Nyt olen katsonut koko ottelun ja tarkkailin kaikkia suomalaispelaajia niin hyvin kuin pystyin, joitain tilanteita katsoin useampaankin kertaan. Kanadalta en seurannut yksittäisiä pelaajia vaan ainoastaan joukkuepelaamista.
Täytyy muistaa ottelun lähtökohdat. Suomi oli vissiin päivää aikaisemmin tullut Kanadaan, Jet-lag, mahdollisesti jännitys ja sen aiheuttama huono uni tai ei unta ollenkaan, Kanadan kotikaukalo, kaukalon erilaisuus eurooppalaiseen ja sen takia myös jonkun verran erilainen pelitapa.
Olen monen kanssa kyllä erimieltä pelaajien pelaamisesta, mutta on täällä näkynyt myös samanlaisia kommentteja mitä oma-ajatukseni pelistä oli.
puolustajat:
Kuten kaikki etukäteen ovat veikanneetkin, on puolustus Suomen heikoin osa-alue. Varsinkin Hovinen-Nyqvist pari oli jatkuvasti pulassa ja heidän aikana Kanada loi kaikkein vaarallisimmat tekopaikat ja tekivät, jos nyt oikein muistan, kaksi ekaa maaliakin. Varsinkin Hovisen taso ei millään riitä näihin kekkereihin ja ihmettelenkin jos häntä ei joukkueesta tiputeta, Nyqvist kun sentään joskus esitti jotain positiivista.
Hienoa, että olet paikanpäällä ja hyvä kuvaus sieltä katsottuna. Olen kuitenkin videon perusteella jonkunverran erimieltä kanssasi.
Parhaat puolustaja olivat selkeästi Ristolainen ja Määttä ja heidän jälkeensä Mäkinen, Nyqvist, Pokka, Riikola, mutta Hakanpää ja Hovinen olivat ainoat, jotka olivat todella hukassa omassa päässä ja heidän piikkiinsä menevät myös kaikki maalit.
Nyqvist ei hävinnyt käytännössä yhtäkään kaksintaistelua, piti oman miehensä aina, siivosi maalinedustan, hyvällä luistelulla myös nousuja ja hyökkäyspäässä hyviä tilanteita. Sama koskee Mäkistä, mutta Mäkisellä ei ollut hyökkäyspäässä niin paljon annettavaa. Molemmat joutuivat vieläpä paikkaamaan jatkuvasti pakkiparejaan.
Ensimmäinen ja toinen maali meni täysin Hovisen piikkiin. Ensimmäisessä maalissa Hovinen päästi Kanadalaishyökkääjän taakseen, joka pääsi läpiajoon ja ainut mitä Nyqvist pystyi tekemään, oli laittaa maila väliin, josta kiekko maaliin. Toisessa maalissa Hovinen räpelsi oman maalinedessä kiekon Kanadalaiselle, joka napautti kiekon maaliin. Tämän lisäksi yhdessä kohtaa Hovinen oli ainoa pelaaja maalinedessä, lähti ryntäämään maalintaakse, josta syöttö maalin eteen, mutta onneksi ei tullut maalia.
Samanlaista ryntäilyä ja omanpään sähläämistä nähtiin myös Hakanpäältä, joka tosin muuten oli kiekollisesti parempi, mutta kiekottomana karmivaa esitystä sekä myöskin -kaksintaisteluissa. Kolmas maali tuli Hakanpään syötöstä maalinedessä suoraan Kanukin lapaan joka sitten laittoi kiekon pömpeliin. Olen erimieltä myös Riikolasta, sillä hänellä myös pahoja ryntäilyjä, kiekonmenetyksiä sekä hunoja syöttöjä, ei silti kauhean vaarallisissa paikoissa ja toiseltapuolelta häneltä tuli myös hyvää puolustajan peruspelaamista. Tämä kertomus Riikolasta pätee myös Pokkaan.
Silti tästä ensimmäisestä pelistä on vielä turha tehdä ihan lopullisia johtopäätöksiä kuka tippuu, mutta selkeästi liipasimella omasta mielestäni on Hovinen.
Puolustajien järjestys suorituksen mukaan Kanada ottelun jälkeen:
Ristolainen
Määttä
Mäkinen
Nyqvist
Pokka
Riikola
Hakanpää
Hovinen
hyökkääjät:
Hyökkääjät pelasit pelissä ihan okei, mutta parempaa on saatava jos odotetaan menestystä, sillä yksi maali ei riitä. Tekopaikkojakaan nyt ei ihan hirveästi saatu luotoa, sillä suurinosa laukauksista tuli varsin kaukaa.
Ykkösketju Granlund-Granlund-Pulkkinen oli hyvä niinkuin odottaa saattoi. He olivatkin ainoa ketju, joka sai luotua painetta Kanadan päätyyn jatkuvasti. Mikael oli hyvä ja sai luotua ketjukavereilleen paikkoja, mutta itse olen sitä mieltä ettei veljeksien pitäisi pelata yhdessä.
Kakkosketju oli myös ihan hyvä. Armia sai paljon laukaksia ja haastoi paljon mutta ei saanut sisään. Kolmannessa erässa sai myös hyvän kiekon riiston ja pääsi kaksykköseen, mutta veti, eikä tehnyt. [/QUOTE]
Ykköskenttä oli niin hyvä, että siihen ei kannata koskea. Se toimii ja tulee tekemään vielä kovaa jälkeä, mutta omasta mielestäni kaikki kentät pelasivat hyvin ja myös yksittäiset pelaajat.
Armiasta olen suurimman osan kanssa täysin erimieltä. Oli yksi parhaista ja vaarallisimmasta hyökkääjistä läpi ottelun, mutta jaloissa näytti painavan ja väsymys oli huomattavaa varsinkin kolmannessa erässä. Nyt ei tullut pisteitä, mutta ei kyllä tehnyt pahoja virheitäkään hirveästi ja oli kokoajan oikeassa paikassa varsinkin keskialueella ja hyökkäyspäässä. Olen myös sitämieltä, että Barkovin pitäisi pelata 2 kentässä vaikka se toimikin hyvin, sen verran hyvä Barkov oli ja uskon Barkov-Armia kaksikon tekevän todella paljon tuhoa, jos pääsevät samaan kenttään.
Hyökkääjien järjestys suorituksen mukaan Kanada ottelun jälkeen:
Mi. Granlund
Pulkkinen
Armia
Ma. Granlund
Barkov
Hännikäinen
+ ynnämuut
Hienoa oli myös huomata, että vaikka kaikesta alussamainitsemistani ongelmista johtuen Suomi ei ollut edes harkkamatsin tasolla, niin mielestäni pelasimme todella tasapainoisen ja hyvän ottelun yhtä kovinta ennakkosuosikkia Kanadaa vastaan. Ja vaikka arvostelin puolustusta, niin uskon sen parantava ja hienointa oli nähdä, että viisikkopeli toimi todella hyvin jo tässä vaiheessa ja loppupeleissä kaikki (paitsi Hovinen ja Hakanpää) saavat minulta puhtaat paperit. Mielestäni tämän ottelun perusteella emme tule kaatumaan yhteenkään osa-alueeseen.
Ainoa, missä pitää olla tarkkana, on varsinkin Kanadan nopeat suunnanamuutokset, mutta mielestäni tässäkin petrattiin ekasta erästä huomattavasti, eikä niitä sen jälkeen montaa tullut. Kolmas erä oli vähän laiskaa pelaamista, mutta hyvin sekin hoidettiin vaikka näki suomalaisten jalkojen painavan selkeästi. Hyvää oli myös se, että saimme luotua todella paljon painetta Kanadan päätyyn ja monessa kohtaa peliä meillä ei ollut hädänpäivääkään. Paremmalla onnistumisprosentilla ja ilman Hovisen sekä Hakanpään sähläyksiä olisimme voittaneet tämän ottelun.
Maalivahdit pelasivat myös hyvin ja nyt se jännitys maalivahdeista hävisi ainakin itseltäni, molemmat Gibson sekä Aittokallio olivat todella hyviä ja vaikeaa tulee olemaan vastustajilla ohittaa näitä muureja.
ps. Ja kuten asiaan kuuluu, minun kanssa saa olla erimieltä, mutta sanon vielä, että tosiaankin tarkkailin jokaista pelin kohtaa ja osa-aluetta, sekä kelailin tiettyjä tilanteita ja värilaseja yritän olla pitämättä maajoukkueeseen liittyen. Mäkistä ja Nyqvistiä olin tiputtamassa ennen kun näin heidän nyt pelaavan muutaman vuoden tauon jälkeen, mutta tämän ottelun perusteella se on selkeästi Hovinen! Annetaan silti hänenkin vielä näyttää Slovakia ottelu ja Raipe sen päätöksen viimekädessä sitten tekee.