Sinällään joskus taisin hahmotella jotain Silmarillioniin perustuvaa elokuva/tv-sarjaa tässä ketjussa. Totesin jossain kohtaa että jos koko kirjan haluaa käsitellä niin siitä tulee täysin järjetön enkä haluaisi siihen koskettavan. Ehkä animaationa siihen saataisiin riittävästi syvyyttä ja eeppisyyttä, mutta en usko että on ikinä mahdollista saavuttaa niitä puitteita jotka näen sieluni silmin lukiessani noita tarinoita. Kuinka kuvata kymmenet balrogit siivillä tai ilman hyökkäämässä Fëanorin kimppuun? Miten kuvata Fingolfinin ja Morgothin kaksintaistelu ja kuinka vuoret tärisivät kun Morgothia haavoitettiin ja hän karjaisi kivusta? Miten kuvata suuri laulu ja Eru?
Olen pohdiskellut, että jos minulla olisi valtaa siihen, filmatisoisin Silmarillionin seuraavasti. Jättäisin suosiolla Ainulindalën sikseen, samoin itse asiassa suurimman osan Silmarillionista itsestään. Sen sijaan keskittyisin kolmeen kohtuullisen valmiiseen tarinaan, joiden kautta voitaisiin avata tuota laajempaa maailmaa. Lisäksi nämä tarinat kerrottaisiin ihmisten näkökulmasta, jolloin meidän ei tarvitse samaistua haltioihin. Tarinoita olisi kolme:
Beren ja Luthien,
Turin Turambar ja
Tuor ja Gondolinin tuho, ja jokainen niistä muodostaisi oman elokuvansa tai korkeintaan minisarjan.
Beren ja Luthien alkaisi Dagor Bragollachista (ml. Fingolfinin tuho*), sitten alkutekstit joiden jälkeen syvennytään Bereniin. Ei mitään ylimääräistä, tarina seuraa koko ajan Bereniä ja sitten Luthienia, kunhan tämä on kohdattu. Tarinan pääpahikset ovat Sauron ja Thuringwethil.
Turin Turambar alkaisi Nirnaeth Arnoediadista. Alussa näytetään Gwindor, josta tulee merkittävä myöhemmin. Alkukohtaus päättyy Huriniin, joka taistelee peikkoja vastaan, huutaen kerta toisensa jälkeen "Aurë entulieva!" Sen jälkeen ehkä Morgothin kirous. Alkutekstien jälkeen tai aikana Morwen lähettää poikansa yön hämärässä matkaan kohti Doriathia, minkä jälkeen seuraamme Turinia katkeraan loppuun asti. Tarinan pääpahis tietenkin Glaurung.
Tuorin tarina alkaa sekin Nirnaethista, mutta alkukohtaus keskittyy Turgoniin. Tämä joutuu vetäytymään kohti Sirionin solaa, jolloin joukko ihmisiä pelastaa hänet, ja Huor lausuu profeetalliset sanansa. ("Sinusta ja minusta on nouseva uusi tähti.") Sen jälkeen seurataan Tuorin tarinaa, Hithlumin lainsuojattomasta Nevrastiin, Voronwën kohtaaminen, ja sitten Gondoliniin. Tässä kohtaa minulla olisi tosin kiusaus vaihtaa Voronwë Glorfindeliin, jotta tämän uhrauksella olisi enemmän merkitystä katsojalle. Gondolinissa rakastuminen Idriliin, Maeglinin petos, ja kaupungin tuho. Tuorin johdolla joukko pakenee, Glorfindel kohtaa balrogin, ja uhraa itsensä, jotta muut pääsevät pakoon. Ja tämän osan lopussa päädyn hieman vaikeuksiin. Koska olisi hienoa, jos sen voisi päättää Eärendilin matkaan, mutta se tulisi vähän tyhjästä. Siksi ajattelisin ehkä, että paetessa Idril on raskaana, ja synnyttää kun he ovat vielä Crissaegrimin rinteillä, ja katselevat kaupungin hävitystä. ja he toteavat, että Eärendil on se uusi tähti. Ja ehkä kertoja vetää tarinan nippuun? Tuorin tarinassa ei varsinaista koko tarinan pahista, ehkä vain Morgoth ja tämän kasvava mahti siellä taustalla. Ja sitten tietysti Maeglin.
*: Kuvaisin tämän näin. Tappion jälkeen kuolleita ruumiita, autio maa. Kuuluu kavioiden kopsetta, ja äkkiä näkyviin ilmestyy Fingolfin Rochallorin selässä. Hän pysähtyy Angbandin porteille, ja puhaltaa torveensa. Sitten hän hypähtää hevosensa selästä, ja huutaa "Morgoth!" Ja uudestaan. Ja vielä. Ja sitten portti aukeaa, ja siitä astuu mustassa haarniskassa hahmo. Ihmistä isompi, mutta ei käsittämättömän jättimäinen. Ja sitten nämä taistelevat, ei kiinalaisen kung fu -leffan tyyliin, vaan paljon tyylitellymmin. Lähikuvia, vapaa kamera, ehkä keskittyen Fingolfiniin. Miekka viiltää Morgothia ja tämä karjuu. Mutta lopulta Fingolfin kompastuu, ja se on loppu. No, en tiedä osaanko välittää tämän, mutta päässäni nämä kuvat ovat ihan selviä, ja toimisi minulle.