Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 405 302
  • 15 508

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ja ihan yhtä pihalla on Henrik Vuornos, joka kuvittelee että osaavimmat opettajat hakeutuvat vaativampiin varhaiskasvatuksen yksiköihin töihin muutamaa sataa euroa paremmalla nettopalkalla. Sinällään ei ole mikään yllätys, että näiden henrikvuornoksien maailmassa alipalkatulle heitetty satanen on ratkaisu ongelmiin.

Tähän liittyen Espoossa summaksi on ajateltu 160 €:

Hesoissa Politbyroo-podcastin Sini Korpinen myös kuvittelee, että homma ratkeaa muutamalla satasella:




En oikein usko, että satasen nettopalkan nostamisella ratkeavat nuo rekryongelmat, mutta antaa kokoomuslaisten luulla niin.

Kun nyt oli hoitajien joukkopaosta puhe, niin palkkaa enemmän taitaa vituttaa ihan muut asiat.

– Siellä on ollut pitkään jatkunutta kuormitusta ja työnantaja on ollut joustamaton omissa henkilöstöhallinnon käytännöissään. Työ on ollut todella kiireistä jo pitkään ja on ollut paljon tarvetta erilaisille vuoronvaihdoille ja joustamisille, listaa Tahvola tärkeimpiä syitä irtisanoutumisille.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osallistuin täällä jokin aika sitten tähän palkkakeskusteluun, johon myös minulle vastattiin, ettei koulutuksen pituus ole mikään itseisarvo palkalle. Halusin tuota kommentoida, mutta unohduin siihen aivan totaalisesti - koulutuksen pituus ei tietysti ole itseisarvo, mutta kyllä jokainen aikuinen ihminen varmaan ymmärtää, että on siinä koulutuspoliittisia ongelmiakin kiinni, jos kouluttamaton myyjä tienaa enemmän kuin opettaja. En halua tässä kohtaa avata sen enempää omaa koulutustani tai työpaikkaani, mutta teen asiantuntijatyötä ilman alan koulutusta. Palkkani on varsin kilpailukykyinen (ja nyt en tarkoita, että palkkani on huono, mutta se saisi olla kuitenkin parempi), mutta minun tehtävääni ei voi ilman kokemusperäistä osaamista kuitenkaan onnistuneesti suorittaa eli tarvitaan sitä asiantuntemusta kuitenkin ja työssä opettelua sekä koulutusta sitä kautta. Yleinen ymmärrys tämän alan tilanteesta auttaa myös.

Meillä kuitenkin on työpaikalla tilanne, että hyvät myyjät tienaavat 1000-2000 € / kk minua enemmän. Se on paljon rahaa se - tietysti EI JOKAINEN myyjä tienaa minua enempää, mutta parhaimmat tienaavat sen helposti - ja firma vielä petaa heille sen valmiiksi siten, ettei heidän tarvitse lieta niihin keisseihin ollenkaan itseään, jotka tulevat minun pöydälleni. No tämä tästä. Se oli melkein sivuseikka. Isossa kuvassa on kuitenkin minusta hyvinkin ongelmallista, että tällaiset entry-level työt voivat monissa paikoissa tarjota huomattavasti parempia palkkoja kuin pitkätkään yliopistokoulutukset. Pidemmän päälle väistämättä seuraus on se, että yliopistokoulutusta hankitaan yhä vähemmän - sekään ei välttämättä ole yhteiskunnan tasolla huonoin mahdollinen tilanne, mutta pitkiä opintoja, joiden vuoksi joudutaan usein ottamaan useamman 10 000 € lainaa niin eihän se hyvä tilanne lähtökohtaisesti ole, etteivät nämä ihmiset työllisty tuottaviin työtehtäviin.

Jos on kateellinen huippumyyjän liksalle, niin on ymmärrys vähän markkinataloudesta pielessä. Myyjät (siis huippumyyjät, ei nyt sekoiteta kaupan kassaa myyjään) työskentelevät poikkeuksetta provisiopalkalla. Mitä enemmän tulosta teet firmalle, sen enemmän tienaat. Usein myyjän pitää tuoda noin miljoonan verran rahaa firmalle saadakseen 100k liksaa. Hyvän ja huonon myyjän erot ovat valtavia, huippu voi tehdä miljoonia yritykselle ja huono olla pelkkä menoerä. Siksi huipuille maksetaan myös paljon. Myyntityö on aika raakaa ja siinä vaaditaan paineensietokykyä, eikä se todellakaan sovi kaikille. Hyvät myyjät ovat kullanarvoisia yritykselle kuin yritykselle, etkä saa hyviä myyjiä mistään halvalla.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kun nyt oli hoitajien joukkopaosta puhe, niin palkkaa enemmän taitaa vituttaa ihan muut asiat.
Yle oli vähän säästänyt millimetrejä. Alkuperäisessä jutussa palkkaus oli mainittuna niinkuin myös IL lehden referoimassa jutussa.


– Palkkaus on oma asia, työviihtyvyys ja vetovoima alalle on toinen osa-alue hoitoalalla, Ruoranen täsmentää.

Kyllähän siellä hiertää monessa suunnasta ja monelle paikalla. Nythän on ollut tässä kuluneella vuotena tapetilla vuokrafirmat ja heidän kautta töihin tuleva henkilöstö. Periaatteessa mitään oman työpaikan vastuualueita ei ole, mutta palkka saattaa olla 10e tunnilta parempi, samoin työedut, työajat sekä monet muut asiat. Sitte ku se kunnalla töissä oleva hoitaja koittaa hakea töihin vuokrafirmaan niin sinne ei oteta koska on ollut viimeisen 6 kk aikana kunnalla töissä. No nyt sitten kesää vasten osa henkilöstöstä on päättänyt pitää vähän pidemmän loman ja siirtyy yksityiselle vuokrafirmaan sitten kun aika on ohi. Toki siinä välissä ehtii hakeutua toisellekkin alalle jos siltä tuntuu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eri mieltä tästä. Minusta kuukausipalkka tarkoittaa kerran kuukaudessa maksettavaa palkkaa. Esimerkiksi opettajilla koko vuoden ansiot lasketaan yhteen ja jaetaan 12:lla, siitä tulee kuukausipalkka. Ja siinä on mukana ylitunnit, kokemuslisät, henkilökohtaiset lisät ja erityiskorvattavat tehtävät.

Tosin opettajakin saa (tietyin poikkeuksin) laskennallisen lomakertymän mukaisen lomarahan tuohon lisäksi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos on kateellinen huippumyyjän liksalle, niin on ymmärrys vähän markkinataloudesta pielessä. Myyjät (siis huippumyyjät, ei nyt sekoiteta kaupan kassaa myyjään) työskentelevät poikkeuksetta provisiopalkalla. Mitä enemmän tulosta teet firmalle, sen enemmän tienaat. Usein myyjän pitää tuoda noin miljoonan verran rahaa firmalle saadakseen 100k liksaa. Hyvän ja huonon myyjän erot ovat valtavia, huippu voi tehdä miljoonia yritykselle ja huono olla pelkkä menoerä. Siksi huipuille maksetaan myös paljon. Myyntityö on aika raakaa ja siinä vaaditaan paineensietokykyä, eikä se todellakaan sovi kaikille. Hyvät myyjät ovat kullanarvoisia yritykselle kuin yritykselle, etkä saa hyviä myyjiä mistään halvalla.

Olen kanssasi täysin eri mieltä. Kerron siihen syyt ja ne eivät liity markkinatalouteen. Ensinnäkin myyjän - huippumyyjän tai kenenkään muunkaan tuottavuuden laskeminen ei ole ongelmatonta. Kaikkea ihmisten tekemää työtä ei voi mitata markkinatalouden eli tuottavuuden JA rahan mittaamisella. Esimerkiksi monella asiantuntijalla tuottavuus muodostuu aivan toisella tavalla kuin myyjillä. Koska tuottavuutta ei osata tai pystytä laskemaan samalla lailla myyjälle ja muille niin syntyy juuri tuo SINUN esittämäsi virheellinen ymmärrys markkinataloudesta. Pyydän muuten anteeksi, jos kuulostan aggressiiviselta - voimme olla eri mieltä asiasta ilman sen kummempia.

Tässä puolestaan teit virheellisen oletuksen siitä, että ne myyjät, joihin itse vertasin, olisivat provisiopalkattuja. Meidän kaikilla myyjillä on ihan kilpailukykyinen tuntipalkka, jonka päälle he saavat myyntiensä mukaan sitä provisiota. He eivät siis ole provisiopalkattuja vaan he saavat täysin saman mallin mukaan kannusteet kuin minä - sillä erotuksella, että he eivät hoida niitä asiantuntijoina ja siirtävät sen tuottamattoman työn minulle, jos sinun logiikkaasi käytetään.

Tuottavuus on totta kai "pohjana" kaikelle rahalliselle korvaukselle, mutta yksinkertaistat asiaa aika julmasti, kun sanot, että ainoastaan huipputaitavat myyjät ovat tuottavia ja ansaitsevat siitä kateutta tai korvauksia. Mitäs se sinun huippumyyjä tekee ilman sitä, että asiantuntija pitää siitä tuotteesta huolta, jota myyjä myy ja pitää huolta siitä, että tuote säilyy käyttökelpoisena? Sinun näkemyksessäsi tällainen tyyppi on hyödytön, koska hänelle ei voikaan laskea tuota poikkeuksetonta tuottavuutta ihan noin helposti kuin huippumyyjälle. Ongelma ei ole vain alakohtainen vaan jatkuu useiden alojen läpi.

Omalla alallani pärjättäisiin vuosia ilman yhtäkään kultaakin arvokkaampaa huippumyyjää, mutta ilman asiantuntijatyötä homma kaatuisi parissa viikossa. Olihan tuossa iso lakko, jolloin asia nähtiin aika nopeasti.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Etkös sinä puhunu sairaanhoidon romahtamisesta? Millä tavalla palkkojen nostaminen estää sen tapahtumasta? Ei mitenkään.
Terveydenhuollon jonkinasteinen romahtaminen nykymuodossaan/laadussaan on ihan konkreettinen uhka.

Kuten olen täällä aiemminkin kirjoittanut, on palkkaus vain yksi osa alan vetovoiman kasvattamista. Niitä muita ei olla otettu tarpeeksi esiin, tosin niistä työnantajapuoli ja päättävät tahot kunnissa ovat olleet vielä vähemmän kiinnostuneita.

Olen 20 vuoden aikana saanut kohtuullisen kompetenssin koskien alan alasajoa, mainehaittoja sekä huonoa päätöksentekoa. On totta, että meillä on ikäjakauma huonoa ja massaa vähemmän alalle, mutta paljon olisi voitu tehdä toisin.

Olen konkreettisesti nähnyt, miten ylenkatsominen, huono asenne ja jopa huono käytös karkoittaa sekä tekee vuosien mainehaittoja vaikkapa sairaalassa. Vaikka ongelmat sijaisten saatavuudessa tiedostettiin jo muutama vuosi sitten, ei se estänyt em. toiminnan jatkumista.

Palkkaus on yksi, mutta joillakin osa-alueilla on aiheutettu jopa peruuntumatonta haittaa. Näistä kantavat vastuun kokonaan muu joukko, kuin kenttäväki. Päätöksentekijät eivät vielä ole heränneet siihen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Ensimmäistä kertaa työurani aikana, oman 32-paikkaisen vuodeosastoni paikkamäärää lasketaan 26:een. Tämä on raju pudotus jatkuvasti täynnä olevan erikoisalan kuntoutusosaston toiminnassa. Se tulee kuormittamaan lähettävää erikoissairaanhoitoa, sekä alueen yksityisiä/julkisia hoivakoteja. Ne joutuvat väkipakolla ottamaan vastaan potilaita, jotka eivät sinne kuulu ja keiden kuntoutumisen ennuste osittain romahtaa. Paikkasupistuksia on edessä oman sairaalan jokaisella osastolla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen kanssasi täysin eri mieltä. Kerron siihen syyt ja ne eivät liity markkinatalouteen. Ensinnäkin myyjän - huippumyyjän tai kenenkään muunkaan tuottavuuden laskeminen ei ole ongelmatonta. Kaikkea ihmisten tekemää työtä ei voi mitata markkinatalouden eli tuottavuuden JA rahan mittaamisella. Esimerkiksi monella asiantuntijalla tuottavuus muodostuu aivan toisella tavalla kuin myyjillä. Koska tuottavuutta ei osata tai pystytä laskemaan samalla lailla myyjälle ja muille niin syntyy juuri tuo SINUN esittämäsi virheellinen ymmärrys markkinataloudesta. Pyydän muuten anteeksi, jos kuulostan aggressiiviselta - voimme olla eri mieltä asiasta ilman sen kummempia.

Tässä puolestaan teit virheellisen oletuksen siitä, että ne myyjät, joihin itse vertasin, olisivat provisiopalkattuja. Meidän kaikilla myyjillä on ihan kilpailukykyinen tuntipalkka, jonka päälle he saavat myyntiensä mukaan sitä provisiota. He eivät siis ole provisiopalkattuja vaan he saavat täysin saman mallin mukaan kannusteet kuin minä - sillä erotuksella, että he eivät hoida niitä asiantuntijoina ja siirtävät sen tuottamattoman työn minulle, jos sinun logiikkaasi käytetään.

Tuottavuus on totta kai "pohjana" kaikelle rahalliselle korvaukselle, mutta yksinkertaistat asiaa aika julmasti, kun sanot, että ainoastaan huipputaitavat myyjät ovat tuottavia ja ansaitsevat siitä kateutta tai korvauksia. Mitäs se sinun huippumyyjä tekee ilman sitä, että asiantuntija pitää siitä tuotteesta huolta, jota myyjä myy ja pitää huolta siitä, että tuote säilyy käyttökelpoisena? Sinun näkemyksessäsi tällainen tyyppi on hyödytön, koska hänelle ei voikaan laskea tuota poikkeuksetonta tuottavuutta ihan noin helposti kuin huippumyyjälle. Ongelma ei ole vain alakohtainen vaan jatkuu useiden alojen läpi.

Omalla alallani pärjättäisiin vuosia ilman yhtäkään kultaakin arvokkaampaa huippumyyjää, mutta ilman asiantuntijatyötä homma kaatuisi parissa viikossa. Olihan tuossa iso lakko, jolloin asia nähtiin aika nopeasti.

Tietenkään myyjät eivät ole pelkästään provisiopalkattuja, mutta yhtään myyjää ei ole ketä tekee paskaa duunia ja tienaa huippuliksoja, vaan kyllä ne huippuliksat tulevat kovalla suorituksella. Miten myyjä sitten eroaa asiantuntijasta palkkauksen suhteen? Kun asiantuntijan pitää vaikka suorittaa työ x, on sata asiantuntijaa mitkä suoriutuvat samasta tehtävästä, osa ehkä nopeammin, osa hitaammin, ja lopputulos on aikalailla sama. Sitten taas kun myyjä lyödään maailmalle lyömään yrityksen tuotteita, toinen painaa vuodessa 3 miljoonaa liikevaihtoa, ja toinen 300k. Miten saat huippumyyjän pysymään firmassa ja paskan vaihtamaan firmaa? Annat palkaksi vaikka 10% katteesta, jolloin toinen tienaa 30k, ja toinen 300k. Ja huomioi, että silti se 300k tienaava tuo firmalle 2 730 000€ enemmän viivan alle kuin paska myyntimies, eli kaikki firmat kilpailevat verisesti näistä huipuista.

Toinen vastaava ala on varmaan joku koodaus, jossa on käsittääkseni valtavia eroja tuottavuudessa huipun ja keskinkertaisen välillä. Silloin parhaille voidaan maksaa se 30k kuukaudessa, ja saadaan niitä huippupelejä, kun taas toiselle 3k ja saadaan nettisivujen väri muutettua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tietenkään myyjät eivät ole pelkästään provisiopalkattuja, mutta yhtään myyjää ei ole ketä tekee paskaa duunia ja tienaa huippuliksoja, vaan kyllä ne huippuliksat tulevat kovalla suorituksella. Miten myyjä sitten eroaa asiantuntijasta palkkauksen suhteen? Kun asiantuntijan pitää vaikka suorittaa työ x, on sata asiantuntijaa mitkä suoriutuvat samasta tehtävästä, osa ehkä nopeammin, osa hitaammin, ja lopputulos on aikalailla sama. Sitten taas kun myyjä lyödään maailmalle lyömään yrityksen tuotteita, toinen painaa vuodessa 3 miljoonaa liikevaihtoa, ja toinen 300k. Miten saat huippumyyjän pysymään firmassa ja paskan vaihtamaan firmaa? Annat palkaksi vaikka 10% katteesta, jolloin toinen tienaa 30k, ja toinen 300k. Ja huomioi, että silti se 300k tienaava tuo firmalle 2 730 000€ enemmän viivan alle kuin paska myyntimies, eli kaikki firmat kilpailevat verisesti näistä huipuista.

Toinen vastaava ala on varmaan joku koodaus, jossa on käsittääkseni valtavia eroja tuottavuudessa huipun ja keskinkertaisen välillä. Silloin parhaille voidaan maksaa se 30k kuukaudessa, ja saadaan niitä huippupelejä, kun taas toiselle 3k ja saadaan nettisivujen väri muutettua.
No ihan samalla tavalla asiantuntijoissa on ne supertähdet, joiden tuottavuus on ihan muuta kuin keskimääräisillä. Huippumyyjät on tietenkin palkkansa ansainneet, mutta kyllä minustakin tuntuu, että vähän noita yliarvostetaan palkkauksenkin puolella. Voinee johtua siitäkin osin, että myyntihenkiset lienee keskimääräistä parempia myymään omaa osaamistaan työnantajalle ;)
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No ihan samalla tavalla asiantuntijoissa on ne supertähdet, joiden tuottavuus on ihan muuta kuin keskimääräisillä. Huippumyyjät on tietenkin palkkansa ansainneet, mutta kyllä minustakin tuntuu, että vähän noita yliarvostetaan palkkauksenkin puolella. Voinee johtua siitäkin osin, että myyntihenkiset lienee keskimääräistä parempia myymään omaa osaamistaan työnantajalle ;)

Nää on sit taas makuasioita. Joka tapauksessa myyjien liksat tulee käytännössä 100% yksityiseltä sektorilta ja vapailla markkinoilla, joten vaikea niitä on väärinäkään pitää, tai hölmöä sanoen. Ne ei ole edes määriytyneet minkään lakkoilun / kiristyksen perusteella vaan ihan vapaahetoisesti yritykset nämä ovat määrittäneet nykyisille tasoille. Pitää myös muistaa että ei ole kauhean helppo verrata, jos toisella on liksa 1000€ + bonukset ja vuoden ansiot on 70k€, ja toisella vuoden ansiot kiinteästi 60k€. Aika harva ottaisi mielummin tuon 70k bonuksilla, kun kantaa samalla yrittäjäriskiä ja vaikka markkinan sulaessa tulot putoaa 60%.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tosin opettajakin saa (tietyin poikkeuksin) laskennallisen lomakertymän mukaisen lomarahan tuohon lisäksi.
Totta. Yksi poikkeushan ovat ne määräaikaisiksi palkatut opettajat, joiden työsuhde ei kestä koko vuotta. Heillä opetuksen keskeytyspäivät edelleen vähentävät lomapäivien määrä, vaikka uudessa sopimuksessa tuli marginaalinen parannus tuohon.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@paki77 mielestäni viesteissäsi on todella monta hyvää pointtia enkä siksi halua kanssasi vääntää. Minulle itselleni on punainen vaate järkevistä viesteistäsi se, että usein keskustelussa juuri myyjän työssä otetaan esille tämä erittäin konkreettinen & rahallinen hyöty yritykselle. Myyjän tuottavuutta on aivan helvetin helppoa laskea, kun osaa laskea myyjän käyttämään aikaa ja suhteuttaa sen siihen, millaista tulosta hänen työnsä tuloksesta syntyy yritykselle. Mutta suurin osa työstä on paljon abstraktimpaa, joka ei sovi työelämän ja liiketalouden rahamittareihin lainkaan.

Olen tässä ketjussa puhunut samasta aiheesta aikaisemminkin: me ihmiset olemme helvetin hyviä laskemaan, mitä joku tuote tai palvelu maksaa ja mitä sen tuottaminen maksaa, mutta ihan helvetin huonoja laskemaan ihmistyötä. Se sairaanhoitajan työ on aika paljon enemmän kuin kululaskelmaa ja hänen työllään on ihmiselle ihan valtavaa merkitystä. Asiakaspalvelijat ovat yleensä pahinta roskaluokkaa yrityksessä kuin yrityksessä, vaikka he tekevät yrityksen kannalta tärkeintä mahdollista työtä olemalla suoraan asiakasrajapinnassa. Jonkun sen mummon laskuja tarvii siellä aspassa setviä ja sille mummolle sillä laskun setvimisellä voi olla muutakin arvoa kuin rahallista. Hyvä ihmistyöntekijä toiselle ihmiselle on usein roskaluokkaa työelämässä ja kroonisesti alipalkattu.

Jokainen voi miettiä, miksi niin on. Työelämän & bisneksen arvot ovat kovia - eivät pehmeitä. En jaa sinun arvojasi siinä, että haluan nähdä kaiken työn ainoastaan rahakasana vaan haluan nähdä ne pehmeätkin asiat siellä mukana. Ja kyllä - myyjän työtä on helvetin helppo laskea firmalle, suurinta osaa töistä ei haluta laskea, koska se on jotain muuta kuin plussaa ja miinusta. Ja pitäisi katsoa jollakin pidemmälläkin aikavälillä kuin yhtenä vuonna.

Jotta tämä renkkaus olisi riittävän henkilökohtaista (minulle) niin sanon senkin vielä, että minä olen niiden paskojen huippumyyjien jälkiä saanut omassa työssäni ihan kyllästymiseen asti paikkailla. Kun rahankiilto silmissä myydään asiakkaalle kysymättä tai miettimättä sen pidempään niin joku osasto firmassa korjaa sitäkin satoa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotta tämä renkkaus olisi riittävän henkilökohtaista (minulle) niin sanon senkin vielä, että minä olen niiden paskojen huippumyyjien jälkiä saanut omassa työssäni ihan kyllästymiseen asti paikkailla. Kun rahankiilto silmissä myydään asiakkaalle kysymättä tai miettimättä sen pidempään niin joku osasto firmassa korjaa sitäkin satoa.

Toki sama pätee myös toiseen suuntaan.

Myyjä on useimmiten se, joka joutuu selittelemään toisten puolesta jos joku tuotteessa/palvelussa tökkii - vaikkei itse olisikaan tähän syyllinen.

Siksi olisi tärkeää ettei firman sisällä olisi ylimääräistä kitkaa eri työntekijöiden välillä. Myyjältä vaaditaan myös aika paksua nahkaa niin asiakkaiden, muiden työntekijöiden kuin johdonkin suunnasta tulevan paineen kestämiseen. Ja sitten "kiitoksena" ollaan myös iltapäivälehtien ammattialojen arvostusvertailussa siellä pohjilla, mikä sinällään on vähän hassua kun tietää että hyvät myyjät ovat usein tärkein valttikortti a) firman kassavirralle sekä b) firman muiden työpaikkojen säilymiselle/lisätarpeelle.

Myyjän työ on toki erilaista firmasta, tuotteesta/palvelusta ja markkinasta riippuen. Myydäänkö räätälöityjä tuotteita/palveluita jollekin erityiselle asiakassegmentille vai tuotteita/palveluita hintaan x mahdollisimman paljon kylmäsoittaen suoraan kuluttajalle.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos työolojen ongelmaa ei edes suostuta myöntämään, niin korjaavia toimenpiteitä tuskin kannattaa jäädä odottamaan?

Mahtaako palkkaohjelmakaan saada tätä alalta pois siirtynyttä palaamaan enää takaisin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rakenteellisia uudistuksia ja tehostamista tarvitaan - ja juuri tässä kuntatyönantaja on ollut käsittämättömän passiivinen. On kuin kumpikin osapuoli haluaisi pelkästään taistella palkasta koska osaavat vain taistella palkasta. Terveydenhuoltosektori on järisyttävän jäykkä ja sen byrokratia on järisyttävän tehotonta, keskijohto paisuu kuin sieni sateella ja keksii itselleen hyödytöntä ja varsinaista toimintaa haittaavaa puuhaa. Toki ala ansaitsee hyvät palkankorotukset, mutta ei vastikkeetta vaan hintana syvällisille rakenneuudistuksille.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Myyjän työ on toki erilaista firmasta, tuotteesta/palvelusta ja markkinasta riippuen. Myydäänkö räätälöityjä tuotteita/palveluita jollekin erityiselle asiakassegmentille vai tuotteita/palveluita hintaan x mahdollisimman paljon kylmäsoittaen suoraan kuluttajalle.

Tuolla jälkimmäisellä ei ole mitään tekemistä myymisen kanssa. Häiriköintiä joka onneksi tulee kohta loppumaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuolla jälkimmäisellä ei ole mitään tekemistä myymisen kanssa. Häiriköintiä joka onneksi tulee kohta loppumaan.
Tämä on myös se myynnin alalaji, jonka takia myyjä löytyy niissä joissain kyselyissä sieltä peräpäästä :D
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aiheeseen liittyen artikkeli kauppalehdessä:


Ei ole tunnareita lukea koko juttua, mutta kollegoilta olen kuullut, että suomalaisissa konepajoissa ja vastaavissa se insinöörimyyjän liksa ei edes ole kovin kummoinen it-alaan verrattuna vaikka kaupat saattavat olla valtavia. Toki varmaan se tahti ja paine saattaa myös olla jossain määrin leppoisampi.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Ei ole tunnareita lukea koko juttua, mutta kollegoilta olen kuullut, että suomalaisissa konepajoissa ja vastaavissa se insinöörimyyjän liksa ei edes ole kovin kummoinen it-alaan verrattuna vaikka kaupat saattavat olla valtavia. Toki varmaan se tahti ja paine saattaa myös olla jossain määrin leppoisampi.
Konepajateollisuus on monella tapaa hyvin takapajuinen ala. Jos suomalaista myyntiä ja markkinointia pidetään esim. vaikka urheilun saralla heikkona tai epäluontevana verrattuna maailman kärkimaahan, Yhdysvaltoihin, niin konepajateollisuus ja muut perinteiset alat tulevat vielä kauempana perässä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tehy on tehny rikosilmoituksen Helsingin kaupungin maksamattomista palkoista. Palkat jääneet useampana kuukautena monille työntekijöille.


Edit:palstalaisen ystävällisellä avustuksella korjattu linkkiä myös tähän
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tehy on tehny rikosilmoituksen Helsingin kaupungin maksamattomista palkoista. Palkat jääneet useampana kuukautena monille työntekijöille maksamatta.

Hakemaasi sivua ei löytynyt.

EDIT:

Toimii tämän linkin takaa:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös