Aluevaalit 2022

  • 100 193
  • 1 479

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Suomen aluevaalit 2022 järjestetään sunnuntaina 23. tammikuuta 2022.

Vaaleissa valitaan uusien hyvinvointialueiden aluevaltuustot ensimmäiselle nelivuotiskaudelle. Vaaleja ei järjestetä Helsingissä, koska se ei ole hyvinvointialue. Ennakkoäänestys järjestetään kotimaassa 12.–18. tammikuuta ja ulkomailla 12.–15. tammikuuta 2022.

Aluevaaleissa 2022 valittavien hyvinvointialueiden valtuutettujen toimikausi alkaa 1. maaliskuuta 2022.

Mistä aluevaltuutetut sitten oikein päättävät?


Henkilökohtaisesti en tiedä vielä lainkaan ketä äänestäisi mutta sen olen päättänyt, että en ainakaan ketään kansanedustajaa enkä mielellään ketään kunnanvaltuutettukaan. Paneutukoon kukin asiaansa kunnolla, eikä juokse vaaleista toiseen. Minua ärsyttää, että vain puolueen imagon kannalta ja paremman vaalituloksen takia monet kansanedustajat ainakin Keskustalla ovat ehdolla myös aluevaaleissa. Mutta jääköhän siinä vähän hommat tekemättä jos on kansanedustaja, kunnanvaltuutettu ja aluevaltuutettu... Ei mitään järkeä.

Korona tietysti varmaan vähän ainakin sotkee vaaleja. Toivottavasti niitä ei siirrettä. Äänestysprosentti tulee olemaan varmasti todella alhainen
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kiitos ketjun avaamisesta! Olen tätä harkinnut pitkään, mutta sisältöä en ole saanut kehitettyä tarpeeksi. Varsinkin sairaanhoidon palveluiden suurkuluttajana seuraan mielenkiinnolla koko ajan.

Itse samalla linjalla, että kansanedustajaa en äänestä. Kaupungin tai kunnan valtuutettua saattaisin äänestää, heidän kanssa saa kuitenkin keskusteltua juuri omasta alueesta. Mutta omalla alueellani esim. Ilkka Kanerva, mitä ihmettä hänellä voi olla annettavaa tällaiseen? Toisessa ketjussa huokaisin, ettei Ville Tavio olisi ehdolla, mutta vtut, taitaa olla sittenkin. Kunhan ei pelkän tällaisen nimen takia kukaan lähtisi äänestämään. Ikeä kuuntelin joskus sote-aiheisessa tentissä ja jopa rinnalla väitellyt Kike Elomaa oli paremmin kärryillä.

Hoitopuolen henkilökuntaa ja toisaalta kokemusasiantuntijoita (vaikuttavat ehkä joissain sote-järjestöissä) arvostan. Heistä joku saattaa äänenikin saada, en puoluetta edes liiaksi katso. Koska olen Turusta, tunnen kuilun erikoissairaanhoidon ja kaupungin välillä ja tuota pitäisi korjata. Kuitenkin niin, ettei yliopistollisen palvelut kärsi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Boikotoin vaaleja ja en äänestä tällä ensimmäisellä kerralla, ihan sen vuoksi koska minusta uutta hallintokerrosta ja vaaleja ei olisi tähän maahan todellakaan tarvittu.

En tiedä olisiko minustakaan tarvittu mutta äänestän silti. Jos et äänestä, niin voit edesauttaa jotain sinun ajatusmaailmaa vastaan toimivan ehdokkaan läpipääsyä eikä minusta ole sen jälkeen oikein soveliasta ottaa kantaa koko järjestelmään jos ei ole viitsiytynyt edes äänestämään.

Mutta vaikka vaaleja alkaa kohta olemaan turhanpaljon, niin toistaiseksi ainakin vaalipäivä on minulle aina kansanvallan juhlapäivä ja on syytä muistaa sekin ettei se ole itsestäänselvyys.

Ilmeisesti taisi olla niin, että jatkossa vaaleja yritetään yhdistellä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En tiedä olisiko minustakaan tarvittu mutta äänestän silti. Jos et äänestä, niin voit edesauttaa jotain sinun ajatusmaailmaa vastaan toimivan ehdokkaan läpipääsyä eikä minusta ole sen jälkeen oikein soveliasta ottaa kantaa koko järjestelmään jos ei ole viitsiytynyt edes äänestämään.

Mutta vaikka vaaleja alkaa kohta olemaan turhanpaljon, niin toistaiseksi ainakin vaalipäivä on minulle aina kansanvallan juhlapäivä ja on syytä muistaa sekin ettei se ole itsestäänselvyys.

Ilmeisesti taisi olla niin, että jatkossa vaaleja yritetään yhdistellä.

Ilmaisen mielipiteeni näistä vaaleista jättällä äänestämättä, ja niin taitaa tehdä aika moni muukin. Se siitä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Voisin äänestää, mutta pitäisi muuttaa muualle. Helsingissähän ei äänestetä tässä asiassa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Te helsinkiläiset maksatte lähes koko lystin, mutta ette pääse edes äänestämään.
Tää on niin väärin... sanoi hesalainen. Miksei Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi voinut olla yksi hyvinvointialue ja muu Uusimaa oma hyvinvointialue. Nyt Uusimaa on jaettu liian moneksi alueeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
Minulle vasta hiljattain selvisi, että en voi helsinkiläisenä edes äänestää näissä vaaleissa. Menee ennakkoon protestina suunniteltu äänestämättömyys hukkaan.

Aluevaalit ovat kyllä siitä ongelmalliset, että ei näille haluaisi antaa mitään painoarvoa, mutta sitten kepu hyötyisi suunnattomasti kaupunkilaisten boikotoinnista. Toivottavasti tämä himmeli räjäytetään ensi vuosikymmenellä, niin ei tarvitse sitten miettiä koko asiaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ensimmäiset vaalit johon en mene äänestämään.
Olet siis äänestänyt seurakuntavaaleissakin tähän saakka? Nostan hattua, itse en ole koskaan noissa äänestänyt vaikka niistäkin niitä lappusia aina tulee. Tosin jos et kuulu ev. lut. kirkkoon niin sitten ei mitään.
 

Morgoth

Jäsen
Olet siis äänestänyt seurakuntavaaleissakin tähän saakka? Nostan hattua, itse en ole koskaan noissa äänestänyt vaikka niistäkin niitä lappusia aina tulee. Tosin jos et kuulu ev. lut. kirkkoon niin sitten ei mitään.

Ei kai niissä kirkkoon kuulumattomat saa äänestää? En tiedä montako erilaista vaalia tuolla pidetään ja edes miten usein, mutta vertautuu varmaan lähinnä edustakuntavaaleihin mitä tuolla ikinä valitaankaan. Joku sanomaan hyväksyykö kirkko homot vai ei?

Mahtaako näissä aluevaaleissa äänestysprosentti nousta edes yli 40 % ? Mikäli jotain vaalitenttejä pidetään niin en malta odottaa mistä niissä lopulta puhutaan. Vihreästä energiasta? Bensan hinnasta? Pakolaisista? Työllisyydestä? Toivon että äänestyspaikoilla jaetaan jotain ämpäreitä niin syön sanani ja lähden äänestämään.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensimmäiset vaalit johon en mene äänestämään.

Oletko koskaan äänestänyt väärin? Itsekin olen tainnut äänestää aina kun on mahdollisuus, paitsi joku presidentinvaalien toinen kierros jäi väliin. Mutta nyt kun ajattelee joitakin noita tyyppejä, joita nuorena tuli äänestettyä, niin huonojahan ne oli. Onneksi eivät tulleet valituiksi.
 

Morgoth

Jäsen
Oletko koskaan äänestänyt väärin? Itsekin olen tainnut äänestää aina kun on mahdollisuus, paitsi joku presidentinvaalien toinen kierros jäi väliin. Mutta nyt kun ajattelee joitakin noita tyyppejä, joita nuorena tuli äänestettyä, niin huonojahan ne oli. Onneksi eivät tulleet valituiksi.

Jälkikäteen ajatellen montakin kertaa eikä välttämättä ihan vain siellä nuoruudessa. Poliitikkoja joutuu aina ostamaan vähän kuin sikaa säkissä. Se mitä paketin kyljessä lukee ei välttämättä vastaa ollenkaan mitä sieltä paketin sisältä löytyy. Sellaista loputonta iterointia, jossa välillä osuu ja välillä ei. Nykyään toisaalta äänestän enemmän puoluetta enkä niinkään jotain henkilöä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Itse toivon, että aluevaaleissa käsiteltäisiin/keskusteltaisiin itse asiasta eikä asian vierestä. Kuitenkin aluevaaleissa on kyse erittäin tärkeistä asiakokonaisuuksista, jotka koskevat jokaista kansalaista vauvasta vaariin. Mistä ja miten saamme palvelveluita ja mihin hintaan palveluita saamme.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Olisi hyvä jos joku vähän trollaisi ja menisi kysymään helsinkiläisiltä että aiotko äänestää aluevaaleissa. Voi olla että yllättävän moni vastaisi kyllä.

Mielenkiintoista on nähdä miten tv-tentit sun muut rakennetaan aluevaaleihin kun Helsinki puuttuu. Yleensäkin valtakunnallisen median sijainti pk-seudulla (ja erityisesti Helsingissä) varmasti vesittää valtakunnallista innostusta näihin vaaleihin kun mediankaan ihmiset eivät ole tähän kiinnostuneita.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mielenkiintoista on nähdä miten tv-tentit sun muut rakennetaan aluevaaleihin kun Helsinki puuttuu. Yleensäkin valtakunnallisen median sijainti pk-seudulla (ja erityisesti Helsingissä) varmasti vesittää valtakunnallista innostusta näihin vaaleihin kun mediankaan ihmiset eivät ole tähän kiinnostuneita.

Tämä on valitettavasti totta. Pääkaupunkiseudulla sijaitseva media ei ole kiinnostunut Suomen asioista vaan siitä mitä pääkaupunkiseudulla tapahtuu. Alueelliset sanomalehdet kirjoittavat asiallisesti kyseisen alueen/kunnan asioista onneksi. Onneksi nykyään voi seurata eri mediota suhteellisen edullisesti ja saada kattavan kuvan siitä mitä Suomessa ja ulkomailla tapahtuu.
 

hege

Jäsen
@Roger Moore , nyt oikeastaan kannattaisi kaikkien helsinkiläisten siirtää kirjat kepulaisten valta-alueille ja käydä äänestämässä paikalliseen aluehallitukseen (vai mihin ne menevät ja tuleeko sinne sitten alueministereitä ja aluepresidenttejä?) pelkästään vihreiden ehdokkaita.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tää on niin väärin... sanoi hesalainen. Miksei Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi voinut olla yksi hyvinvointialue ja muu Uusimaa oma hyvinvointialue. Nyt Uusimaa on jaettu liian moneksi alueeksi.
Pitää olla riittävän pieniä yksiköitä, että kelpaa kepulaisille. Sinänsähän nuo Uudenmaan hyvinvointialueet eivät edes ole väkiluvuiltaan pienimpiä kun joukossa on alle 70 000 asukkaan Keski-Pohjanmaan ja vain hieman yli 70 000 asukkaan Kainuun hyvinvointialueet.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Pitää olla riittävän pieniä yksiköitä, että kelpaa kepulaisille. Sinänsähän nuo Uudenmaan hyvinvointialueet eivät edes ole väkiluvuiltaan pienimpiä kun joukossa on alle 70 000 asukkaan Keski-Pohjanmaan ja vain hieman yli 70 000 asukkaan Kainuun hyvinvointialueet.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös tuossa ollut jotain ongelmia, että Uudellemaalle piti saada tuollainen Sote-uudistus eli liian monta hyvinvointialuetta. Alunperin piti tulla ainoastaan 18 maakuntaa Suomeen, mutta se ei toteutunutkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös