Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että Suomesta syntyy yhä harvenemassa määrin sellaisia nuoria pelaajia, jotka pystyvät murtautumaan NHL:ään (pl. maalivahdit, joissa tuotanto on edelleen hyvää tasoa). Tämä korostuu etenkin pakeissa ja esimerkiksi naapuriimme Ruotsiin verrattuna pelaajatuotanto on tältä osin tyrehtynyt. Ikäluokkamme pelipaikkojen kärkipelaajat tuntuvat joko jämähtävän AHL:n puolella tai palaavan Eurooppaan.
Olen täysin eri mieltä tästä asiasta ja niin ovat pelaajatkin teoillaan. Tällä kaudella NHL:ssä on pelannut 20 suomalaista kenttäpelaajaa ja kun lasketaan monelle parempaa palkkaa maksaava KHL, niin voi helposti sanoa, että Suomesta ei ole ikinä ollut näin paljon pelaajia ammattilaisena aivan maailman huipulla. KHL on kova kilpailija NHL:lle, mikä on myös muuttanut maailmaa. On ihan hassua kiistellä tästä, kun numerot ovat näin selvät. Ehkäpä kertoisit, koska niitä pelaajia on ollut enemmän huipulla tai edes enemmän ammattilaisena?
Suomalainen jääkiekko ei ole aiemmin ollut näin hyvässä tilanteessa määrällisesti tai oikeastaan laadullisestikaan.
Tuo tempojuttu on ihan puhdasta roskaa. Suoritusarvot fyysisellä puolella ovat Liigajoukkueilta parantuneet koko ajan. Se ja silmämääräiset havainnot kertovat ihan muusta kuin pelitempon hidastumisesta. Kannattaa joskus käydä vähän katsomassa pelejäkin. Tämä suorituskykyasia on faktaa, ei mitään fiktiota ja fiilistelyä. No, tämä on väärä ketju muutekin. Olen vain kypsä valittajiin, kun ei ole edes aihetta.
Nyt kun muotoilit asian tarpeettomasti Helmistä mollaten, niin annetaan hänelle kiitosta todella hienosta käännöstä. Joukkue pelasi maalin edessä todella hyvin maanantaihin nähden, vaikka vieläkin enemmän kiekkoa Suomen maalin edessä pelattiin kuin Jenkkien maalilla.
Voittaja on aina vähän onnekaskin, mutta kyllähän esimerkiksi Armiasta voi hyvin kasvaa seuraava supertähti NHL:ään. Jokut vain osaavat ja hän on Granlundeja selvästi fyysisesti edellä.
Erityismaininta Suomen neloselle, joka painoi pelin jatkuvasti vastustajan päätyy, toivottavasti saa hanat auki pian. Menestykseen ei noissakaan kisoissa riitä pari ketjua. Suomella on hienot neljä ketjua USA-pelin perusteella.
Samoin pitää antaa Aittokalliolle erityismaininta. Hän muuten torjui ihan siitä parhaasta sektorista vedettyjä vetoja tänään. Olkoonkin, että Kanada pääsi vielä parempiin paikkoihin, niin Aittokallio oli itse varmuus. Gibsonit eivät vain näytä menestyvän näissä kisoissa :)
Tämä ottelu jätti todella hyvän maun, siksi hyvin Suomi nimenomaan tänään nimenomaan joukkueena pelasi. Lisäksi kyllähän mailankäytössä suomalaiset olivat selvästi taitavampia, josta olen erityisen iloinen. Fyysisyys meni jenkeille, mutta se ei näkynyt tärkeissä paikoissa, joten aivan yhdentekevää. Mielummin taidon kuin voiman kautta.
Nyt joukkueella on valtava energia päällä. Toivottavasti se saadaan myös seuraavissa peleissä kanavoitua oikein. Hyvä leijonat, hienoa työtä myös valmennus vaikeassa paikassa.
Silti ei anneta tuomiota vieläkään koko kisoista puoleen tai toiseen, katsotaan nyt kisat ensin. Nyt pitää ammettaa tästä vielä jatkoon ja tie on auki aivan siihen saavutukseen kuin näillä yksilöillä on edellytyksetkin. Kun tuon nipun saa pelaamaan näin hyvin joukkueena, olisi kiva kohdata Kanadakin uudestaan ...