Kisapuisto
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Kuulostaa kyllä järkevälle. Tämä kassaneiti tosin sanoi minulle, että hän ei voi myydä alkoholia enää klo 21 jälkeen, koska heidän kassalaitteistonsa on ohjelmoitu niin, ettei ne enää hyväksy alkoholituotteita klo 21 jälkeen. Tiedä sitten kuinka paljon tuossa oli totuutta tai valetta, mutta mua se ei haitannut tippaakaan. Ei ollut kalja niin tärkeä asia mulle.Olisit kyllä voinut nostaa äläkän siitä, ettei työntekijä tunne lakia. Jos sinä otat hyllystä pullon olutta kello 20.59:59, sinulla on oikeus se ostaa vaikka pääsisit maksamaan vastaa iltakymmeneltä. Kauppa ei myöskään saa määrätä sinun ostosjärjestystä, eli et ole velvoitettu menemään sieltä kaljaosastolta kassalle suoraan, vaan voit rauhassa tehdä muut ostoksesi, jonka jälkeen alkoholi pitää edelleenkin myydä sinulle. Kauppojen, jotka ovat yhdeksän jälkeen auki, tulee itse kontrolloida alkoholin saatavuutta, esimerkiksi kaltereilla tai vahtimalla. Käytännössä toki voi olla hankalaa, mutta tuossa tapauksessa raportointi kauppiaalle/ketjulle olisi aivan varmasti tuottanut hyvitystä sinulle sillä kaupan toimintatapa oli laiton.
Niin, sanos sinä joku syy, miksi sitä pitää iltakahdeksan jälkeen myydä. Tai iltakuuden? Tämä iltayhdeksän on hyväksytty, koskaa "niin on aina ollut" (vaikkei edes ole). Käsittääkseni tuotteiden myymisen rajoittamista pitää perustella, eikä toisinpäin. Mikä on se maaginen asia, joka tapahtuu yhdeksän ja kymmenen välillä, joka oikeuttaa keinotekoisesti (lainsäädännön kautta) rajoittamaan tuotteen ostamista?
Toki olet tuossa oikeassa, että miksi raja on se yhdeksän eikä vaikka kahdeksan. Ihmettelen vain sitä, että kun kaikki ihmiset Suomessa kuitenkin tietävät (tai ainakin oletettavasti tietävät) että kaljaa ei enää klo 21 jälkeen myydä, niin miten voi jollekin ihmiselle iskeä vasta klo 21 halu ostaa kaljaa, mitä ei esim. klo 20.30 ollut. Tai aiemmin. Miksi ihmiset eivät osaa suunnitella elämäänsä edes sitä tuntia pidemmälle, miksi kaikki pitää saada juuri silloin heti, kun jotain alkaa tekemään mieli?
Ihan toinen seikka on sitten se, että mikäs paikka sitä kaljaa huoltoasemia ja todella satunnaisia siwoja ja alepoja lukuunottamatta enää tuohon aikaan myisi? Isommat kaupat ovat kuitenkin auki vain kello 21 asti, eikä niissä pienemmissäkään jotain satunnaisia isojen kaupunkien putiikkeja lukuunottamatta pitempään olla auki. R-kioskitkin menevät käytännössä kaikki viimeistään klo 21 kiinni.
Eli jos mä haluan tehdä jotain, niin mun pitää myös saada niin tehdä? Ihan tosi? Tämähän nyt ei ole peruste juuri millekään asialle, tajuat sen varmaan itsekin kun mietit edes pari sekuntia.Siksi, että asiakas HALUAA sitä sieltä ostaa.