi olla automatisoidun rekan kyydissä vielä hyvän aikaa, mutta tekniikan nopeaa kehittymistä en lähtisi koskaan aliarvioimaan. Manuaalisen työvoiman tarve tulee joka tapauksessa vähenemään, kuten trendi on ollut jo vuosikymmenet.
On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
On teillä lapsenusko kohdallaan, jos luulette että suomalainen päättäjä tai poliisi tulee hyväksymään jonkun täysperävaunun ilman kontrollia muun liikenteen seassa seuraavaan 100 vuoteen.
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
Jep. Hevonenkin oli täällä jäädäkseen, eikä tietokoneiden ja tekoälyn vallankumoksesta ollut juurikaan viitteitä vielä 60 vuotta sitten. Muistan itsekin, kuinka "näköpuhelin" oli jotain scififantasiaa ysärin lopulla, mutta niin vain maailma muuttuu.

Mitään viitteitä siitä, että teknologinen kehitys olisi hidastumassa ei myöskään ole, joten en lähtisi lyömään vetoa oikeastasn yhtään mistään, mikä vielä nyt saattaa vaikuttaa utopistiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jep. Hevonenkin oli täällä jäädäkseen, eikä tietokoneiden ja tekoälyn vallankumoksesta ollut juurikaan viitteitä vielä 60 vuotta sitten. Muistan itsekin, kuinka "näköpuhelin" oli jotain scififantasiaa ysärin lopulla, mutta niin vain maailma muuttuu.
Kyllähän se Päätalon Kallekin varmasti jo odotteli näitä nykyisiä metsäkoneita justeerin kanssa kiroillessaan.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mietipä paljonko on tapahtunut kehitystä viimeisen sadan vuoden aikana. Tuskin kovinkaan moni olisi osannut vuonna 1923 ennustaa millainen maailma on tällä hetkellä tavallisen tallaajan silmin. On muuten logistiikkakin ottanut jonkinlaisia edistysaskeleita tässä sadan vuoden aikana.
On, mutta edelleenkin sitä Scaniaa ohjastaa ihminen, ihan niinkuin vuonna 1923 sitä Opelia ohjasti ihminen.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Joo. Keskustelu lähtikin sitten osalla ihan laukalle. Varmaan se oleellisin nyt olisi kuitenkin löytää joku ratkaisu, millä turvataan ostovoimaa ja yritysten kilpailukykyä. Kukaan tässä ei ole voittamassa. Lyhyt sopimus ja vuoden päästä uusiksi. Kyllä molempien puolien pitää kyetä tekemään ne vaikeat päätökset ilman lakkoja. Mutta joku 3% kuulostaa aika alimitoitetulta. Olisiko joku 4,x% hyvä kompromissi. Ei loppuisi kotimarkkinakysyntä kuolisi kokonaan ja vuoden päästä nähtäisiin, mihin se talous on matkalla. Sitten paremmalla näkemyksellä miettimään, mitä jatkossa.

Ps. Missä meidän kotikokkari on keskustelusta. Yleensä jaksanut näissä olla aika aktiivinen. Vai viekö vaalikampanja kaikki voimat
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Minusta tuo kolmisen prosenttia on jo hyvä kompromissi. Kuvittelisi vasentuneimmankin ay-uskovaisen jo tajuavan, että kilpailukykynsä säilyttävä työnantaja on melkoisen olennainen osa duunarin elintason ylläpitoa. Viennin vetoa ei tule riskeerata yhtään nyt, kun mahdollisuuksia olisi nostaa kilpailukykyä muuhun Eurooppaan verrattuna.

Tälleen yrittäjänäkin sympatiat on tietysti tavallisen ihmisen puolella. Itsekin jouduin nostamaan tuntiveloitustani, kun firman kulutkin ovat kasvaneet aika helvetisti viimeisen vuoden aikana ja olisi kiva, että olisi vara maksaa itselleen sellaista liksaa, että saa laskut hoidettua. Useampaan otteeseen olen miettinyt, millaista olisi, jos olisi alaisia yrityksessä. Todennäköisesti omakin tuntiveloitus pitäisi olla merkittävästi nykyistä korkeampi.
 
Vai huono esimerkki? Paperimarkkinat ovat kutistuneet n. 5% per vuosi jostain vuodesta 2010. Koronavuonna dippi oli jotain -10%. Vaikea kuvitella että jonnekin Eurooppaan olisi avattu uusi paperitehdas viimeiseen 10vuoteen. Lähinnä viime vuosina paperitehtaita on suljettu ympäri Euroopan ja paperiduunareiden työt loppuvat joka tapauksessa. Se on ihan muotoseikka, kaatuuko tehdas 2v aikaisemmin vai myöhemmin johtuen liksankorotuksista.

UPM kassa kesti aika hyvin viime keväisen lakon. Tai ainakin paremmin kuin AY-liikkeen kassa. Jos pari kuukautta pystyy pitämään tehtaat kiinni 500k€/tunti, sitten kassassa on ihan helvetisti rahaa tai tuntikustannus on väärä.
Teille maallikoille tiedoksi että paperiala ei pidä sisällään pelkkää paperin valmistusta. Ja sekin sisältää monia lajeja vessapaperista lähtien.
Lisätietoja saa vaikkapa paperiliiton toimistosta.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö Venäjä saa ajaa omiensa asioita siis?

Mikähän ihmeen rinnastus on suomalainen perustuslaillinen yhdistymisvapaus ja ILO-sopimuksin vahvistettu perusoikeus edustamiseen vrt. kansainvälisen oikeuden vastainen hyökkäys toiseen maahan? Nyt jotain tolkkua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko Suomessa ikinä millään alalla käytetty kertakorvausta? Itsestä jopa ihan mielenkiintoinen idea jolloin päästäisi ehkä helpommin eroon joistain prosentin kymmenysten veivaamisesta sen sijaan että puhuttaisiin oikeasti rahasta. Itseä ei paljoa hetkauta onko korotus 1,5 vai 2 prosenttia ja etenkin jos lakkoillaan sen takia kumpi noista korotuksista sitten tulisi.

Onhan kertaeriä ollut sekä usein yksittäisissä kollektiivisopimuksissa sekä tupoissa. Saksan tilanteesta erilaisen tekee se, että siitä ei makseta veroja eikä sova-maksuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös