Olin taas tänään peliä seuraamassa paikan päällä. Ottelusta voitto 3-0, mikä on hyvä asia, mutta peliesitykseen en ainakaan itse ole täysin tyytyväinen. Ei kyseessä ollut täysin huono esitys, mutta vain keskinkertainen, eikä ainakaan hirveästi olla menty omassa pelissä eteenpäin sitten maanantain.
Samat ongelmat toistuivat tässä pelissä niinkuin Kanada pelissä. Tosin ei niin suuressa mittakaavassa kun Kanadaa vastaan. Positiivisin asia kuitenkin omasta mielestä on, että puolustajien kiekollinen peli oli paljon parempaa kuin ensimmäisessä pelissä, tosin vastustajakin paljon heikompi.
Mutta jos puolustajien kiekollinen peli oli parantunut oltiin silti puolustuspäässä ongelmissa. Joten suureksi seikaksi tulee muodostumaan kisoissa kuinka saadaan viisikkopuolustus sujumaan. Sillä yksilöt Suomella eivät omalla alueella ole niin hyvät kuin parhailla mailla. Joten ehdottomasti Suomen on parennettava viisikkopuolustusta. Toki hyvväkin puolustamisesta on löydettävä sillä emmehän yhtään maalia tässä pelissä päästäneet. Myös fyysisyys viimeisessä erssä oli mukava nähdä. Tämä varsinkin siksi, että Slovakian joukkue oli Suomen joukkuetta isompi.
Yllättävä ongelma oli minusta tässä pelissä hyökkääjien kiekollinen peli, sillä välillä se näytti aika pakottamiselta ja haettiin liikaa syöttöjä hyökkäysalueella ja Kanada pelissä nähty suoraviivaisuus oli tiessään. Nyt ei vetoja haettu yhtä hanakasti, sekä kun vedettiin niin useasti missattiin targetti. Myös se kuinka suorat hyökkäykset tyssäsivät tai hidastuivat siniviivan kohdalla pisti silmääni.
Maalivahti ei voi pelata huonosti, jos pitää nollan, mutta silti olen vakuuttuneempi ainakin Gibsonin esityksistä suhteessa Ullbergin esitykseen tässä ottelussa. Tosin olen huono sanomaan, koska en muuten miehiä tällä kaudella ole nähnyt. Mutta se kuitenkin on sanottava, että kun Gibson oli rauhallinen ja luotettavan oloinen niin Ullberg taaseen pompotti kiekkoja enemmän.
Pakeissa sama trendi jatkui elikkä hyvin pelasivat Määttä, Ristolainen, Pokka ja Hakanpää. Varsinkin Pokka vielä petrasi ekasta peleistä muiden näiden miehien rinnalle, koska ei nyt tehnyt isoja virheitä niinkuin teki ensimmäisessä pelissä. Ja itse olen tykännyt katsoa Hakanpään peliä, vaikka aiemmin kun olen hänet nähnyt hän ei ole pelannut niin hyvin. Myös Mäkinen pelasi hyvää kiekollista peliä niinkuin teki ensimmäisessä pelissä. Tosin ehkä hiukan enemmän virheitä hänelle tuli tässä pelissä. Muista pakeista en kiinnittänyt hirveästi huomiota Riikolaan, mutta Nyqvist ja Hovinen pelasivat tässä pelissä huomattavasti vähemmän kuin ensimmäisessä, mikä on hyvä ainakin ensimmäisen pelin perusteella ja luulenkin, että toinen näistä kahdesta tippuu joukkueesta ja toivon, että se on Hovinen.
Hyökkääjät tekivät ottleussa kolme maalia, mutta eväitä voisi olla jopa määrän tuplaamiseen. Mutta ensimmäisestä ottelusta petrasivat varsinkin Armia ja Salomäki ainakin omasta mielestäni. Armialle sattui edelleen liikaa kiekonmenetyksiä, mutta ei enään niin paljon ja silti hän nousi usein esiin kentällä ollessaan. Hän myös maalasi, mikä on tärkeää sillä Suomi tarvitsee häneltä maaleja kisojen aikana. Mutta silti hänen pitäisi vielä nostaa työmoraalia. Salomäki paransi varsinkin fyysisellä saralla huomattavasti ja sai kolme isoa "pommia" pelin aikana. Ja olin muutenkin varsin vaikuttunut hänen suorituksestaan. Näin ollen voidaan sanoa, että kakkosketju paransi peliään ensimmäisestä, sillä myöskään Donskoi ei pelannut huonosti. Tosin paljon on vielä tälläkin ketjulla parannettavaa.
Ykkösketju ei ollut niin hyvä kuin ensimmäisessä pelissä ja varsinkin Pulkkisen taso laski. Hän missasi muutaman maalipaikan ja oli muutenkin aika varjojen mailla. Sama koskee oikeastaan Granlundejakin. Toki Mikael oli jälleen hyvä ja järjesti muutman maalipaikan, mutta ainakin itse odotan vielä enemmän.
Kolmosketju muutti tähän peliin muotoaan, kun nyt Aaltosen ja Barkovin kanssa pelasi Ruuttu. Tätä ketjua en itse hirveästi noteerannut muuten kuin silloin kun he tekivät maalin. Joten en heitä rupea hirveästi arvostelemaan, mutta täytyy sanoa, että paukkuja heilläkin on parempaan. Kehuja täytyy kuitenkin antaa Barkovin puolustamiselle tässä pelissä.
Nelosketju pelasi ne vaihdot, mitkä huomasin hyvin ja saivat laitettua paineen Slovakian päätyyn. Ketjussa pelasivat Paajanen ja Hännikäinen, mutta kolmannesta lenkistä en ole aivan varma, mutta luulisin, että se oli Keränen. Mutta joka tapauksessa he pelasivat ihan ok pelin.
Ja eihän peli missään nimessä huono Suomelta ollut. Tyhjä maali ja kolme itse, mikä ei ole huono. Myös pelin virtaus oli Suomen hallussa lähes koko ajan. Mutta silti ainakin omaan silmään peli näytti siltä, että tämä kokoonpano pystyy vielä paljon parempaan kuin tämä ja todellakin! ME pystyisimme murskaamaan Slovakian. Ja uskonkin, että jos Suomi saa läpimitattua täyden potentiaalinsa ja saa pelitapansa kuntoon Suomella on mahdollisuudet vaikka mihinkä. Enkä nyt liitoittele. Mutta niinkuin sanoin, paljon on vielä töitä tehtävä jos mitaleille halutaan.
Näin ollen Hämäläinen ja Halinen eivät pelanneet tässä pelissä.