Ammattikoulu vai lukio?

  • 15 601
  • 91

Oletko käynyt läpi amiksen vai lukion?

  • Lukion tietysti ja valkolakki on saavutettu

    Ääniä: 372 56,4%
  • Lukion, mutta ei valkolakkia (se jäi kesken / se on kesken / se on vasta edessä)

    Ääniä: 134 20,3%
  • Amiksen, en päässyt lukioon

    Ääniä: 5 0,8%
  • Amiksen, halusin sinne

    Ääniä: 94 14,2%
  • Amiksen, mutta valmis en ole (se jäi kesken / se on kesken / se on vasta edessä)

    Ääniä: 35 5,3%
  • Vain peruskoulun

    Ääniä: 13 2,0%
  • En tiedä vielä kumpaan menisin

    Ääniä: 7 1,1%

  • Äänestäjiä
    660

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Amisto

Niin, itse menin amistoon siitä syystä, että koin olevani jo tarpeeksi yleissivistynyt, enkä siis näin ollen katsonut tarpeelliseksi mennä tankkaamaan enään uskontoa tahi muutakaan maantietoa, poislukien historia.

Amisto oli hieno paikka, jossa oppi tulemaan toimeen kaiken karvaisen porukan kanssa ja olisipa tuon valkolakin sieltäkin saanut, jos olisi siltä tuntunut.
Amistohan on siitä metka paikka että siellä on porukkaa aivan laidasta laitaan, vaikka yleensä amistolaisen stereotyyppinä pidetään juuri vain tätä toista ääripäätä.

Kaikkien näiden vuosien aikana olen harmitellut ALLE viisi (5)kertaa sitä, että en mennyt lukioon. Silloinkin kyse on ollut lähinnä siitä, että jatko-opintojen matemaattiset aineet ovat hieman tökkineet.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Missäs vaihtoehto molemmat??
Lisättynä vielä kauppakoululla??
Miehille jotka eivät osaa päättää mitä heistä tulee isona, tai siis vieläkään.
 

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
tämän päivän ilta sanomat

oli muuten loisto kirjotus yleisö osastolla liityen ammattikoulu vs lukio. en kans ymmärrä miks valkolakkeja hehkutetaan nii prkl:Sti
 

Salkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ass@ Pori
Tuli amis käytyä, sen jälkeen armeija, ja kun en saanut töitä kävin vielä tekunkin kaupan päälle, nyt olen insinööri ilman valkolakkia, eikä ole koskaan harmittanut etten mennyt lukioon.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Samaa koulukuntaa

Viestin lähetti Salkkis
Tuli amis käytyä, sen jälkeen armeija, ja kun en saanut töitä kävin vielä tekunkin kaupan päälle, nyt olen insinööri ilman valkolakkia, eikä ole koskaan harmittanut etten mennyt lukioon.


Niin, näyttää siltä että samaiseen koulukuntaan siis kuulutaan, itsekin kävin tekun amitsun jälkeen. Tämän jälkeen meinasin vielä lukea työn ohella itseni insinööriksi, mutta ajan- ja motivaation puute ovat toistaiseksi pitäneet allekirjoittaneen Teknikon tittelillä.

Sanottakoon, että itse pidän tällä menetelmällä valmistunutta inssiä paljon kovempana jätkänä, eli siis pätevämpänä, kuin tavallista lukiolähtöistä vastaavaa.

Täältä tähän
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin lukion, en kokenut sen järkyttävän mailmaani kummemmin. Sen jälkeen kävin armeijanja töissä, lopulta päädyin opiskelemaan kauppa-tieteitä, olen tyytyväinen, ei harmita etten mennyt amikseen.

vakavasti: Mihin katosi tosiaan kauppis vaihtoehto ja joku muu, mikä?
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Salkkis
Tuli amis käytyä, sen jälkeen armeija, ja kun en saanut töitä kävin vielä tekunkin kaupan päälle, nyt olen insinööri ilman valkolakkia, eikä ole koskaan harmittanut etten mennyt lukioon.

Mulla sama kaava, mutta kävin siihen päälle vielä aikuislukion.
Eli se vaihtoehto tuosta äänestyksestä uupui.
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Lukio tuli käytyä ja tekuakin vielä useampi vuosi. Jäi vaan töitten (ja henk.koht seikkojen ) vuoksi inssinpaperit saamatta. Ehkä vielä joskus kun motivaatio palaa...
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Jos jollain on ensivuonna edessä valinta mihin jatkaa pk:n jälkeen, niin tässä sinulle oiva vaihtoehto.

UPM-kymmene teollisuusoppilaitos Lotila.

Koulu on peruskoulusta tulleille 3-vuotinen ja jo aikaisemmin toisenasteen koulutuksen suorittaneille 2-vuotinen.
2/3 opiskelusta on työharjoittelua josta maksetaan palkkaa (ja hyvää sellaista). teoria pätkiä on 2 vuodessa, toinen syksyllä ja toinen keväällä, pituudeltaan n.7-8 viikkoa.
Jos raha kiinnostaa, niin tässä lähes paras mahdollinen vaihtoehto. Ja yleensä koulun jälkeen opiskelijalle tarjotaan vakipaikkaa tai ainakin sopimusta.
Itse valmistuin koulusta ja voin sitä lämpimästi myös muille suositella.
Jos jotain negatiivistä haetaan, niin kouluun pääsee sisään n. 6-10% hakijoista, eli sinne täytyy omata aika hyvä todistus ja pärjätä pääsykokeissa!

tässä linkki koulun sivuille:
http://w3.koulut.upm-kymmene.com/
 

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
kyllä tuo lakki on tullut hankittua ja ylioppilastutkintokin siis saavutettua, jos sitä nyt minään saavutuksena voi pitää.
ehkä tulevaisuudessa tulee vielä käytyä jokin amiksenkin linja, kyllä sielläkin kaikkea mielenkiintoista on.
lukio on mielestäni ihan mielenkiintoinen paikka, ainakin henkilökohtaisesti historian, äidinkielen ja filosofian opiskelu innoitti myös runsaaseen koulun ulkopuoliseen opiskeluun.
helpolla ne 75 kurssia kasaan raapi ja meininki oli kreisien luokkakaverien kanssa hyvä.
terveiset pupille, jyrille, rikulle ja santulle.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lukion kävin ja nyt sitten pyrin opiskelemaan Teknilliseen korkeakouluun, ja jos se ei tärppää, niin vuodeksi ammattikorkeaan ja uusi yritys. Jotenkin ei vaan käytännön hommat erityisen paljoa kiinnosta, sen verran alkaa olla ruumiillisesta työstä kokemusta.

Ammattikoululaisia en väheksy, mutta ei valkolakkikaan pelkällä loikoilulla päähän hyppää. Ja kaikki eivät yksinkertaisesti tiedä mitä haluavat isona tehdä/ halua tehdä niitä hommia, joita amiskasta valmistunut tekee. Ylioppilaat nostetaan kenties turhan paljon muita valmistuneita korkeammalle, mutta ei sekään ole järkevää, jos esim. ammattioppilaitoksesta valmistuneet ja yo:t asetetaan samalle viivalle yliopistoon pyrittäessä, kuten jotkut tahtoisivat.

Voisko joku kauppaopiston (vai mikäsenykyäänon) käynyt kertoa, että missä merkonomi oikein voi työskennellä? Mulla on jostain semmonen käsitys, että esim. kaupan kassalla tms...:confused:
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Lukio tuli käydyksi silloin varhaisella keskiajalla, josta muistona myös valkoinen lakki. Tosin valkoisuus on nykysin vähän niin ja näin, sillä pipo on rähjääntynyt reissuissa kellertäväksi. Ainoa huono puoli yo-tutkinnon suorittamisessa onkin tuo vapaa velvoite pitää kerran vuodessa pääsään kyseistä opinmerkkiä.

Minusta kun koko lakki on varsinkin lämpimällä epämukava pyydys, jonka saamiseksi piti ensin hikoilla pulsassa ja jälkeenkin päin se vielä muistuttaa asiasta nostamalla vappuna hien pintaan. :D
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Chip
Ammattikoululaisia en väheksy, mutta ei valkolakkikaan pelkällä loikoilulla päähän hyppää.

No eihän se itsestään päähän hypännyt, kun se piti kaupasta käydä hakemassa. Ei, tähän kohtaan ei tule hymiötä.

Itse en ammattikoulua varmaankaan pääsisi noin vain läpi, koska se vaatii niitä kädentaitoja. Amiksen käynyt isoveljeni aina jaksaa huomauttaa kuinka ei kaikki korjaushommat ynnä muut aina välttämättä suju (=ei koskaan).

Mutta noin muuten se valkolakki todellakin tuli päähän ihan vain käymällä lukiossa kavereita moikkaamassa ja syömässä mahtavaa ruokaa (meidän lukiossa oli poikkeuksellisen hyvää).

Sen verran löytyy älliä päästä, että opiskelen yliopistossa ja olen hyvin perillä monista asioista, mutta meidän mökille rakennetaan savusauna ja siihen mä en osallistu ja ei pelkoa, että edes pyydettäisi apua.

Kirjoituksiin en lukenut, enkä tehnyt läksyjä lukiossa. Päästötodistuksen numerot olivat aika heikot, siinä seiskan kieppeillä, mutta kirjaimet olivat ämmän (M) luokkaa. Ei ollenkaan kehnommin.

Eli se pointti. Molemmat oppilaitokset menevät nauraen läpi, riippuu vain millainen ihminen olet.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ammattikoulu tuli käytyä. Pääsin juuri sille linjalle jolle halusin, enkä ole valintaani katunut vaikka välillä töiden kanssa hiljaista. Ja kyllä, minunkin mielestä toi lakin hehkutus saa joka vuosi aina vaan naurettavampia piirteitä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Chip

Voisko joku kauppaopiston (vai mikäsenykyäänon) käynyt kertoa, että missä merkonomi oikein voi työskennellä? Mulla on jostain semmonen käsitys, että esim. kaupan kassalla tms...:confused:

Kaupallisista oppilaitoksista valmistuu merkonomeja ja merkantteja, näitä ei pidä sekoittaa toisiinsa.

Merkantti tarkoittaa sitä, että valmistutaan "koulupuolelta" mikä merkitsee sitä, että opintojen suuntautumisvaihe kestää vuoden ja kaupalliset opinnot kaikkiaan kaksi vuotta, (1 v peruslinjalla ja toinen erikoistumislinjalla). Kärjistäen voitaneen sanoa, että merkantit ovat niitä jotka toimivat kaupan kassoilla etc. Tosin merkantteja valmistuu muiltakin linjoilta kuin esim. myyntilinjalta, on sihteerilinjoja, varastotalouden linjoja etc.

Merkonomit taasen valmistuvat opistopuolelta ja heidän jatko-opinnot kestävät kaksi vuotta ja opinnot kaupallisella allalla kaikkiaan kolme vuotta, (1 v peruslinjalla ja 2 v erikoistumislinjalla). Kauppaopiston (vai mikä nimi nykyään on) suorittaneet ovat siis suorittaneet opistopohjaisen tutkinnon ja se avaa huomattavasti laajempia jatkomahdollisuuksia aina yliopistotasolle saakka. Minun aikanani esim. muutamat oppilaat suorittivat opistolinjan käytyään ylioppilastutkinnon vuodessa ts. he osallistuivat periaatteessa lukion kolmannen vuoden opintoihin ja kirjoituksiin. Ja, merkonomeja löytyy ennen kaikkea muualta kuin kaupan kassalta (voi heistä joku tyytyä kaupan kassan uraan mutta harvemmin niin käy).

Yllä oleva selvitys koskee vain peruskoulupohjaisia linjoja, näiden lisäksi "kauppiksesta" valmistuu yo.merkantteja ja yo.merkonomeja mikä tarkoittaa sitä, että oppilaalla on takanaan lukio ja hän on päässyt ylioppilaaksi. Heidän opinnoissa perusvaihe kestää vuoden ja erikoistumisvaihe vuoden riippumatta valmistuuko heistä yo.merkonomeja tai -merkantteja.

Voi olla, että pientä muutosta vuosien kuluessa on tapahtunut mutta periaate lienee pysynyt täysin samana.

vlad#16.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EIEIEI.
Merkantteja ei ole valmistunut enää vuosiin.
Sikäli harmi, itse jouduin lukemaan itseni merkonomiksi ja nykyäänhän merkonomi on alin kaupallinen tutkinto.

Niin, mitä merkonomi tekee.
Itse en ole ollut päivääkään "merkonomiduunissa".
Tavallisesti merkonomi tekee jotain perustason juttuja tyyliin atk-tuki, kodinkonemyyjä jne, joita voi tehdä ihan ilman koulutustakin jos on asioista perillä sen verran että osaa esitellä laitteita jne.

Sitten on niitäkin jotka tekevät taloushallinnon juttuja kuten kirjanpitoa ja laskutusta. Niihin ois kiva olla jotain koulutusta, ettei debet ja kredit mene sekaisin. Itse kävin 3.5 vuotisen kauppiksen juri kirjanpidon takia :mad:

Kauppiksessa ei pääse helpolla, kokeissa pitää olla se 50% pisteistä että pääsee läpi.

Ylioppilaaksi ois kai pitänyt lukea, moni ylioppilas kun kuittailee siitä että "sullapa ei ole oikeutta pitää valkolakkia". Vitut, onhan mulla, ja siinä on semmoinen hieno tupsukin. Tosin en ole vielä jaksanut ostaa :cool:

No, toimittajan duunissa ei lakin mallilla näytä olevan väliä ;)

Jos nyt pitäisi päättää, lukisin YO-merkonomin paperit. Niillä voisi hakea sitten jatko-opiskeluihin yliopistoon. Tai AMK:hon.

Harmi vaan että nykyään ylioppilaat nurisevat jo siitäkin että AMKhon ei pitäisi olla asiaa muilla kuin lukion käyneillä :(
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
bisnesman, Kiitos täydennyksestä! - niin se aika rientää ja vanha tippuu kärryiltä.

Muutos ilmeisesti tapahtunut niitä aikoja jolloin nämä ammattikorkeakoulut tulivat muotiin eli sen jälkeen ei lienee sitten ole noita merkantteja valmistunut.

No, tiedän minäkin merkonomeja jotka toimivat suurten firmojen myyntipäällikköinä tai alueellisina myyntipäällikköinä ja sitten ovat tietty nämä laskentatoimen merkonomit (toivoakseni vielä tällainen termi on olemassa) tai materiaalitalouden merkonomit puhumattakaan markkinointimerkonomeista - tai sitten ne "tittelit" on poistuneet ja uusia tullut tilalle.

vlad#16.
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Meneekö se notta...

... näissä kauppapuolen tutkinnoissa silleesti, että:

Merkonomi (kauppaopisto)
Tradenomi (AMK)
Ekonomi (Kauppakorkeakoulu)

Meikäläisellä on muuten eilisestä viikon päästä Tampereen AMK:n pääsykokeet hallintoon ja kauppaan. Kyllähän siellä kääntymässä voi käydä, kun ei nyt suotta kannata vielä tässä vaiheessa noita siltoja poltella. Itselleni oli ylläri, ettei AMK:hon ole mitenkään helppo päästä, kun Tampereelle hallintoon ja kauppaan haki 3000, joista kutsuttiin 1/4 pääsykokeisiin. Luvassa on muuten joku psykologinen soveltuvuuskoe. Voikohan sen johdosta joutua jatkotutkimuksiin? :eek:

Taitaa kuitenkin tuo yliopistopuoli kiinnostaa enemmän... ja siellä oikeustiede.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti vlad
bisnesman, Kiitos täydennyksestä! - niin se aika rientää ja vanha tippuu kärryiltä.

Muutos ilmeisesti tapahtunut niitä aikoja jolloin nämä ammattikorkeakoulut tulivat muotiin eli sen jälkeen ei lienee sitten ole noita merkantteja valmistunut.

No, tiedän minäkin merkonomeja jotka toimivat suurten firmojen myyntipäällikköinä tai alueellisina myyntipäällikköinä ja sitten ovat tietty nämä laskentatoimen merkonomit (toivoakseni vielä tällainen termi on olemassa) tai materiaalitalouden merkonomit puhumattakaan markkinointimerkonomeista - tai sitten ne "tittelit" on poistuneet ja uusia tullut tilalle.

vlad#16.
Meillä tittelit olivat:
Tietojenkäsittelymerkonomit (johon itsekkin kuulun)
Matkailumerkonomit
Yrityshallinnon merkonomit

Itseään sai sivistää aika monipuolisella tyylillä, itse opiskelin valinnaisena lähinnä juridiikkaa sekä markkinointia ja asiakaspalvelua. Myös yksi radio ja lehtityön kurssi tuli käytyä :)


Merkonomi (kauppaopisto)
Tradenomi (AMK)
Ekonomi (Kauppakorkeakoulu
Juuri näin.
Ennen menivät
Merkantti
Merkonomi
Ekonomi.

mietippä siitä sitten, kenen arvostusta tuo Tradenomien tulo sitten laski :(

Niin, ja että homma saataisiin mahdollisimman epäselväksi, merkanttien aikakaudella merkonomiksi valmistuneet saavat yleensä vuoden hyväksiluettua kun menevät Tradenomiksi.

Me "uudet" merkonomit ei sitten kyseistä kädenojennusta saada, ehkäpä sen vuoksi ei kiinnosta lukea 140 ov:ta samoja aineita, samojen opettajien opettamana :mad:
 
Viimeksi muokattu:

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti pernaveikko

Itse en ammattikoulua varmaankaan pääsisi noin vain läpi, koska se vaatii niitä kädentaitoja. Amiksen käynyt isoveljeni aina jaksaa huomauttaa kuinka ei kaikki korjaushommat ynnä muut aina välttämättä suju (=ei koskaan).

Mutta noin muuten se valkolakki todellakin tuli päähän ihan vain käymällä lukiossa kavereita moikkaamassa ja syömässä mahtavaa ruokaa (meidän lukiossa oli poikkeuksellisen hyvää).

Sen verran löytyy älliä päästä, että opiskelen yliopistossa ja olen hyvin perillä monista asioista, mutta meidän mökille rakennetaan savusauna ja siihen mä en osallistu ja ei pelkoa, että edes pyydettäisi apua.

Kirjoituksiin en lukenut, enkä tehnyt läksyjä lukiossa. Päästötodistuksen numerot olivat aika heikot, siinä seiskan kieppeillä, mutta kirjaimet olivat ämmän (M) luokkaa. Ei ollenkaan kehnommin.

Eli se pointti. Molemmat oppilaitokset menevät nauraen läpi, riippuu vain millainen ihminen olet.

No, olisinhan mäkin voinut suorittaa lukion tekemättä yhtään mitään, enkä mä erikoisen paljon kyllä tehnytkään, mutta ainakin meidän koulussa piti tehdä edes jotain, että kurssit sai suoritettua.

Ja se, että on käynyt lukion, ei aina tarkoita suoraan sitä, ettei osaisi tehdä mitään käytännön hommia. Multa kyllä sujuu silikonin laitto, teltan kokoaminen, vasarakin kestää kädessä eikä kuviosahakaan aiheuta isompia ongelmia. Ei se ole koulusta kiinni vaan ihmisestä.

Amiska on valitettavasti ainakin tässä kaupungissa tietyiltä osastoilta semmoisessa maineessa, että ei se kauhean houkuttavalta kuulosta. Nk. tyttöjen linjat (parturi-kampaaja, kokkipuoli...) on kyllä sitten ihan ok, mutta johonkin autonasennuspuolelle ei kyllä houkuttelis mennä.

Loppupeleissä koulupohjalla ei ole isompaa väliä. Pääasia on, että kaverit on samalla aaltopituudella. Ja kyllä jätkän pitäis osata edes renkaat vaihtaa ja tehdä yksinkertaisimpia remonttihommia vaikka olis kuinka lakimies tai muu yliopistotutkinnon suorittanut! Näin ainakin minä haluaisin..
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole automaattisesti tai periaatteellisesti minkään koulun kannattaja, paitsi tietysti peruskoulun, joka antaa ihan mainiot lähtökohdat elämälle. Pidän toimivana ideana myös sitä, että mennään nuorena töihin, ja täydennetään tietoa ja taitoakin myöhemmin koulutuksella. Näin olen itse tehnyt, ja koen, että tällä tavoin, hieman vanhempana, opiskelen itseäni varten, en tavan vuoksi. Näinkin voi siis valita.
Pääasia on, että jokainen uskaltaisi toteuttaa omia toiveitaan ja unelmiaan, eikä ympäristön asettamien lainalaisuuksia. Tämä aika korostaa ja arvostaa mielestäni liikaa opintoja ja titteleitä - mutta ihminen ja onnellisuus on unohdettu. Sitten, parin työvuosikymmenen jälkeen yksi sun toinen tilittää lehtien sivuilla, kuinka "nyt, 53-vuotiaana, löysin elämän tarkoituksen"; ja se onkin aivan jotakin muuta kuin ammatti tai asema...Ett´sillai.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lukio

Viestin lähetti ervatsalo


Sanottakoon, että itse pidän tällä menetelmällä valmistunutta inssiä paljon kovempana jätkänä, eli siis pätevämpänä, kuin tavallista lukiolähtöistä vastaavaa.


Joo no Isäni on ammattikoulusta lähtenyt Dippainssi (itseasiassa viittä vaille lisuri ja pidän sitä todella kovana jamppana. Siksi, että häntä kovasti arvostan otin miehen neuvosta vaarin kun se sanoi, että "älä ikinä mene sitä reittiä."

Eli Lukioon menin siellä en juuri mitään tehnyt matikan ja Fyssan kirjoituksiin laskin ja pääsin sisään TKK:lle josta valmistuin ja olin duunissa, kunnes opislelu rupesi jälleen kiinnostamaan. Nyt opiskelen tohtorin silinteriä kohti, katsotaan miten äijän käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös