Ammattikoulu vai lukio?

  • 15 634
  • 91

Oletko käynyt läpi amiksen vai lukion?

  • Lukion tietysti ja valkolakki on saavutettu

    Ääniä: 372 56,4%
  • Lukion, mutta ei valkolakkia (se jäi kesken / se on kesken / se on vasta edessä)

    Ääniä: 134 20,3%
  • Amiksen, en päässyt lukioon

    Ääniä: 5 0,8%
  • Amiksen, halusin sinne

    Ääniä: 94 14,2%
  • Amiksen, mutta valmis en ole (se jäi kesken / se on kesken / se on vasta edessä)

    Ääniä: 35 5,3%
  • Vain peruskoulun

    Ääniä: 13 2,0%
  • En tiedä vielä kumpaan menisin

    Ääniä: 7 1,1%

  • Äänestäjiä
    660

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bisnesman


Me "uudet" merkonomit ei sitten kyseistä kädenojennusta saada, ehkäpä sen vuoksi ei kiinnosta lukea 140 ov:ta samoja aineita, samojen opettajien opettamana :mad:

Tätä minä ihmettelin Ammattikorkeakoulujen tulon myötä.

Miten entinen opisto koulutus muuttuu pelkällä nimenvaihdolla "korkeakouluksi". Samat opettajat, samat aineet ja samat tavat. Ilkeää vain vanhoille merkonomeille tällainen uudistus.

Koulutus asioista yleensä:

Minusta on ihan sama minkäkoulutuksen hankkii tai on sitten hankkimatta. Tärkeintä on että on tyytyväinen ja saa töitä mistä pitää. Se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle, siksi on oltava monenlaisia mahdollisuuksia, eikä kaikkia voi pistää samansulatus uunin läpi, mikä jossain määrissä on "päättäjien" tavoitteena tällä hetkellä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Amistolaisia moneen junaan

Viestin lähetti Chip
Amiska on valitettavasti ainakin tässä kaupungissa tietyiltä osastoilta semmoisessa maineessa, että ei se kauhean houkuttavalta kuulosta.


Niin, amistossahan on monelle kirjaimelle näitä linjoja, siis a:sta alkaen. Itse olin amistossa Sähköpuolella, jota yleensä pidettiin ns. paremman porukan linjana maanmittareiden ohella.

Muistan hyvin kuinka esim. metalli- ja lvi-porukkaa katseltiin suorastaan nenänvartta pitkin kaikkien muiden taholta.

Kokki-, vaatetus- ja parturilinjat olivat taas sellaisia tyttöjen juttuja, ja auto- ja kemianpuoli sellaisille suht. normaaleille.

Että tältä pohjalta, monen kerroksen väkeä kerrassaan.

Täältä tähän
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Missäs on vaihtoehto että molemmat, ja vielä järjestyksessä Ammis - Lukio?????
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti bisnesman
Niin, ja että homma saataisiin mahdollisimman epäselväksi, merkanttien aikakaudella merkonomiksi valmistuneet saavat yleensä vuoden hyväksiluettua kun menevät Tradenomiksi.

Me "uudet" merkonomit ei sitten kyseistä kädenojennusta saada, ehkäpä sen vuoksi ei kiinnosta lukea 140 ov:ta samoja aineita, samojen opettajien opettamana :mad:

Niin. Kymmenessä vuodessa tradenomikoulutuksen sisällöt ovat muuttuneet paljon. Silloisena aikana kun minäkin ammattikorkeakouluun menin oli perusteltua antaa merkonomitutkinnosta hyvityksiä. Minulle se merkitsi 20 ovaria. Nykyisin en saisi enää samaa ja syystä. Koulutuksen sisällöt ovat kehittyneet paljon ja duaalimallin toinen haara on selkeästi löytänyt paikkansa korkeakoulujärjestelmässä. Jokainen joka tässä ketjussa haluaa verrata opistotasoista tutkintoa ja korkeakoulutasoista tutkintoa pyydän perustelemaan koulutuksen yhdenmukaisuudet muutenkin kuin tasolla "kaveri kertoi" tai "ainakin minulla". Kurssinimikkeet eivät itsessään kerro yhtään mitään. Eli käydään nyt rakentava keskustelu, kiitos.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Tällä hetkellä opiskelen lukion ensimmäisellä luokalla, tähän asti kaikkien kurssien keskiarvo noin 8.3, joten kohtalaisen hyvin on mennyt.

Kävin yläasteen jälkeen myös kymppiluokan, jonka jälkeen pääsin todella helposti lukioon, en sitten tiedä miksi ysiluokan jälkeen oli niin huno todistus...Huonot luokkakaverit? voi olla...

Tämän jälkeen suuntaan itseni (Legendaarinen sanonta, jonka eräs meidän luokkalainen kirjoitti aineeseen :D ) Tietotekniikkalinjalle. Vaihtoehtona TTY, LTY tai Otaniemi. Toisena, äärimmäisenä vaihtoehtona pidän sitä, että lähden opiskelemaan matematiikkaa yliopistoon. Tuo vaihtoehto, jos ylppäreistä tulee laudatur.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Amisto

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, itse menin amistoon siitä syystä, että koin olevani jo tarpeeksi yleissivistynyt, enkä siis näin ollen katsonut tarpeelliseksi mennä tankkaamaan enään uskontoa tahi muutakaan maantietoa, poislukien historia.


Itse olen mennyt peruskoulusta lukioon, jonka jälkeen jatkoin Tampereen teknilliseen korkeakouluun (nyk. teknillinen yliopisto) valmistuen dippainssiksi.

Suurin hyöty opiskelusta on ollut mahdollisuus tehdä mitä erilaisimpia töitä. Tällä hetkellä toimin opettajana peruskoulussa ja nautin työstäni todella paljon.

Mikäli lukupäätä löytyy kannattaa jatkaa lukioon. Yleissivistys monissa eri aineissa antaa paljon vaihtoehtoja suuntautua vanhempana useampaankin eri suuntaan. Omalta osaltani lukio opetti minulle paljon hyodyllisiä taitoja, vaikkakin esim. uskontoa oli minun mielestäni aivan liikaa.

Ammattikoulu kannattaa valita sellaisissa tapauksissa, jos lukeminen ei kiinnosta. Minusta onkin naurettavaa että jotkut roikkuvat 3 vuotta huonoilla numeroilla lukiossa vain valkolakin takia.

Jos nyt saisin valita, menisin ns. yhdistettyyn koulutukseen peruskoulun jälkeen. Tarkoitan neljä vuotta kestäviä linjoja, joissa suoritetaan YO-lakin lisäksi joku ammatillinen tutkinto. Kädentaidot auttaisivat nykypäivänäkin esim. monia suunnittelijoita ymmärtämään valmistukseen liittyviä ongelmia paljon paremmin.

Tuohon ervatsalon mainitsemaan yleissivistykseen minulla on erilainen kanta. Opettamani matematiikka, kemia ja fysiikka ovat peruskoulussa sen verran palikkatasoisia, että kyseiset luonnontieteen taidot eivät vastaa käsitystä "tarpeellisesta yleissivistyksestä" kyseisistä aineista. Tosin osalle oppilaista peruskoulun matematiikkakin on aivan ylivoimaista.

masu
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun lukioura on omalla tavallaan historiallinen. Ensimmäinen luokka kahteen kertaan, toka luokan jälkeen ehdot (läpi!) ja kolmannen jälkeen vielä reputus yo-kirjoituksissa ja syksyllä sitten rimaa hipoen läpi. Meni siis vähän pelleilyksi koko lukioaika, mutta samanlainen vappulakki on kuin suurimmalla osalla, eikä kukaan ole koskaan ollut enempää kiinnostunut siitä millä arvosanoilla.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Juu-u...lukion kävin ja valkolakin päähäni asetin. Amiksesta ei oikein löytynyt semmoista linjaa, joka olisi kiinnostanut silloin. Ja lisäksi kotipaikkakunnallani oli lukio, mutta ei ammattikoulua.

Tuosta lukiosta vielä sen verran, että en voi kun jälkeenpäin ihmetellä kuinka helposti valkolakki loppujen lopuksi irtosi. Voisin jopa väittää, että ylä-asteelta pääsevä oppilas jonka keskiarvo on yli 8,5-> suorittaisi kirjoituksissa ainakin reaalin, englannin ja äidinkielen välttävin arvosanoin! Ainakin jos heille annettaisiin mahdollisuus samanlaiseen lukulomaan kuin abiturienteilla on. Ruotsi ja matematiikka voisivat sitten olla jo hieman eri asia.

Itse olin ihan "normaalitason" oppilas, kun läksin ylä-asteelta. Lukiossa tein vain sen kaiken vaadittavan ja minkäänlaisia vaikeuksia en kohdannut. Kirjoituksiin luin ihan samalla tavalla kuin tavallisiinkin kokeihin ja selvisin niistä ihan kunnialla. Kirjoitusten keskiarvoksi taisi jäädä M a kaikkien aineiden siinä 8 paikkeilla. Tosin lukioni sijaitsi pienellä paikkakunnalla ja opettajat saattoivat katsoa aina hieman läpi sormien, sillä kurssisuorituksia sai välillä luvattoman helposti, joten isommissa lukioissa opiskelu olisi varmasti voinut olla vaativampaa.

Nyt sitä istutaan sitten AMK:ssa opiskelemassa tietojenkäsittelyä ja ihan hyvin täällä pärjää, riippumatta siitä onko käynyt lukion vai amiksen...itsellänikään ei alasta (tai lähinnä ohjelmoinnista) juurikaan minkäänlaista käsitystä, mutta sen oppimisen takiahan täällä ollaan!!
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tatzka
Samat opettajat
Miten niin samat opettajat? Nuohan tuntuu vaihtuvan useammin kuin sivuunkirjoittaneen sukat. Ensimmäisenä opiskeluvuotenani opettaneista ei _meidän_ koulussa ole tallella kuin ehkä kolmannes... jos sitäkään. ;)
 

Cucamonga

Jäsen
Lukioon minäkin, mutta jäljellä on vielä ensiksi muutama kuukausi peruskoulua. Vielä kun vähän aikaa jaksaa painaa, niin alkaa valoa tunnelin päässä näkymään eli pääsen siis ansaitulle kesälomalle.

Kouluun sisään tarvitaan noin 7,5 keskiarvo, joka ei kyllä tule tuottamaan ongelmia, koska kyllähän se keskiarvoni ehkä on hitusen lähempänä ysiä kuin kasia, mitä luultavammin siis 8,6.

Koulun käyntiin olen viitsinyt panostaa viimeiset kaksi vuotta, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kai se on siinä, että on alkanut vähän ajatella jo tulevaisuutta ja tulevaa työtään erityisesti.

Jos nyt vielä sanoisi noista kurssivalinnoistakin, niin itselle oli luonteva valinta pitkä matemaatiikka sekä fysiikka. Hieman kyllä jännittää, mitä tuleman pitää, mutta eiköhän se siitä, kun taas vauhtiin pääsee. Mutta kyllä mitä ilmeisemmin työtä on luvassa niin paljon kuin vain jaksaa tehdä ja halutessa vielä paljon enemmäkin.
 
Viimeksi muokattu:

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
smasa hinkkaa ensimmäistä vuottaan lukiossa. Hyvin on mennyt eikä suuria paineita ole tarvinut ottaa - tosin kaikille lukioon meneville sanottakoon, ettei paineita kannatakaan ottaa. Hommat sujuvat mukavasti omalla painollaan.

Suurin muutos tuli matematiikassa, varsinkin kun luen pitkää oppimäärää. Matikan kanssa saa tehdä ihan oikeasti töitä. Äidinkielessä todellakin viilaillaan pilkkua niinkuin kuuluukin. Kielet osaa jos osaa, reaaliaineissa pärjää hyvin ahkeralla lukemisella. Itse olen viihtynyt lukiossa hyvin, meininki on jo varsin aikuismaista ja paljon mukavampaa kuin peruskoulussa. Erityiskiitokset pitää antaa opiskelijavetoisuudelle - opiskelijat saavat vaikuttaa opetusmetodeihin ja oppimääriin itse sopimalla jossain määrin kurssin sisällöistä lehtorin kanssa.

Lakki olisi tavoitteena keväällä 2007, ja toistaiseksi ollaan aikataulussa. 19 kurssia suoritettu, enää 60 jäljellä... melko lohdullista....
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen käynyt vain peruskoulun, missä siinäkin keskiarvoni oli nipin napin kuutosen paremmalla puolella. Kolme vuotta tuon jälkeen ei tullutkaan opiskeltua yhtään missään, mutta parinkympin molemmin puolin kävin reilu puolitoista vuotta kauppista, kunnes keskeytin sen reilu kuukausi sitten.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lukioonhan sitä ollaan menossa, peruskoulu on mennyt suhteellisen helposti yli 8,5 keskiarvolla. Minulle lukion valitseminen oli aika selvä asia, vaikka tuli sitä mietittyä vähän ammattikouluakin.

Lukiossa työmäärä varmaankin nousee ja ihmetyttääkin, että mikäs idea sinne lukioon on mennä, jos opiskelu ei kiinnosta peruskoulussakaan? Ehkä se on sitten niin, että kun muutkin menevät niin "minunkin täytyy mennä".

No positiivisin mielin tällä hetkellä lukiota kohti, saa nähdä mikä on tilanne puolen vuoden kuluttua...
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Viestin lähetti TBK
Jos jollain on ensivuonna edessä valinta mihin jatkaa pk:n jälkeen, niin tässä sinulle oiva vaihtoehto.

UPM-kymmene teollisuusoppilaitos Lotila.

Koulu on peruskoulusta tulleille 3-vuotinen ja jo aikaisemmin toisenasteen koulutuksen suorittaneille 2-vuotinen.
2/3 opiskelusta on työharjoittelua josta maksetaan palkkaa (ja hyvää sellaista). teoria pätkiä on 2 vuodessa, toinen syksyllä ja toinen keväällä, pituudeltaan n.7-8 viikkoa.
Jos raha kiinnostaa, niin tässä lähes paras mahdollinen vaihtoehto. Ja yleensä koulun jälkeen opiskelijalle tarjotaan vakipaikkaa tai ainakin sopimusta.
Itse valmistuin koulusta ja voin sitä lämpimästi myös muille suositella.
Jos jotain negatiivistä haetaan, niin kouluun pääsee sisään n. 6-10% hakijoista, eli sinne täytyy omata aika hyvä todistus ja pärjätä pääsykokeissa!

tässä linkki koulun sivuille:
http://w3.koulut.upm-kymmene.com/

Tai sitten vain hemmetin hyvät suhteet ;D

No ei, mutta varmasti hyvä vaihtoehto, mutta kuten sanoit pääsy on prosenteissa katsottuna vaikeampaa kuin lääkikseen. Joten tiukkaa tekee.

Itse kävin lukion mutisematta tai sen enempiä miettimättä, nyt meneillään opinnot yliopistossa. LTY:stä pitäisi valmistua.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Amoilua tuli harrasteltua vuosia sitten, mutta se jäi kesken, kun tuli opettajien kanssa näkemyseroja asioista. Tämä taas johti siihen, että muiden tehdessä alan harjoitustöitä, meikäläinen oli joko harjanvarressa tai paskakaivon puhdistuksessa.

Jälkikäteen ajateltuna, vika oli kyllä suurimmaksi osaksi itsessä...
 

tilkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Capitals, Bruins, #19
Lukio on tässä vielä kesken, mutta kyllä se loppuun käydään. Valkolakki kouraan, niin hyvä olisi.

Lukioon siksi, että saapi paremman pohjan yliopistoon tai ammattikorkeaan kuin ammattikoulusta.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Lukiopa tuossa aikoinaan tuli käytyä... En kyllä oikein tiedä miksi, kun meinasin keskenkin jättää, enkä koskaan jatkanut opintojani sen pidemmälle. Ehkäpä vain huomasin, että opiskelu ei ole minun juttuni... Valmistuin ylioppilaaksi 1988 ja siitä lähtien painanut duunia... Eli työkokemusta kyllä on, muttei kummempaa koulutusta. Hyviä duuneja silti olen saanut. Nykyisessänikin viihdyn todella hyvin ! Pidän työstäni tosi paljon ja työkaverit ja pomo todella mukavia. Meillä on oikein hyvä " poppoo " työpaikallani ! Mieluummin teen töitä kuin opiskelen ! Omaksi ilokseen ja hyödykseen sitä tietysti tulee " opiskeltua " ja omaksuttua erilaisia asioita, mutta nimenomaan juuri niin, ettei ole PAKKO vaan se tapahtuu omasta halusta.
 

JoeyKocur#26

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Hki Punx
En vastannut mihinkään.
Lukio on käyty kunnialla loppuun ja lakki saatu. Nyt istun amiksessa vielä pari kuukautta, kunnes on sekin hoidettu.
Duuniin pitäis päästä.
 

Emilio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Newcastle
Lukio on ollut minulle aina jotenkin itsestäänselvä valinta, enkä ole sitä joutunut sen kummemmin pohtimaan. Uskon, että lukio antaa hyvät lähtökohdat jatko-opiskeluihin ja sen jälkeen työelämään.
 

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Kauppis.

Itse olen opiskellut kaupallista alaa (Merkonomi) sekä liikunta-alaa. Ikinä ei ole harmittanut etten mennyt lukioon, mielestäni merkonomin koulutus oli hyvä ja antoi hyvät pohjat jatko-opintoihin.
Sitäpaitsi olenhan tehnyt monia vuosia myös kaupallisen alan töitä urheiluvälinekauppiaana.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Lukion. Pari vuotta hengailin LTKK:lla sähkötekniikan linjalla. Ei kiinnostanut pätkääkään. Nyt luen laskentatoimen tradenomiksi ja sen jälkeen on auki vielä. Ehkä KTM:n tutkinto rahoituksesta kiinnostaa, mutta aika näyttää.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lukkolainen kirjoitti:
oli muuten loisto kirjotus yleisö osastolla liityen ammattikoulu vs lukio. en kans ymmärrä miks valkolakkeja hehkutetaan nii prkl:Sti
Anteeksi, jäi epäselväksi kumpaan ryhmään itse kuulut?
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin en mitenkään yllättynyt kun katsoin tämän topicin tulokset. Oikein perinteistä Kokoomusjengiä koko Jatkoaika..

Ja en sitten muista olenko jo vastannut tähänkin.

Ja siis amis on käyty. Lähinnä työtunnit olin ihan täysillä mukana. Kaikki turhat yleisaineet läpi suunnilleen nelosen keskiarvolla. Ja koskaan en mitään muistiinpanoja tehny tai minnekään lukenu.

No miksi sitten ei lukioon? No kun todennäköisesti se olisi ollut aivan tuota samaa, eli mitään en olis tehny. Ja on minusta hyödyllisempää saada ammatti kuin valkolakki paskoilla papereilla ( Tai no ei tiedä olisko ne sittenkään ollut niin paskat)

Lisäksi koskaan en tule sellaisessa paikassa opiskelemaan mihin vaaditaan valkolakkia.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lukio on käyty, mutta lakki katosi heti kättelyssä. Kun maisterinpaperit on tassussa, pitää kai kokeilla amista, jos haluaa töihin.

Samaa paskaa kaikki!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös