Summa summarum, itse olen sitä mieltä, että otteet MM-kisoissa ja olympialaisissa kertovat ehkä parhaiten pelaajan absoluuttisen tason.
Mun mielestä pelaajan taso mitataan kaikkein parhaiten Karjala-turnauksessa, eurohokituurilla ja Mestiksen alkusyksyn reenipeleissä.
Sori täysin off-topic enkä olisi saanut tähän lähteä, mutta harvoin olen tietokoneen äärellä revennyt yksinäni nauramaan. Tuo lause on vaan jotenkin niin huvittava. Olympialaisisethan tasoa ihan hyvin mittaakin, mutta kyllähän sielläkin on monenlaiset tekijät vaikuttamassa.
Lahjakkuudesta puhuminen on minun mielestäni täysin turhaa sellaisissa tapauksissa, jotka eivät sitä saa milloinkaan lähellekään ulosmitattua. Voinhan minäkin sanoa, että Aki Päri on Suomen kaikkien aikojen lahjakkain puolustaja, mutta ei vaan jaksanut treenata itsestään maailman nopeinta luistelijaa, eikä nuorena ampunut tarpeeksi kiekkoja vanerilta. Pelaajan lopulliseen tasoon vaikuttaa kuitenkin niin moni asia. Fyysiset ominaisuudet, geenit, mielenkiinto, tuuri, loukkaantumiset, jne., jne. Näiden pohjaltahan pelaajan taso sitten muotoutuu. Jos miettii vaikka tuota vertausta siitä, että Peetu Nummelin on Aki Päriä parempi kiekkoilija niin sekin on vähän mitä haetaan. Kyllä minä mieluummin katson parimetristä Päriä maalinedessä jakamassa oikeutta päälle käyville hyökkääjille, kuin mikkihiiri Nummelinia hipsuttelemassa. Toisaalta taas hyökkäyspäässä mieluummin maagisen taitava Nummelin jakamassa lättyjä, kuin puukäsi-Päri seisovin jaloin mailaan nojailemassa ja koheltamassa.
Mutta sitten siihen asiaan. Tuo äskeinen ei millään tavalla liittynyt yhtään mitenkään ketjun aiheeseen. Jonatan Tanuksesta (vai Tanusista), kun tämä kaikki nyt lähti niin muistan että oli tosiaan aikanaan puhetta, että on ikäluokkansa kärkipelaaja. Missä Tanuksen kanssa nyt mennään? Pieneksi (,kuinkahan helvetin monta kertaa tämä on kuultu,) taitaa jäädä. Onko Tanus varattavien joukossa kesällä vai jääkö varaamatta? Silloin muistan aikoinaan kuulleeni, että Tapparalla on useampikin superlupaus tulossa ja kaikista kirkkain timantti olisi juuri Tanus. Yksihän sieltä tästä ikäluokasta on jo noussutkin ohi ja varmaan ei enää kukaan ohitakaan ellei tapahdu jotain katastrofaalista. Barkoville on toki siunattu aika täydellinen runko jääkiekkoilijaksi, lahjat ovat kiistattomat ja työtä on tehnyt uransa eteen varmasti keskivertoa vielä aika paljon enemmän. Kuitenkin olisi mukava tietää vieläkö Tanuksessa näkyy merkkejä, että voisi luoda uransa aivan korkeimmalla tasolla?