NHL:n rottailuketjusta voi käydä lukemassa hieman eri suuntaisia mielipiteitä...
No joo, olen kyllä ihan samaa mieltä tästä asiapohjalla, joskaan en näe nykyistä tilannetta ollenkaan tällaisena, jossa kukaan ketään alistaisi. Demokraattisesti valittu hallitus toteuttaa omaa hallitusohjelmaansa, AY-liike päättää pystyttää (sinänsä laillisen) lakon ja vaikeuttaa kansalaisten elämää. Sitten kovaan ääneen AY-puolella ihmetellään, kuinka hallitus on syyllinen lakkoon ja ihmisten elämän hankaloittamiseen. Ei vain uppoa tämä AY-ideologia minun tajunnanvirtaan.
Juuri tässä me näemme asian eri tavalla. Ja ei siinä, ymmärrän oikein hyvin ajatuksesi, ja se voi jopa olla se ainoa oikea mielipide. Itse en kuitenkaan näin, ja se johtuu juurikin siitä, että jos hallitus alkaa tekemään kansan ohi intressipolitiikkaa yritysten etujärjestöjen painostuksesta tai halusta helliä heitä muuten vaan, ja alkaa vielä laittamaan lakiin asioita, jotka eivät enää ole markkinataloudellisesti perusteltuja, niin eihän se hyvältä näytä. Ja demokratian perseily tulee juurikin siinä esiin, että lakeja sorvataa ees sun taas, joka on aivan helvetillistä rahan heittämistä kankkulan kaivoon.
Yksi tekee, ja toinen peruu. Lisäksihän heikennykset eivät oikein ole suhteessa myöskään kansainvälisiin sopimuksiin, joita ilmeisestikin pitäisi kunnioittaa niinikään, mutta nyt vedellään sovelletusti. NOudatetaan niitä, jotka passaa ja muuten ei.
Kyllä nyt vaadittaisiin oikeasti jotakin sellaista arvojohtajaa, joka sanoisin, että jo nyt perkele jos ei ala neuvottelukykyä löytymään. Hallituksella varmastikin on jotakin ihan järkeviäkin juttuja, mutta pääosin ei, ja kaikki nojaavat jonkin sortin uskoon siitä, että näin tulee tapahtumaan, kuinka joku on paperiin kirjoittanut. No ei tule, ja siksi juuri pitää nyt nostaa ihan kaikki keinot pöydälle, eikä vaan vedellä enää rusinoita pullista.
Mäkin täällä heittelen osin jo kiusallaan näitä erilaisia ehdotuksia, sillä täällä pääosin vain jengi haukku toisiaan puoluekirjojensa pohjalta, mutta ei esitetä mitään vaihtoehtoja. Mielummin vaan ammutaan kaikki alas, jos ei omaan pirtaan satu sopimaan.
Jos mennään äärimmäisyyksiin ja pelkkään itsekkyyteen, niin tietenkin siinä tapauksessa mun puolesta kaikilta jotka tienaa mua enemmän voi verottaa kaiken sen yli menevän pois, mutta niinhän ei homma kaiketi toimi. Siksi kai pitää löytää keinot, jossa mikään veron nosto ei yksinään tuhoa mitään, joten kun se on siellä täällä maltillista, niin isossa kuvassa se on jo paljon. Jos vaikkapa sadan miljardin myynneissä tapahtuu prosentin korotus ALVeissa, niin taas on miljardi vähemmän leikattavaa. Yritystuista pois pari miljardia, niin ollaan jo muutamassa miljardissa. Eläkeläisltä leikataan, ja laitetaan vihdoin se eläkekatto.
Potkitaan muutama tuhat julkisen puolen johtajaa pellolle, niin jää bonukset ja muut tilpehöörit maksamatta, niin taas on kasassa miljoonia. Puretaan turhia instituutioita, kuten vaikkapa sitra, ja taas on rahaa kasassa. Kyllä sielät keinoja löytyy, kun vaan halua löytyy myös.