Mainos

Aluevaalit 2022

  • 106 600
  • 1 478

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Nuo puolueiden tv- ja radiomainokset ovat kyllä aika kaameita. Niiden perusteella tekisi mieli jättää äänestämättä, mutta kai se kuitenkin arvosteluoikeus pitää lunastaa äänestämällä.
 
Nuo puolueiden tv- ja radiomainokset ovat kyllä aika kaameita. Niiden perusteella tekisi mieli jättää äänestämättä, mutta kai se kuitenkin arvosteluoikeus pitää lunastaa äänestämällä.
Alkaa itkettämään aina kun kuuluu "Se kotimainen". Toki tuo saunapalvimainos on ainoa, joka on ylipäätään jäänyt mieleen, eli siinä mielessä onnistunut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pensavaalit perkele!
 

Liitteet

  • 48CF8E60-29A0-4332-80F3-AB6EA76CF757.jpeg
    48CF8E60-29A0-4332-80F3-AB6EA76CF757.jpeg
    135,8 KB · kertaa luettu: 180

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Taidan käydä ensimmäistä kertaa elämässäni äänestämässä varsinaisena vaalipäivänä.

Btw. Ihan hyvin on lähtenyt porukka äänestämään ensimmäisenä ennakkovaalipäivänä: 3,0 prosenttia tähän mennessä. Lähelle 4,0 prosenttia päästään, ehkä ylikin.
Mistä tuo tieto äänestysprosentista löytyy?
 

molari

Jäsen
Jos lääkäri- ja hoitajapulan ratkaisisi se, että "hoitoa" olisi saatavissa "puhelimeen" tai ns. hoitobussit, niin mikä olisi estänyt palveluiden toteuttamisen nykyisessä järjestelmässä, nyt, kun kuuntelee tenttejä, noita tarjotaan patenttiratkaisuna ja suurimmalla osalla (nuorista) on mt-ongelmia.

Kukaan ei ole myöskään ehdottanut, että jos sosiaali- ja terveydenhoitoalan palkkoja halutaan nostaa, niin työaika pitäisi saada samalle tasolle kuin yksityisellä sektorilla ja työn organisointia pitäisi tehostaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tämä Alfan vaalikeskustelu hakkaa Ylen vastaavan ihan 6-0. Häkkänen dominoi ja muut vikisee, varsinkin Kepun Pylväs aiheuttaa myötähäpeää.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Häkkänen oli todellakin selvästi vahvin. Toisaalta tässä oli NHL pelaaja divaripelaajia vastassa jo alunperinkin. Sama fiilis jäi Kepun Pylväästä, että nyt oli liian suuret saappaat ja huippuna ehkä tuo maakuntavero, jossa puhui ensin itsensä pussiin. Harjanne oli alkuun aivan syväjäässä ja lopussa hiukan paransi etenkin myötäilemällä Häkkästä.

Tenttinä mielestäni myös parempi, kuin Ylen vastaavat.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Hyvää keskustelua Alfalla. Pylväs oli aivan pihalla, Häkkänen yllättävän vahva. Harjanne paransi, mutta ei ihan vaikuttanut kuitenkaan. Ranne on selvästi persujen väkevintä ykkösketjua ja esiintyi melko hyvin.

Jos jotain kaipaisin näihin väittelyihin, niin haastattelijoiden teräviä välihuomautuksia. Kun Päivi Räsänen sanoi, että on valtava ongelma, että kymmeniätuhansia sote-alan työntekijöitä on töissä muilla aloilla (ihan asiallinen kommentti btw), näen sieluni silmillä, että esim. Leif Salmen olisi saman tien paukauttanut vastapalloon: "Tämän siis totesi lääkäri, joka ei kymmeniin vuosiin ole tehnyt lääkärin työtä."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vasemmistoliitto aina yrittäjän asialla:


Luulin, että kovimmat Neuvostoliiton ihannoijat ovat jo vetäytyneet viettämään eläkepäiviään kommuuneihinsa, mutta kyllä uusi sukupolvi näköjään jatkaa ansiokasta työtä.

Luulisi tosiaan, että ongelmia ovat kun potilas ei pääse hoitoon, tai kun terveydenhuollon kustannukset karkaavat väestön ikääntymisen myötä, mutta ei... Vasemmistoliitto ideologia edellä eteenpäin. Kateuskortti toimii aina.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuo Alfan tentti oli varsin hyvä, mutta Häkkäsen puheissa särähti korvaan tuo, että henkilöstöstä voisi lähteä sihteereitä. Turussa on lääkärit ja hoitajat kaivanneet sihteereitä, koska nyt jonot on valtavat ja nämä joutuvat hoitamaan pieniä juoksevia asioita, joissa ennen sihteerit avusti.

Hjalliksen viiden alueen mallista olen joskus keskustellut itsekin. Tässäkin vaan unohtuu, kuinka hajallaan oltaisiin sitten vaikkapa Pohjanmaalla ja Savo-Karjala -akselilla. Mutta esim. Varsinais-Suomessahan mennään jo niin, että esim. Loimaalla ja Salossa on Tyksin aluesairaalat, eli eihän nämä johtajat tunne alueellisia olemassa olevia ratkaisuja.

Joojoo, piti olla katsomatta näitä koko valtakunnan tenttejä.

edit muoks: korvaan hyppi vähän liiaksikin
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Vasemmistoliitto aina yrittäjän asialla:


Luulin, että kovimmat Neuvostoliiton ihannoijat ovat jo vetäytyneet viettämään eläkepäiviään kommuuneihinsa, mutta kyllä uusi sukupolvi näköjään jatkaa ansiokasta työtä.

Tämä on kyllä käsittämätöntä toimintaa vassareilta. Toiminnassa ei ole päätä eikä häntää.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tuo Alfan tentti oli varsin hyvä, mutta Häkkäsen puheissa korvaan särähti korvaan tuo, että henkilöstöstä voisi lähteä sihteereitä. Turussa on lääkärit ja hoitajat kaivanneet sihteereitä, koska nyt jonot on valtavat ja nämä joutuvat hoitamaan pieniä juoksevia asioita, joissa ennen sihteerit avusti.

Hjalliksen viiden alueen mallista olen joskus keskustellut itsekin. Tässäkin vaan unohtuu, kuinka hajallaan oltaisiin sitten vaikkapa Pohjanmaalla ja Savo-Karjala -akselilla. Mutta esim. Varsinais-Suomessahan mennään jo niin, että esim. Loimaalla ja Salossa on Tyksin aluesairaalat, eli eihän nämä johtajat tunne alueellisia olemassa olevia ratkaisuja.

Joojoo, piti olla katsomatta näitä koko valtakunnan tenttejä.
Itse katsoin myös Alfan tentit ja totesin sen, että Suomessa on 9 populistista puoluetta. Kaikki lupaavat 9 hyvää ja 10 "kaunista" asiaa. Kun kysymys on siitä, että kuka maksaa viulut ja miten; niin siinä tilanteessa vaikeroidaan ja ollaan kuin asiasta ei haluttaisi keskustella laisinkaan. Tuleeko Suomeen maakuntavero vai ei. Nyt näyttää siltä, että ennen seuraavaa eduskuntavaalia ei tule uutta maakuntaveroa vaan se on mahdollista vasta parin vuoden päästä.

Suomessa riitää hyvin noin 10 - 12 hyvinvointialuetta. Suomessa on aivan liikaa pieniä kuntia, jotka eivät pärjää yksin vaan ovat "rasitteena" toimintakyvyttöminä Suomessa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomessa riitää hyvin noin 10 - 12 hyvinvointialuetta. Suomessa on aivan liikaa pieniä kuntia, jotka eivät pärjää yksin vaan ovat "rasitteena" toimintakyvyttöminä Suomessa.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitkä nämä 10-12 hyvinvointialuetta olisivat? Itse olisin jättänyt nykyisistä 21 hyvinvointialueista ainakin Uudenmaan alueet kahdeksi hyvinvointialueeksi (Itä-Uusimaa ja Länsi-Uusimaa) + Keski-Pohjanmaan sulauttaunut Pohjanmaahan, Pohjois-Pohjanmaahan ja Länsi-Pohjanmaahan, jolloin hyvinvointialueita olisi 18.
 
Viimeksi muokattu:

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Suomessa riitää hyvin noin 10 - 12 hyvinvointialuetta. Suomessa on aivan liikaa pieniä kuntia, jotka eivät pärjää yksin vaan ovat "rasitteena" toimintakyvyttöminä Suomessa.

Suomen Kuvalehdessä oli hyvä juttu miten SOTE-muutos mullistaa täysin pienten kuntien talouden - positiiviseen suuntaan. Nykyään syrjäkunnissa asuu vanhoja ja sairaita, joita täytyy kunnan itse taloudellaan hoitaa. Nyt muutoksen jälkeen terveyden hoitaa alue ja kunnat vastaa pääosin kasvatuksesta, vapaa-ajasta ja infrasta. Näihin ei syrjäseudulla paljoa kulu rahaa ja eläkeläisetkin muuttuvat nettomaksajiksi. On pieniä kuntia, joissa tuulivoiman kiinteistövero kattaa kaiken kunnallisverotarpeen (joissain jopa yli!) eikä asukkailta tarvitsisi siis kerätä lainkaan kunnallisveroa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Häkkänen on tyhmä, jos haluaa lääkärien käyttävän aikaansa avustavaan työhön. Ehkä ei ole oikeasti noin tyhmä vaan viesti on suunnattu sille kokkariporukalle, joka kuvittelee hallintokulujen ja tukihenkilöstön olevan se suurin ongelma. Vähän kun näkisi perusopetuksen ongelmana koulusihteerien kulut, kun luokanvalvojahan voisi hoitaa ja saataisiin hallinnon kuluja alas.


Kun olen tällainen pragmaattinen ihminen, jonka mielestä varsinkin terveysasioissa oleellista on lopputulos eikä mikään ideologisesti valittu malli, niin mitäpä ryhmää tässä kannattaisi äänestää?
Vasemmalla yritykset ovat saatanasta ja oikealla vain yritys on hyvä ja tehokas eikä mua puhuttele kummankaan viesti.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitkä nämä 10-12 hyvinvointialuetta olisivat? Itse olisin jättänyt nykyisistä 21 hyvinvointialueista ainakin Uudenmaan alueet kahdeksi hyvinvointialueeksi (Itä-Uusimaa ja Länsi-Uusimaa) + Keski-Pohjanmaan sulauttaunut Pohjanmaahan, Pohjois-Pohjanmaahan ja Länsi-Pohjanmaahan, jolloin hyvinvointialueita olisi 18.
Näin aluksi tämä määrä (18); olisi ollut erittäin hyvä määrä hyvinvointialueita kuten ehdotit. Uudellemaalle olisi riitänyt hyvin 2 hyvinvointialuetta.

Itse olisin rakentanut hyvinvointialueet siten, että olisi noudatettu entistä lääninjakoa (12 lääniä). Tällöin hyvoinvointialueet olisivat olleet tarpeeksi suuria, mutta samanaikaisesti ei liian pieniä , jotta demokratia olisi toteutunut ja ihmiset olisivat tunnistaneet ne mielekkäiksi ja omiksi alueiksi.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Häkkänen on tyhmä, jos haluaa lääkärien käyttävän aikaansa avustavaan työhön. Ehkä ei ole oikeasti noin tyhmä vaan viesti on suunnattu sille kokkariporukalle, joka kuvittelee hallintokulujen ja tukihenkilöstön olevan se suurin ongelma. Vähän kun näkisi perusopetuksen ongelmana koulusihteerien kulut, kun luokanvalvojahan voisi hoitaa ja saataisiin hallinnon kuluja alas.


Kun olen tällainen pragmaattinen ihminen, jonka mielestä varsinkin terveysasioissa oleellista on lopputulos eikä mikään ideologisesti valittu malli, niin mitäpä ryhmää tässä kannattaisi äänestää?
Vasemmalla yritykset ovat saatanasta ja oikealla vain yritys on hyvä ja tehokas eikä mua puhuttele kummankaan viesti.
Mielestäni sillä ei ole väliä saanko tarvitsemani palvelut tarpeeksi ajoissa julkisen sektorin vai yksityisellä terveysalan palvelutuotantoa tarjoavan yrityksen toimesta. Yhteistoiminnassa näiden toimioiden tulisi toimia tehokkaasti ja asianmukaisesti potilaan etu huomioiden.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mielestäni sillä ei ole väliä saanko tarvitsemani palvelut tarpeeksi ajoissa julkisen sektorin vai yksityisellä terveysalan palvelutuotantoa tarjoavan yrityksen toimesta. Yhteistoiminnassa näiden toimioiden tulisi toimia tehokkaasti ja asianmukaisesti potilaan etu huomioiden.
Ensinnäkin täytyy muistaa, että nyt on kysymys julkisen hallinnon järjestämistä sote-palveluista, ei yksityisen torppaamista kokonaan. Yksityinen hoitaa varmasti jatkossakin mm. työterveyden ja siltä voi jokainen ostaa palveluita, jos haluaa ja lompakko antaa myöden.

Julkinen sektori ei kuitenkaan voi ulkoistaa laissa vaadittuja ja kriittisiä palveluita yksityiselle, koska jos yksityinen katsoo toiminnan liian kalliiksi, se voi luopua siitä sote-alueen jäädessä pulaan. Julkista ja yksityistä erottaa se, että ensimmäisen on täytettävä perustuslain määräämät velvoitteet, jälkimmäisen ei.

Yksityinen on varmasti hyvä lisäapu tietyissä tilanteissa, joissa sote-alue voi ostaa siltä palveluita niin kuin kunnat tekevät nyt, mutta ei julkista sotea voi rakentaa yksityisten varaan. Siksi Risikon sote-ehdotus törmäsi jatkuvasti perustuslakiin.

Ja mitä rahoitukseen tulee, ei yksityinen sektori olisi mikään ratkaisu. Ainakaan mitä yhtään tunnen suomalaista hankintapolitiikkaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Häkkänen on tyhmä, jos haluaa lääkärien käyttävän aikaansa avustavaan työhön. Ehkä ei ole oikeasti noin tyhmä vaan viesti on suunnattu sille kokkariporukalle, joka kuvittelee hallintokulujen ja tukihenkilöstön olevan se suurin ongelma. Vähän kun näkisi perusopetuksen ongelmana koulusihteerien kulut, kun luokanvalvojahan voisi hoitaa ja saataisiin hallinnon kuluja alas.
Näin se yksityiselläkin toimii. Lääkärit kirjoittavat omat potilaskertomuksensa. Julkisella lääkäri sanelee nauhalle, ja avustaja kirjoittaa.

MUTTA tuo nyt tuskinpa on merkittävin ongelma Suomen terveydenhoidossa, tai onko ongelma ollenkaan. Eli erikoinen nosto Häkkäseltä.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitkä nämä 10-12 hyvinvointialuetta olisivat? Itse olisin jättänyt nykyisistä 21 hyvinvointialueista ainakin Uudenmaan alueet kahdeksi hyvinvointialueeksi (Itä-Uusimaa ja Länsi-Uusimaa) + Keski-Pohjanmaan sulauttaunut Pohjanmaahan, Pohjois-Pohjanmaahan ja Länsi-Pohjanmaahan, jolloin hyvinvointialueita olisi 18.
Nykyisistä hyvinvointialueista näin brittiläisenä siirtomaaherrana yhdistäisin:

- Päijät-Häme, Kanta-Häme yhteen (Hämeen hyvinvointialue, n. 375k)
- Varsinais-Suomi ja Satakunta yhteen (Lounainen hyvinvointialue, n. 700k)
- Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi yhteen (Pohjoinen hyvinvointialue, n. 700k)
- Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa yhteen (Pohjanmaan hyvinvointialue, n. 450k)
- Kymenlaakso, Etelä-Savo ja Etelä-Karjala yhteen (Kaakkoinen hyvinvointialue, n. 525k)
- Keski-Suomi, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala yhteen (Itäinen hyvinvointialue n. 675k)
- Itä-Uusimaa, Keski-Uusimaa ja Vantaa-Kerava yhteen (Itäisen Uudenmaan hyvinvointialue, n. 575k)

Olemassa olevista fuusioilta välttyy:

- Pirkanmaa (n. 525k) on nykyisistä alueista suurin ja hyvä yksikkö.
- Nykyinen Länsi-Uusimaa (n. 475k) näyttää fiksulta.

Lisäksi Helsingin (n.625k) erityisasema on perusteltu. Suolaperunasaaret olkoon autonomisia tässä asiassa myös ja välttävät liitoksen Lounaiseen alueeseen. Näin meillä on 11 toimivaa aluetta eli noin puolet siitä mitä nykyään.

Edit. Keski-Suomi siirretty Itään. Häme jää suht pieneksi, mutta mitäpä siihen liittääkään. Ehkä naapurimaakunnista jotain, jos maakuntarajoja saa rikkoa.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomen Kuvalehdessä oli hyvä juttu miten SOTE-muutos mullistaa täysin pienten kuntien talouden - positiiviseen suuntaan. Nykyään syrjäkunnissa asuu vanhoja ja sairaita, joita täytyy kunnan itse taloudellaan hoitaa. Nyt muutoksen jälkeen terveyden hoitaa alue ja kunnat vastaa pääosin kasvatuksesta, vapaa-ajasta ja infrasta. Näihin ei syrjäseudulla paljoa kulu rahaa ja eläkeläisetkin muuttuvat nettomaksajiksi. On pieniä kuntia, joissa tuulivoiman kiinteistövero kattaa kaiken kunnallisverotarpeen (joissain jopa yli!) eikä asukkailta tarvitsisi siis kerätä lainkaan kunnallisveroa.
Artikkeli taitaa olla maksumuurin takana ja olisi mielenkiintoista lukea tuo, olisiko mahdollista laittaa kyseinen artikkeli tänne? Referaatissa taidettiin puhua tuulivoiman kiinteistöveroista ja tuo asia on yhtä ajankohtainen kuin vaikka kaivos joka kylään ja talous nousuun.

Itse asiaan, se on täysin varma että maakuntavero tulee ja paikkaa vähintään kunnallisveron osuuden veronmaksajan näkökulmasta. Persaukiset pienet alueet ei muutu sen rikkaammiksi samalla väestöpohjalla, toki osa häviää ja osa voittaa. Osalle kunnista jää kiinteistömassaa mutta "peränykiöllä" nuo eivät ole juurikaan rahaksi muutettavissa. Ylläpito tietenkin täytyy hoitaa.

Toinen vaihtoehto on siirtää rikkaammilta alueilta köyhimmille ja tilanne ei nykyisestä muutu kuin paperilla ja viemällä pankkitililtä enemmän rahaa peränykiöille. Jokunen maajussi ja kommunisti saa parempaa leikkelettä näkkileivän päälle kokouspalkkioilla sekä jokunen uusi uuvatti pääsee päättämään kansakuntamme asioista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös