Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 426 759
  • 15 517

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No sovitaanko vaikka sitten niin, että olkoon tämä minun panokseni yhteiskunnan eteen näissä talkoissa? Te kun aina vingutte, että keskituloiset eivät osallistu talkoisiin, niin nyt osallistuu.
En tiedä kehen viittaat teillä, kun en ole missään vaiheessa puhunut missään kenenkään osallistumisesta tai osallistumattomuudesta talkoisiin.
Enkä tiedä sitäkään mihin viittaat osallistumisellasi, toivottavasti tiedonhakuun. Se auttaa keskituloistakin, jos ymmärtää mitä siinä omassa palkkanauhassa lukee ja minkä takia mikäkin vähennys on tehty.

Tätähän keskustelukulttuuri nykyisin on, ei viitsitä viittä sekuntia käyttää googlettamiseen, että saisi selville miksi maksaa työttömyysvakuutusmaksua, kun kokee ettei saa sille vastinetta. Tai meuhkaa poliittisten lakkojen kieltämisestä kertoen muista maista, joissa lakkoja on kielletty. Mitään vaikutusarviota ei kuitenkaan ole esittää.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä kehen viittaat teillä, kun en ole missään vaiheessa puhunut missään kenenkään osallistumisesta tai osallistumattomuudesta talkoisiin.
Enkä tiedä sitäkään mihin viittaat osallistumisellasi, toivottavasti tiedonhakuun. Se auttaa keskituloistakin, jos ymmärtää mitä siinä omassa palkkanauhassa lukee ja minkä takia mikäkin vähennys on tehty.

Tätähän keskustelukulttuuri nykyisin on, ei viitsitä viittä sekuntia käyttää googlettamiseen, että saisi selville miksi maksaa työttömyysvakuutusmaksua, kun kokee ettei saa sille vastinetta. Tai meuhkaa poliittisten lakkojen kieltämisestä kertoen muista maista, joissa lakkoja on kielletty. Mitään vaikutusarviota ei kuitenkaan ole esittää.

No eikös sen googlaamisen korvaa kätevästi Jatkoaikaan kirjoittaminen ja Lynx_j:n vastaus asiaan..?

Älä viitsi esittää tietämätöntä, kyllä ihan taatusti ymmärsit viestini ja mihin se viittaa. Ja sitten vielä on pokkaa alkaa osoittelemaan muita sormella puutteellisesta keskustelukulttuurista..

Pahoittelut, jos et sellaista ole sanonut. Sulta on tullut niin paljon viestiä tähän (ja hallitusketjuun) ketjuun viimeisen parin kuukauden aikana, että kaikkea en selkeästi ole sisäistänyt oikein. Tuoretta presidenttiä lainatakseni, sori siitä.

Kerrohan, olitko yhtä pontevasti barrikadeilla muutama vuosi sitten, kun pakkolakia väsättiin? Ja jos et ollut, niin mielelläni kuulisin siihen syyn, miksi et.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NHL:n rottailuketjusta voi käydä lukemassa hieman eri suuntaisia mielipiteitä...

No joo, olen kyllä ihan samaa mieltä tästä asiapohjalla, joskaan en näe nykyistä tilannetta ollenkaan tällaisena, jossa kukaan ketään alistaisi. Demokraattisesti valittu hallitus toteuttaa omaa hallitusohjelmaansa, AY-liike päättää pystyttää (sinänsä laillisen) lakon ja vaikeuttaa kansalaisten elämää. Sitten kovaan ääneen AY-puolella ihmetellään, kuinka hallitus on syyllinen lakkoon ja ihmisten elämän hankaloittamiseen. Ei vain uppoa tämä AY-ideologia minun tajunnanvirtaan.
Juuri tässä me näemme asian eri tavalla. Ja ei siinä, ymmärrän oikein hyvin ajatuksesi, ja se voi jopa olla se ainoa oikea mielipide. Itse en kuitenkaan näin, ja se johtuu juurikin siitä, että jos hallitus alkaa tekemään kansan ohi intressipolitiikkaa yritysten etujärjestöjen painostuksesta tai halusta helliä heitä muuten vaan, ja alkaa vielä laittamaan lakiin asioita, jotka eivät enää ole markkinataloudellisesti perusteltuja, niin eihän se hyvältä näytä. Ja demokratian perseily tulee juurikin siinä esiin, että lakeja sorvataa ees sun taas, joka on aivan helvetillistä rahan heittämistä kankkulan kaivoon.

Yksi tekee, ja toinen peruu. Lisäksihän heikennykset eivät oikein ole suhteessa myöskään kansainvälisiin sopimuksiin, joita ilmeisestikin pitäisi kunnioittaa niinikään, mutta nyt vedellään sovelletusti. NOudatetaan niitä, jotka passaa ja muuten ei.
Kyllä nyt vaadittaisiin oikeasti jotakin sellaista arvojohtajaa, joka sanoisin, että jo nyt perkele jos ei ala neuvottelukykyä löytymään. Hallituksella varmastikin on jotakin ihan järkeviäkin juttuja, mutta pääosin ei, ja kaikki nojaavat jonkin sortin uskoon siitä, että näin tulee tapahtumaan, kuinka joku on paperiin kirjoittanut. No ei tule, ja siksi juuri pitää nyt nostaa ihan kaikki keinot pöydälle, eikä vaan vedellä enää rusinoita pullista.

Mäkin täällä heittelen osin jo kiusallaan näitä erilaisia ehdotuksia, sillä täällä pääosin vain jengi haukku toisiaan puoluekirjojensa pohjalta, mutta ei esitetä mitään vaihtoehtoja. Mielummin vaan ammutaan kaikki alas, jos ei omaan pirtaan satu sopimaan.

Jos mennään äärimmäisyyksiin ja pelkkään itsekkyyteen, niin tietenkin siinä tapauksessa mun puolesta kaikilta jotka tienaa mua enemmän voi verottaa kaiken sen yli menevän pois, mutta niinhän ei homma kaiketi toimi. Siksi kai pitää löytää keinot, jossa mikään veron nosto ei yksinään tuhoa mitään, joten kun se on siellä täällä maltillista, niin isossa kuvassa se on jo paljon. Jos vaikkapa sadan miljardin myynneissä tapahtuu prosentin korotus ALVeissa, niin taas on miljardi vähemmän leikattavaa. Yritystuista pois pari miljardia, niin ollaan jo muutamassa miljardissa. Eläkeläisltä leikataan, ja laitetaan vihdoin se eläkekatto.

Potkitaan muutama tuhat julkisen puolen johtajaa pellolle, niin jää bonukset ja muut tilpehöörit maksamatta, niin taas on kasassa miljoonia. Puretaan turhia instituutioita, kuten vaikkapa sitra, ja taas on rahaa kasassa. Kyllä sielät keinoja löytyy, kun vaan halua löytyy myös.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No minun mielestä ei juurikaan virheitä ole tehty. Toisin toki olisi voinut toimia, mutta miksi? Hallituksen tehtävä on päättää asioista, ja jos he haluavat näin tehdä politiikkaa, se on heidän asiansa.



Ai niinkun esimerkiksi Marinin hallitus kuunteli asiantuntijoita ja oppositiota talousasioissa? Tai SOTE:ssa? Tai hoitajien pakkolakiasiassa?



Niin, vaikkapa tuo mainitsemasi Ruotsi porskuttaa valovuoden Suomea edellä taloudessa. Ehkäpä siinäkin on osasyy siihen, miksi matalapalkka-alojen liitot ja duunarit pysyvät tyytyväisinä?

Muiden maiden työmarkkinoista en tiedä, siihen en osaa sanoa.

Etkä muuten vieläkään osannut sanoa tai edes heittää jotain teoriaa siitä, miksi kaikki muut maat ovat kieltäneet poliittiset lakot kokonaan tai rajanneet niitä. Vaikka se on niin hyvä juttu valtion kannalta!
Ruotsin tilanteesta kuitenkin pitää huomioida parikin asiaa. Toinen on tietenkin se, että eivät ole yhteisvaluutassa, ja toinen on se, että siellä on noita Nokioita vähän enemmänkin. Siellä on osattu innovoida, uskallettu ns ryhtyä, ja ennenkaikkea ovat osanneet myydä ja markkinoida. Se tuntuu meidän yritysten johdolta kokonaan puuttuvan.
Ei kai mikään ole vuosien saatossa estänyt meilläkin kehitettävän vastaavanlaisia yrityksiä, ja olla vieläpä myymättä niitä kaikkia ulkomaalaisomistukseen. Ei nyt ihan kaikesta voida syyttää vasureita, työttömisä tai AY:täkään. Jokin vastuu voisi olla myös niillä yrityksilläkin, ja niiden johdolla. Hyvinhän se Nokiankin puupää onnistui vetämään liki koko puljun vessasta ales, joten suoritus sekin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mäkin täällä heittelen osin jo kiusallaan näitä erilaisia ehdotuksia, sillä täällä pääosin vain jengi haukku toisiaan puoluekirjojensa pohjalta, mutta ei esitetä mitään vaihtoehtoja. Mielummin vaan ammutaan kaikki alas, jos ei omaan pirtaan satu sopimaan.

Tähän tartun kiinni.. Kansa äänesti oikeistolaisen (talous)politiikan puolesta ja sen sai. Valtaosa oikeistosta on varsin tyytyväinen nykymenoon ja hallituksen tekemisiin. Ei meillä ole tarvetta esittää vaihtoehtoja. Tuon "jengi"-sanan voi siis varsin hyvin korvata vaikkapa palstatermiksi muodostuneella vasemmisto-sanalla.

Ja hyvin tuntuu nykymeno uppoavan kansaan, kun katsoo kannatuslukuja. Miksi esimerkiksi minun Kokoomuksen jäsenenä tarvitsisikaan esittää mitään vaihtoehtoja? Minulle käy oikein hyvin nykyinen tilanne.

Siitä olen samaa mieltä, että julkista sektoria pitäisi perata ihan huolella. Mutta, ei hätää, sekin on edessä muiden muutosten ohella.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ruotsin tilanteesta kuitenkin pitää huomioida parikin asiaa. Toinen on tietenkin se, että eivät ole yhteisvaluutassa, ja toinen on se, että siellä on noita Nokioita vähän enemmänkin. Siellä on osattu innovoida, uskallettu ns ryhtyä, ja ennenkaikkea ovat osanneet myydä ja markkinoida. Se tuntuu meidän yritysten johdolta kokonaan puuttuvan.
Ei kai mikään ole vuosien saatossa estänyt meilläkin kehitettävän vastaavanlaisia yrityksiä, ja olla vieläpä myymättä niitä kaikkia ulkomaalaisomistukseen. Ei nyt ihan kaikesta voida syyttää vasureita, työttömisä tai AY:täkään. Jokin vastuu voisi olla myös niillä yrityksilläkin, ja niiden johdolla. Hyvinhän se Nokiankin puupää onnistui vetämään liki koko puljun vessasta ales, joten suoritus sekin.

Tässä olen osittain samaa mieltä. Meillä toki heikkoon tulokseen vaikuttaa taas kerran se - tadaa- vasemmisto ja sen käsikassarana toimiva, kehitystä hidastava AY-liike. Ruotsissa AY-liike on ollut nimenomaan kehitykstä edistävä tekijä, jonka hedelmiä länsinaapuri nyt poimii. Meidän AY-liike vetää samoilla pelikirjoilla, jotka toimivat 50 vuotta sitten. Koita siinä nyt sitten ottaa yrittäjänä riskiä erilaisten innovatiivisten asioiden äärellä. Ja juuri tähän pyritään saamaan muutosta, mm. irtisanomissuojaa heikentämällä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän tartun kiinni.. Kansa äänesti oikeistolaisen (talous)politiikan puolesta ja sen sai. Valtaosa oikeistosta on varsin tyytyväinen nykymenoon ja hallituksen tekemisiin. Ei meillä ole tarvetta esittää vaihtoehtoja. Tuon "jengi"-sanan voi siis varsin hyvin korvata vaikkapa palstatermiksi muodostuneella vasemmisto-sanalla.

Ja hyvin tuntuu nykymeno uppoavan kansaan, kun katsoo kannatuslukuja. Miksi esimerkiksi minun Kokoomuksen jäsenenä tarvitsisikaan esittää mitään vaihtoehtoja? Minulle käy oikein hyvin nykyinen tilanne.

Siitä olen samaa mieltä, että julkista sektoria pitäisi perata ihan huolella. Mutta, ei hätää, sekin on edessä muiden muutosten ohella.
Oikestolaista talouspolitiikkaa voi toki noudattaa, mutta ei kai oikestolaiseen ajatukseen kuulu sotkea markkinoita vapaalta kilpailulta vai? Siksi en osta ajatusta siitä, että hallitus alkaa rukkamaan lakeja, joilla turvataan yritysten etuja suhteessa tekijöihin. Pidän jopa hiukan omituisena jos moista edes esität.


Silloin katson, että kyllä se työntekijäpuolella pitää olla keinonsa vastata siihen, vaikka olisi sitten miten demokraattisesti valittu hallitus.
Toisaaltahan myös samalla myönnät rivien välistä, että on ihan jees kurjistaa köyhiä entisestään, ja että ei haitaa edes vähää alusta, jos vähän lapsiköyhyys lisääntyy. En oikein halua uskoa, että olisit tosissasi, ja toivottavasti tulkitsen asiaa osaltasi väärin. Jos en, niin sehän samalla asettaa kaikki Orpon ääneen esittämät motiivit hallituksen toimille täydellisiksi valheiksi, ja mikä kummallisinta, niin sitä ei saa ede todeta eduskunnassa ääneen, että toinen puhuu paskaa. Erikoista toimintaa sekin kyllä.
 

444

Jäsen
Kuka ei osallistu? Eikö esimerkiksi irtisanomissuojan heikennys osu jokaiseen työkykyiseen kansalaiseen.
Eläkeläiset ovat varmaan nyt ihan romuna siitä, että irtisanomissuojaa heikennetään. Mutta sieltähän ei toisaalta ole varmaan mitään irrotettavissa näihin talkoisiin, kovalla työllä täysin ansaittuja eläke-euroja ovat ne. Onneksi hallitus sentään sorvasi kunnolliset korotukset niihin tälle vuodelle.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä olen osittain samaa mieltä. Meillä toki heikkoon tulokseen vaikuttaa taas kerran se - tadaa- vasemmisto ja sen käsikassarana toimiva, kehitystä hidastava AY-liike. Ruotsissa AY-liike on ollut nimenomaan kehitykstä edistävä tekijä, jonka hedelmiä länsinaapuri nyt poimii. Meidän AY-liike vetää samoilla pelikirjoilla, jotka toimivat 50 vuotta sitten. Koita siinä nyt sitten ottaa yrittäjänä riskiä erilaisten innovatiivisten asioiden äärellä. Ja juuri tähän pyritään saamaan muutosta, mm. irtisanomissuojaa heikentämällä.
Haluaistko tarkentaa asiaa, sillä ihan tässä muodossa en kuitenkaan asiaa usko, sillä tämähän kuitenkin on kaksisuuntaista, ja siten sielläkin on pitänyt myös hallituksen olla kyvykäs tekemään sitä yhteistyötä. En oikein usko, että sielläkään ammattiliitot ovat vaan olleet sormi suussa ja toinen perseessä, ja ottaneet vaan vastaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oikestolaista talouspolitiikkaa voi toki noudattaa, mutta ei kai oikestolaiseen ajatukseen kuulu sotkea markkinoita vapaalta kilpailulta vai? Siksi en osta ajatusta siitä, että hallitus alkaa rukkamaan lakeja, joilla turvataan yritysten etuja suhteessa tekijöihin. Pidän jopa hiukan omituisena jos moista edes esität.


Silloin katson, että kyllä se työntekijäpuolella pitää olla keinonsa vastata siihen, vaikka olisi sitten miten demokraattisesti valittu hallitus.
Toisaaltahan myös samalla myönnät rivien välistä, että on ihan jees kurjistaa köyhiä entisestään, ja että ei haitaa edes vähää alusta, jos vähän lapsiköyhyys lisääntyy. En oikein halua uskoa, että olisit tosissasi, ja toivottavasti tulkitsen asiaa osaltasi väärin. Jos en, niin sehän samalla asettaa kaikki Orpon ääneen esittämät motiivit hallituksen toimille täydellisiksi valheiksi, ja mikä kummallisinta, niin sitä ei saa ede todeta eduskunnassa ääneen, että toinen puhuu paskaa. Erikoista toimintaa sekin kyllä.

Kyllä sä itseasiassa tulkitsit mua ihan oikein. Jos talouden raiteilleen saattaminen vaatii sivullisia "uhreja", sitten se vaatii. Eipä tuota vastapuoltakaan tunnu kiinnostavan sivulliset uhrit omassa taistelussakaan. (Emännän työkaveri sai juuri kenkää, kun ei lakon takia päässyt julkisilla töihin. Pari viikkoa sitten edellinen varoitus, nyt toinen ja kenkää tuli.)
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eläkeläiset ovat varmaan nyt ihan romuna siitä, että irtisanomissuojaa heikennetään. Mutta sieltähän ei toisaalta ole varmaan mitään irrotettavissa näihin talkoisiin, kovalla työllä täysin ansaittuja eläke-euroja ovat ne. Onneksi hallitus sentään sorvasi kunnolliset korotukset niihin tälle vuodelle.

Tästä kyllä varmaan kaikki ovat samaa mieltä, että noista voisi leikatakin. Eipä niistä kyllä leikkaa vasemmistokaan valtaan päästessään, tästä voin ottaa vaikka vedon jos jollekin kelpaa.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No eikös sen googlaamisen korvaa kätevästi Jatkoaikaan kirjoittaminen ja Lynx_j:n vastaus asiaan..?

Älä viitsi esittää tietämätöntä, kyllä ihan taatusti ymmärsit viestini ja mihin se viittaa. Ja sitten vielä on pokkaa alkaa osoittelemaan muita sormella puutteellisesta keskustelukulttuurista..

Pahoittelut, jos et sellaista ole sanonut. Sulta on tullut niin paljon viestiä tähän (ja hallitusketjuun) ketjuun viimeisen parin kuukauden aikana, että kaikkea en selkeästi ole sisäistänyt oikein. Tuoretta presidenttiä lainatakseni, sori siitä.

Kerrohan, olitko yhtä pontevasti barrikadeilla muutama vuosi sitten, kun pakkolakia väsättiin? Ja jos et ollut, niin mielelläni kuulisin siihen syyn, miksi et.
Todennäköisesti suhtaudut kirjoituksiini asenteellisesti, niin suosittelen itse googlettamaan tiedot asioista. Sieltä sitten voi jokainen tulkita lähteiden luotettavuuden ja yrittää sisäistää lukemaansa löytämiltään sivuilta. Faktaakin löytyy hyvinkin usein, joten tiedonsaanti ei ole keskustelupalstan varassa. Sitä tässä lähinnä yrittänyt viestittää kuinka helppoa nykyisin on löytää tietoa, eikä mölistä esimerkiksi työttömyysvakuutusmaksuista pitkin foorumeita. Kyseenalaistit työttömyysvakuutusmaksujen maksamisen, mutta puolustelet täällä hallitusta, joka eväsi vakuutusmaksujen palautuksen työntekijöille.

Ihan vilpittömästi, en kyllä ymmärtänyt mihin viittasit talkoisiin osallistumisella, oliko se sitten täällä keskustelua, työttömyysvakuutusmaksujen maksamista vai jotain muuta? Siksi sanoinkin, etten tiedä mitä tarkoitit. Viesti ei sisältänyt sarkasmia.

Täyttä varmuutta ei ollut olenko sanonut jotain, mutta päätit kuitenkin päätellä, että olen sanonut jotain. Keskustelukulttuuri olisi toimivampaa, jos ei mentäisi oletuksilla, vaan faktoilla. Enkä tässä kerro, että omat mielipiteeni olisi faktoja, mutta jos muistellaan jonkun sanoneen jotakin, niin muistelun tueksi voisi vaikka kaivaa viestin, jossa olisin puhut jotain talkoista. Lisäksi, jos puhuu vaikkapa poliittisten lakkojen kieltämisestä, olisi keskusteluun hyvä tuoda faktuaalista tietoa, tai edes jonkin tahon arvioita asiaan. Eikä vain toistella, että muualla on kielletty, miksi ei täällä. En minä osaa arvioida lakkojen kieltämisen vaikutusta kansan hyvinvointiin tai talouteen, mutta pidän poliittisia lakkoja demokraattisena vaikutuskeinona, johon mielestäni kansalla täytyy olla oikeus.

En ole ollut lakossa nytkään (ei koske omaa alaa), eikä pakkolakien aikana ollut lakkoa tai edes sen uhkaa, koska en työskentele terveydenhoitoalalla. Ja on myönnettävä, etten asiaan kovin paljoa silloin perehtynytkään. Nyt kuitenkin lakot on laajemmat ja työelämäuudistukset merkittävämpiä suuremmalle osalle ihmisistä.
Tuskin sinuakaan pakkolaki muuten kiinnostaisi, varsinkaan siinä tapauksessa, jos siitä päättäisi nykyinen hallitus. Ehkä se on joku yritys spinnata tätä työtaistelua Marinin hallituksen suuntaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eläkeläiset ovat varmaan nyt ihan romuna siitä, että irtisanomissuojaa heikennetään. Mutta sieltähän ei toisaalta ole varmaan mitään irrotettavissa näihin talkoisiin, kovalla työllä täysin ansaittuja eläke-euroja ovat ne. Onneksi hallitus sentään sorvasi kunnolliset korotukset niihin tälle vuodelle.
Varmasti on ja tämä eläkeläisten mukaanottaminen talkoisiin lienee ainoa asia mistä olemme samaa mieltä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä sä itseasiassa tulkitsit mua ihan oikein. Jos talouden raiteilleen saattaminen vaatii sivullisia "uhreja", sitten se vaatii. Eipä tuota vastapuoltakaan tunnu kiinnostavan sivulliset uhrit omassa taistelussakaan. (Emännän työkaveri sai juuri kenkää, kun ei lakon takia päässyt julkisilla töihin. Pari viikkoa sitten edellinen varoitus, nyt toinen ja kenkää tuli.)
Okei, se lienee kuitenkin sen yrityksen päätös eikä AYn. Ei kai se AY sille kenkää antanut.
Mutta, jotta et saa ihan väärää kuvaa, niin en mäkään tätä tilannetta mitenkään rakasta. Itse en osaa asemoitua oikeastaan mihinkään ryhmään poliittisesti. Mutta mut tungetaan vasemmalle siksi, että itse arvostan sellaista Greater Good ajattelua, ja mua ei mitenkään nappaa ajtus seinähullusta kilpailusta. Itse en omassa yritystoiminnassani esim koskaan kilpaillut hinnoilla. Katsoin, että mikä vaaditaan siihen, että sillä selviää velvoitteista ja riskeistä asioiden sujuessa, ja se riitti.

Toisia motivoi vain ne raha ja ne erot muihin ihmisiin, joiden avulla saa jonkinlaisen erityisyyden tunteen elämässään, ja sen myötä myös tuntuu aina mukavalta kun joku kärsii, kunhan se ei ole se itse.

Olen toiminut myös työantajana, ja ei mua haitannut maksaa tekijöille sitä mikä heille kuuluu. He tekivät työn, ja ja jos mulle jäi pikkusiivu oman toimen tueksi, niin se oli jees. Kaikki eivät näin ajattele, mutta itse koin sen näin. Verotkaan ei ole ongelma ennenkuin niistä tulee ongelma, ja yrittäjällä se lähinnä on sen ennakkoveron muodossa, jota ei ihan joka kuukausi jaksaisi olla rukkaamassa, sekä tietenkin YEL, joka on ikävä jos sattuu aikaa kun ei myyntiä juurikaan ole. Pääasia kuitenkin, että tekijöiden maksut aina oli ajantasalla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuskin sinuakaan pakkolaki muuten kiinnostaisi, varsinkaan siinä tapauksessa, jos siitä päättäisi nykyinen hallitus. Ehkä se on joku yritys spinnata tätä työtaistelua Marinin hallituksen suuntaan.

Kyllä se minua kiinnosti silloin, ja kiinnostaa periaatteessa edelleen. Minusta Marinit tekivät silloin täysin oikean peliliikkeen. Hallituksen vastuulla on huolehtia kansakunnan hyvinvoinnista, ja heitä se syyttävä sormi osoittaa, jos jokin menee pieleen. Ay-liike pesee tunnetusti kätensä kaikesta, eikä ota vastuuta. Senpä takia näiden kahden välisessä väännössä, hallituksen pitää olla se joka määrää.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Okei, se lienee kuitenkin sen yrityksen päätös eikä AYn. Ei kai se AY sille kenkää antanut.

Ei toki. Eihän irtisanomissuojan heikennyksessäkään ole kyse siitä, että hallitus irtisanoisi ketään, vaan ne työnantajat. Silti nyt protestoidaan hallitusta vastaan.

AY-liikkeen toimien takia nyt toki yksi heihin kuuluva, joutui jättämään työnsä. Tämähän vain alleviivaa sitä, että se AY:n oma etu menee aina sen yhden pienen duunarin edelle. Ja tätä samaa mantraa toistelee moni minunkin tuntema liittoaktiivi, tosin he kutsuvat sitä nimellä solidaarisuus. Se sama solidaarisuus maksoi nyt yhdelle jäsenmaksunsa maksaneelle, pienituloiselle yksinhuoltajaäidille työpaikan. Ja nämä lakot siis jeesaavat pienituloisia yksinhuoltajia miten?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä nekin koskee, mutta pääosin koskee sitä työssä olevaa osaa, joka ei saa riittävästi palkkaa. Vähän pidän mulkkuna ajatusta, jossa ihminen pakotetaan koko ajan pienempään ja halvempaan, sillä harva nyt kuitenkaan niin kalliissa näistä asuu, että tuo olisi välttämättä oikea linjaus.

Voi toki olla, että vuokrat laskevat, mutta melkein väitä että näin ei tapahdu. Toki jos verotuksen keinoin pakotetaan tyhjätkin asunnot markkinoille, niin voisi jo vaikuttaa, mutta muuten en oikein usko.
Minä pidän täysin pöljänä, ja sellaisena hölmöläisten peiton jatkamisena ihmisen siirtämistä yhdeltä kassalta toiselle. Siinä ei käytännössä säästy yhtään mitään, mutta nöyryytys on entistäkin kovempaa. Saati sitten kun tämä vielä osuu työssä käyvän kohdalle.

Mutta nähdään varmaankin tämä(kin) eri tavalla.

Olen jo useamman kerran ehdottanut, että voisi nyt viimeistään siirtyä siihen kanslaispalkkaan, tai sitten maksaa tukia yrityksille vain siihen palkanmaksuun, tai työntekijän kouluttamisen tueksi ja mahdollisesti myös niihin investointeihin/innovaatioihin. Toki voi sitten valtio osansa lunastaa, jos ja kun se jotakin tuottaa.

Suurimmat kärsijät on ne juuri sen tukiviidakon yläpuolella olevat pienituloiset. Kansalaispalkka on erinomainen ajatus mutta kuinka moni hallituspuolue sitä kannattaa?

Jos sulla on kaikki päin persettä ja sulla ei ole mitään niin niistä on paha enää leikata mitään. Jos kävelee muutaman suurkaupungin keskustassa ja katsoo sitä sakkia niin niitä ei työllistä edes Jeesus. Nämä tyypit saavat sen summan (en tiedä mikä se on) kerran kuussa ja sossusta loput, hyvä niin.

Oma esimerkki vaikka olosuhteiden uhri: Olin 9kk lomautettuna ja työkkäri patisteli työnhakuun 8kk jälkeen, sanoin että mun lomautus loppuu ja se oli niille hyvä. Sit kerkesin oleen reilun kuukauden töissä ja käsi hajos, nyt 9kk saikulla ja Kelan sairaspäivärahalla. Toki haluan takaisin töihin mutta tuskin enään samaan hommaan kykenen. Lomautus sinänsä tuli hyvään paikkaan akkujen latautumiseen mutta liika on liikaa.

Vaikka vahingossa niin mulle on käynyt sellainen juttu josta jokainen työstäpakoilija olisi kateellinen. Itseäni lähinnä vituttaa tämä kun mitään et voi tälle tilanteelle mitään tehdä. On tietty hauskaa kun seuraavana päivänä ei tarvii herätä aikaisin.

Työnhaku on toivotonta ay-taustan takia koska kukaan ei palkkaa mua siitä syystä, toinen kivi kannossa on mun ikä ja perussairaudet vaikka olisin pätevä ukko moneenkin hommaan.

Tänään viimeksi juttelin tehtaan päällikön kanssa joka sanoi että olisi sopiva ratkaisu, ne haluais mut kunnossa olevana töihin mutta kun en pysty tekeen niitä hommia todennäköisesti vielä 6kk.

Anteeksi vuodatus mutta :/
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä se minua kiinnosti silloin, ja kiinnostaa periaatteessa edelleen. Minusta Marinit tekivät silloin täysin oikean peliliikkeen. Hallituksen vastuulla on huolehtia kansakunnan hyvinvoinnista, ja heitä se syyttävä sormi osoittaa, jos jokin menee pieleen. Ay-liike pesee tunnetusti kätensä kaikesta, eikä ota vastuuta. Senpä takia näiden kahden välisessä väännössä, hallituksen pitää olla se joka määrää.
Ay-liike ajaa jäsenistönsä etuja, niin mielestäni se olisi vastuun välttelyä ja käsienpesua, jos työelämäheikennyksiin ei puututtaisi. Se on sitten eri asia onko lakot oikea puuttumiskeino, mutta se on viimeinen keino, jos neuvottelupöydissä ei saada sopua, tai sinne ei edes päästä.

Toki jos näitä tunnettuja käsien pesemisiä on muutenkin, kuin sinun mielikuvissasi, niin mieluusti kuulisin lisää.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se on sitten eri asia onko lakot oikea puuttumiskeino, mutta se on viimeinen keino, jos neuvottelupöydissä ei saada sopua, tai sinne ei edes päästä.

Niin no, nythän he (SAK) sinne joulukuussa pääsivät, mutta käytännössä ilmoittivat samanien, etteivät suostu muuhun kuin omaan agendaansa. Ja kävelivät ulos. Ja sitten alkoivat lakot. Ja sitten alkoi vastapuolen syyttely siitä, ettei ole neuvotteluhalukkuutta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei toki. Eihän irtisanomissuojan heikennyksessäkään ole kyse siitä, että hallitus irtisanoisi ketään, vaan ne työnantajat. Silti nyt protestoidaan hallitusta vastaan.

AY-liikkeen toimien takia nyt toki yksi heihin kuuluva, joutui jättämään työnsä. Tämähän vain alleviivaa sitä, että se AY:n oma etu menee aina sen yhden pienen duunarin edelle. Ja tätä samaa mantraa toistelee moni minunkin tuntema liittoaktiivi, tosin he kutsuvat sitä nimellä solidaarisuus. Se sama solidaarisuus maksoi nyt yhdelle jäsenmaksunsa maksaneelle, pienituloiselle yksinhuoltajaäidille työpaikan. Ja nämä lakot siis jeesaavat pienituloisia yksinhuoltajia miten?
Kyllä, ja ymmärrän protestoinnin siksi, että hallitus yksipuolisesti asettuu kansan sijaan yritysten tueksi, ja se sotii mielestäni markkinataloudellista ajattelua vastaan, sillä tämän pitäisi olla työnantajan ja työntekijän välinen asia sopia. Hallitusten ei mielestäni pidä alkaa työelämäheikennyksiä vetelemään. Mutta tästä kaiketi ollaan eri mieltä, ja silti edelleenkään mulla ei ole puoluekirjaa mihinkään, sillä Suomessa on vain paskoja vaihtoehtoja sillä saralla.
Tässä muuten mielenkiintoinen artikkeli, jossa muutamia ihan hyviä pointteja mietittäväksi, jopa sille hallituksellekin.


Mutta hei Noppa, kiitän kuitenkin, että käyt keskustelua, ja ilman vain haukkumiseen keskittyen. Ei tää maailma ainakaan ilman keskustelua parane, se ainakin on ihan varma.
 
Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hallitusten ei mielestäni pidä alkaa työelämäheikennyksiä vetelemään.

Tästä mä olen periaatteessa samaa mieltä. Ongelma vain on se, että nuo eivät ole TARVITTAVISTA muutoksista päässeet sopuun, jolloin jonkun on otettava se vastuu tilanteen hoidosta.

Ihankuin vanhemmuudessa; hienoa jos sisarukset saavat erimielisyytensä sovitettua keskenään niin, ettei perheen yhteiselo ole vaarassa. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, ei ne isä ja äiti voi seistä kädet puuskassa ja todeta, että "sopikoot keskenään" ja katsella vierestä kuinka perhe ajautuu kohti katastrofia.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin no, nythän he (SAK) sinne joulukuussa pääsivät, mutta käytännössä ilmoittivat samanien, etteivät suostu muuhun kuin omaan agendaansa. Ja kävelivät ulos. Ja sitten alkoivat lakot. Ja sitten alkoi vastapuolen syyttely siitä, ettei ole neuvotteluhalukkuutta.
Niinkö se meni? Mikä tämä SAK:n agenda sitten neuvotteluissa oli? Minä käsitin, että he olisivat halunneet päästä mukaan keskusteluihin myös työelämän heikennyksistä, eikä vain palkkamallista.

Lakot | Lakot toteutumassa, ministeri ei lupaa neuvotteluita

TYÖMINISTERI Arto Satonen (kok) ei lupaa ammattiyhdistysliikkeelle neuvotteluiden aloittamista hallituksen työelämätoimista.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä mä olen periaatteessa samaa mieltä. Ongelma vain on se, että nuo eivät ole TARVITTAVISTA muutoksista päässeet sopuun, jolloin jonkun on otettava se vastuu tilanteen hoidosta.

Ihankuin vanhemmuudessa; hienoa jos sisarukset saavat erimielisyytensä sovitettua keskenään niin, ettei perheen yhteiselo ole vaarassa. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, ei ne isä ja äiti voi seistä kädet puuskassa ja todeta, että "sopikoot keskenään" ja katsella vierestä kuinka perhe ajautuu kohti katastrofia.
Toki pitää, mutta ei nyt jumantsukka lainsäädännöllä, vaan istuttamalla molemmat samaan pöytään, ja jos ei ratkaisua tule, niin tulee huutia kummallekin puolelle yhtälaisesti.

Edelleen huutelen esim muutosta siihen pipilän suoranaiseen vittuiluun pistää ne itseään työllistävät henkilöt YEL:n piiriin, siis mitä tulee nöihin laskutusosuuskuntiin, joiden kautta jokainen pystyi työsuhteisesti myymään palveluitaan helposti ja ketterästi. Ei siis pidä muuttaa sitä mikä toimii, ja tässäkin muutoksessa takana oli vain ajatus siitä, että saadaan yritysten etu ohi kansalaisen.

Jani Hurri muuten myös tuossa nosti esiin sen epäkohdan, että miksi hallinto toisesna jälkeen unohtaa sisämarkkinat kokonaan, sillä edes niiden olisi tarpeellista vetää, ja siitä pitää huolehtia ihan yhtälaisesti kuin siitä viennistäkin, joka sakkaa milloin mistäkin syystä. Jos sen sakatessa vedetään kaikilla päätksillä matto alta myös sisämarkkinana kehittymiseltä, niin se on kyllä paskaa politiikkaa, oli se puolue sitten mikä hyvänsä. En ikinä äänestäisi keskustaa, mutta viimeistään sipilän jälkeen ei tulisi mielenkään, ja yksi osasyy oli juurikin tuo aiemmin mainittu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Potkitaan muutama tuhat julkisen puolen johtajaa pellolle, niin jää bonukset ja muut tilpehöörit maksamatta, niin taas on kasassa miljoonia. Puretaan turhia instituutioita, kuten vaikkapa sitra, ja taas on rahaa kasassa. Kyllä sielät keinoja löytyy, kun vaan halua löytyy myös.

Enää tietysti pitäisi tietää, missä ne ”muutama tuhat julkisen puolen johtajaa” ovat, jotka voitaisiin mihinkään potkia. Sitra taas ei käytä valtion rahaa vaan oman pääomansa tuottoja, joten sen purkaminen on sinänsä taskuun kusemista pakkasella. En tarkoita, etteikö asioita pidä perata, mutta kannattaa miettiä, onko niillä mitään merkitystä valtiontalouden kannalta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enää tietysti pitäisi tietää, missä ne ”muutama tuhat julkisen puolen johtajaa” ovat, jotka voitaisiin mihinkään potkia. Sitra taas ei käytä valtion rahaa vaan oman pääomansa tuottoja, joten sen purkaminen on sinänsä taskuun kusemista pakkasella. En tarkoita, etteikö asioita pidä perata, mutta kannattaa miettiä, onko niillä mitään merkitystä valtiontalouden kannalta.
Ahh, sorry. Sotkin tuon sitran sitten johonkin muuhun. Pahoitteluni. Mun asia ei taas ole tietää, missä ne julkisen puolen johtajat ovat, mutta ihan varmastikin sielläkin karsittavaa on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös