Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 412 562
  • 15 517

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se mikä itsellä särähtää korvaan, on se kun vedotaan leikkauksissa ja juustohöyläyksissä niihin "tuleviin sukupolviin'. Voitaisiinko joskus miettiä ihan niitä tämän hetkisiä nuoria ja lapsia? Ei, vaan lapset on yleensä ensimmäisten joukossa kun haetaan säästöjä ja tehostamista.
Luulen, että omaa lastanikin kyllä kiinnostaa 30 vuoden päästä millaisessa jamassa talous on. Heitä vartenhan tätä laivaa yritetään kääntää.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se mikä itsellä särähtää korvaan, on se kun vedotaan leikkauksissa ja juustohöyläyksissä niihin "tuleviin sukupolviin'. Voitaisiinko joskus miettiä ihan niitä tämän hetkisiä nuoria ja lapsia? Ei, vaan lapset on yleensä ensimmäisten joukossa kun haetaan säästöjä ja tehostamista.
Tähän liittyen tuli mieleen pieni yksityiskohta. Meillä on seiskaluokkalaisilla monta vuotta ollut monialaisen teemapäivän yhteydessä retki, missä kierretään bussilla Vantaata ja tehdään tehtäviä. Tänä vuonna tuli ongelma: ei mahdu enää kaksi luokkaa opettajineen yhteen bussiin! Kaupunki on vähitellen onnistunut hivuttamaan luokkakoot niin suuriksi!
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Luulen, että omaa lastanikin kyllä kiinnostaa 30 vuoden päästä millaisessa jamassa talous on. Heitä vartenhan tätä laivaa yritetään kääntää.
Kyllä varmasti, mutta minua kiinnostaa kyllä myös se että se oma lapsi voi juuri tällä hetkellä hyvin siellä päiväkodissa, ei rupea oireilemaan liiasta lapsimäärästä tai vaikka tipu puolapuilta pää edellä lattiaan päiväkodin jumppasalissa kun hoitajia on liian vähän lapsimäärään nähden.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se mikä itsellä särähtää korvaan, on se kun vedotaan leikkauksissa ja juustohöyläyksissä niihin "tuleviin sukupolviin'. Voitaisiinko joskus miettiä ihan niitä tämän hetkisiä nuoria ja lapsia? Ei, vaan lapset on yleensä ensimmäisten joukossa kun haetaan säästöjä ja tehostamista.
Voihan sitä aina varmistaa nykyisen hyvinvointitason vaikkapa ottamalla vuosi vuodelta enemmän lainaa. Tämän hetken lapsilla menisi hyvin, mutta heillä tulevaisuuden aikuisina tulisi vaikeat ajat.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä, minkälaista keskustelua tulee seuraamaan, jahka poliittisten lakkojen kieltämistä ajavan kansalaisaloitteen 50 000 tulee täyteen. Varsin skeptinen olen, sen läpimenoon kansalaisaloitteiden tapaan, mutta kyllä 50 000:n allekirjoituksen voi nähdä signaalina, niin hallituksen, kuin työmarkkinajärjestöjen suuntaan.

N. 1400 allekirjoitusta tänään jo.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä varmasti, mutta minua kiinnostaa kyllä myös se että se oma lapsi voi juuri tällä hetkellä hyvin siellä päiväkodissa, ei rupea oireilemaan liiasta lapsimäärästä tai vaikka tipu puolapuilta pää edellä lattiaan päiväkodin jumppasalissa kun hoitajia on liian vähän lapsimäärään nähden.
Eiköhän Suomessa ole päiväkodeissa varsin hyvin asiat ja päivähoito on kaikenlisäksi lähes ilmaista ”asiakkaille”. Jos lapsien kohdalla jostain olisin huolissani niin peruskoulusta, mutta siinä taustalla on muutakin kuin raha.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Voihan sitä aina varmistaa nykyisen hyvinvointitason vaikkapa ottamalla vuosi vuodelta enemmän lainaa. Tämän hetken lapsilla menisi hyvin, mutta heillä tulevaisuuden aikuisina tulisi vaikeat ajat.
En oikein itse lämpene ajatukselle että "uhrataan" tämän hetkinen kasvava sukupolvi, että ehkä tulevaisuudessa asiat olisi näillä paremmin. Muita leikkauskohteita on löydyttävä kuin lapset ja nuoret.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Elämä on valintoja. Mitään muuta vastausta ei tähän sinun irrationaaliseen viestiisi ole. Ehkä nyt kannattaa rauhoittua siellä barrikaadeillakin.
On täällä muutakin irrationaalista. Ja jos olisin itse saanut päättää niin minulle olisi käynyt nämä leikkaukset ihan hyvin. En koe olevani siis barrikadeilla. Tämä on enemmän oman tunnon kysymys minulle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En oikein itse lämpene ajatukselle että "uhrataan" tämän hetkinen kasvava sukupolvi, että ehkä tulevaisuudessa asiat olisi näillä paremmin. Muita leikkauskohteita on löydyttävä kuin lapset ja nuoret.
Siitä olemme samaa mieltä, että nuorista ja lapsista pitäisi leikata viimeisinä. Valitettavasti jokainen puolue arvottaa eläkeläiset tärkeimmiksi.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Voihan sitä aina varmistaa nykyisen hyvinvointitason vaikkapa ottamalla vuosi vuodelta enemmän lainaa. Tämän hetken lapsilla menisi hyvin, mutta heillä tulevaisuuden aikuisina tulisi vaikeat ajat.
Tai vaikka leikata yritystuista se 200-300 miljoonaa. Ainakin käydä tämän tukiviidakon läpi ja karsia.
Toki mikään hallitus ei oikein näitä halua syystä tai toisesta karsia.

Kehitysyhteistyörahoista voisi leikata lisää, RKP pistää toki hanttiin.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Eiköhän Suomessa ole päiväkodeissa varsin hyvin asiat ja päivähoito on kaikenlisäksi lähes ilmaista ”asiakkaille”. Jos lapsien kohdalla jostain olisin huolissani niin peruskoulusta, mutta siinä taustalla on muutakin kuin raha.
Et ole seurannut uutisista miten esimerkiksi pk-seudulla on varhaiskasvatus monin paikoin todella suurissa vaikeuksissa ja työntekijäpula on massiivinen? Varmasti on kuntia, joissa nämä asiat vielä toimii mutta paljon on myös suuria ongelmia etenkin niissä isoissa kaupungeissa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tai vaikka leikata yritystuista se 200-300 miljoonaa.
Tämä nyt ei kuulu varsinaisesti tähän lakkoiluun, mutta tuon verran olisi helposti löydettävissä myös yhdestä hallituksen typerimmistä vedoista; KELA-korvausten korottamisesta. Kokoomuksen lempilapsi tosin taisi jo tulla voimaankin, että myöhäistä kai enää porata. Mutta jonot kai helpottaa nyt sitten ihan näillä näppäimillä. Rahaa on.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et ole seurannut uutisista miten esimerkiksi pk-seudulla on varhaiskasvatus monin paikoin todella suurissa vaikeuksissa ja työntekijäpula on massiivinen? Varmasti on kuntia, joissa nämä asiat vielä toimii mutta paljon on myös suuria ongelmia etenkin niissä isoissa kaupungeissa.
Helsingin tilannetta en tosiaan ole seurannut. Oma lapsi Lahdessa päiväkodissa eikä valittamista.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Kalliiksi käy yrityksille juu mutta niin käy työntekijöillekin. Onkohan täällä paljonkin yritysten omistajia kun kommentointi on niin kallistunutta yritysten ahdingon puolelle. Luulisi oman tilanteen olevan tärkeä myöskin ja itselle kuuluvat rahat kiinnostavan. Ja ne yrityksetkö jotka saavat parempaa tulosta näillä uudistuksilla niin tuskin maksavat vastaavasti enemmän yhteisen hyvän eteen. Taitaa voitot mennä osakkeenomistajien taskuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kalliiksi käy yrityksille juu mutta niin käy työntekijöillekin. Onkohan täällä paljonkin yritysten omistajia kun kommentointi on niin kallistunutta yritysten ahdingon puolelle. Luulisi oman tilanteen olevan tärkeä myöskin ja itselle kuuluvat rahat kiinnostavan. Ja ne yrityksetkö jotka saavat parempaa tulosta näillä uudistuksilla niin tuskin maksavat vastaavasti enemmän yhteisen hyvän eteen. Taitaa voitot mennä osakkeenomistajien taskuun.
Mulle jää enemmän rahaa käteen hallitusten uudistusten myötä. Enkä ole edes rikas. Kiitos Petteri ja Riikka.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Mielenkiintoista nähdä, minkälaista keskustelua tulee seuraamaan, jahka poliittisten lakkojen kieltämistä ajavan kansalaisaloitteen 50 000 tulee täyteen. Varsin skeptinen olen, sen läpimenoon kansalaisaloitteiden tapaan, mutta kyllä 50 000:n allekirjoituksen voi nähdä signaalina, niin hallituksen, kuin työmarkkinajärjestöjen suuntaan.

N. 1400 allekirjoitusta tänään jo.
Ja nyt on yksi allekirjoitus lisää.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Mulle jää enemmän rahaa käteen hallitusten uudistusten myötä. Enkä ole edes rikas. Kiitos Petteri ja Riikka.
Minullekin. Vaikken ole hallituksen kaikista uudistuksista, mm. aikuiskoulutustuen lakkauttamisesta, samaa mieltä, tuen hallitusta tässä taistossa täysin. Toivottavasti runnovat uudistukset läpi pikimmiten.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mulle jää enemmän rahaa käteen hallitusten uudistusten myötä. Enkä ole edes rikas. Kiitos Petteri ja Riikka.
Ei taida kiitellä Riikkaa ja Petteriä ne jotka menettävät rahaa ja tuskastelevat laskujen ja nälkäisten ruokittavien suiden äärellä. Itse kun katselen suht objektiivisesti asioita täällä pohjoisessa, voin helposti samaistua tilanteeseen mikä monella ihmisellä on kohdalla kun leikkurit kosahtaa kohdalle. Täällä meillä elo on hieman erilaista kaikin puolin verrattuna etelään. Ei ole töitä mihin mennä jne jne. Kyllä ihmiset katkeroituvat, kun syyttään joutuvat leikkausten kohteiksi.

Tämä palsta on kyllä jännä, täällä jos yrittää ymmärtää vaikkapa tällä erää liittojen toimintaa niin on vassarikommari tai jotain muuta paskaa. Asiat ei vaan aina ole niin mustavalkoisia miltä ne näyttää.

Jokaisen kannattaisi välillä miettiä asioita muutenkin kuin omalta kantiltaan omaa etua ajatellen.
 
[Mitä sitten tulee ay-liikkeen lakkokassan kestävyyteen, niin reilu vuosi sitten suurin ammattiliitto Teollisuusliitto arvioi, että heillä olisi oman pääoman avulla mahdollisuus 345 päivän mittaiseen työtaisteluun, jos siinä olisi mukana koko Teollisuusliiton jäsenistö. Tuosta voi sitten vetää johtopäätöksiä, miten paljon tämän päivän ja eilisen lakkoilu vaikuttaa heikentävästi liittojen lakkokassan kestävyyteen.
Muista en tiedä, mutta oma liittoni taannoin sanoi, että yhdeksän kuukauden lakkoon olisi varaa. Eipä sillä tosin ole nyt kauheasti merkitystä, koska emme ole lakossa emmekä aio ryhtyäkään. Työnantajaosapuolelta tuli jo hyvän aikaa sitten ilmoitus, ettei seuraavissa TES-neuvotteluissa puututa esim. ensimmäisen sairauspäivän palkkaan mitenkään, joten eiköhän tässä muutenkin jatketa kuten ennenkin.
Kannattaa ehkä kuitenkin vilkaista se liiton varallisuus sekä jäsenmäärä ja laskea minkälaiseen lakkoavustukseen tuollaisella ajalla on oikeasti varaa. Esimerkiksi Teollisuusliitolla on kai noin 200k jäsentä joten jos jokainen vaikka 100€/päivä saisi lakkoavustusta niin kyllä siinä kassa aika vauhtia hupenee.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Voi myös olla aika iso yllätys kun tuotantoa siirretään taas seuraavan kerran ulos Suomesta. Ei kaikille, mutta joillekin todennäköisesti.
Sittenpä siirretään. Yritykset tekevät ratkaisunsa ihan itse.
Suomi on aika huono paikka muutenkin pitää mitään tuotantoa, täällä pullonpohjalla logistiset kustannukset ovat moninkertaiset siihen nähden mitä k-euroopassa.
Ja tuskin on kenellekään eduksi että tästä tehdään halpatyövoimamaa vain sen takia että joku tuotantolaitos saadaan täällä pidettyä, se tarkoittaa aikalailla koko yhteiskunnan uudelleen rakennusta ja hyvinvointimallista luopumista.
Suomi kilpailee lähinnä tuotteiden laadulla kilpailijamaiden kanssa. Muuten tuo kilpailu on hävitty jo aikoja sitten kun tehtaat siirtyivät Kiinaan.

Hyvin muutenkin tuo EK:n mantra näyttää osaan purevan. Nyt jo elinkustannuksiltaan EU:n kärkitasoa mutta palkkoja pitäisi kuitenkin pudottaa että saadaan työllisyyttä.
Uskokoon siihen kuka haluaa.
Palataan asiaan n. 3v. päästä kun yllätytään että ei toimet johtaneet muuhun kun pätkätöiden lisääntymiseen, työttömyyden kasvuun osilla aloista ja yrityksien isompiin voittoihin työntekijöiden kustannuksella.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Sittenpä siirretään. Yritykset tekevät ratkaisunsa ihan itse.
Suomi on aika huono paikka muutenkin pitää mitään tuotantoa, täällä pullonpohjalla logistiset kustannukset ovat moninkertaiset siihen nähden mitä k-euroopassa.
Ja tuskin on kenellekään eduksi että tästä tehdään halpatyövoimamaa vain sen takia että joku tuotantolaitos saadaan täällä pidettyä, se tarkoittaa aikalailla koko yhteiskunnan uudelleen rakennusta ja hyvinvointimallista luopumista.
Suomi kilpailee lähinnä tuotteiden laadulla kilpailijamaiden kanssa. Muuten tuo kilpailu on hävitty jo aikoja sitten kun tehtaat siirtyivät Kiinaan.

Hyvin muutenkin tuo EK:n mantra näyttää osaan purevan. Nyt jo elinkustannuksiltaan EU:n kärkitasoa mutta palkkoja pitäisi kuitenkin pudottaa että saadaan työllisyyttä.
Uskokoon siihen kuka haluaa.
Palataan asiaan n. 3v. päästä kun yllätytään että ei toimet johtaneet muuhun kun pätkätöiden lisääntymiseen, työttömyyden kasvuun osilla aloista ja yrityksien isompiin voittoihin työntekijöiden kustannuksella.
Vahvasti samaa mieltä. Työmarkkinoista tulee selkeämmin jaetut niihin joilla on vakityö ja niihin joilla ei ole. Vakkareilla mukavaa mutta muilla kurjaa. Tämä tuntuu joillekin käyvän ja sen puolesta ollaan fanaattisia. Minusta se ero niiden ei vakkareiden ja vakkareiden ja työttömien välillä pitäisi olla mahdollisimman pieni. Silloin työelämässä voisi pärjätä myös se heikompikin elämän kohtelema arkajalka. Tälläkin hetkellä yhä enemmän on heikkoja jotka sortuvat elon tiellä. Kyllä heitä pitää tukea eikä sortaa enää yhtään enempää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös