Minä muutan nyt linjaa. Älkää Luojan tähden vetäkö mitään nenään - edes Ralli - kunhan pohdiskelen.
Osakeanti olisi mielestäni edelleen hyvä idea - mutta oikeasti se on kyllä vaikeampi juttu kuin ensin ajattelin. Pitäisi löytää isoja ostajia tai ainakin ostaja, joka olisi kiinnostunut kehittämään HIFK:ta hyvin pitkällä tähtäimellä. Osakeannilla tuossa haetut hyvät puolet voidaan silti saavuttaa muutenkin. Minun silmissäni sillä haettiin vastuiden ja intressien selkiyttämistä ja voimaa ja dynaamisuutta johtoon - ja itseasiassa tilanteessa jossa HIFK ei ole rahapulassa, on paljon parempi antaa ry:n pitää koko osakekanta ja hakea muutenkin astetta realistisempaa ratkaisua.
Omistus ja hallitus voidaan nimittäin erottaa toisistaan niinkin, että hallitusta laajennetaan - mikä ei olisi ideaali ratkaisu, koska se paisuisi äkkiä liian suureksi heikentäen sen toimintakykyä. Eli todellisuudessa ry:n jäsenten pitäisi vähentää edustustaan hallituksessa sadasta ainakin 40:een, mutta mieluummin 25:een prosentiin. Ry jäisi edelleen ainoaksi omistajaksi ja siten HIFK pysyisi taatusti HIFK:na.
Hallituksesta vapautuville paikoille valittaisiin sitten niin päteviä miehiä kuin löydetään "piirien" ulkopuolelta. Jos jollain uudella hallituksen jäsenellä ei homma tunnu onnistuvan niin kenkää vain ja uutta matoa koukkuun. Jos yhdistyksen olisi saatava pitää kaksi paikkaa, niin hallitusta voisi laajentaa yhdellä jäsenellä. Samalla puheenjohtajuus voisi jäädä yhdistyksen miehelle.
Tämän ratkaisun kipupiste on valinnoissa. Parin ry:n jäsenen pitäisi luopua vallasta, ja vielä sellaisessa asiassa josta minä henkilökohtaisesti en epäile lainkaan, etteikö sydän löisi sataa asian puolesta. Kova vaatimus ihmiselle. Kaiken lisäksi hallituksen jäsenet saanevat korvauksenkin hallitustyöskentelystä - henkilökohtaisesti en näkisi mitään pahaa siinä, että luopuville kompensoitaisiin vähän molempia. Joka tapauksessa hekin ry:n jäseninä olisivat edelleen tiukasti mukana isoissa asioissa omistajan roolissa.
Toimivassa johdossa mä olen myös kääntänyt kelkkaani. Kohta sataa paskaa tännekin, mutta sanonpa silti - ei annetakaan potkuja Matikaiselle, vaan hommataan miehelle vain apua. Kun oikein tosissaan ja rehellisesti tuota katsoo, niin onnistumisen mahdollisuudet eivät ole olleet kovin kaksiset alun alkaenkaan - ja kun joukkueen kokoaminen ei keväällä onnistunut ensimmäisellä yrityksellä, on se ollut koko ajan vaikeampaa vaikeampaa siitä yksinkertaisesta syystä, että Matikaisen on pitänyt tehdä ainakin kahden miehen työt. Toimitusjohtajan posti ei ole mikään golfaajan unelma - ja samaan aikaan olisi pitänyt löytää pelaajia. Tiedän että Kekäläinen ei ehtinyt juuri kenkiään jalasta ottaa ja mies painoi töitä vuorokaudet ympäriinsä - se ei ollut Matikaiselle edes vaihtoehto, koska hänellä oli toinenkin homma hoidettavanaan. Puhumattakaan siitä, että mies oli päävalmentajana keväällä.
Huomatkaa - en sano, että Matikainen olisi onnistunut, hän ei ole - vaan sanon, että onnistumisen mahdollisuudet olivat sellaiset, että epäonnistuminen ei välttämättä anna koko kuvaa miehestä. Olisiko tässä nyt sellaisen toisen mahdollisuuden paikka? Minusta voisi ollakin. Minun puolestani Matikainen saa jatkaa, mutta hän tarvitsee avukseen urheilutoimenjohtajan, jakamaan työtaakkaa.
Urheilutoimenjohtajan löytäminen taitaa olla vaikein palanen tässä suunnitelmassa. Yllä on esitetty nimiä. Pelaaja-agentit ovat vähän problemaattisia eturistiriidan takia. Ehkä Suhonen olisi kiinnostunut hommasta - mene ja tiedä. Itse näkisin UTJ:n kuitenkin yhtenä niistä paikoista, jolla olisi hyvä olla HIFK:n mies.
Eli tällä kertaa tällaista vaihtoehtoa: Ry pitää omistuksen itsellään, mutta vetäytyy osittain hallituksesta, ja paikalle hankitaan ulkopuolista näkemystä. Matikainen jatkaa tj:nä, mutta hänelle palkataan avuksi UTJ.
Edellisen tuumailuni jälkeen, tuli sellainen olo, että yksi asia jäi määrittelemättä, eli aikajänne. Tuo osakkeiden myynti pohjainen suunnitelma oli pitkän ajan suunnitelma. En minä halua ruveta potkimaan ry:n jäseniä päähän, koska se on väärin, olisi sitten vaikka mitä mieltä tämän hetken tilanteesta. Osa noista miehistä on tehnyt hirveän työn HIFK:n eteen ja sitä pitää kunnioittaa, vaikka miten asiaa kääntelisi. Tässä on nyt tällaista kriisiaikojen tunnelmaa, mutta pitää muistaa kunnioittaa ihmisiä, jotka ovat tehneet ja tekevät sydän vereslihalla työtä jonkun asian eteen. Tämä suunnitelma taas olisi toteutettavissa muutamassa kuukaudessa - kauanko hallituksen jäsenten ja UTJ:n löytämiseen nyt meneekin - ja olisi toisaalta sikäli paljon parempi, että se kunnioittaisi ry:n hallituksessa istuvia jäseniä paljon paremmin, sillä kyllä he kunnioituksen ansaitsevat. Vaikka olisi mitä mieltä detaljeista, kenelle kunnia kuuluu ja niin edelleen, niin sydämestä tehty työ ansaitsee kunnioituksen.
Samaan hengenvetoon pitää vielä laittaa sekin, että vaikka tässä minäkin kaadan lokaa Mobergin niskaan viime aikain toimista, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että kyllä hän minun silmissäni on ja pysyy aina jalustalla. Hän on tehnyt niin hurjan työn ja pitänyt HIFK:sta ainakin sieraimet pinnalla sellaisina aikoina, jolloin välillä jokseenkin kaikilla muilla oli vaikeaa. Minä kyllä kunnioitan, arvostan ja olen kiitollinen siitä niin, että mitkään tällaiset vaikeudet eivät saa juuri edes naarmua siihen jalustaan - saati sitten mieheen. Joku voi olla sitä mieltä, että se ei ole rationaalista - aivan sama. Siltä minusta tuntuu.