Panzerfaust, itsepähän halusit eli vihakeskustelu jatkuu
...kivaa. Muut kuin helsinkiläiset eivät voi tätä ymmärtää. Sulkekaa silmänne ja hävetkää puolestamme...
Katsojaluvuista:
Kyllä, ihmisillä on rajallinen määrä rahaa ja he joutuvat valikoimaan matsit, joissa käyvät. Silti rohkenen väittää, että Jokerit, kuten Tappara ja TPS, keräävät isot katsojaluvut, koska pärjäävät hyvin. HIFK, runkosarjan sijoilla 9-11 keikkuva eniten jäähyilevä ja häiriköivä ryhmä, ajaa TPS:n ja Tapparankin (?) ohi katsojaluvuissa landella. Eihän se voi olla sattumaa, eihän? Muutenhan Lukko, Saipa ja Ässätkin olisivat varsinaisia yleisömagneetteja.
Jokaisessa tilastossa saadaan lukijan kannalta haluttu voittaja: minä ajattelin tällaista kompensointikerrointa - menestys sarjassa suhteessa katsojalukuihin vieraissa. Siinä HIFK on överlägsen - ylivoimainen. Eli takuuvarmat HIFK-vihaajat raahautuvat paikalle, vaikka HIFK pelaisi Mestiksessä. Sanon nyt jo ilman mitään todisteita, että HIFK Mestiksessä(kin) olisi katsotumpi jengi kuin moni liigaryhmä. Ei toki Jokereita katsotumpi.
Ja HIFK kausina 97-98, varauksella myös 98-99....nyt tulee provosointiosuus, tarttukaa jos haluatte....oli TÄYDELLINEN jääkiekkojoukkue, siinä oli paremmin kaikki kohdallaan kuin missään muussa joukkueessa sitä ennen ja sen jälkeen. Oli taitoa, oli tähtiä, oli menestystä...playoffien 9-0 voitto taisi tulla kaikkien aikojen isoimmalla maalierolla, oli mediajulkisuutta, oli rikollisuutta (huumoria), huumeita, väkivaltaa, Suomen vihatuin kiekkoilija Jakke Ruutu....huh, huh. Siinä oli kaikki elementit. Ei ihme, että juuri tuolloin tulivat ne suurimmat katsojaluvutkin, oli menestys inhon lisäksi...
Ja se oli niin vaikuttava kokonaisuus, Kekäläisen HIFK, että Hjallis kunnon liikemiehen tapaan totesi, että hänen brändinsä on kuin väljähtynyttä vesijohtovettä. Niinpä hän, edelleen kunnon liikemiehen tapaan, toteutti ikuista ohjetta: if you can´t beat them, join them, joka kiekkomaailmassa taittuu muotoon: if you can´t beat them, buy them...Joten Hjallis ikäänkuin osti HIFKin pelityylin ostamalla HIFKin valmentajat. Tässä kohtaa eroan keskivertohifk-fanista: en pidä ostamista negatiivisena juttuna. Toimin itsekin liike-elämässä ja mielestäni kopiointi on sallittua ja järkevää, kun oma tuotekehitys ei toimi. Jos minulla olisi ostajan asema HIFKissä ja riittävästi budjettia, niin ostaisin välittömästi: Banhamin, Rosan, T.Ruudun (takaisin), Tomekin, Vujtekin, Machuldan, Miettisen, T.Elomon, Mikko Luoman, Joonas Jääskeläisen....enkä välittäisi paskaakaan muiden ostojoukkue/ryöstäjä -ininästä. Minullakin on HIFK-muotoinen sydän, Isaksson ja Ralli, ja haluaisin kovasti nähdä voittavan HIFK:n riippumatta siitä, ovatko pelaajat Sonkajärveltä, Anaheimista, Lappeenrannasta tai Kuopiosta alunperin. Mutta minun HIFKissäni olisi toki myös sijaa omille kasvateille - kunhan he eivät ole menestyksen esteenä. Vihko, Häppölä, Hirsovitch, Grunn, Riksman...welcome (knoppitehtävä: Miksi en maininnut Pikkaraista?)
No, Hjallis-saaga jatkui pikkuhifkinä. Kyllä. Ei se suora kopiointi niin hyvin onnistunut. Yleisöystävällistä se kaksi vuotta oli. Mutta aika lyhyt aika ns. sikakiekolle. Tätähän osuutta ei kukaan Jokeri-fani kiistänytkään...vai aletaanko nyt todistella että ei HIFK oikeasti sikaile/jäähyile/ördää ...ja ole tehnyt sitä jo pitkään? Niin, syvää sikailuvihaa ei Jokerit saanut syntymään (tietenkään) kahdessa kaudessa. Kauden 01/02 Jokerit on muuten mielestäni paitsi parempi, myös paljon kiinnostavampi kuin kahden edellisen kauden Jokerit. Eikö teistä Jokerifaneista muka? Vai onko sellainen olo, että kun vihdoin sai nuolaista tikkaria, niin se vietiin pois? Tulevaisuuden jääkiekkojoukkue menestyy nopealla, suoraviivaisella suunnanmuutospelillä, jossa kovuus palvelee tätä isompaa tavoitetta. Jokerit on ottanut viime ja varsinkin toissakauteen verrattuna ison askelen tähän suuntaan, minne HIFKinkin soisin menevän. Kovuutta saisi olla enemmän vaan Jokereissakin nyt, niin paketti vaikuttaisi pelottavan täydelliseltä. Minä toivon, että sivarimme tekee meille tämän: kovaa, taitavaa peliä - ja menestystä. Ai tänä keväänä? Ennemmin kuu putoaa taivaalta, mutta katsellaan ensi vuonna tähän aikaan missä mennään.
(Panzerfaust, tämä on hauskaa, mutta lapsellista, mitäs provosit;) )
No, eihän meillä ole muuta kuin omat aistit. Mutta se tutkimus on kyllä olemassa ja jos kiinnostaa, niin laita yv...sitä jaarittelua ei lue Erkkikään..muuten, jos minua vastaan tule kirjoitus, joka ei tunnu relevantilta, hyppään sen yli, ei se minua sen kummemmin haittaa. Eikös kaikki tee näin?
Niin, minun aistini sanovat, että HIFK on vihatuin, sinun että Jokerit on vihatuin. Siitä ei liene kummallakaan epäselvyyttä, että molemmat ollaan Top2:ssa. Sellaisen myönnytyksen teen sinnikkään yrityksesi palkiten, että myönnän (niinkuin se tutkimuskin) HIFKin olevan paitsi vihatuin MYÖS rakastetuin. Kyllähän ne hieman kumoavat toisiaan. Jokerit ei ole erityisen rakastettu muiden kuin faniensa keskuudessa, totta. Näin Jokeri-vihaa voi sittenkin olla enemmän, jos rakkaus HIFKiin kumoaa osan HIFK-vihasta.
Mutta yhdessä asiassa HIFK on taatusti edellä, kun katsotaan ohi pelkän viha-aspektin. HIFK on Suomen TUNTEITA HERÄTTÄVIN joukkue. Ette kai te sitäkin meinaa meiltä viedä;)