Alpo Suhonen IFK:n uusi päävalmentaja

  • 54 402
  • 499

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Re: Pientä kevennystä

Viestin lähetti Rebel


Ei toimi vieläkään....taitaa kaivata vakavampaakin korjausta urliin...

Tulee vaan Gone ilmoitus ja pyydetään poistamaan kaikki viiteet kyseiseen urliin.

-Joo, mutta se johtuu kyllä siitä, että Saarikoski on edelleen stereolaitteistossa piuhoja sotkemassa. Ilmankos ei ole näkynyt jäällä. Päästäkää se nyt pois sieltä, miksei kukaan tee mitään?
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Re: Re: Re: Pientä kevennystä

Viestin lähetti JHag


-Joo, mutta se johtuu kyllä siitä, että Saarikoski on edelleen stereolaitteistossa piuhoja sotkemassa. Ilmankos ei ole näkynyt jäällä. Päästäkää se nyt pois sieltä, miksei kukaan tee mitään?

Mitäs se Saarikoski nyt meidän stereolaitteita näpläilee, menisi vähentämään sen Vilpaksen kirkunaa Jumbolla. Ihme epeli se Sape kyllä on.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
"Kölli ja metsänhenki"

Hei toihan oli aivan mahtava!

Kun Allu Tuppurainenkaan ei haastattelun mukaan enää Röllin rooleja tee, niin Kortelainenhan olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto, kun heittää hokkarit naulaan. :) :D ;) :p
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kirjoitellaan pätkä...

...Alpon kirjasta/kausi sydämestäni:

Joukkue on abstraktio. Se on vain nimi sille, että joukko yksilöitä on yhdessä. Perinteisessä johtamisessa pääajatus on "samanlaisuus". On johdettu "joukkoja" samankaltaistettu ihmisiä. Sen sijaan lähtökohdan olisi oltava "erilaisuus" valmentaa "erilaisuuksia" yhdessä. Valmentamisen on lähdettävä yksilöstä, mikä merkitsee myös valmentajalle asetettavien vaatimusten kasvamista. Vaihtoehdot: "samankaltaisuus pakolla tai erilaisuus vastuulla".

Hyväksytään vain tietynlaisia valmentajia ja urheilijoita. Ongelmalliseksi asian tekee se, että on luotu illusio siitä, että vain voittajat ovat oikeassa.
 

outsider49

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Re: Urheilulehti!!!

Viestin lähetti fakiiri
Tämän päivän Urheilulehdessä on mainio sivun mittainen juttu selkärangattomasta Pentti Matikaisesta. Kerrankin on mediassa nostettu kissa pöydälle julkisesti ruodittavaksi. Samassa lehdessä on myös juttu, joka on otsikoitu seuraavasti: Punainen boheemi. Eli juttu Ape Suhosesta ja hänen IFK-pestistään. Myös tämä juttu oli mielenkiintoinen.

Eli jokaisen HIFK:sta kiinnostuineiden kannattaa etsiä ko.lehti käteensä. Olisi kiva lukea Jatkoaikalaisten mietteitä jutusta.
Luettu
Mikäli P.M ja varsinkin Hifk'oon hallitus lukee y.m "selkärangaton" jutun, ja vielä, toivon mukaan, ymmärtää lukemansa, niin eipä siinä montakaan vaihtoehtoa jää jäljelle...
Suosittelen a.o artikkelin lukemista, lehti löytyy esim. kirjastosta, auki La 9-14
 

Punalippu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Pentin pojat (kukkuu-osasto)
Jaa, että Meluzin Tapparaan ja Vostrak Jyppiin ja Penttihän oli scoutannut koko Transylvanian ja Ameerikan, eikä näitä vapaita pelimiehiä ole olemassa. Huomio, huomio katsojat! Kentällä ei ole Meluzin eikä Vostrak, he ovat optista näköharhaa, tai sitten he olivat vain liian hyviä Hifkiin, Penttihän haali sinne vain paskaa ja vaalii brändiänsä.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
"Fiorentinin valmentaja Roberto Mancini erosi tehtävästään. Fiorentinan fanit ovat käyneet niin kuumana, että Mancini päätyi eroon suojellakseen turvallisuuttaan."

Milloin IFK:ssa, oi miksi oi miksi me emme ole niin kuumaverisiä, että todellakin jotain tapahtuisi, kun nostaisimme äläkän.

Toisaalta se, että Pentin nyt pistää ulos, saattaa olla kontrolloimatonta tyhmyyttä, sillä sen jälkeen meillä ei ensi kaudellakaan ole ketään pelaajia. Luultavasti nuoret lupauksetkin pelaavat Jokereissa. Toisaalta kukapa sen jengin laadun takaa, vaikka Pentti johdossa jatkaisikin.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä muutan nyt linjaa. Älkää Luojan tähden vetäkö mitään nenään - edes Ralli - kunhan pohdiskelen.

Osakeanti olisi mielestäni edelleen hyvä idea - mutta oikeasti se on kyllä vaikeampi juttu kuin ensin ajattelin. Pitäisi löytää isoja ostajia tai ainakin ostaja, joka olisi kiinnostunut kehittämään HIFK:ta hyvin pitkällä tähtäimellä. Osakeannilla tuossa haetut hyvät puolet voidaan silti saavuttaa muutenkin. Minun silmissäni sillä haettiin vastuiden ja intressien selkiyttämistä ja voimaa ja dynaamisuutta johtoon - ja itseasiassa tilanteessa jossa HIFK ei ole rahapulassa, on paljon parempi antaa ry:n pitää koko osakekanta ja hakea muutenkin astetta realistisempaa ratkaisua.

Omistus ja hallitus voidaan nimittäin erottaa toisistaan niinkin, että hallitusta laajennetaan - mikä ei olisi ideaali ratkaisu, koska se paisuisi äkkiä liian suureksi heikentäen sen toimintakykyä. Eli todellisuudessa ry:n jäsenten pitäisi vähentää edustustaan hallituksessa sadasta ainakin 40:een, mutta mieluummin 25:een prosentiin. Ry jäisi edelleen ainoaksi omistajaksi ja siten HIFK pysyisi taatusti HIFK:na.

Hallituksesta vapautuville paikoille valittaisiin sitten niin päteviä miehiä kuin löydetään "piirien" ulkopuolelta. Jos jollain uudella hallituksen jäsenellä ei homma tunnu onnistuvan niin kenkää vain ja uutta matoa koukkuun. Jos yhdistyksen olisi saatava pitää kaksi paikkaa, niin hallitusta voisi laajentaa yhdellä jäsenellä. Samalla puheenjohtajuus voisi jäädä yhdistyksen miehelle.

Tämän ratkaisun kipupiste on valinnoissa. Parin ry:n jäsenen pitäisi luopua vallasta, ja vielä sellaisessa asiassa josta minä henkilökohtaisesti en epäile lainkaan, etteikö sydän löisi sataa asian puolesta. Kova vaatimus ihmiselle. Kaiken lisäksi hallituksen jäsenet saanevat korvauksenkin hallitustyöskentelystä - henkilökohtaisesti en näkisi mitään pahaa siinä, että luopuville kompensoitaisiin vähän molempia. Joka tapauksessa hekin ry:n jäseninä olisivat edelleen tiukasti mukana isoissa asioissa omistajan roolissa.

Toimivassa johdossa mä olen myös kääntänyt kelkkaani. Kohta sataa paskaa tännekin, mutta sanonpa silti - ei annetakaan potkuja Matikaiselle, vaan hommataan miehelle vain apua. Kun oikein tosissaan ja rehellisesti tuota katsoo, niin onnistumisen mahdollisuudet eivät ole olleet kovin kaksiset alun alkaenkaan - ja kun joukkueen kokoaminen ei keväällä onnistunut ensimmäisellä yrityksellä, on se ollut koko ajan vaikeampaa vaikeampaa siitä yksinkertaisesta syystä, että Matikaisen on pitänyt tehdä ainakin kahden miehen työt. Toimitusjohtajan posti ei ole mikään golfaajan unelma - ja samaan aikaan olisi pitänyt löytää pelaajia. Tiedän että Kekäläinen ei ehtinyt juuri kenkiään jalasta ottaa ja mies painoi töitä vuorokaudet ympäriinsä - se ei ollut Matikaiselle edes vaihtoehto, koska hänellä oli toinenkin homma hoidettavanaan. Puhumattakaan siitä, että mies oli päävalmentajana keväällä.

Huomatkaa - en sano, että Matikainen olisi onnistunut, hän ei ole - vaan sanon, että onnistumisen mahdollisuudet olivat sellaiset, että epäonnistuminen ei välttämättä anna koko kuvaa miehestä. Olisiko tässä nyt sellaisen toisen mahdollisuuden paikka? Minusta voisi ollakin. Minun puolestani Matikainen saa jatkaa, mutta hän tarvitsee avukseen urheilutoimenjohtajan, jakamaan työtaakkaa.

Urheilutoimenjohtajan löytäminen taitaa olla vaikein palanen tässä suunnitelmassa. Yllä on esitetty nimiä. Pelaaja-agentit ovat vähän problemaattisia eturistiriidan takia. Ehkä Suhonen olisi kiinnostunut hommasta - mene ja tiedä. Itse näkisin UTJ:n kuitenkin yhtenä niistä paikoista, jolla olisi hyvä olla HIFK:n mies.

Eli tällä kertaa tällaista vaihtoehtoa: Ry pitää omistuksen itsellään, mutta vetäytyy osittain hallituksesta, ja paikalle hankitaan ulkopuolista näkemystä. Matikainen jatkaa tj:nä, mutta hänelle palkataan avuksi UTJ.

Edellisen tuumailuni jälkeen, tuli sellainen olo, että yksi asia jäi määrittelemättä, eli aikajänne. Tuo osakkeiden myynti pohjainen suunnitelma oli pitkän ajan suunnitelma. En minä halua ruveta potkimaan ry:n jäseniä päähän, koska se on väärin, olisi sitten vaikka mitä mieltä tämän hetken tilanteesta. Osa noista miehistä on tehnyt hirveän työn HIFK:n eteen ja sitä pitää kunnioittaa, vaikka miten asiaa kääntelisi. Tässä on nyt tällaista kriisiaikojen tunnelmaa, mutta pitää muistaa kunnioittaa ihmisiä, jotka ovat tehneet ja tekevät sydän vereslihalla työtä jonkun asian eteen. Tämä suunnitelma taas olisi toteutettavissa muutamassa kuukaudessa - kauanko hallituksen jäsenten ja UTJ:n löytämiseen nyt meneekin - ja olisi toisaalta sikäli paljon parempi, että se kunnioittaisi ry:n hallituksessa istuvia jäseniä paljon paremmin, sillä kyllä he kunnioituksen ansaitsevat. Vaikka olisi mitä mieltä detaljeista, kenelle kunnia kuuluu ja niin edelleen, niin sydämestä tehty työ ansaitsee kunnioituksen.

Samaan hengenvetoon pitää vielä laittaa sekin, että vaikka tässä minäkin kaadan lokaa Mobergin niskaan viime aikain toimista, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että kyllä hän minun silmissäni on ja pysyy aina jalustalla. Hän on tehnyt niin hurjan työn ja pitänyt HIFK:sta ainakin sieraimet pinnalla sellaisina aikoina, jolloin välillä jokseenkin kaikilla muilla oli vaikeaa. Minä kyllä kunnioitan, arvostan ja olen kiitollinen siitä niin, että mitkään tällaiset vaikeudet eivät saa juuri edes naarmua siihen jalustaan - saati sitten mieheen. Joku voi olla sitä mieltä, että se ei ole rationaalista - aivan sama. Siltä minusta tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Joo, niinkuin aikaisemmin kirjoitin, niin nyt on se tilanne, että Matikaisen pitäisi osata tehdä asioita siten, että kaikki asiat eivät olisi yhden miehen harteilla. Urheilutoimenjohtaja on nyt se homma, mitä tässä tarvitaan. Enpä juuri nyt tiedä yhtään yritystä, jossa toimitusjohtaja hoitaa samaan aikaan sekä firman luotsausta taloudellisesti että hoitaa rekrytoinnin. Ei semmoisia ole olemassakaan. Muuta kuin IFK tällä hetkellä.

Pelaajien hankinnasta vastaava mies olisi nyt äkkiä saatava tukemaan tota hommaa, koska yhden miehen avulla ei tuon koko luokan firmaa pyöritetä. Varsinkin uskottavuuden palautuksen kanssa on todellakin kiire, sponsorit ovat sitoutuneet pitkän ajan suunnitelmaan, mutta kuinka pitkään lystin lopulliset maksajat, katsojat, ovat?

Mobergista sen verran, että mä olin tyytyväinen Mobergin siirtyessä pois tj:n paikalta, sillä vaikkakin IFK on totuttu näkemään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta about 5 parhaan joukossa, niin kyllä se, että pidettiin IFK aina plussalla ja pelaajien hankinnassa oltiin auttamattomasti myöhässä. Varsinkin niinä hetkinä, kun Hjallis teki tuloaan ja ost pelaajat pistepörssin mukaan.

Ajat ovat uudet ja niin pitäisi olla toiminta tapojenkin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Fanien vaikuttaminen seurassa

Nythän on niin, ettei fanit pysty vaikuttamaan seurassa omistajina automaattisesti, vaikka seura osakeyhtiöksi muutetaankin. Ei edes, vaikka osakkeet tulisivat julkiseen myyntiin, sillä tuskin jääkiekkoseuraa ihan nopeasti Suomessa listataan. Jollain aikavälillä varmaan kaikkien jääkiekkojoukkueiden osakkeita on myös fanien mahdollista hankkia, jolloin tulee ajankohtaiseksi se, että miten omistusta voidaan käyttää hyväkseen seuran (yhtiön) johdossa. Ainakin yksi vaihtoehto tämän ennakoimiseen olisi fanien ryhmittäytymiseksi viralliseksi Fan Clubiksi, jonka kautta voisi myös koordinoida osakeomistusta. Virallinen Fan Club voisi näin yrittää kahmia itselleen esim. yhden hallituspaikan. Eli kun pieniä osakemääriä omistavat fanit kokoisivat kaiken osakeomistuksensa yhteen, siitä voisi jopa muodostua sen verran suuri yksikkö, että hallituspaikka voisi lohjeta. Tämän takia fanitoiminta pitäisi olla hyvin organisoitu jo ennen mahdollista julkista osakeantia, jotta merkintä voitaisiin organisoida tehokkaasti (fanien kannalta). En tiedä onko tätä jossain päin Suomea (Oulu ?) jo harrastettu, mutta mielestäni voisi jopa toimiakin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Muksu

Jou, Muksu, osittain samaa mieltä.

Mutta epäilen silti Matikaisen kykyä toimia edes tj:na. Epäilen, en ole varma, kun hän ei ole sitä postia pelkästään päässyt hoitamaan. Mutta kokeilkoon minun puolestani, jos saadaan osaava UTJ. HIFKin tärkein mies on nimittäin UTJ, sitten tulee valmentaja(t)/joukkue ja vasta sitten tj + hallitus. Näin siksi, että vain urheilullisen menestyksen, tai sitten edes tasokkuuden, pohjalta voidaan rakentaa myös liiketaloudellisesti menestyvä HIFK Hockey Oy. Toisin sanoen urheilullinen, joukkueeseen liittyvä puoli, on se päätuotteemme, jonka varaan tj voi rakentaa kaupallisia kuvioita. Ei mikään jääkiekkojoukkue voi, ainakaan kovin pitkään, toimia siinä marssijärjestyksessä, että ensin tulee tj ja sponsorit ja heidän tyytyväisyytensä ja sitten katsellaan niitä valmennus/pelaaja -kuvioitakin siinä ohessa. Jos sponsorit ovat tyytväisiä tällaiseen toimintaan, missä joukkue kahlaa pohjamudissa täynnä B-luokan pelaajia, mutta heillä itsellään on ihan kivaa, niin meillä on väärät sponsorit. Minä haluan sponsoreita, joille HIFKin päätuote on se kaikkein tärkein. Ainakin niille isoimmille yhteistyökumppaneille. No, Koff on tähän asti ollut sellainen, ei ole jättänyt hukkuvaa laivaa. Mutta jos joku roikkuu HIFKin mukana vain siksi, että joukkue on koko ajan julkisuudessa ja useimmiten negatiivisesti, tällainen yhteistyö ei pitemmällä tähtäimellä auta HIFKiä ollenkaan.

Matikainen vain tj:na ja hyvä UTJ/valmennus/joukkue...? Hmm, voisi onnistuakin, mutta kuten sanottua, luulen että ei. Se mitä tiedän Matikaisen ihan absoluuttisista kyvyistä toimia tj:na, on pelkästään huonoa tähän asti. Miehen oma yritystoiminta on mennyt päin helvettiä - se ei ole sinänsä rikos ja voi olla esimerkiksi laman sivutuotetta - mutta kuitenkin se kertoo jotain. Lisäksi eräiden (nyt ex-)sponsorien kautta olen kuullut, että kyyti ja kohtelu oli todella kylmää sen jälkeen, kun Pentti astui puikkoihin viime keväänä. Ainakin sillä legendaarisella risteilyllä. Eli tiedän faktana Pentin ihan henk.koht sössineen ainakin kaksi kohtuullisen isoa yhteistyökuviota, joista toista olin itse rakentamassa. Hieman riepoo vieläkin. Mutta ei mitään henkilökohtaista Matikaista vastaan ja kuten sanottua, yrittäköön vaan kunhan muut sektorit saadaan kuntoon.

Minun ihannemallissani -tästäkin olen puhunut mutta menköön- meillä olisi tj:na ammattijohtaja, jolla ei mielellääni olisi mitään urheilukytköksiä. Ihan vain luunkova ja todistettavasti oppimaan kykenevä liike-elämän ammattilainen. Ja sitten meillä olisi se osaava UTJ, jonka vastuulle tj antaisi kokonaan joukkueen kokoamisen, valmennuksen ja menestyksen. Ja tietenkin HIFK-brandin kulmakivet säilyttäen - eli fyysisestä kiekosta emme tinkisi missään vaiheessa. Näin tj voisi tehdä sitä, mitä parhaiten osaa; markkinoisi hyvää ja menestyvää tuotetta kenties sellaisillekin tahoille, minne pelkästään kiekkopohjalta ponnistava tj ei olisi osannut mennä. Bisneksenä tämä pitää ottaa, ei pelkkänä fiilisjuttuna.

Ja näin nämä molemmat sektorit palvelisivat toisiaan ---> HIFK-henkinen urheilullinen tasokkuus/menestys ja osaava yritysjohtaminen.

Miksi tämä on niin vaikea toteuttaa tai tajuta, oi miksi?
Siksi, että hyppäys koko alalla yhdistystoiminnasta liiketoiminnaksi on ollut liian raju. Ja tämän ansiosta alalla -siis muuallakin kuin HIFKissä- on ihan silkkaa osaamattomuutta. Pakkohan se on ääneen sanoa.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Jhag...ja yksi asia minkä fööni olisi voinut jättää ammattitaitoisiin käsiin, markkinointi. Sekä BigReds OY:n potkiminen pihalle oli oikea emämunaus. Ihmettelen suuresti miten fööni sai tuonkin asian läpi. Ehkä sillä, että on luvattu säästöä ja rahaa omaa taskuun.

K.P. Kyrön sanoin "Amatöörien puuhastelua".

Nähdään hallilla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Korak
Jhag...ja yksi asia minkä fööni olisi voinut jättää ammattitaitoisiin käsiin, markkinointi. Sekä BigReds OY:n potkiminen pihalle oli oikea emämunaus. Ihmettelen suuresti miten fööni sai tuonkin asian läpi. Ehkä sillä, että on luvattu säästöä ja rahaa omaa taskuun.

K.P. Kyrön sanoin "Amatöörien puuhastelua".

Nähdään hallilla.


-Kyllä vaan. Minun mallissani tj olisi nimenomaan markkinoinnin ammattilainen. Ja ei fööni.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Eipä..

..tässä Matikaiselle mitään pahaa toivota. Pentin nouseminen nykyjamasta meidän fanien suosioon tuntuu vain hieman kaukaiselta visiolta. Jos (iso jos) Pentti säilyttää tj:n paikkansa tämän kauden jälkeen, toivoisi hänen oman työskentelyrauhan kannalta, että ukkosenjohdattimeksi meidän fanien ja hra Pentin väliin hankittaisiin sellainen utj, joka ainakin tuntuisi kommunikoivan meidän kanssa jollain tasolla tehden ifk:n menestyksen kannalta parhaat ratkaisut. Pentti voisi jättää julkisuudessa esiintymiset aika vähiin. Silloin kuin julkaistaan merkittäviä sponsorisopimuksia esimerkiksi.

Uusi utj. voisi esiintyä silloin kun julkaistaan pelaajasopimuksia tai on muuta kerrottavaa valmentaja-ja pelaajarintamalla. Bluesissa taitaa Niki Andersson (kakkoskoutsi) jopa chattailla fanien kanssa bluesin kotisivuilla. Utj, jos olisi sopiva henkilö, voisi hoitaa jotain tällaistakin töidensä ohella (esim. klo 1-3 yöllä. Kuka sitä nyt unta tarvitsee unelmaduunissa).

Urheilulehdessä sanotaan "Hifk on siitä raadollinen paikka, että siellä ei silmänlume toimi. Fanit ovat niin armottomia, että heidän edessään ovat taipuneet paljon kovemmatkin miehet kuin Matikainen". Jos Pena otetaan suojelukohteeksi, niin jotain tarttis tehdä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Muksun & JHagin malli

Olen kanssanne ehdottomasti samaa mieltä. HIFK:n toimitusjohtajan pitäisi keskittyä nimenomaan bisneksen johtamiseen ja seurassa pitäisi olla UTJ, joka vastaa urheilupuolesta.

Jaan myös Jhagin ajatuksen siitä, että HIFK:hon pitäisi saada toimitusjohtajaksi piinkova markkinoinnin ammattilainen. Ja Purkka ei missään nimessä ole sellainen.

Olen kuitenkin realisti enkä usko, että Purkasta ihan heti eroon pääsemme. Pena tuskin ymmärtää itse erota ja tuntuu nauttivan hallituksen luottamusta. Hallitus lieneekin ainoa taho, jonka (vankkumatonta) luottamusta nykyinen toimitusjohtaja nauttii. Valitettavasti hallitus on ainoa taho, jonka luottamuksella on suoraan merkitystä siihen, saako Pena jatkaa toimitusjohtajana.

Koska en usko, että IFK:n toimitusjohtaja vaihtuu, pidän erittäin tärkeänä toimitusjohtajan toimenkuvan tarkistamista. Aiemmin tässä ketjussa esitin toiveen, että Pentti antaisi ystävälleen Alpolle vastuun ensi kauden joukkueen rungon rakentamisesta. Suhosen kontakteista ja näkemyksestä olisi varmasti hyötyä. Muksu totesi, että UTJ:n paikalla olisi hyvä olla HIFK-henkeä omaava mies. Olen tästä osittain samaa mieltä. Pidän kuitenkin tärkeämpänä, että kyseisen toimen haltijalla on sekä näkemystä että kokemusta siitä, minkälainen jääkiekkojoukkue on toimiva kokonaisuus. Suhosesta voisi olla tähän hommaan, mutta onko hän itse kiinnostunut - mene ja tiedä.
 

Punalippu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Pentin pojat (kukkuu-osasto)
Suhosesta

Niin mielestäni Ape olisi hyvä valinta urheilutoimenjohtajaksi, miehellä on suhteita, näkemystä ja olisi sen brändinkin kannalta hyvä valinta, toisi uskottavuutta. Valitettavasti Pentti kasannee ensi vuoden joukkueen, johtuen ihan siitä että Apella ei aika riitä valmentaa ja scoutata pelaajia. Viimevuonnahan Penalla aika riitti kolmeen postiin, mutta Pentiltähän onnistuu kaikki, ihmemies kun on. No joo toivottavasti kysyy edes Apelta näkemyksiä ja uskoisin että Apelle on luvattu, että hän saa vaikuttaa merkittävästi ensi vuoden joukkuetta kasattaessa. Eli tuo urheilutoimenjohtajan palli tulisi Apen osalta kysymykseen vasta ensi vuoden jälkeen. Uskoisin että Apea voisi posti kiinnostaakkin, sillä siinä olisi haastetta sekä miellekkyyttä, meinaan rakennustyössä, kun IFK taas toivon mukaan hilataan suurien joukkoon. Se tässä kai tarkoituksena on tässä projektissa, eikä mikään mahdoton toteuttaa, esimerkiksi käy vaikka Tappara.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti JHag


-Kyllä vaan. Minun mallissani tj olisi nimenomaan markkinoinnin ammattilainen. Ja ei fööni.

Minun mallissani IFK:lla olisi markkinoinnin ammattilainen Markkinointijohtajana, tj on erikseen. Se hoitaa homman koordinoinnin. Näin on minun yritysmaailma kuvani antanut ymmärtää.

Toimitusjohtajana Pentti voi jatkaa, mutta hommia on pakko jakaa.

Ja kyllä, todellakin tämä UTJ on hankintalistalla kärjessä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Rebel


Minun mallissani IFK:lla olisi markkinoinnin ammattilainen Markkinointijohtajana, tj on erikseen. Se hoitaa homman koordinoinnin. Näin on minun yritysmaailma kuvani antanut ymmärtää.

Toimitusjohtajana Pentti voi jatkaa, mutta hommia on pakko jakaa.

Ja kyllä, todellakin tämä UTJ on hankintalistalla kärjessä.

-Kyllähän asia normaalissa yritysmaailmassa on noin. Mutta kiekkobisnes on siitä erikoinen, että itse tuote -verrattavissa vaikka hihnalla valmistettavaan kännykkäelementtiin- on poikkeuksellisen tärkeä ja elastinen sekä poikkeuksellista erityisosaamista vaativa. Siis suhteessa pienehköön liikevaihtoon.

Niinpä jos UTJ ja valmennus/joukkue on paras mahdollinen, jäisi tj:lle nimenomaan markkinointivastuu. Tuoterintamalla hänellä ei ole mitään annettavaa ja liikevaihto aineellistuu lähinnä markkinoinnin tuloksena. Siis sponsoriyhteistyöstä ynnä muusta senkaltaisesta. En tiedä elättäisikö tällainen organisaatio SEKÄ tj:n että markkinointijohtajan, mutta ihanteellistahan se olisi, kerrassaan ihanteellista. Toisin sanoen: en ole varma olisiko siinä töitä tarpeeksi kahdelle huippuammattilaiselle, joille kuuluukin maksaa huippupalkkaa?
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rebel
Minun mallissani IFK:lla olisi markkinoinnin ammattilainen Markkinointijohtajana, tj on erikseen. Se hoitaa homman koordinoinnin. Näin on minun yritysmaailma kuvani antanut ymmärtää.
My words exactly. Oletettavasti riippuu lähinnä siitä miten tarkalla seulalla asia katsoo.

Minunkin mielestäni olisi parasta, jos tj olisi viimeisen päälle kivikova ja samalla pehmeäsydäminen, oikea liideri, jolla olisi myös visio tulevaisuudesta ja kyky pistää se visio paperille numeroiden kanssa. Ja vielä viedä porukkaa hellästi, mutta päättäväisesti siihen suuntaan. Näin siis ihanneoloissa. Viimeisin kirjoitukseni oli tähdätty paljon akuutimman kriisin ratkaisuun ja ainakin tarkoitettu monta kertaluokkaa toteuttamiskelpoisemmaksi kuin aikaisemmat haaveiluni.

Meillä on toimitusjohtaja, jota ei ole oikeastaan vielä siinä hommassa testattu. Ookoo, Jhagin kertomukset yhteistyökuvioista vähän värisyttävät, mutta asiat ovat kovasti erilaisia siitä riippuen kummalta puolelta pöytää katsotaan.

Akuutein ja kauhein tarve mielestäni on työvoimalle pelaajienhankintaosastolla. Mielestäni Matikaiselta on liikaa vaadittu, jos hänen pitää kunnialla hoitaa myös pelaajahankinta tj:n hommien ohella - olipa hän pätevä tj tai ei. Maailma on muuttunut - Bosman -päätös, NHL:n laajeneminen ja vanhempien eurooppalaisten buumi, jne ovat johtaneet tilanteeseen, jossa joukkuetta ei enää paikata parilla pelaajalla kesäisin vaan joukkue rakennetaan melkein alusta joka kaudelle. Se on helvetin kova homma, joka ei pääty kesään, sillä vaihtuvuuden mukana tulee epävarmuutta. Joku ei sopeudukaan, eikä palana sovi ajateltuun kohtaan ja joudutaan aloittamaan siltä kohtaa uudestaan. Se ei vain millään onnistu, jos on muutakin työtä. Tältä osin Matikaisen epäonnistumisesta kantaa ison vastuun hallitus, joka nimenomaan päätti, että tj on se, jolta jääkiekkojoukkueen kokoamiseen tarvittava näkemys organisaatiossa on löydyttävä. Se oli virhe, jonka korjaaminen on aivan välttämätöntä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Muksu, heti tuoreeltaan: Tarkoitus ei ollut mitenkään ylidramatisoida, kun kerroin Matikaisen toiminnasta eräitä nyt menetettyjä sponsoreita kohtaan. Toinen näistä on minun yhteistyökumppanini, jonka saatoin yhteen HIFKin kanssa keväällä -99 ja voin vakuuttaa, että tämä taho ei vähästä hätkähdä. Matikaisen toiminta oli pöyristyttävää, mutta silti olen valmis laittamaan sen kokemattomuuden piikkiin. Olihan hän juuri vastaanottanut homman.

Joten siitä vaan, helpompaa (ja halvempaahan) se on, jos ei tarvitse uusia koko politbyroota. Annetaan äijän yrittää.

Mutta markkinointijohtajan mukaan ottaminen (ennenhän BRC teki sen) olisi ehdoton lisävoima. Ja sellainen hankinta voidaan myös ulkoistaa...kaikkien ei tarvitse olla HIFKin virallisilla palkkalistoilla.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Samaa mieltä edellisten herrojen kanssa, tärkeintä on, että UTJ saadaan ensiksi, sillä markkinointijohtaja/tj ei edes jääkiekko-organisaatiossa voi hoitaa samaan aikaan liikesuhteita sekä rekrytointia. Se on jo ihan absurdi ajatus yhden ihmisen hoidettavaksi. Sen luulisi Pentin ymmärtävän tai viimeistään sitten IFK:n hallituksen.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Elinkeinoelämää jonkin verran eri rooleista tarkastelleena, yhdyn ehdottomasti Muksun ja JHagina malleihin. Tästä on ollut puhe jo jonkun aikaa ja Muksu puki aika hyvin sanoiksi sen josta olen kinastellut mm. sen junttiautoilulajin kanssa.

Vielä tästä BigReds-kuviosta, joka näytti tosiaan toimivan fanien kannalta aika hyvin. Entä muiden kannalta?
Ei ole vaikea kuvitella niitä puitteita joissa soppari mainoskrääsästä on aikoinaan (onneksi) määräajaksi yksinoikeudella tehty. Eli HD-center ja/tai BR:sin kaverit on kerännyt hyvät fyrkat HIFK-tuotteista ja brandin omistajalle on tullut näennäiset provikat. Jengin, ry:n ja etenkin oy:n kannalta on varmaan hyvä että oikeudet on omissa käsissä toistaiseksi. Vaikka krääsämäärä jäisikin pienemmäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös