Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 407 118
  • 15 514

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Karua luettavaa taas tänään tuo iltasanomien etusivu. Hs:kin hyvä juttu vallitsevasta tilanteesta, mutta se on maksumuurin takana niin jätetään se pois tästä kollaasista.




 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Yle on tehnyt ihan hyvän avauksen (huom. kehu) näistä työelämän ongelmista. Keskustelua on vaikea käydä ilman liittoa. Omakin työura on aikanaan alkanut kahvilan kautta kauppaan ja kaupasta sitten aspaan ja lopulta nykyisiin hommiin. Asiakaspalvelua on tullut tehtyä niin kauan, ettei oikeastaan ole hirveästi enää niitä tilanteita, joissa menisi hämilleen.

Moni nuori aloittaa uransa kaupan alalta, josta ainakin minä koen hyvin suurta tarvetta julkisestikin puhua. Epäkohtia on todella paljon ja niihin puuttuminen oli ainakin minulle hyvin vaikeaa. Osassa paikoista hommat toimivat, mutta toimi ainoastaan niin kauan kuin oma lähiesimies oli laadukas. Jos lähiesimies ei ollut kiinnostunut kuin omasta tulospalkastaan niin ongelmia seurasi koko työyhteisön täydeltä.

Niille vanhimmille, joilla on nuoria, jotka aloittavat työuraansa kaupasta niin valistakaa oikeasti näitä nuoria toimintatavoista. Jos tuolla alalla ei ole itse kykeneväinen huolehtimaan omista eduistaan niin työnantaja ei niistä todellakaan huolehdi. Esimerkiksi minulla oli vuosia tilanne, jossa olin täysin käytettävissä täysiaikaiseksi työntekijäksi, mutta sopimustunteja ei saanut kuin 10. Tämä sopimustuntien alimitoitus on työnantajan keino pitää huolta siitä, että muiden toimipaikkojen sairaspoissaoloja saadaan paikattua: käytännössä olet aina kroonisesti kiireessä ja valmiudessa hyppäämään töihin vapaa-ajalla. Itsellänikin oli alkuinnostus työelämään aikanaan ja silloin en tajunnut, miten paljon inhimillisiä voimavaroja vie se, että olet vapaa-ajalla jatkuvassa valmiudessa työhön.

Kauppaan minua kutsuttiin omien vuorojeni päälle töihin kerran viikossa. Usein useita kertoja. Soitot seurasivat jokaisena vapaapäivänä - edes lomalla näitä puheluita ei jäänyt tulematta. Itse kyllästyin ja turhauduin toimintatapoihin oltuani alalla n. 8 vuotta - sen jälkeen rupesin puhumaan epäkohdista ääneen. Kun puhuin epäkohdista ääneen niin työnantaja aloitti määrätietoiset toimet, jolla minut saataisiin pois alalta. Ensimmäiseksi kiusaaminen koski vuorouhkailua: kun tiedossa oli, että minulla oli tietyt päivät, jolloin en halunnut tehdä iltavuoroja niin iltavuorot täyttivät nämä päivät jatkuvasti. Seuraavaksi huomasin, että työyhteisöä alettiin manipuloida minua vastaan: aikaisemmin työntekijät, joiden kanssa olin tullut loistavasti juttuun eivät enää halunneetkaan olla kanssasi samassa työvuorossa. Viimeinen piste oli se, että esimieheni alkoi kertoa, että minusta on tullut asiakkailta valituksia. Yritin kysyä, onko hänellä tarjota jotain omaa sanaansa enemmän näistä valituksista - olen hyvin asiakasorientoitunut ihminen ja asiakaspalvelustani olin lähes aina saanut myös suoraa, positiivisista palautetta. Ihmettelin, miten yhtäkkiä tilanne olisi kääntynyt aivan päälaelleen. Esimieheni vetosi tietosuojaan eikä suostunut julkistamaan lisätietoja.

Lopulta työsuojeluvaltuutettu saapui yksikköömme ja hän tuli suoraan tarjoamaan ratkaisua ongelmaan: siirrämme sinut toiseen toimipaikkaan, koska et tule toimeen tämän yksikön henkilöiden kanssa. Tässä vaiheessa minulla paloi pinna ja totesin, että paras luopua koko hommasta. Irtisanouduin ja poistuin työpaikasta enkä käy siellä vielä, 6 vuotta myöhemmin, edes asiakkaana. Olen katkaissut kaikki välit ja kontaktit tuohon työyhteisöön ja se tuntuu todella pahalta. Ihminen voi oikeasti traumatisoitua näissä paikoissa ja vaatii monen vuoden työn uudelle työnantajalle, saada tällainen ihminen takaisin tolpilleen. Nykyinen työnantajani on aivan eri maailmasta.

Toivon, että tilanne on muuttunut myöhemmin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Hoitajien lakonuhka.

Aika poikkeuksellisen kovat otteet ja retoriikka on Tehyllä. Lakonuhka kohdistetaan teho-osastoihin ja ilmoitetaan myös, että suojelutyötä ei anneta.

Oma ajatus on näiden toimien myötä kääntymässä Tehyn toimia vastaan. Liika hyökkäävyys ja jääräpäisyys alkaa nousemaan pintaan. Tehyn pitäisi mielestäni edesauttaa sovun löytymistä, ei riidan pahenemista.

Onko palstalaisilla tuttavia hoitajapiireissä - millainen mieliala ja suhtautuminen tavallisilla hoitajilla eri puolilla Suomea on tuohon työtaisteluun ja Tehyn toimintaan. Onko Tehyn johdolla laaja tuki puheilleen ja toiminnalleen oman jäsenistönsä keskuudessa? Pitävätkö hoitajat teho-osastojen sulkua ja suojelutyön epäämistä oikeansuuntaisena ja oikeasuhtaisena toimena?

Itse aiemmassa työssä muutamaankin otteeseen törmäsin tilanteeseen, jossa oman liiton puheenjohtajisto ja valtuusto ampuivat yli, olivat liian jääräpäisiä ja pikemminkin pahensivat tilannetta, kuin onnistuivat avaamaan solmuja. Rivijäsenillä oli välillä vaikeuksia ymmärtää oman liiton johtajien puheita ja logiikkaa. Tuli mieleen tässä tilanteessa. (En kuulunut liittoon tuolloin).
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hoitajien lakonuhka.

Aika poikkeuksellisen kovat otteet ja retoriikka on Tehyllä. Lakonuhka kohdistetaan teho-osastoihin ja ilmoitetaan myös, että suojelutyötä ei anneta.

Oma ajatus on näiden toimien myötä kääntymässä Tehyn toimia vastaan. Liika hyökkäävyys ja jääräpäisyys alkaa nousemaan pintaan. Tehyn pitäisi mielestäni edesauttaa sovun löytymistä, ei riidan pahenemista.

Onko palstalaisilla tuttavia hoitajapiireissä - millainen mieliala ja suhtautuminen tavallisilla hoitajilla eri puolilla Suomea on tuohon työtaisteluun ja Tehyn toimintaan. Onko Tehyn johdolla laaja tuki puheilleen ja toiminnalleen oman jäsenistönsä keskuudessa? Pitävätkö hoitajat teho-osastojen sulkua ja suojelutyön epäämistä oikeansuuntaisena ja oikeasuhtaisena toimena?

Itse aiemmassa työssä muutamaankin otteeseen törmäsin tilanteeseen, jossa oman liiton puheenjohtajisto ja valtuusto ampuivat yli, olivat liian jääräpäisiä ja pikemminkin pahensivat tilannetta, kuin onnistuivat avaamaan solmuja. Rivijäsenillä oli välillä vaikeuksia ymmärtää oman liiton johtajien puheita ja logiikkaa. Tuli mieleen tässä tilanteessa. (En kuulunut liittoon tuolloin).
Ollaan kaukana teho-osastolta, mutta meilläkin Tehyn spedeily vaikuttaa. Tai ei vaikuta kuin työilmapiirin, koska selvä enemmistö ei näe toimissa mitään järkeä ja aktiivit koetaan lähinnä itsekkäinä, joustamattomina idiootteina.

Puhutaan päiväkodista siis. Tuli tietoon tällainen ongelma; erään asiakkaan hoitoaika päivälle X muuttuikin puolisen tuntia pidemmäksi niin että viimeisen työntekijän työaika hypähtäisi puoli tuntia (30 minuuttia) eteenpäin.

No, ei käy, koska vuoronvaihtokielto.
Yksi aiempi iltavuoro sitten tarjoutui sen hoitamaan, mutta sillä ehdolla ettei sen toisen työvuoroa muuteta myöskään toiseen suuntaan. Mukavuuteen päin kun tuo vuoronvaihto on ollut koko ajan OK näille oman elämänsä lakkokenraaleille.

Kukaan ei Superin ja Tehyn pääkonttorilla ole kiinnostunut siitä, miten me yksittäisessä laitoksessa prosessiamme pyöritämme tuottaaksemme kuntalaisille parhaan mahdollisen vastineen heidän verorahoilleen. Noita "toimia" on ihan OK julistaa, kunhan tällainen typerä pilkunviilaus jätetään toteuttamatta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vakavien varhaiskasvatuksen rekryongelmien kanssa painiva Helsinki haluaa parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja nostaa varhaiskasvatuksen osallistumisasetta säästötalkoilla:

Helppo toki on nostaa osallistumisastetta avaamalla uusia ryhmiä, joissa ei ole yhtään vakituista työntekijää


 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Hoitajien lakonuhka.

Aika poikkeuksellisen kovat otteet ja retoriikka on Tehyllä. Lakonuhka kohdistetaan teho-osastoihin ja ilmoitetaan myös, että suojelutyötä ei anneta.

Oma ajatus on näiden toimien myötä kääntymässä Tehyn toimia vastaan. Liika hyökkäävyys ja jääräpäisyys alkaa nousemaan pintaan. Tehyn pitäisi mielestäni edesauttaa sovun löytymistä, ei riidan pahenemista.

Onko palstalaisilla tuttavia hoitajapiireissä - millainen mieliala ja suhtautuminen tavallisilla hoitajilla eri puolilla Suomea on tuohon työtaisteluun ja Tehyn toimintaan. Onko Tehyn johdolla laaja tuki puheilleen ja toiminnalleen oman jäsenistönsä keskuudessa? Pitävätkö hoitajat teho-osastojen sulkua ja suojelutyön epäämistä oikeansuuntaisena ja oikeasuhtaisena toimena?

Itse aiemmassa työssä muutamaankin otteeseen törmäsin tilanteeseen, jossa oman liiton puheenjohtajisto ja valtuusto ampuivat yli, olivat liian jääräpäisiä ja pikemminkin pahensivat tilannetta, kuin onnistuivat avaamaan solmuja. Rivijäsenillä oli välillä vaikeuksia ymmärtää oman liiton johtajien puheita ja logiikkaa. Tuli mieleen tässä tilanteessa. (En kuulunut liittoon tuolloin).
Edellisen lakon yhteydessä työnantajat syyttivät jatkuvasti potilasturvallisuuden vaarantamisesta, vaikka suojelutyöhön oli annettu monessa paikassa enemmän resursseja, mitä normaalisti on osastolla työntekijöitä vuorossa. Sitten kun lakot olivat ohi, ei se potilasturvallisuus kiinnostanut enää yhtään työnantajaa, vaikka se pahimmillaan vaarantuu päivittäin liian alhaisen miehityksen takia. Voi olla, että tästä syystä liitot ovat tiukentaneet suojelutyöhön annettuja määriä. Työnantaja saa itse varautua ja organisoida muista työpisteistä väkeä, että esim päivystys pyörisi jotenkuten.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta Tehy ja Super ovat maalanneet itsensä pahasti nurkkaan. Vaatimukset ovat ylimitoitettuja, mutta niistä ei voi enää perääntyäkään. Ja mitkä ne vaatimukset nyt tällä hetkellä on, miten esimerkiksi se 3,6 % yli yleisen linjan nyt menee, kun hoitajat jo saivat kuntasopimuksen mukaiset korotukset, vaikka eivät tuota hyväksyneetkään. Käsittääkseni myös palkkaohjelman mukaiset lisäkorotukset on tulossa sote-alalle myös. Ja samoin harmonisaatio-korotukset, joita Tehy ja Super eivät tietysti suostu huomioon ottamaan. Tavoite on siis tehdä merkittävät palkankorotukset, jotka säilyttävät nykyiset palkkaerot, ja sitten erikseen vielä tämän jälkeen vasta harmonisoida parhaan palkan mukaan.

Koko tuo palkkakuoppa on harhakäsitys, joka syntynyt vuosikymmenien jatkuvan valituksen takia. Hoitajien keskipalkka ei kerro syvästä palkkakuopasta, vaan vastaa ihan yleistä palkkatasoa vastaavaa koulutusta vaativilla aloilla. Pelkän peruspalkan varassa menevät ansaitsevat reilumman korotuksen, mutta tähän voidaan juurikin kuntaohjelmalla vastata. Samoin alan palkkajärjestelmässä olisi muutenkin kehittämisen varaa. Itse en tue juurikaan muuta kunta-alaa suurempia korotuksia, mutta en mä itkemäänkään ala, jos saavat.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei joku 2 800 - 3 000 lisineen ole sellainen palkka sairaanhoitajan kovasta työstä, etteikö sitä voisi nostaa. Kyse on myös työperäisestä maahanmuutosta. Meiltä lähtee liikaa koulutettuja hoitajia Ruotsiin, Norjaan ja Saksaan ym, koska palkkataso on sen verran parempi. Korvaajia ei tule riittävästi Suomeen, koska palkka (ja muut olosuhteet) eivät houkuttele. On syntynyt tilanne, jossa koulutamme isolla rahalla hoitajia muihin maihin.

Toisaalla on julkisen puolen taloudellinen ahdinko. Vaikea rasti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei joku 2 800 - 3 000 lisineen ole sellainen palkka sairaanhoitajan kovasta työstä, etteikö sitä voisi nostaa. Kyse on myös työperäisestä maahanmuutosta. Meiltä lähtee liikaa koulutettuja hoitajia Ruotsiin, Norjaan ja Saksaan ym, koska palkkataso on sen verran parempi. Korvaajia ei tule riittävästi Suomeen, koska palkka (ja muut olosuhteet) eivät houkuttele. On syntynyt tilanne, jossa koulutamme isolla rahalla hoitajia muihin maihin.

Toisaalla on julkisen puolen taloudellinen ahdinko. Vaikea rasti.
Keskipalkka lisineen on noin 3300€. Tähän siis tulossa nyt 5 vuoden aikana 5% yli yleisen linjan(tosin lisäkorotukset ei kaikille tasaisesti, jaetaan paikallisesti suurimmaksi osaksi, keskittynee alle keskiarvon ansaitseville). Tämän lisäksi harmonisoinnissa puhutaan sadoista euroista kuukaudessa, jos menee parhaan palkan mukaan, kuten ennustetaan. Mediaanin mukaan, niin vain kympeistä.

En vastusta korotuksia, mutta siis ihan merkittäviä korotuksia tulossa jo nykytilanteessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskipalkka lisineen on noin 3300€. Tähän siis tulossa nyt 5 vuoden aikana 5% yli yleisen linjan(tosin lisäkorotukset ei kaikille tasaisesti, jaetaan paikallisesti suurimmaksi osaksi, keskittynee alle keskiarvon ansaitseville). Tämän lisäksi harmonisoinnissa puhutaan sadoista euroista kuukaudessa, jos menee parhaan palkan mukaan, kuten ennustetaan. Mediaanin mukaan, niin vain kympeistä.

En vastusta korotuksia, mutta siis ihan merkittäviä korotuksia tulossa jo nykytilanteessa.
Joo, tuo oli erään vähän aikaa sitten valmistuneen nuoren palkka parhaimmillaan. Ja niin kävi, että piti sitä surkeana ja on nyt Ruotsissa yksityisellä töissä. Ei tämäkään hyvä tilanne Suomen kannalta ole. Kuntapuolenkin palkat ovat ilmeisesti Ruotsissa selvästi enemmän kuin Suomessa.

Minusta mihinkään ylisuuriin korotuksiin ei tule mennä, mutta ei sekään kestä, että palkkaus on selvästi pohjoismaiden pienin ja työolot ilmeisesti työntekijämäärästä vuoroissa johtuen kovat vrt muihin.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskipalkka lisineen on noin 3300€. Tähän siis tulossa nyt 5 vuoden aikana 5% yli yleisen linjan(tosin lisäkorotukset ei kaikille tasaisesti, jaetaan paikallisesti suurimmaksi osaksi, keskittynee alle keskiarvon ansaitseville). Tämän lisäksi harmonisoinnissa puhutaan sadoista euroista kuukaudessa, jos menee parhaan palkan mukaan, kuten ennustetaan. Mediaanin mukaan, niin vain kympeistä.

En vastusta korotuksia, mutta siis ihan merkittäviä korotuksia tulossa jo nykytilanteessa.
Toisaalta, mainitulla 5% ostettiin työrauha seuraavaksi 5 vuodeksi. En muista mikä alkuperäinen vaatimus oli, mutta jos inflaatio laukkaa tähän tahtiin lähivuosina, 1% per vuosi ei lopulta olisi kovin paha hinta työrauhasta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toisaalta, mainitulla 5% ostettiin työrauha seuraavaksi 5 vuodeksi. En muista mikä alkuperäinen vaatimus oli, mutta jos inflaatio laukkaa tähän tahtiin lähivuosina, 1% per vuosi ei lopulta olisi kovin paha hinta työrauhasta.
Joo ei, ja siis itsekin olen kunta-alalla ja pidän tuota hyvänä sopimuksena. Ja ninenomaan myös paikallisen sopimisen takia, vaikka todennäköisesti saan itse lisäprosenteista vain murusia, kun ne kohdennetaan ongelma-aloille/kohteisiin.

Tuota yleiseen linjaan sitomista monet pitävät virheenä, mutta ei se palkkataso nouse, jos ei kuoppaan jääneille makseta enemmän. Ihan sama huuto ja "huoli" palkkakilpailusta olisi vallalla, jos kuntapuoli sopisi vain kierroksittain suurempia korotuksia 5 vuoden ajan. Loppujen lopuksi mekanismi olisi ihan sama. Nyt toisaalta tiedetään, mitä kunta-ala saa, eikö kilpailua kiihdyttäisi enemmän, jos muut liitot joutuisi tätä arvailemaan?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
palkkaus on selvästi pohjoismaiden pienin ja työolot ilmeisesti työntekijämäärästä vuoroissa johtuen kovat vrt muihin.
Palkoissa ollaan jäljessä, mutta käsittääkseni Suomessa hoitajamäärä ei ole mitenkään pieni, vaan pikemminkin päinvastoin. Esimerkiksi tässä Maailmanpankin tilastossa Suomi on varsin korkealla, Norjan takana, mutta edellä Ruotsia ja Tanskaa. Toki meillä on ikääntyneen väestön vuoksi myös varmasti enemmän hoitotyötä tehtävänä, mutta joka tapauksessa hoitajia siis sinäsä on suhteessa aika paljon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Palkoissa ollaan jäljessä, mutta käsittääkseni Suomessa hoitajamäärä ei ole mitenkään pieni, vaan pikemminkin päinvastoin. Esimerkiksi tässä Maailmanpankin tilastossa Suomi on varsin korkealla, Norjan takana, mutta edellä Ruotsia ja Tanskaa. Toki meillä on ikääntyneen väestön vuoksi myös varmasti enemmän hoitotyötä tehtävänä, mutta joka tapauksessa hoitajia siis sinäsä on suhteessa aika paljon.
Totta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Sinervo avasi eroja keväällä 2022:

"Meillä on lääkäreitä eurooppalaista keskiarvoa vähemmän. Tämä suhde on aika olennainen".
" Palvelun järjestäminen on viritetty äärimmilleen, siellä ei ole yksinkertaisesti mitään ylimääräisiä resursseja. Ja sen lisäksi, kun avoimia paikkoja on, ei niitä saada täytettyä".



Itse en pidä lainkaan ammattiliiton toimista tässä asiassa. Mutta kyllä sekin silmiä avasi, kun erään tutun tytär opiskeli Suomessa sairaanhoitajaksi ja lähti Ruotsiin leveämmän leivän perään. Teki aivan oikein, niin tein aikanaan itsekin.

Ongelma on silti ratkaistava ja vaikea kuvitella, että ilman kovempaa palkkaa mitään ratkaisua tulee.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Itsekin kannatan kyllä hoitajien palkkatason korotusta, että sinällään tuen lakon perusteita..

Mutta.

Isoin ongelma on se, että kaavamainen ”kaikille sama prosenttikorotus kaikkialla” on mielestäni huono ratkaisu. Työn vaativuuden luokittelua pitäisi lisätä ja isoimmat korotukset sinne, missä on suurin kuoppa. Tähän kannattaisi tehynkin lähteä mukaan. Tehyn pitäisi olla osa ratkaisua, ei osa ongelman pahentamista.

Mutta kysyn uudelleen: miten eri puolella Suomea asuvat ja erilaisissa tehtävissä olevat hoitajat suhtautuvat tuohon käytettyyn keinovalikoimaan ja retoriikkaan. Ovatko tehyläiset hoitajat noiden puheiden ja tekojen takana vai onko riveissä laajemmin epäilyksiä valittujen keinojen suhteen?

Viekö tehyn johto tätä taistelua tehyläisten mielestä järkevään suuntaan ja oikeilla keinoilla, vai pitäisikö suuntaa muuttaa?
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Itsekin kannatan kyllä hoitajien palkkatason korotusta, että sinällään tuen lakon perusteita..

Mutta.

Isoin ongelma on se, että kaavamainen ”kaikille sama prosenttikorotus kaikkialla” on mielestäni huono ratkaisu. Työn vaativuuden luokittelua pitäisi lisätä ja isoimmat korotukset sinne, missä on suurin kuoppa. Tähän kannattaisi tehynkin lähteä mukaan. Tehyn pitäisi olla osa ratkaisua, ei osa ongelman pahentamista.

Mutta kysyn uudelleen: miten eri puolella Suomea asuvat ja erilaisissa tehtävissä olevat hoitajat suhtautuvat tuohon käytettyyn keinovalikoimaan ja retoriikkaan. Ovatko tehyläiset hoitajat noiden puheiden ja tekojen takana vai onko riveissä laajemmin epäilyksiä valittujen keinojen suhteen?

Viekö tehyn johto tätä taistelua tehyläisten mielestä järkevään suuntaan ja oikeilla keinoilla, vai pitäisikö suuntaa muuttaa?

Tätä mieltä olen itse hoitajana. Tehy on tosiaan ajanut itsensä nurkkaan eikä kyllä toimillaan saa ketään tulemaan alalle, kun se on valmiiksi haukuttu liitonkin toimesta. On totta, että olosuhteet ja palkka ei aina vastaa työn määrää ja työn vastuullisuutta (omalla kohdallani), mutta aina voi sitten työtahtia himmailla sopivaksi, ei ole ruokatauko jäänyt kertaakaan pitämättä. En tiedä tekisinkö enempää isommalla palkalla, mutta luultavasti olisin paljon motivoituneempi jäämään alalle, nyt siis jo opinnot ihan eri hommiin menossa.

Mutta tuo on oikeasti osa ratkaisua, tuo vaativuuden luokittelu. Taisin siitä jo tähän ketjuun aiemmin kirjoittaa. Edelleen, ei se insinööri saa samalta vuosikurssilta välttämättä samaa palkkaa, kuin se toinen. Se riippuu vastuusta, osaamisesta jne. Esimerkiksi ensihoito ja päivystys on sellaisia paikkoja, joissa ei voi potilasvirtaan vaikuttaa yhtään mitenkään. Niitä joko tulee tai ei tule, yleensä tulee vieläpä pienellä aikaikkunalla tai tasaisena virtana pitkin päivää. Paikkoja näille tulijoille on vain oltava, oli tilaa tai ei. Osastoilla ym perusterveydenhuollossa/polilla niitä ei tule kuin sen verran, mitä kapasiteetti antaa myöten. Sieltä voidaan myydä eioota. Tai sanoa, että tule huomenna. Nämä potilaat voivat olla kriittisesti sairaita, mitä noissa muissa, pl teho, ei useinkaan ole.

Silti se Pekka-Irmeli saa käytännössä saman peruspalkan siellä poliklinikalla, mitä päivystyksen hoitaja.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko palstalaisilla tuttavia hoitajapiireissä - millainen mieliala ja suhtautuminen tavallisilla hoitajilla eri puolilla Suomea on tuohon työtaisteluun ja Tehyn toimintaan. Onko Tehyn johdolla laaja tuki puheilleen ja toiminnalleen oman jäsenistönsä keskuudessa? Pitävätkö hoitajat teho-osastojen sulkua ja suojelutyön epäämistä oikeansuuntaisena ja oikeasuhtaisena toimena?

Oma puoliso erosi juuri tänään Tehystä. Haluaisi saada järkevän sovun aikaiseksi, mutta juuri samoilla ajatuksilla kun teikäläinen, että tämä on vain riidanlietosntaa. Ei viitsi enempää tukea rahallisesti moista toimintaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toisaalta, mainitulla 5% ostettiin työrauha seuraavaksi 5 vuodeksi. En muista mikä alkuperäinen vaatimus oli, mutta jos inflaatio laukkaa tähän tahtiin lähivuosina, 1% per vuosi ei lopulta olisi kovin paha hinta työrauhasta.

Kolmeksi vuodeksi. Palkkaohjelma on kyllä rakennettu viidelle vuodelle, mutta KVTES on kolmivuotinen, vappuun 2025 saakka voimassa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hoitajien lakonuhka.

Aika poikkeuksellisen kovat otteet ja retoriikka on Tehyllä. Lakonuhka kohdistetaan teho-osastoihin ja ilmoitetaan myös, että suojelutyötä ei anneta.

Oma ajatus on näiden toimien myötä kääntymässä Tehyn toimia vastaan. Liika hyökkäävyys ja jääräpäisyys alkaa nousemaan pintaan. Tehyn pitäisi mielestäni edesauttaa sovun löytymistä, ei riidan pahenemista.

Hoitajilla meni keväällä momentum, olisi pitänyt hyväksyä mitä muukin kunta-ala teki. Nyt kun mennään kriisistä kriisiin, työnantajien pelivara taloudellisesti on vieläkin kapeampi kuin keväällä. Kansalaisten fokus ja huoletkin ovat nyt muualla. Ei ollut Rytkösellä ja kumppaneilla keväällä kristallipalloa mitä tuleman piti. Vihkoon meni.

Ai niin ja kannatan tuota lakia, ihmisten hengillä ei työtaistella.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Ai niin ja kannatan tuota lakia, ihmisten hengillä ei työtaistella.

Toisaalta, ihmisten hengellä on ilmeisesti ok kuitenkin "leikkiä" vuodesta toiseen, kun Suomi on ajanut itsensä nurkkaan hoitajien kanssa. Potilasturvallisuushan vaarantuu jatkuvasti,mutta se tuntuu aika harvoin kuitenkaan kiinnostavan. Ehkä sitten kun se luoti vihdoin osuu, herätään tästä unesta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toisaalta, ihmisten hengellä on ilmeisesti ok kuitenkin "leikkiä" vuodesta toiseen, kun Suomi on ajanut itsensä nurkkaan hoitajien kanssa. Potilasturvallisuushan vaarantuu jatkuvasti,mutta se tuntuu aika harvoin kuitenkaan kiinnostavan. Ehkä sitten kun se luoti vihdoin osuu, herätään tästä unesta.

Kunta-alan/valtion riidoissa on vain tuo iänikuinen taloudellinen viitekehys mihin yhteiskunnalla on varaa.

Muu kunta-ala ei olisi saanut edes noita keväisiä korotuksia jos oltaisiin tiedetty tämänhetkinen taloudellinen tilanne silloin.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kunta-alan/valtion riidoissa on vain tuo iänikuinen taloudellinen viitekehys mihin yhteiskunnalla on varaa.

Muu kunta-ala ei olisi saanut edes noita keväisiä korotuksia jos oltaisiin tiedetty tämänhetkinen taloudellinen tilanne silloin.
Näin hoitopuolelta ni sittehän, jos yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa siitä että joku hoitaa yhteiskunnan iäkkäät ja sairaat niin ratkaisuhan on se, että yhteiskuntalaiset hoitavat omat läheisensä ja vapauttavat siten ylikuormittuneen Sairaanhoidon. Tämähän on helposti ratkaistu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näin hoitopuolelta ni sittehän, jos yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa siitä että joku hoitaa yhteiskunnan iäkkäät ja sairaat niin ratkaisuhan on se, että yhteiskuntalaiset hoitavat omat läheisensä ja vapauttavat siten ylikuormittuneen Sairaanhoidon. Tämähän on helposti ratkaistu.

Tiedät hyvin että tässä on kompromisseja niinkuin oli tuo keväinen tarjouskin. Siihen ei hoitajaliitot tarttuneet ja nyt tuskin tulevat saamaan tuotakaan.

Tuossa läheisten hoitamisessa olen sitä mieltä että sitä on liikaa ulkoistettu yhteiskunnalle. Kyllä lasten on syytä osallistua niiden hoitoon jotka heitä lapsina hoitivat. Toki haasteena on yhteiskuntarakenteen muutos jossa usein ollaan ajauduttu eri paikkakunnille.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tiedät hyvin että tässä on kompromisseja niinkuin oli tuo keväinen tarjouskin. Siihen ei hoitajaliitot tarttuneet ja nyt tuskin tulevat saamaan tuotakaan.
Niin tiedän. Ja tiedän myös että toi sun viimeinen lauseke ei pidä paikkaansa.


Tuossa läheisten hoitamisessa olen sitä mieltä että sitä on liikaa ulkoistettu yhteiskunnalle. Kyllä lasten on syytä osallistua niiden hoitoon jotka heitä lapsina hoitivat.
Tälläistä asennetta tarvittaisiin paljon lisää :)
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa läheisten hoitamisessa olen sitä mieltä että sitä on liikaa ulkoistettu yhteiskunnalle. Kyllä lasten on syytä osallistua niiden hoitoon jotka heitä lapsina hoitivat. Toki haasteena on yhteiskuntarakenteen muutos jossa usein ollaan ajauduttu eri paikkakunnille.

Aika harva nykyaikuinen pystyy katsomaan, kun vanhempansa kusevat pitkin asuntoaan tai sekoilevat vuorokauden ympäri pakaten tavaroitaan, kun ovat lähdössä kotiin.

Tai lähtevät yöllä ulos seikkailemaan vähissä vaatteissa tai ei tunnista enää puolison ja on heittämässä tätä ulos useita kertoja päivässä.

Käytännössä tuossa kunnossa pääsee pikkuhiljaa kohti palveluasumista. Siinä onkin omaisilla lystiä.

Sitten taas sellainen tapaus, jossa pää toimii, niin apu voi olla lähinnä fyysistä. Tuossa omaiset voi varmasti auttaa paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös