Itse olen sitä mieltä, että käräjäoikeuden päätös meni oikein. Tosin en ole juristi. Näyttöstä kai tämä oli kiinni. Lapin Kansalla oli riittävästi näyttöä, että heillä oli aidosti epäluottamusta Korhosta kohtaan.
Korhonen kylläkin osasi varsin taitavasti saada oman versionsa valtamediaan, ja kritiikitön kansa uskoi heti hänen versiotaan. Itse olen jonkin verran kyllästynyt näihin syrjintä oikeudenkäynteihin. Varmasti ne aidoissa syrjintätapauksissa tuovat turvaa, mutta on liiankin helppoa väittää tulleensa syrjityksi. Esim. akateemisessa virantäytössä on lukuisia esimerkkejä siitä kuinka virantäyttö viivästyy, kun tyytymätön osapuoli tietää voivansa valittaa syrjinnästä. Itsekin olin tilanteessa, jossa osallistuin virantäyttöön ja yksi tärkeimmistä asioista oli haarukoida ne, jotka todennäköissti tulevat valittamaan (=tunnetut feministit), elleivät tule valituksi. Näin pahimmillaan ei valita pätevintä, vaan valitaan nopein virantäyttö ja vähimmän vaivan tie.
Varmasti tässäkin tapauksessa Korhonen joko jätti kertomatta totuuden tai suoranaisesti harhaanjohti mahdollista työnantajaa. Huomasi sitten että voisi todennäköisesti rahastaa Alma-mediaa, ja keksi syrjintäsyytöksen.
No, asiassa tullaan varmasti käymään oikeutta aina korkeimpaan oikeuteen asti, mutta ehkä jatkossa työnantajan ei tarvitse pelätä saavansa niin herkästi syrjintäsyytettä, jos jättää valitsematta vähemmistön edustajan.
Selvyyden vuoksi sanottakoon, että mielestäni aina pitäisi valita pätevin. Väärin on syrjiä vaikkapa vähemmistön edustajia, mutta väärin on myös valittaa syrjinnästä, jos ei ole pätevin tai johtajien tapauksessa, jos ei nauti riittävää luottamusta.