Vuosi Apen kanssa
Olen kristian täysin samaa mieltä kanssasi kahdessa ketjussa yhtä aikaa; tässä ja HMV-kiekko -ketjussa. Minäkin toivoisin HIFKiin annoksen lisää katupoikamaista silkkaa ilkeyttä ja vittumaisuutta. Minä olen kuitenkin reaalipoliitikko ja elän nyt sitten Alpon HIFKin kanssa mieluummin kuin ilman HIFKiä. Siis ennemmin kevytversio kuin ei ollenkaan. Toiminnassa kulminoituu meidän kahden välinen eromme; sinä et käy matseissa, minä käyn. Ajatukset kiekosta ovat kuitenkin meillä yhteneväiset. Suurin syy siihen, että mielelläni käyn Apenkin HIFKin matseissa on se, että koen isoista eriäväisyyksistä huolimatta hengenheimolaisuutta Suhos-kiekon kanssa. Kyllä. HMV-kiekko on kaukana Apenkin toiminnasta. En ole seonnut, pystyn perustelemaan sielunveljeyteni Apen kanssa.
Olenkin muuten pitkään odottanut, milloin Ape huomaa tietyn soul brother -hengen itsensä ja meidän "väkivaltakiekkoilun" ystävien välillä. Nyt se on näköjään löytynyt - siitä todisteena viittaus rytinäpronssin paremmuuteen kahvauskultaan nähden.
Miksikö väitän, että rytinäkiekon ja Apen ajatuksien välillä on yhteys? Siksi, että molemmat linjat ovat alakulttuureja yleisessä mainstream/HMV -kiekossa. Kyllä. Nykyinen kiekkoajattelu kulminoituu Summasen Jokereissa; pisteet ja voittaminen ovat kaikki kaikessa, tyylillä ei ole mitään väliä. Pisteet ja voittaminen saavutetaan minimoimalla omaan päähän tehdyt maalit, ei maksimoimalla itse tehtyjä maaleja, mitä HIFK ja HPK urheasti ajavat takaa. Seurauksena tästä minimointitaktiikasta on puuduttava peruuttelukiekko, eräänlainen käänteisversio hollantilaisten 70-luvulla jalkapalloon lanseeraamasta totaalifutiksesta. Hollannin futisversiossa kaikki pystyivät hyökkäämään ja luomaan peliä pelipaikasta riippumatta. Nykykiekon versiossa kaikki puolustavat omaa maalia pelipaikasta riippumatta. Kukaan ei luo peliä, kukaan ei ole primus inter pares edes kentällisensä joukonsa - pelistä puuttuu jääkiekkopeliin luontaisesti kuuluvat karisma ja luovuus. Hyväkin pelintekijä lattapäistetään nykysysteemissä ajokoiran lailla kieli ulkona puuskuttavaksi ihmisveturiksi, joka polkee lievästi labiilinen kiilto silmissä hyrrän lailla edestakaisin ja kiekon nähdessään lyö sen pois omalta pelialueelta kurvaten läähättäen vaihtoaitioon odottamaan koiranpennun katse silmissään hyväksyvää selkään läppäystä ankaralta isännältä.
Apen ajattelu poikkeaa keskiverrosta. Mies haluaa nähdä luovuutta jäällä, samoin maaleja. Siitä pinnat Apelle. Meikäläisenkin, samoin ainakin kristianin, ajattelu poikkeaa keskiverrosta. Mekin haluamme nähdä jotain muuta kuin totaalipuolustamista. Me haluamme actionia, ajeluja ja tarvittaessa hanskauksia. Niin ja tietenkin maalejakin enemmän kuin 1-2 matsia kohden.
Joten. Samassa alakulttuuriviidakossa koen olevani Apen kanssa, vaikka eri veneissä istummekin. Antaa muiden ajella Silja Linella vaan ja nauttia kaikkia keskimäärin tyydyttävästä buffetpöydästä lihapullineen ja nakkeineen. Tilatkoon Ape viiniä ja etanoita, minä tilaan tequilaa ja tulista meksikolaista. Tähän on tultu vuodessa; Apelle siis meikäläiseltä tukea valtavirtaa vastaan potkimisesta, vaikkei hänen kiekkonsa suosikkipelini olekaan. On se kuitenkin parempaa peliä kuin totaalipuolustaminen a.k.a ajokoirakiekko.
(typoja)