Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 501 749
  • 15 657

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eletään vuotta 2022 ja ilmeisesti tälläkin palstalla yleisen konsensuksen mukaan on ay-liikkeen ja lakkoilevien metsäteollisuuden työntekijöiden syy, että Rotterdam voitti Kotkan. Jokainen voi miettiä em. asiat huomioonottaen mielessään, että oliko UPM ikinä sijoittamassa jalostamoa Kotkaan.

No eihän se nyt pelkästään yhden tahon syy olekaan.

Toinen puoli voi myös miettiä sitä, että olisiko niitä sijoitushaluja Suomeen UPM:lläkin enemmän, jos taustalta poistettaisiin se väijyvä lakkouhka..?
 

Alejandro

Jäsen
No eihän se nyt pelkästään yhden tahon syy olekaan.

Toinen puoli voi myös miettiä sitä, että olisiko niitä sijoitushaluja Suomeen UPM:lläkin enemmän, jos taustalta poistettaisiin se väijyvä lakkouhka..?
Niinpä. Olen toisinaan miettinyt, että paljonkohan nimenomaan AY-liikkeen valta vähentää Suomen mielekkyyttä sijoituskohteena. Minua ainakin huvittaa julkiset puheet esim. Teslan akkuklusterin sijoittamisesta Suomeen. Miksi ihmeessä Tesla valitsisi Suomen vaikkapa Ruotsin sijaan? Pitävätkö päättäjät Elon Muskia vai äänestäjiään tyhminä? Vai elävätkö he muuten vain silkassa itsepetoksessa? Kyllä tässä olisi monella virkamiehellä mietinnän paikka sen suhteen, että miten saataisiin Suomesta houkuttelevampi sijoituskohde. Näyttää rumalta, kun edes suomalaiset pörssiyhtiöt eivät luota Suomeen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niinpä. Olen toisinaan miettinyt, että paljonkohan nimenomaan AY-liikkeen valta vähentää Suomen mielekkyyttä sijoituskohteena. Minua ainakin huvittaa julkiset puheet esim. Teslan akkuklusterin sijoittamisesta Suomeen. Miksi ihmeessä Tesla valitsisi Suomen vaikkapa Ruotsin sijaan? Pitävätkö päättäjät Elon Muskia vai äänestäjiään tyhminä? Vai elävätkö he muuten vain silkassa itsepetoksessa? Kyllä tässä olisi monella virkamiehellä mietinnän paikka sen suhteen, että miten saataisiin Suomesta houkuttelevampi sijoituskohde. Näyttää rumalta, kun edes suomalaiset pörssiyhtiöt eivät luota Suomeen.
Niinpä. Musk oli valmis muuttamaan tehtaansa Kaliforniasta Texasin kevyemmän valtiovallan puuttumisen takia ja sitten hän tulisi Suomeen?
Toisaalta on hän lyönyt kätensä paskaan myös Saksan kanssa, jota varmaan jossain määrin katuu, joten erehtymätön hänkään ei ole
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinpä. Olen toisinaan miettinyt, että paljonkohan nimenomaan AY-liikkeen valta vähentää Suomen mielekkyyttä sijoituskohteena. Minua ainakin huvittaa julkiset puheet esim. Teslan akkuklusterin sijoittamisesta Suomeen. Miksi ihmeessä Tesla valitsisi Suomen vaikkapa Ruotsin sijaan? Pitävätkö päättäjät Elon Muskia vai äänestäjiään tyhminä? Vai elävätkö he muuten vain silkassa itsepetoksessa? Kyllä tässä olisi monella virkamiehellä mietinnän paikka sen suhteen, että miten saataisiin Suomesta houkuttelevampi sijoituskohde. Näyttää rumalta, kun edes suomalaiset pörssiyhtiöt eivät luota Suomeen.
No Mersu päätti kumminkin tehtaansa tänne laittaa, raaka-ainetta ja osaamista löytyy. Ja tarvittaessa suomalainen on todella halpa potkia helvettiin, verrattuna vaikkapa Saksaan tai Ranskaan. Ruotsin hommista en ole ihan varma, kuinka halvaksi tulee.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
No Mersu päätti kumminkin tehtaansa tänne laittaa, raaka-ainetta ja osaamista löytyy.
Mersulla ei ole mitään tehdasta täällä. Alihankkijan työvoimakustannukset tuskin liikuttavat Mersua enää sen jälkeen, kun sopimus on aikanaan tehty.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tässä olisi monella virkamiehellä mietinnän paikka sen suhteen, että miten saataisiin Suomesta houkuttelevampi sijoituskohde. Näyttää rumalta, kun edes suomalaiset pörssiyhtiöt eivät luota Suomeen.
Tämä on hyvä pointti ja kysymys samalla kertaa.

Itselläni on sellainen perstuntuma että Suomen investointiympäristössä on aina jokin yksittäinen asia vinksallaan jolla sitten perustellaan miksi investoinnit eivät lisäänny. Olisiko siitä jokin 15v kun Kokoomus+Keskusta ja muut hallituksessa olleet päättivät ydinvoimaluvista. Katainen ja Kokoomus ajoi kaikille kolmelle lupaa ja siihen aikaan Kokoomuksen viestin ydin oli siinä että "halpa sähkö tuo työtä Suomeen" (tms). Tähän päivään mennessä nuo luvat eivät ole konkretisoituneet sähköksi valtakunnan verkkoon ja luvattu sähkö ei kai siten ole tuonut yhtään työtä Suomeen (pl. laitoksen rakennus). Tänä päivänä kun kuuntelee yleistä keskustelua niin kukaan ei näe sähköä jotenkaan merkittävänä esteenä investoinneille.

Jos 15v takaisesta mennään eteenpäin niin yritysveroa on alennettu, osinkoverotusta on alennettu, työn kustannuksia on alennettu ja yritystukia ei ole alennettu. Näitä kaikkia on aikanaan perusteltu Suomen investointiympäristön ja varmasti työllisyyden parantamisella. Yksi kerrallaan.

Tänään sormi osoittaa AY-liikkeisiin, jotka eivät ymmärrä työnantajien tuskaa nousevista kustannuksista ja kuihtuvista marginaaleista. Jälleen keskusteluun on noussut yksittäinen kohde, joka estää investoinnit. Ymmärrän kyllä että keskustelupalstalla ei nähdä metsää puilta, mutta eipä sitä tunnu näkevän media, elinkeinoelämän tai AY-liikkeiden asiantuntijat, poliitikoista puhumattakaan.

Oliko niin että investoinnit kasvavat lähivuosina Suomessa? Jos en väärin muista kuulleeni uutista, lisäinvestoinnit painottuvat tuulivoimaan. Nurinkurista sinänsä, Kataisen n. 15v vanha toive nyt vihdoin toteutunee jos OLK3 ja tuulivoimainvestoinnit tiputtavat sähkönhintaa niin sitten nähdään mikä sen vaikutus on investointeihin. Tosin teollisuuden sähkönkulutus ei vieläkään ole saavuttanut v2008 huippua.

Väestö ikääntyy, nykyään emme ole kovin kaukana täystyöllisyydestä, eikä maa vaikuta olevan kovin houkutteleva työperäiselle maahanmuutolle eikä ulkomaisille investoinneille. Verotuotot eivät kata menoja tänään eikä tulevaisuudessa. Jos miettii miltä Suomi näyttää 15v päästä, niin panostaminen työvoimakustannusten alentamiseen ei valtion kannalta ole paras mahdollinen vaihtoehto. Päinvastoin, politiikan tulisi olla sellaista joka lisäisi yritysten arvoa ja parempipalkkaisia työpaikkoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos 15v takaisesta mennään eteenpäin niin yritysveroa on alennettu, osinkoverotusta on alennettu, työn kustannuksia on alennettu ja yritystukia ei ole alennettu. Näitä kaikkia on aikanaan perusteltu Suomen investointiympäristön ja varmasti työllisyyden parantamisella. Yksi kerrallaan.
Nämä ovat toimina olleet aivan kosmeettisia pois lukien yhteisöveron lasku. Pääomavero on alennuksenkin jälkein euroopan korkeimpia, työllistämisen kustannukset ovat korkeat ja yritystuet nyt on ihan typeriä jo lähtökohtaisestikin. Toki eläkemaksun siirrolla Sipilän Kikyn aikana oma vaikutuksensa oli, mutta yleisesti voisi sanoa että kun on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla ottaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kyllä alkaa liiton miesten toimet puremaan. Toivottavasti joskus saadaan hallitus, joka muuttaa lakeja niin etteivät tämänkaltaiset toimet ole enää arkipäivää tässä maassa. Taas tulee todella kalliiksi ja nämä koko yhteiskuntaan vaikuttavat kiristykset ovat muutenkin täysin moraalittomia sekä pelkkää liittojen oman edun tavoittelua muiden kustannuksella.

Finnairiin kohdistuva lakkokin osuisi juuri sopivasti hiihtolomaviikoille, jotta saataisiin mahdollisimman suurta vahinkoa aiheutettua sekä itse yhtiölle että matkustajille.

 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Eikös viranomaisilla ole valta siirtää lakkoja. Saattaa etelän hiihtolomaviikot olla prioriteettilistalla kansallisen turvallisuuden ja huoltovarmuuden jälkeen suurin piirtein seuraavana, joten lakko siirtynee sopivasti hieman eteenpäin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sopimuksettomassa tilassa eli nyt Finnair päätti yksipuolisesti laskea matkustamohenkilökunnan palkkoja 6%. Samaan aikaan johdolle jaetaan bonuksia, jotka eivät liene työvoimakustannuksia.
Hyvin simppelisti Finnair poistaisi lakonuhan perumalla sanelemansa palkanalennukset ja ryhtymällä neuvotteluihin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sopimuksettomassa tilassa eli nyt Finnair päätti yksipuolisesti laskea matkustamohenkilökunnan palkkoja 6%. Samaan aikaan johdolle jaetaan bonuksia, jotka eivät liene työvoimakustannuksia.
Hyvin simppelisti Finnair poistaisi lakonuhan perumalla sanelemansa palkanalennukset ja ryhtymällä neuvotteluihin.
Joo, ei ihan jokainen asia ole aina ay:n vika. Finnair sanoo, että neuvottelemalla pitäisi ratkaista, mutta suostuu neuvottelemaan siis vain heikennyksistä. Vastapuoli tarjonnut mm. nollalinjaa, mutta edes tältä pohjalta Finnair ei siis suostu neuvotteluja jatkamaan.

Finnair on kyllä varmaan yksi eniten koronasta kärsineitä, eli sikäli ymmärrän heidän kantansa oikein hyvin. Pitäisin tässä tilanteessa kohtuullisena myös noita väliaikaisia palkanalennuksia, mutta ne pitäisi nimenomaan väliaikaisiksi sopia. Toivottavasti järki voittaa ennen lakkotoimia molemmissa päissä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Joo, ei ihan jokainen asia ole aina ay:n vika. Finnair sanoo, että neuvottelemalla pitäisi ratkaista, mutta suostuu neuvottelemaan siis vain heikennyksistä. Vastapuoli tarjonnut mm. nollalinjaa, mutta edes tältä pohjalta Finnair ei siis suostu neuvotteluja jatkamaan.

Finnair on kyllä varmaan yksi eniten koronasta kärsineitä, eli sikäli ymmärrän heidän kantansa oikein hyvin. Pitäisin tässä tilanteessa kohtuullisena myös noita väliaikaisia palkanalennuksia, mutta ne pitäisi nimenomaan väliaikaisiksi sopia. Toivottavasti järki voittaa ennen lakkotoimia molemmissa päissä.
Tässä tilanteessa en tosiaan pistäisi tätä vain ay:n piikkiin, olkoonkin että kyseessä on AKT, mikä ei minun silmissä kovin korkealle nouse.

Korona on rokottanut reilusti ihan molempia osapuolia, kuinkakohan kauan kabiinin porukka on ollut ja on lomautettuna? Lentäjillä on sentään kierto, mutta oven toisella puolella ei varmaankaan ole, ainakaan samassa määrin?

En tiedä tarjouksista/tavoitteista AKT:n tiedotetta enempää, mutta ei kovin huonolta lähtökohdalta samoin ehdoin jatkaminen mun korviin kuulosta.

@lihaani mitä bonarit on muuta kun työvoimakustannuksia? Osakkeita niille tuskin jaellaan. Täytyisi varmaan kaivaa Finskin vuosikertomus, sieltähän se selviäisi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tässä tilanteessa en tosiaan pistäisi tätä vain ay:n piikkiin, olkoonkin että kyseessä on AKT, mikä ei minun silmissä kovin korkealle nouse.

Korona on rokottanut reilusti ihan molempia osapuolia, kuinkakohan kauan kabiinin porukka on ollut ja on lomautettuna? Lentäjillä on sentään kierto, mutta oven toisella puolella ei varmaankaan ole, ainakaan samassa määrin?

En tiedä tarjouksista/tavoitteista AKT:n tiedotetta enempää, mutta ei kovin huonolta lähtökohdalta samoin ehdoin jatkaminen mun korviin kuulosta.

@lihaani mitä bonarit on muuta kun työvoimakustannuksia? Osakkeita niille tuskin jaellaan. Täytyisi varmaan kaivaa Finskin vuosikertomus, sieltähän se selviäisi.
Kyllä, ahtaalla ollut henkilökuntakin, ei ollut tarkoitus tätä väheksyä. Mutta kun koneet oli pitkään täysin maassa, ja myöhemmin operoitu kai maksimissaan noin 50 % kapasiteetilla, niin eiköhän se firman talous aika kuralla ole, ja palkanmaksukyky aidosti heikoilla. Siksi väläytin tuota väliaikaista palkanalennusta, mutta ei minustakaan ole syytä sopia niin, että palkanalennus olisi pysyvä, vaan esimerkiksi vuodeksi, jonka jälkeen uudet neuvottelut pohjana nykysopimus.
 
UPM:n toimitusjohtaja Pesonen oli vieraana Asian ytimessä -ohjelmassa. Mielestäni ihan hyvä ja asiallinen haastattelu ja haastattelija, jossa myös meneillään olevasta lakosta puhuttiin. Erinomainen oli myös haastattelija, joka myös sopivasti tj. Pesosta haastoi.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
UPM:n toimitusjohtaja Pesonen oli vieraana Asian ytimessä -ohjelmassa. Mielestäni ihan hyvä ja asiallinen haastattelu ja haastattelija, jossa myös meneillään olevasta lakosta puhuttiin. Erinomainen oli myös haastattelija, joka myös sopivasti tj. Pesosta haastoi.
Pesonen on aikamoinen saippua, ei siitä oikein saa otetta. Ja ehkä juuri siksi diggaan tyypistä.

Sähköveron alentaminen oli hyvä pointti toimittajalta. UPM vaati sähköveron laskua ja se myös toteutui. Tästä jatkettiin nykyhetkeen, mitä pitäisi tapahtua jotta paperikoneet pysyisivät käynnissä Suomessa. Pesonen toi ilmi kolme pääkohtaa, ja sitten kun päästiin vähän syvemmälle, esiin nousu polttoainevero. Hän käytti aika pitkälle samaa argumentointia kuin sähköverossa, mutta nyt termi oli vaihtunut polttoaineveroksi/dieselveroksi. Lisäksi toimittajalta oli hyvä huomio että paperi tuo ison osan liikevaihdosta, ja Pesonen totesi että paperiliiketoiminnan liikevoitto oli -80M€. Isosta liikevaihdosta huolimatta paperi tuottaa turskaa.

Toimittajalta oli myös hyvä kysymys, miksi UPM:llä on ylipäätään paperiliiketoimintaa. Pesonen visioi että UPM näkee liiketoiminnalla hyviä ja kannattavia liiketoimintaedellytyksiä. Tässä toimittaja nukahti, olisi ehdottomasti pitänyt jatkaa grillaamista ja kyseenalaistaa miten muuten kuin alentamalla palkkoja ja keventämällä taas verotusta UPM saa paperitoiminnan kannattavaksi. Mikä vaikutus muilla kustannustekijöillä (esim puun hinta) on suomalaisen paperitehtaan toimintaan?

Pesonen on ollut paljon julkisuudessa vaatimassa verotuksen alentamista joten miksipä ei toimittajat grillaisi häntä samaan tapaan kuin poliitikkoja? Turhaa vieraskoreutta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Naurettavan pieniä nuo hyvityssakot. Useampi nolla noihin pitäisi laittaa perään saadakseen edes hieman miettimään tekojensa laillisuutta.

Laittoivat nollat palkkavaatimusten perään, kun tavoittelevat 5 vuoden aikana 18% korotusta yleiskorotusten päälle. Tähän tietysti sitten palkkaharmonisaatio päälle, jolloin keskipalkka olisikin jo päälle neljä tonnia.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hyi helvetti mitä touhua.

Vaikka tämä on "vain yksi lehtijuttu, missä koitetaan mustamaalata AKT:ta", niin uskoisin suurimman osan olevan totta.

Mielestäni järjestäytymisvapaus on juuri yksi tärkeimpiä demokratian oikeuksia. Sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään kuulutko puolueeseen, uskonkuntaan, ammattiliittoon tai mihin tahansa lapuanliikkeeseen. Täten tuollainen painostaminen on todella surullista, jos/kun sitä tapahtuu tänäkin päivänä.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Vaikka tämä on "vain yksi lehtijuttu, missä koitetaan mustamaalata AKT:ta", niin uskoisin suurimman osan olevan totta.

Mielestäni järjestäytymisvapaus on juuri yksi tärkeimpiä demokratian oikeuksia. Sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään kuulutko puolueeseen, uskonkuntaan, ammattiliittoon tai mihin tahansa lapuanliikkeeseen. Täten tuollainen painostaminen on todella surullista, jos/kun sitä tapahtuu tänäkin päivänä.

Tämä painostaminen ilmenee jo pelkästään siinä kun AY pomot sanoo aina lakkouhan ollessa päällä lakon koskevan kaikkia työntekijöitä, myös liittoon kuulumattomia.
Todellisuudessa lakkoon osallistuminen on jokaisen työntekijän henkilökohtainen asia.

Meilläkin PLM jakaa virheellistä tietoa siitä kenen pitää ja on pakko osallistua lakkoon ja myös YTK:sta ja muista kassoista kerrotaan tietämättömille väärää tietoa ja kysellään jatkuvasti joko pian liityt liittoon.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Vaikka tämä on "vain yksi lehtijuttu, missä koitetaan mustamaalata AKT:ta", niin uskoisin suurimman osan olevan totta.
On täysin varmasti totta.

Itse mietin ammattikorkeakoulun jälkeen, että mitä tekisin isona, eikä työllisyystilanne tällä alueella ollut kovin erikoinen, joten suvun miesten verenperintönä lähdin autohommiin, kun kortti oli jo taskussa. Pääsin töihin isohkoon yritykseen, jossa liitto eli ja voi hyvin, lähes kaikki kuljettajat olivat AKT:n jäseniä. Päällepäsmäreinä liittofasismissa isä ja poika, kyseisen liiton aktiivit, joista toinen oli työsuojeluvaltuutettu ja toinen muuten vain fanaattinen kyrpä sekä luottamusmies.

No, itsehän en alkupainostuksesta huolimatta liittoon liittynyt, koska perheessämme on aina ollut omia kuljetusyrityksiä ja ihan periaatteesta en ole koskaan kokenut AKT:ta oikein omakseni. Tilannehan meni lopulta ihan järjestelmälliseksi kiusaamiseksi kyseisen isä-poika -parivaljakon toimesta, mutta itseäni asia ei juuri surettanut, koska olen pitänyt ohjenuorana sitä, että pääasia, kun vaimo ja omat lapset tykkäävät.

Loppuviimein karkeasti 75 prosenttia yrityksen kuljettajista erosi AKT:sta samalla päivämäärällä todeten syyksi näiden kahden aktiivin käytöksen työmaalla. Mikäänhän ei tietenkään muuttunut, koska kyllä liitto omista perseennuolijoistaan huolen pitää. Viimeisenä toki nauraa aina yksinkertaisin tapaus eli tällä kertaa minä, kun sain toimia viimeisen reilun vuoden kyrvän ja hänen poikansa, pienemmän kyrvän, esimiehenä ennen kuin totesin, että tämän paskempaa työilmapiiriä ei voi olla ja pakkasin Dimexini poistuen huomattavasti parempimaineiseen yritykseen.

Mutta empiirisen kokemuksen perusteella, jokainen liittoaktiivi on mulkku koulukiusaaja, kunnes toisin todistetaan. AKT on syöpä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
jokainen liittoaktiivi on mulkku koulukiusaaja, kunnes toisin todistetaan
Melko vahva kannanotto, että "jokainen", mutta sikäli komppaan, että moni heistä tuntuu tarttuvan siihen pienimpäänkin "vallan kahvaan" mitä tarjolla on: pienisieluisuus on liittojen käyttämä voimavara, joka ei aivan heti lopu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös