Mainos

Amazon: Lord of the Rings -sarja

  • 83 138
  • 498

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
Jos tuossa sarjassa olisi vain Tolkienin nimeämiä hahmoja Toiselta ajalta niin olisi aivan saatanan tyhjä maailma. Siellä olisi suunnilleen Elrond, Gil-Galad, Celebrimbor, Celeborn, Narvi, Cirdan, Galadriel, Sauron ja Numenorin kuninkaat. Niin ja Durin III ja ehkä neljäs. Heistä kun emme tiedä mitään. Jos pelkästään noista hahmoista tehtäisiin sarja, eikä muita nimettyjä hahmoja saisi olla niin jäisi harvinaisen tyhjäksi tuo maailma. Tai ainakaan yhtään nimettyä ihmistä ei Keski-Maassa voisi olla.

No sitten varmaan parempi jättää sarja kokonaan tekemättä tai sijoittaa sarja toiseen ajanjaksoon. Esimerkiksi Silmarillion ja ensimmäinen aika olisi melkoinen aarreaitta antalogia-tyyppiselle sarjalle, jossa jokainen kausi keskittyisi eri tapahtumiin ja hahmoihin. Minisarjoille löytyisi reippaasti lähdemateriaalia ja hahmoja. Mun mielestä ei ole liikaa vaadittu, että eniten ruutuaikaa saavat hahmot ja tapahtumat olisivat kaanonista ja kuvailtu Tolkienille mahdollisimman uskollisesti. Nyt on tarkoituksella valittu sellainen ajanjakso, jossa on valtavasti aukkoja ja showrunnerit pääsevät itse kirjoittamaan niitä tarinoita , jotka "Tolkienilta jäivät kirjoittamatta". Itse pidän tätä suorastaan rienauksena. :D 5 tuontantokautta on todella paljon, kun lähdetään venyttämään jo valmiiksi ohutta käytettävissä olevaa lähdemateriaalia. Siksi itse vastustan sarjaa jo lähtökohtaisesti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No sitten varmaan parempi jättää sarja kokonaan tekemättä tai sijoittaa sarja toiseen ajanjaksoon. Esimerkiksi Silmarillion ja ensimmäinen aika olisi melkoinen aarreaitta antalogia-tyyppiselle sarjalle, jossa jokainen kausi keskittyisi eri tapahtumiin ja hahmoihin. Minisarjoille löytyisi reippaasti lähdemateriaalia ja hahmoja. Mun mielestä ei ole liikaa vaadittu, että eniten ruutuaikaa saavat hahmot ja tapahtumat olisivat kaanonista ja kuvailtu Tolkienille mahdollisimman uskollisesti. Nyt on tarkoituksella valittu sellainen ajanjakso, jossa on valtavasti aukkoja ja showrunnerit pääsevät itse kirjoittamaan niitä tarinoita , jotka "Tolkienilta jäivät kirjoittamatta". Itse pidän tätä suorastaan rienauksena. :D 5 tuontantokautta on todella paljon, kun lähdetään venyttämään jo valmiiksi ohutta käytettävissä olevaa lähdemateriaalia. Siksi itse vastustan sarjaa jo lähtökohtaisesti.
Silmarillionin oikeuksia ei ollut Tolkienin perikunta edes myymässä ja tämä oli ainoa asia mihin saivat oikeudet. Siinä olisi ehkä ollut fiksumpaa olla tekemättä sarjaa (en ollut tästä varsinaisesti innoissani, enkä ole oikein missään vaiheessa ollutkaan). Sinällään jos halutaan kertoa tarinaa siitä kuinka sormukset tehtiin ja mitä sen jälkeen tapahtui niin ihan yksi kausi ei ihan riitä kattamaan noin 2000-vuoden ajanjaksoa. Onko viisi kautta sitten liikaa? Ehkä. Odottelen ainakin kauden loppuun josko alkaisi selviämään mitä muuta tässä tapahtuu.

Sinällään joskus taisin hahmotella jotain Silmarillioniin perustuvaa elokuva/tv-sarjaa tässä ketjussa. Totesin jossain kohtaa että jos koko kirjan haluaa käsitellä niin siitä tulee täysin järjetön enkä haluaisi siihen koskettavan. Ehkä animaationa siihen saataisiin riittävästi syvyyttä ja eeppisyyttä, mutta en usko että on ikinä mahdollista saavuttaa niitä puitteita jotka näen sieluni silmin lukiessani noita tarinoita. Kuinka kuvata kymmenet balrogit siivillä tai ilman hyökkäämässä Fëanorin kimppuun? Miten kuvata Fingolfinin ja Morgothin kaksintaistelu ja kuinka vuoret tärisivät kun Morgothia haavoitettiin ja hän karjaisi kivusta? Miten kuvata suuri laulu ja Eru?
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Ei oikein sytytä. En edes ole Tolkien-puristi ja esim. karvajalat ovat minusta näiden parin jakson parempaa antia, mutta en pidä siitä, että monet minusta kiinnostavimmat asiat on jätetty ulos tästä versiosta. Galadrielista on tehty geneerinen soturiprinsessa, Celebornia ei ole, haltioiden keskinäiset sodat ilmeisesti puuttuvat tästä versiosta jne. Odotin tähän aikaan sijoittuvalta sarjalta muun muassa jännitteitä ja vääntöä noldorien ja muiden haltioiden välillä, ja Galadrielin, Celebornin ja Elrondin asemaa siinä.

Galadriel on Gil-galadin (ja Elrondin) isotäti ja tämä olisi minusta ollut paljon mielenkiintoisempi suhde kuin mitä hyvänsä tässä nyt yritetään rakentaa. Ja jos tässä nyt kohta ollaan Isilduriakin tuomassa näyttämölle, niin Galadriel on kohta myös Elrondin anoppi. Koko tämän dynamiikan hylkääminen on minulle iso pettymys sarjan suhteen. Ja vastineeksi on saatu pökkelöä näyttelemistä, geneerisiä erikoistehosteita ja 5 euron omakustannefantasian tarina. Ei ihan vastaa Amazonin satsausta.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta ihan ok, elokuvatkaan ei minusta mitään mestariteoksia ole. Mutta onhan tässä sarjassa ihan demoluokan 4k-hdr kuva, parasta mitä suoratoistoissa nähty.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itselläni taas tuli tuosta ensimmäisestä jaksosta mieleen juurikin "wheel of time tason näytteleminen ja täysin ala-arvoinen suoritus". Varsinkin jos vertailukohtana pitää HBO:n House of dragonia. Amazonilla ei vaan osata? Pakotin itseni katsomaan Ajan pyörää aina toiseksi viimeiseen jaksoon asti, mutta kauden viimeistä jaksoa en ole nyt kuukausienkaan jälkeen katsonut. Tämän tekeleen kohdalla en tiedä viitsinkö antaa yhtä paljon siimaa..
Jaa mikä tuossa House of dragonissa sitten sytytti? Minusta ihan ok, mutta todella ennalta arvattavia juonenkäänteitä joita mielestäni selvästi vielä yritettiin pedata jotenkin "yllätyksinä", mutta kaikki tiesivät kilometrin päähän mitä tulee tapahtumaan. En tiedä mitä ihmiset tv-sarjoilta odottaa, mutta tämä menee sinne parempaan a-luokkaan visuaaliselta ilmeeltään, eikä dialogi todellakaan ollut niin huonoa mitä täältä saa lukea. Itse olen vielä erittäin kriittinen katsoja omasta mielestäni.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Joh, kaikki mahdolliset kirjat lukeneena pitää sanoa, kahden rings if power (RoP?) jakson jälkeen RoP on aivan eri tasolla House of dragoniin tai wheel of timeen nähden. Etenkin house of dragon todella iso pettymys toistaiseksi ( käytännössä sarja on ollut 2 jakson pohjalta akikaurismäkeläinen 6 puhuvan pään monologituokio vailla mitään kontekstia) mutta RoP:ssa ainoat negatiiviset asiat tulevat puhtaasti markkinatalouden realiteeteista, aivan kuten Legolasin kilpiskeittailut eivät ne päivää pilaa jos sen avulla oli taas 1% helpompi saada projekti läpi. Mielenkiinnolla odotan miten tuota rakennetaan, mikä se 5v tarinankaari oikeastaan on (oletettavasti pitäisi päätyä Kurjenmiekkojen kentän murhenäytelmään?) eli jossain määrin tottakai pitkitystä ja ihmisdraamaa täytteenä mutta toistaiseksi on sen arvoista. Tilatako Prime tuon takia? Nääh, ilmaiskausi sitten jouluna kehiin ja koko kausi putkeen nautittuna olisi ratkaisu jos ei nyt olisi jo ilmaiskautta.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
ainoat negatiiviset asiat tulevat puhtaasti markkinatalouden realiteeteista, aivan kuten Legolasin kilpiskeittailut eivät ne päivää pilaa jos sen avulla oli taas 1% helpompi saada projekti läpi.
Tästä jäämme huomattavan erimielisiksi. Olen siinä mielessä onnekas, että minulle tärkeimmät taiteen luomukset eivät ole olleet yleensä ihan niin kiinni markkinatalouden realiteeteistä (eli tässä tapauksessa amerikalaisten teinien keskittymiskyvystä). Kuten siis esimerkiksi sellaisen tyypin kuin J.R.R.Tolkienin teokset - miesparka puursi vuosikymmenet pakonomaisesti omalaatuisia keijutarinoita ilman mitään ajatusta siitä, että niitä voitaisiin koskaan julkaista tai että ne tuottaisivat koskaan yhtään mitään. Toki äärimmäinen esimerkki, mutta noin keskimäärin massoilla on erittäin huono maku eikä sitä tule myötäillä ellei ihan äärimmäinen pakko.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuten siis esimerkiksi sellaisen tyypin kuin J.R.R.Tolkienin teokset - miesparka puursi vuosikymmenet pakonomaisesti omalaatuisia keijutarinoita ilman mitään ajatusta siitä, että niitä voitaisiin koskaan julkaista tai että ne tuottaisivat koskaan yhtään mitään. Toki äärimmäinen esimerkki, mutta noin keskimäärin massoilla on erittäin huono maku eikä sitä tule myötäillä ellei ihan äärimmäinen pakko.
Tässä on oikeastaan syy, miksi mieluummin näen jonkun yrittävän sarjaa perustuen Tolkienin maailman toiseen aikaan esimerkiksi Silmarillionin laajemman tulkinnan sijaan. Amazonin yritykselle on helpompi antaa siimaa, kun tietää Tolkienin tarjonneen tälle sarjalle vain puitteet, tarina on suurelta osin muualta.

Vuosien varrella on kerta toisensa jälkeen nähty, ettei kirjoja saada suoraan TV- tai elokuvamuotoon käännettyä. Joudutaan tekemään kompromisseja formaatin vuoksi, joudutaan tekemään kompromisseja markkinatalouden realiteettien vuoksi. Ne kompromissit ovat joskus onnistuneet, usein on menty täysin ohi kirjan fanien tulkinnasta.

Nyt Amazon lähti luomaan sarjaa, jossa kirjallinen maailma tarjoaa vain kehyksen. Se on ollut alusta asti tiedossa, että valmista tarinaa Tolkienin teoksista ei ole. Tolkienin luomia hahmoja ja tapahtumia voidaan hyödyntää, mutta kokonaisen sarjan aikaan saamiseksi aukkoja pitää täydentää. Tarvitaan hahmoja, tarvitaan tapahtumia Tolkienin kirjoittaman ulkopuolelta. Se antaa tekijöille jossain määrin vapauksia, mutta toki fanit odottavat luotavan tarinan istuvan siihen heidän mielikuvissaan muodostamaan maailmaan. Pitää kunnioittaa kaanonia vaikka tarina ei sieltä suoraan olekaan. Rima on odotuksissa korkealla, koska Tolkien kirjailijana oli äärimmäisen arvostettu. Tolkien onnistui luomaan maailman, jolle vertaisten hakeminen on kovin hankalaa.

Sarjan ympärillä käyty keskustelu mielestäni kuvaa hyvin sitä riskiä, joka olisi edessä myös vaikka jonkun Silmarillioniin pohjaavan sarjan teossa. Tolkienin fanikunta ei eroa muista faneista siinä, että erot kirjojen ja sarjan/elokuvan välillä aiheuttaa närää. Tolkien oli loistava kirjailija. Mutta nähdäkseni Tolkienin tyyli ei oikein istu Hollywoodin muottiin. Niiden tarinoiden tuonti sellaisenaan faneja tyydyttämään olisi äärimmäisen vaikeaa, ellei kokonaan mahdotonta. LOTRin kohdalla onnistuttiin hyvin, mutta ongelmansa kirjoihin verrattuna oli siinäkin. Hobitin osalta mentiin jo enemmän ohi. Jotkut Silmarillion tai keskeneräisten tarujen tarinat olisivat vielä haastavampi kokonaisuus kääntää suoraan valkokankaalle/tv-ruuduille. Nyt väännetään lähinnä mielikuvista, koska valmista pohjaa ei ole. Jos jotain Tolkienin kirjoittamaa tarinaa muutettaisiin, niin tuskin kritiikki nyt nähtävää vähäisempää olisi...

Helpommalla pääsee, jos ei liian suoraan kirjoja ja elokuvia/ sarjoja vertaa. Eri formaatti asettaa erilaiset haasteet ja vaatimukset. Kirjat kirjoina, elokuvat elokuvina. Ei ne kirjojen tarinat kaikkia tavoita. Toisaalta moni kirjan faneilta kritiikkiä saanut elokuva on elokuvana ollut ihan ok, ongelmat syntyy usein vertailusta alkuperäiseen tarinaan.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin siis onhan totta että asiaan voi suhtautua niin että mitä pienemmän joukon tiedossa joku asia on, sitä ekslusiivisempaa. Mutta kun itse en jaksa haistella omia pierujani, olen mieluummin iloinen että laaja fantasiamaailma tavoittaa isomman joukon ihmisiä ja ehkä joku siitä joukosta lukee muitakin kirjoja.

Leffat/sarjat toimivat porttihuumeena yleisesti kirjallisuuteen ja mielikuvituksen laajentamiseen tubemeemien tuijottamisen sijaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mahdottomina pidettyjen kirjojen/sarjakuvien siirto filmille onnistuu välillä paremmin, esimerkiksi Sandman on erinomainen sarja. Välillä taas huonommin, Pilvikartasto on loistava kirja, mutta elokuvana lähinnä sekava. Eikä sitä tiedä, ehkä joskus näemme Painovoiman sateenkaaren tai Sadan vuoden yksinäisyyden TV:stä.
Minä en jaksa miettiä Tolkienin kaanonia liikaa, vaikka se taustalla kummitteleekin, varsinkin kun se on Toisen ajan osalta harva ja hatara. Nautin sarjasta itsenäisenä teoksena.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Jokin tässä sarjassa on hieman muodotonta tai hataraa, vaikken nyt ihan osaa sanoiksi laittaakaan, mikä tämän aiheuttaa. Pikkuisen turhan kova hätä tuntuu olevan paikasta toiseen ja pöyhiä draamaa joka asiasta koko ajan, mikä voisi tuota tuntemusta selittää, tai varsinkin se hätäisyyden tuntu. Ehkä se tuosta vähän tasoittuu tulevissa jaksoissa.

Musiikki on priimaa, ja erityisesti Elrond ja kääpiöt miellyttävät tähän mennessä eniten.

Ja näyttelijävalinnoista, joista olen tässäkin ketjussa puhunut aiemminkin...
Se, mitä en halua nähdä on että Amazon päättäisi nyt, että kyllä täällä keskellä näitä jatkumoja olikin näitä nigerialaisen näköisiä hobitteja ja haltioita. Uskottavampaan suuntaan tällaisia ratkaisuja voisi kirjoittaa umpeen esimerkiksi näitä tuntemattomia kääpiösukuja, itäläisiä tai muita tyhjempiä kohtia.
Ei vaan käy järkeen, että varhaiskeskiaikaisessa ihmispopulaatiossa on erittäin tumman afrikkalaisen ja erittäin vaalean norjalaisen näköisiä yksilöitä. Tähän en ihmisten ja proto-hobittien kohdalla ollut oikein tyytyväinen, ja uskottavuus kärsi hieman. Teatterilavalla voi hyvinkin toimia se, että roolitetaan porukkaa ikään kuin epäsuhtaisesti ja "sattumanvaraisesti" tuomaan uusia ajatuksia ja ideaa hahmoihin, mutta tässä tuo tuntuu vain irralliselta pakotukselta. En revi persettäni tästä asiasta, mutta mielipiteeni ei ole muuttunut. Ehkä näille saadaan joku selitys vaikka jostain väestön vaellusliikkeistä, mistäs sen vielä tietää.

Haltioiden kohdalla voin tätä kunnioittaa sarjan tekijöiden omana tulkintana, sillä siinä on enemmän järkeä huomattavasti hitaammin vaihtuvan populaation takia. Kääpiöt taas ovat syntyneet kallioperästä, jossa luonnollisestikin on eri väristä ainesta, joten on jopa varsin miellyttävä valinta käyttää vähän kirjavampaa joukkoa kääpiöiden näyttelijöinä.

Minusta sarja on yleisesti ottaen onnistunut tähän mennessä ihan hyvin, kun ottaa huomioon, kuinka vaikeaa suoritusta lähtivät yrittämään. Tästä on ihan hyvä jatkaa.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäiset jaksot nähtynä minäkään en ihan ymmärrä valitusta sarjan teknisestä puolesta. Sanoisin, että arvioituna puhtaasti TV-sarjana ja fantasiasarjana ihan parasta A-luokkaa. Sisällöstä on vaikea tässä vaiheessa sanoa mitään lopullista, ensimmäiset jaksot olivat esittelyä, jatkossa näemme miten ja mihin juoni ja tarina kantaa. Ensimmäisissä jaksoissa jotkut asiat hieman töksähtivät, mutta katsotaan nyt.

Laitanpa itse asiassa loput spoileriin, vaikka en nyt kauheasti spoilaa. Ihan kaiken varalta kuitenkin.

Jos taas pohtii sarjaa Tolkien-adaptaationa, niin sanoisin, että pitkälle mennään Jacksonin elokuvien hengessä. Kansat tuntuvat jokseenkin sellaisilta kuin TSH-leffoissa, haltiat ovat jokseenkin viileitä ja etäisiä, kääpiöt äksyjä ja enemmän tai vähemmän hassuja. Haltiat tunnistetaan suipoista korvistaan, ei silmiensä loisteesta. Kovinkaan paljon kumpikaan kansa ei muistuta kirjojen esikuviaan, joten siltä osin kyse on aika geneerisestä post-tolkienilaisesta fantasiasta. En erityisesti pidä siitä, mutta minkäs sille voi. Prologi-monologissa asioita oli oiottu, en tiedä oliko kyse oikeuksista vai siitä, että pelättiin yksityiskohtien sekoittavan katsojaa? Ja ihan en ymmärrä, miksi Finrodin piti jahdata Sauronia? Luulisin, että Galadrielin motivaatioksi riittäisi se, että Sauron surmasi hänen veljensä sekä se, että sauron on yksinkertaisesti merkittävin pahis Morgothin joukoista, joka on vielä hengissä.

Jos jättää sivuun sen, että kyse on Tolkienista, niin vaikuttaa nautittavalta ja laadukkaalta sarjalta. Tolkien-fanille tarjolla silti myös muutamia visuaalisia herkkupaloja, ainakin itselleni ensimmäisten jaksojen osalta kolahti Valinorin puut sekä Khazad-Dûm. Eregion näytti liikaa satamalta, toki kartta näytti että se sijaitsee joen varrella, mutta vesialue näytti liian isolta. Luulin nimittäin, että nyt mennään Numenoriin ennen kuin teksti pärähti ruudulle. Yleisesti ottaen visuaalisesti pidin, myös lyhythiuksisista haltioista.

Ja jos vielä palaisin hahmojen ihonväriin, niin eipä kyllä häirinyt lainkaan minua karvajalkojen ja kääpiöiden osalta. Ainoa, joka vähän enemmän hyppäsi silmille, oli Arondir. Toisaalta Arondir vaikutti muuten niin vähän Tolkienin haltialta, että enpä häntä sellaisena juuri edes ajatellut. Ja propsit käsikirjoittajille, jotka ennakoivat romanssiin kohdistuvan kritiikin, ja huomauttivat siitä itsekin Arondirin poliisiparin kautta.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinällään joskus taisin hahmotella jotain Silmarillioniin perustuvaa elokuva/tv-sarjaa tässä ketjussa. Totesin jossain kohtaa että jos koko kirjan haluaa käsitellä niin siitä tulee täysin järjetön enkä haluaisi siihen koskettavan. Ehkä animaationa siihen saataisiin riittävästi syvyyttä ja eeppisyyttä, mutta en usko että on ikinä mahdollista saavuttaa niitä puitteita jotka näen sieluni silmin lukiessani noita tarinoita. Kuinka kuvata kymmenet balrogit siivillä tai ilman hyökkäämässä Fëanorin kimppuun? Miten kuvata Fingolfinin ja Morgothin kaksintaistelu ja kuinka vuoret tärisivät kun Morgothia haavoitettiin ja hän karjaisi kivusta? Miten kuvata suuri laulu ja Eru?

Olen pohdiskellut, että jos minulla olisi valtaa siihen, filmatisoisin Silmarillionin seuraavasti. Jättäisin suosiolla Ainulindalën sikseen, samoin itse asiassa suurimman osan Silmarillionista itsestään. Sen sijaan keskittyisin kolmeen kohtuullisen valmiiseen tarinaan, joiden kautta voitaisiin avata tuota laajempaa maailmaa. Lisäksi nämä tarinat kerrottaisiin ihmisten näkökulmasta, jolloin meidän ei tarvitse samaistua haltioihin. Tarinoita olisi kolme: Beren ja Luthien, Turin Turambar ja Tuor ja Gondolinin tuho, ja jokainen niistä muodostaisi oman elokuvansa tai korkeintaan minisarjan.

Beren ja Luthien alkaisi Dagor Bragollachista (ml. Fingolfinin tuho*), sitten alkutekstit joiden jälkeen syvennytään Bereniin. Ei mitään ylimääräistä, tarina seuraa koko ajan Bereniä ja sitten Luthienia, kunhan tämä on kohdattu. Tarinan pääpahikset ovat Sauron ja Thuringwethil.

Turin Turambar alkaisi Nirnaeth Arnoediadista. Alussa näytetään Gwindor, josta tulee merkittävä myöhemmin. Alkukohtaus päättyy Huriniin, joka taistelee peikkoja vastaan, huutaen kerta toisensa jälkeen "Aurë entulieva!" Sen jälkeen ehkä Morgothin kirous. Alkutekstien jälkeen tai aikana Morwen lähettää poikansa yön hämärässä matkaan kohti Doriathia, minkä jälkeen seuraamme Turinia katkeraan loppuun asti. Tarinan pääpahis tietenkin Glaurung.

Tuorin tarina alkaa sekin Nirnaethista, mutta alkukohtaus keskittyy Turgoniin. Tämä joutuu vetäytymään kohti Sirionin solaa, jolloin joukko ihmisiä pelastaa hänet, ja Huor lausuu profeetalliset sanansa. ("Sinusta ja minusta on nouseva uusi tähti.") Sen jälkeen seurataan Tuorin tarinaa, Hithlumin lainsuojattomasta Nevrastiin, Voronwën kohtaaminen, ja sitten Gondoliniin. Tässä kohtaa minulla olisi tosin kiusaus vaihtaa Voronwë Glorfindeliin, jotta tämän uhrauksella olisi enemmän merkitystä katsojalle. Gondolinissa rakastuminen Idriliin, Maeglinin petos, ja kaupungin tuho. Tuorin johdolla joukko pakenee, Glorfindel kohtaa balrogin, ja uhraa itsensä, jotta muut pääsevät pakoon. Ja tämän osan lopussa päädyn hieman vaikeuksiin. Koska olisi hienoa, jos sen voisi päättää Eärendilin matkaan, mutta se tulisi vähän tyhjästä. Siksi ajattelisin ehkä, että paetessa Idril on raskaana, ja synnyttää kun he ovat vielä Crissaegrimin rinteillä, ja katselevat kaupungin hävitystä. ja he toteavat, että Eärendil on se uusi tähti. Ja ehkä kertoja vetää tarinan nippuun? Tuorin tarinassa ei varsinaista koko tarinan pahista, ehkä vain Morgoth ja tämän kasvava mahti siellä taustalla. Ja sitten tietysti Maeglin.

*: Kuvaisin tämän näin. Tappion jälkeen kuolleita ruumiita, autio maa. Kuuluu kavioiden kopsetta, ja äkkiä näkyviin ilmestyy Fingolfin Rochallorin selässä. Hän pysähtyy Angbandin porteille, ja puhaltaa torveensa. Sitten hän hypähtää hevosensa selästä, ja huutaa "Morgoth!" Ja uudestaan. Ja vielä. Ja sitten portti aukeaa, ja siitä astuu mustassa haarniskassa hahmo. Ihmistä isompi, mutta ei käsittämättömän jättimäinen. Ja sitten nämä taistelevat, ei kiinalaisen kung fu -leffan tyyliin, vaan paljon tyylitellymmin. Lähikuvia, vapaa kamera, ehkä keskittyen Fingolfiniin. Miekka viiltää Morgothia ja tämä karjuu. Mutta lopulta Fingolfin kompastuu, ja se on loppu. No, en tiedä osaanko välittää tämän, mutta päässäni nämä kuvat ovat ihan selviä, ja toimisi minulle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä on oikeastaan syy, miksi mieluummin näen jonkun yrittävän sarjaa perustuen Tolkienin maailman toiseen aikaan esimerkiksi Silmarillionin laajemman tulkinnan sijaan. Amazonin yritykselle on helpompi antaa siimaa, kun tietää Tolkienin tarjonneen tälle sarjalle vain puitteet, tarina on suurelta osin muualta.
Jep, samat tuntemukset jaan. Ihan mukava tätä on ollut katsoa. Silmarillioniin on ollut aika etäisen kunnioittava suhde - sangen vaikuttava mutta ei mikään suuri kirjallinen ilo paitsi paikoitellen. Turinin tarina on hurja ja raju jne. Ei helpolla taipuisi tuo kokonaisuus hollywoodiksi.

Mitä sitten tulee Jackson-kritiikkiin niin ei mitään kirjaa voi "sellaisenaan" kääntää elokuvaksi. Kunhan teoksen henki ja sen maailman hämmentävä syvyys kääntyisi niin ihan sama mitä kaikille juonenkäänteille ja yksityiskohdille tapahtuu. Jackson tyhjensi elokuvan Tolkienin konservatiivisesta, häkellyttävän moniulotteisesta visiosta ja rakensi siitä sujuvan, helposti sulavan ja loistavasti myyneen toimintaelokuvan. Ei mikään vähäinen saavutus. @varjo
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen pohdiskellut, että jos minulla olisi valtaa siihen, filmatisoisin Silmarillionin seuraavasti. Jättäisin suosiolla Ainulindalën sikseen, samoin itse asiassa suurimman osan Silmarillionista itsestään. Sen sijaan keskittyisin kolmeen kohtuullisen valmiiseen tarinaan, joiden kautta voitaisiin avata tuota laajempaa maailmaa. Lisäksi nämä tarinat kerrottaisiin ihmisten näkökulmasta, jolloin meidän ei tarvitse samaistua haltioihin. Tarinoita olisi kolme: Beren ja Luthien, Turin Turambar ja Tuor ja Gondolinin tuho, ja jokainen niistä muodostaisi oman elokuvansa tai korkeintaan minisarjan.
Tuo on kyllä sangen hyvin visioitu - itse kokonaisuus on about mahdoton mitenkään järjellisesti toteuttaa, mutta sieltä erottuu 4-5 mahtavaa ja dramaattista tarinaa, mitkä voisi esittää. Mutta vaikea nähdä, että noita yksittäisiä tarinoita voisi mitenkään helposti mahduttaa yhteen elokuvaan, minisarja voisi olla luontevampi vaihtoehto. Ja olisiko sittenkään missään mielessä kaupallisesti toimiva projekti, mutta jotenkin noin sen voisi edes toteuttaa. Kokonaisuutena Silmarillion olisi aika mahdoton haaste.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta vaikea nähdä, että noita yksittäisiä tarinoita voisi mitenkään helposti mahduttaa yhteen elokuvaan, minisarja voisi olla luontevampi vaihtoehto.
Olet varmasti oikeassa tuon keston suhteen. Pitäisin kuitenkin tärkeänä sitä, että tekijä hillitsee halunsa kertoa muustakin. Eli pitäisin fokuksen tiukasti sarjan päähenkilöissä. Minisarjassa vaikkapa kolmannessa tarinassa saattaisi olla kiusaus kertoa Maeglinin taustasta, Aredhelista ja Eölista. Ja tämän haluan ehdottomasti välttää. Kyllä, Maeglin jää vähemmän syväksi hahmoksi, mutta tarina pysyy hyppysissä. Eli niin kauan kuin fokus on siinä olennaisessa, niin minisarja on hyvä muoto.

Ja olisiko sittenkään missään mielessä kaupallisesti toimiva projekti, mutta jotenkin noin sen voisi edes toteuttaa.
Tuskinpa vain, eihän tuota tekelettä katsoisi kuin muutama Tolkien-fanaatikko. Ja heistäkin toisen mielestä sarja on tehty väärin ja pilaa kirjatkin. :)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuskinpa vain, eihän tuota tekelettä katsoisi kuin muutama Tolkien-fanaatikko. Ja heistäkin toisen mielestä sarja on tehty väärin ja pilaa kirjatkin. :)
Tähän problematiikkaan liittyen niin tuli kesällä luettua Le Carrén "Our Kind of Traitorin" - ja nyt hiljattain tulin vilkaisseeksi sen pohjalta tehtyä jännitysfilmiä. Le Carré saa tunnetusti ladattua esim. keskusteluihin ja kuulusteluihin ihan järjettömän määrän kerroksia ja syvyyttä: romaanimuoto antaa siihen mahdollisuuden - voi kuvata sisäisiä reaktiota, ajattelua, jänniteitä, spekulaatiota, ties mitä asioita. En tiedä miten tuollaista edes voisi yrittää kääntää elokuvan kielelle, mutta eipä siinä filmissä yritettykään.

Oltiin otettu se juoni, noin suurin piirtein, ja henkilöt, erittäin suurin piirtein - ja kerrottu tarina. Ulkonaisesti suht samalta kuulostava, käytännössä about pari tuhatta kertaa pinnallisempi ja mielenkiinnottomampi. Ei liene ihan poikkeuksellista hyvän kirjallisuuden suhteen tämä elokuvallinen lopputulos. Mutta aina ei epäonnistuta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mutta kuka oli tuo, joka meteoriitin sisältä putosi? Sauron, Saruman, Gandalf, Balrog, vai Tom B?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aika mielenkiintoinen aloitus.. toki eka jakso jotenki vähän lapsellinen ja jos negaa kaivaa, niin musiikin käyttö on kyllä yli imelää tai mahtipontista aika monessa kohtauksessa. Mutta tuotantoarvot kohillaan, hahmot ihan uskottavia tähän maailmaan ja juonenkin näki jo kasvavan.

Tätä ketjua ole kauheasti jaksanu seurata, sen verran raskasta on joidenkin komnentointi... Mutta toisaalta onpahan taas oma näkemys vahvistunut entisestään.. Woke ilmiönä on ainoastaan joidenkin omien korvien välissä. Mahtaa olla raskasta elää tollasen arvomaailman ja ylikokemisrn kanssa, jaksamisia heill.. tai paskat.. kasvasitte aikuisiksi2020 luvulle.

Sarjan seuraaminen jatkuu, ehkä ketjunkin kun kommenyointi sarjan alettua ehkä lopulta keskittyy sisältöön ja toteutukseen
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mutta kuka oli tuo, joka meteoriitin sisältä putosi? Sauron, Saruman, Gandalf, Balrog, vai Tom B?

En muista oliko matkustustavoista mainintaa kirjoissa, Saruman tuli yli ensimmäisenä mutta muistaakseni meren yli. Gandalf heitettiin yli vähän ylimääräisenä "pakosta" eli tuo epämääräisyys voisi juuri viitata siihen tarinan versioon, lisäksi tuttu hahmo tuo tv-sarjaan aina nostetta vaikka Gandalfin suora rooli taisi olla vähäisempi noissa kahinoissa. Balrog taas vanhempi, jo morgothin kavereita.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mutta kuka oli tuo, joka meteoriitin sisältä putosi? Sauron, Saruman, Gandalf, Balrog, vai Tom B?
Kaiken järjen mukaan kyseessä on Sauron. Saruman ja Gandalf ylittivät meren laivoilla, Balrogit ovat ties missä maan sisällä piilossa ja Tom Bombadil istuu mökissään Vanhassa metsässä, kuten on tehnyt aikojen alusta saakka. Tietty on teoreettinen mahdollisuus, että kyseessä olisi jompikumpi Sinisistä velhoista, mutta heidätkin on yleensä asetettu saapuneiksi vasta Kolmannella ajalla, vaikka Tolkien leikittelikin ajatuksella että he olisivat saapuneet jo Toisella ajalla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En muista oliko matkustustavoista mainintaa kirjoissa, Saruman tuli yli ensimmäisenä mutta muistaakseni meren yli. Gandalf heitettiin yli vähän ylimääräisenä "pakosta" eli tuo epämääräisyys voisi juuri viitata siihen tarinan versioon, lisäksi tuttu hahmo tuo tv-sarjaan aina nostetta vaikka Gandalfin suora rooli taisi olla vähäisempi noissa kahinoissa. Balrog taas vanhempi, jo morgothin kavereita.
Saruman ja Gandalf (sekä Radagast ja Siniset velhot) ylittivät meren laivoilla Kolmannen ajan aikana. Gandalf sai yhden kolmesta haltiasormuksesta Cirdan veneenrakentajalta saapuessaan Keski-Maahan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saruman ja Gandalf (sekä Radagast ja Siniset velhot) ylittivät meren laivoilla Kolmannen ajan aikana. Gandalf sai yhden kolmesta haltiasormuksesta Cirdan veneenrakentajalta saapuessaan Keski-Maahan.

Hepun osoittautuminen Gandalfiksi olisi jo niin pahasti ristiin loren kanssa, että sitä olisi mahdotonta sivuuttaa. Menisi maku ainakin minulta. Tuskinpa kirjoittajat ovat siihen lähteneetkään.

Mutta onnistumisena täytyy mainita, että täälläkin on saatu lore-tietoisia nimimerkkejä arvuuttelemaan onko Annatar Galadrielin kanssa lautalla vaiko tipahtanut taivaalta karvajalkojen keskuuteen. Molempia näkemyksiä on myös ihan järkevästi perusteltu. Nämä on niitä pieniä asioita joita tarvitaan mielenkiinnon säilymiseksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse muistelen että keskeneräisten tarujen kirjassa oli parikin vaihtoehtoista origin-storya gandalfille, siksi arvelen että voisivat käyttää niitä aasinsiltana. Sauron tuntuisi oudolta, mutta ihmismuodossahan se Numenoria upotteli, mutta mistä se olisi tullut meteoriitin mukana hämäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös