bunghole kirjoitti:
Suomi ei ole NATO-maa eikä ollut 90-luvullakaan kun ilmavoimien kalustoa uusittiin. Ehdolla oli myös Venäläinen vaihtoehto. Jenkkilään päädyttiin hankinnoissa. Tunnen pari noita koneita koelentänyttä lentäjää ja perustelut olivat melko selkeät eivätkä liittyneet pelkästään koelennettyihin konetyyppeihin.
Ei ollut vielä NATO-maa mutta mitä nyt olen itse aiheeseen tutustunut (ja keskustellut aiheesta pv-henkilöstön kanssa) niin kalustohankinnan taustalla oli myös halukkuus saada kalustoa mikä olisi tulevaisuudessa NATO-yhteensopivaa koska jo 90-luvulta alkaen on puolustusvoimien asehankinnoissa näkynyt suuntaus kohden NATO-yhteensopivuutta - toki nykyään tämä on entistäkin selvempää kuin 90-luvulla, näistä länsimaisista koneista sitten parhaimpana kokonaisuuden kannalta nähtiin F/A-18.
Itse en ole päässyt juttelemaan ainoankaan koelentoja tehneen pilotin kanssa, sen mitä olen lukenut suomalaisista ja ulkomaisista ilmailualanjulkaisuista niin esim. ehdolla ollut MiG-29 ei häviä liikehtimiskyvyssä länsimaisille vastineilleen, itseasiassa se on jopa liikehtimiskykyisempi kuin osa tuolloin Suomen ilmavoimille ehdolla olleista koneista, muistaakseni kaarto-ominaisuuksissakin se on jotakuinkin F/A-18 luokkaa (korjaa jos olen väärässä). F/A-18:ssa on etuja joita en edes lähde kiistämään ja se on tehokas ja luotettavaksi havaittu kone ja lisäksi modernisointien ansiosta käyttöikää riittää pitkälle 2000-luvulle saakka, (tosin nykyään Venäjäkin markkinoi ulkomaille modernisoinnin läpikäyneitä MiG-29 hävittäjiä ja osa malleista on ns. monitoimihävittäjiä eli kykenevät myös ilmasta-maahan-operaatioihin mutta tuolloin kun ilmavoimat tekivät päätöksiaan MiG-29:n ongelmana, sen lisäksi, että oli venäläinen, oli myös "yksipuolisuus" ts. kone oli ensisijaisesti tarkoitettu ilmasta-ilmaan-kohteita vastaan ja kykeni vain puutteellisesti toimimaan ilmasta-maahan-operaatioissa kun taasen F/A-18 on hyvä tai jopa erinomainen molempiin tarkoituksiin, lisäksi muistaakseni MiG'ien huollon kanssa oli jotain ongelmia vrt. vaikkapa F/A-18).
Jos palataan vielä Venäjän ilmavoimien tilanteeseen niin siinä olet oikeassa, että ongelmia on rutkasti - tällä hetkellä ilmavoimat on Venäjän puolustushaaroista se mikä on suurimmissa ongelmissa ja jossa modernisointi on vasta lähtemäisillään liikkeelle, viime vuonna modernisoinnin kohteena oli reilu 100 lentokonetta ja suunnilleen puolet tästä määrästä helikoptereita - uutta kalustoa ilmavoimille tuli vain kymmenkunnan koneen verran, suunnilleen saman verran tuli rynnäkköhelikoptereita (mallia Mil-28). Positiivista Venäjän ilmavoimien kannalta on se, että modernisaatio on lähtenyt kuitenkin liikkeelle, valopilkkuna tulevaan nähtäneen ensi vuoden kuluessa kun ilmeisesti uusi ilmaherrushävittäjä suorittaa ensilentonsa.
vlad.