Alkoholi – yleisesti

  • 388 035
  • 2 557

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toinen vaihtoehto sitten on, että vähemmän kaksinaismoralistinen alkoholipolitiikka uudessa maassa antaa yksilölle osaltaan paremmat edellytykset muutokseen.

Tämä voi toisaalta ollakin totta. Joskus ajattelee ei kai sitä tänään passaa olutta taas kiskoa ja jättää ostamatta ruokakaupassa viiden kuuden aikaan käydessä. Sitten kymmeneltä alkaa miettiä, kun on joku peli "hitto ei sitä kaljaa ole" ja ei jaksa lähteä hakemaankaan, vaikka voisi.

Jos olisi joku täysin keinotekoinen raja vaikkapa klo 21, niin tulisiko sitä sitten ostettua varmuudeksi. Saattaisipa tullakin ja jos sitä on, niin sitten sitä meneekin. Taitaa aika monet noin muutenkin Suomessa ostaa enemmän kuin ajattelevat tarvitsevansa ihan vain varmuudeksi.

Makedoniassa loppuu myynti klo 18, mutta tuloksista en tiedä onko se johonkin purrut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Näin. Ja kieltojen, valvomisen, byrokratian ja erilaisten tajuttomien määräysten tarkoitus on kontrolloida ihmisiä ilman, että aikuisenakaan kasvaisi kykyä itsenäisiin päätöksiin ja ylipäätään terveeseen suhtautumiseen alkoholin osalta. Näin raskaassa henkisessä ilmapiirissä osa saa jo kotoa mallin, jossa alkoholin käyttöön suhtaudutaan paheksuen tai jopa äärikkielteisesti, mutta salaa juopotellaan välillä kunnolla ja joskus muuten tissuttelemalla poissa näköpiiristä. Suomalainen alkoholipolitiikka kaipaa totaalista tuuletusta, jotta täysikäiset saavat täysikäisten oikeudet mm. eurooppalaisen enemmistön tapaan.

Tämän kirjoitus on mun mielestä kyllä yksi parhaista tässä osioissa. Suomalainen alkoholipolitiikka todellakin kaipaa tuuletusta, ja ainakin minä luotan täysin siihen, että myös Suomessa asiat voisivat mennä hyvin huomattavasti vapaimmilla asetuksilla tulevaisuudessa.

Se että raja nousi 4,7% → 5,5%, niin on sinänsä yhdentekevää. Tärkeintä on se, että saatiin se ensimmäinen askel otettua. Kovan vänkäämisen jälkeen tosin, mutta nyt mentiin -urheilutermein- oikeasti eteenpäin. Hyvä homma!
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä voi toisaalta ollakin totta. Joskus ajattelee ei kai sitä tänään passaa olutta taas kiskoa ja jättää ostamatta ruokakaupassa viiden kuuden aikaan käydessä. Sitten kymmeneltä alkaa miettiä, kun on joku peli "hitto ei sitä kaljaa ole" ja ei jaksa lähteä hakemaankaan, vaikka voisi.

Jos olisi joku täysin keinotekoinen raja vaikkapa klo 21, niin tulisiko sitä sitten ostettua varmuudeksi. Saattaisipa tullakin ja jos sitä on, niin sitten sitä meneekin. Taitaa aika monet noin muutenkin Suomessa ostaa enemmän kuin ajattelevat tarvitsevansa ihan vain varmuudeksi.
Ja jos Virosta hakee, niin on järkevintä ottaa pakettiauto ja vielä peräkärry, kun sitä kerran halvalla saa. Sitten sitä tulee myös juotua enemmän kun sitä kotoa löytyy. Juurikin siten että jääkaapissa on kaljaa, joista tulee sitten yksi vaikka ruuan kanssa otettua, vaikkei ollut mitään aikomustakaan, eikä sitä myöskään olisi lähtenyt vartavasten hakemaan kaupastakaan. Väkevien myynnin alkossa ymmärrän jollain tasolla, ainakin kunnes pari vanhinta sukupolvea alkaa puskemaan horsmaa. Vaikka itse viskistä ja rommista nautinkin, niin ymmärtäisin hyvin jos kulutusta alettaisiin oikeasti ohjata miedompiin. Muutenkin kuin vain vahvojen verotusta nostamalla. Järkevintähän olisi tiputtaa viinien ja muiden mietojen (jopa keskikaljan) verotusta reilusti ja tuplata vaikka väkevien vero.

Jos keinotekoisen rajan heittäisi vaikka 15% paikkeille ja niputtaisi kaikki sen alapuolella olevat saman veron alle, laskien veroa merkittävästi. Sitten tuon yläpuolella olevat saman verokannan alle ja reilu veronkorotus.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vähän erikoista miten laiskasti S-ryhmä on ottanut noita uusia oluita valikoimiinsa 5,5% rajaan asti, kun vertasin esimerkiksi tohon Ruoholahden cittariin, johon oli otettu useitakin hyviä oluita Alkon valikoimista (mm. britti Ipa-oluita).
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vähän erikoista miten laiskasti S-ryhmä on ottanut noita uusia oluita valikoimiinsa 5,5% rajaan asti, kun vertasin esimerkiksi tohon Ruoholahden cittariin, johon oli otettu useitakin hyviä oluita Alkon valikoimista (mm. britti Ipa-oluita).

Tässä voi olla kyse ihan siitä mitä kuluttajat oikeasti ostavat. Kaikenlaisissa tutkimuksissa luomuruoka on haluttua tavaraa. Sitten kun kaupassa näkee kuinka kallista se on, niin sitten unohtuukin ostaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tässä voi olla kyse ihan siitä mitä kuluttajat oikeasti ostavat. Kaikenlaisissa tutkimuksissa luomuruoka on haluttua tavaraa. Sitten kun kaupassa näkee kuinka kallista se on, niin sitten unohtuukin ostaa.

Jees, mut kyllähän ne Alkossa kuitenkin myy, ja todennäköisesti kovemmalla hinnalla, kun vaikkapa siellä cittarissa (täytyykin muuten tarkistaa vaikka sen Ridgeway IPA:n hinta molemmista).
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kirjoittelen nyt omista havainnoista... en sentään yksittäistapauksista, mutta kuitenkin sen verran suppeasti, ettei siitä viitsi mitään yleispäteviä johtopäätöksiä tehdä. Keskustelun pohjaksi kuitenkin...

Omat havaintoni (erityisesti Suomalaisista expateista) on, että kun "vapaus" koittaa ulkomaille muuton myötä, niin useimmilla alkoholin käyttö kyllä lisääntyy, merkittävästikin. On niin paljon helpompi ja usein edullisempaa (toki maasta riippuen), käydä parilla kaljalla työkavereiden kanssa, viiniä saa ostettua kotiin ruokakaupasta ja sitä sitten "sivistyneesti nautitaankin" joka aterialla ja GT paukkukin odottaa sopivasti kotiin tullessa ennen dinneriä tai viimeistään digestiivinä. Ja siihen päälle vielä ne perinteiset viikonloppukännit. Joillekin tällainen vapaus ei yksinkertaisesti sovi ja seurauksena on enemmän tai vähemmän alkoholisoituminen tai ainakin tuntuva liikakäyttö. Ei ole yksi tai kaksi tapausta mitä olen vuosien varrella todistanut, kun Suomesta komennettu työntekijä on jouduttu lähettämään takaisin Suomeen alkoholin liikakäytön ja sitä seuranneuden hölmöilyjen vuoksi.

Mutta toki useimmat tajuavat jossain vaiheessa, ettei niitä rajoja ja valvovaa silmää oikeasti ole ja alkoholinkäytölle täytyy ihan itse määritellä rajat. Siksi holtiton läträäminen onneksi useimmilla vähentyy merkittävästi. En tiedä alun innostuksen jälkeen, kuinka paljon kokonaiskulutuksen suhteen on eroja - jos ollenkaan - mutta ehkä kuitenkin sillä tavalla, ettei suomalaiskansallisia perskännejä tarvitse enää juoda, vähempikin riittää. Varsinkin jos/kun muu kansainvälisempi sosiaalinen piiri ei nyt varsinaisesti ihaillen katso räkä poskella meininkiä.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta toki useimmat tajuavat jossain vaiheessa, ettei niitä rajoja ja valvovaa silmää oikeasti ole ja alkoholinkäytölle täytyy ihan itse määritellä rajat. Siksi holtiton läträäminen onneksi useimmilla vähentyy merkittävästi. En tiedä alun innostuksen jälkeen, kuinka paljon kokonaiskulutuksen suhteen on eroja - jos ollenkaan - mutta ehkä kuitenkin sillä tavalla, ettei suomalaiskansallisia perskännejä tarvitse enää juoda, vähempikin riittää. Varsinkin jos/kun muu kansainvälisempi sosiaalinen piiri ei nyt varsinaisesti ihaillen katso räkä poskella meininkiä.
Minä kuulun tuohon ryhmään, koska omasta mielestäni paras tapa päästä eroon alkoholista (tai oikeastaan mistä tahansa paheesta) on kyllästyä siihen. Eli on tehokkaampaa lopettaa alkoholinkäyttö siten että on ensin käynyt aivan pohjalla, kuin sitä kautta että "lopetanpa nyt, koska minua on sen vaaroista niin paljon varoitettu" Jos perskännejä juo lähinnä viikonloppuisin, mutta itse kokee, että alkoholin hyötyjen ja haittojen suhteen vaakakuppi menee edelleen plussan puolelle, niin miksi ihmeessä tällainen ihminen yhtäkkiä lopettaisi alkoholinkäytön? Muutoksen pitää lähteä itsestään, ei muiden painostamana tai suosittelemana.

Sitten on se toinen ihmisryhmä, joka juo itsensä hengiltä, koska ei tajua lopettaa ajoissa, vaan ennemmin jatkaa juomista, vaikka saattaisi jopa itse tajuta että omalla kohdalla se vaakakuppi on vakaasti miinuksen puolella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Omat havaintoni (erityisesti Suomalaisista expateista) on, että kun "vapaus" koittaa ulkomaille muuton myötä, niin useimmilla alkoholin käyttö kyllä lisääntyy, merkittävästikin. On niin paljon helpompi ja usein edullisempaa (toki maasta riippuen), käydä parilla kaljalla työkavereiden kanssa, viiniä saa ostettua kotiin ruokakaupasta ja sitä sitten "sivistyneesti nautitaankin" joka aterialla ja GT paukkukin odottaa sopivasti kotiin tullessa ennen dinneriä tai viimeistään digestiivinä. Ja siihen päälle vielä ne perinteiset viikonloppukännit. Joillekin tällainen vapaus ei yksinkertaisesti sovi ja seurauksena on enemmän tai vähemmän alkoholisoituminen tai ainakin tuntuva liikakäyttö. Ei ole yksi tai kaksi tapausta mitä olen vuosien varrella todistanut, kun Suomesta komennettu työntekijä on jouduttu lähettämään takaisin Suomeen alkoholin liikakäytön ja sitä seuranneuden hölmöilyjen vuoksi.
Mitä ikäluokkaa tai muuten vaan ihmisryhmää nuo expatit oikein edustavat? Ja onko tuo kaikki "vapauden" tuomaa alkoholikulttuurin muutosta? Musta tuntuu, että tuossa on taustalla jokin ihan muu syy kuin vapaampi alkoholipolitiikka. Ensimmäisenä tulee mieleen, että uusi sosiaalinen ympäristö ja ystäväpiiri haetaan sieltä, missä se helpoiten onnistuu, eli lasin ääreltä. Ja jos ei ole mitään kiirettä tai edes halua lähteä kotiin, niin miksi ei jäisi aina viimeisten lähtijöiden joukkoon? Mutta tuo kotona tissuttelu on ihan täysin yksilöstä itsestään kiinni.

Mun duunikavereista kukaan ei pyydä parille käytännössä ikinä, vaikka hyvähenkinen työryhmä olemmekin ja monen sortin litrahuulta porukkaan mahtuukin. Ei vain kiinnosta. Kaikilla on omat menonsa ja muut intressit työpäivän jälkeen. Jos lähdetään yhdessä ulos, sille on joku muu motiivi, tasakympit jollain, tiimipäivä tai muu työhön liittyvä riento. Mutta parille vain rentoutumaan? Ei. Ja mitä viiniin tulee, mulla on Alko lähempänä kotimatkan varrella kuin ruokakauppa. Nytkin on muutama punainen, valkoinen ja kuohuva odottamassa avaamista. Ei silti ole tullut mitään tarvetta avata "sivistyneeksi ruokajuomaksi". Viikonloppuisin tulee välillä juotua viiniä ruokajuomana ja sitten viikolla mahdolliset jämät, jos sattuu iltaruuaksi jotain, minkä kanssa nyt voisi kuvitella viiniä juovansa. Meidän taloudessa viinipullo kestää yleensä kaksi ruokailua. Baarikaapissa on laadukasta giniä, josta tehtiin viimeksi syksyllä GT:t. Viikonloppukännejä tulee otettua todella harvoin. Nyt perjantaina lipsahti vahvasti viihteen puolelle, kun kahden 0,5 bissen (=normisatsi) jälkeen avattiin vielä kuohari ja juotiin se puoliksi vaimon kanssa. Melko poikkeuksellinen määrä alkoholia mulle yhden illan aikana.

En pysty mitenkään hahmottamaan, miten alkoholinkulutukseni muuttuisi, jos muuttaisin vapaamman alkoholikulttuurin maahan. Se vapaus on käytännössä täällä jo nyt. Saatavuus ei ole ollut ongelma pitkiin aikoihin, ja mulla on varaa juoda just sitä mitä milloinkin haluaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mitä ikäluokkaa tai muuten vaan ihmisryhmää nuo expatit oikein edustavat? Ja onko tuo kaikki "vapauden" tuomaa alkoholikulttuurin muutosta? Musta tuntuu, että tuossa on taustalla jokin ihan muu syy kuin vapaampi alkoholipolitiikka. Ensimmäisenä tulee mieleen, että uusi sosiaalinen ympäristö ja ystäväpiiri haetaan sieltä, missä se helpoiten onnistuu, eli lasin ääreltä. Ja jos ei ole mitään kiirettä tai edes halua lähteä kotiin, niin miksi ei jäisi aina viimeisten lähtijöiden joukkoon? Mutta tuo kotona tissuttelu on ihan täysin yksilöstä itsestään kiinni..

Toki toki... kuten mainitsinkin, niin kirjoittelin viestin hiukan yleistäen niiden havaintojen perusteella, mitä vuosien varrella on saanut nähdä ja todeta. Ja en minä voi sanoa tässä olevani ns. pekkaa pahempi, eli omallakin kohdalla alkoholinkäyttö alkuun lisääntyi Suomeen verrattuna. Syitä niin minulla kuin muillakin on varmasti useita... rennompi/sallivampi ilmapiiri, kiva ilmasto (varmaan Suomessakin juodaan kesällä hiukan enemmän.. tosin tämä puhtaana arvauksena), saatavuus ja hinta, uutuuden viehätys ja niinkuin mainitsit, uusien sosiaalisien piirien rakentuminen...

Ikäluokka on yleensä 25+ vuodesta tuonne eläkeikään, kaikkea löytyy. Suomeen verrattuna (täysi-ikäinen 18+) nuoriso tosin aikalailla puuttuu. Voisi myös sanoa, että keskimäärin paremmin koulutettuja ovat kansainvälisissä hommissa toimivat. Sekä perheellisiä, että perheettömiä mutta suhteessa Suomeen varmaan hiukan enemmän perheettömiä, joka tietysti myös osaltaan selittää ainakin seurahakuisuutta.

Kyllä minä silti sanoisin, että mukana on myös sellaista sallivamman kulttuurin mukanaantuomaa innostustakin, kun ei ole isoveli eikä oikein kukaan muukaan valvomassa, jos vain Itse osaa pitää sellaiset rajat, että duunit hoituu jne.

Omalla kohdallani arvioisin, että juon tätänykyä saman määrän kuin aikanaan Suomessa, tosin kerta-annoksina vähemmän, mutta toisaalta hiukan useammin. Sellainen humala-hakuinen juominen on kyllä vähentynyt ihan selvästi, vaikka tässä varmaan myös ikä tekee tehtävänsä myös.

Minun veikkaus on, että jos Suomessa vapautettaisiin alkoholi ns. big time sekä saatavuuden että hinnan osalta, niin alkuun käyttö kyllä ampaisi nousuun, mutta tasoittuisi sitten ajan kanssa, kun uutuudenviehätys olisi ohi ja ihmiset tajuaisivat, ettei se alkoholi juomalla lopu.

Näkeehän sen "viinanpersouden" Suomessa vieläkin esimerkiksi siinä, että varsinkin hiukan vanhempi sukupolvi kitsastelee tarjoilun kanssa ja niitä parempia pulloja ei laiteta kovinkaan herkästi yleiseen jakoon. Toki tämä selittyy pitkälti myös sillä, että alkoholi yksinkertaisesti on kallista, mutta osin myös siksi, millaisen "arvon" alkoholille vielä annetaan. Vanhaa vitsiä muokaten; Tarjoa autonkorjaajalle tai remonttireiskalle maksu viinassa, niin hän uurastaa paljon uutterammin kuin samalla summalla rahamaksua vastaan...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mitä ikäluokkaa tai muuten vaan ihmisryhmää nuo expatit oikein edustavat? Ja onko tuo kaikki "vapauden" tuomaa alkoholikulttuurin muutosta? Musta tuntuu, että tuossa on taustalla jokin ihan muu syy kuin vapaampi alkoholipolitiikka. Ensimmäisenä tulee mieleen, että uusi sosiaalinen ympäristö ja ystäväpiiri haetaan sieltä, missä se helpoiten onnistuu, eli lasin ääreltä. Ja jos ei ole mitään kiirettä tai edes halua lähteä kotiin, niin miksi ei jäisi aina viimeisten lähtijöiden joukkoon? Mutta tuo kotona tissuttelu on ihan täysin yksilöstä itsestään kiinni.

Mun duunikavereista kukaan ei pyydä parille käytännössä ikinä, vaikka hyvähenkinen työryhmä olemmekin ja monen sortin litrahuulta porukkaan mahtuukin. Ei vain kiinnosta. Kaikilla on omat menonsa ja muut intressit työpäivän jälkeen. Jos lähdetään yhdessä ulos, sille on joku muu motiivi, tasakympit jollain, tiimipäivä tai muu työhön liittyvä riento. Mutta parille vain rentoutumaan? Ei. Ja mitä viiniin tulee, mulla on Alko lähempänä kotimatkan varrella kuin ruokakauppa. Nytkin on muutama punainen, valkoinen ja kuohuva odottamassa avaamista. Ei silti ole tullut mitään tarvetta avata "sivistyneeksi ruokajuomaksi". Viikonloppuisin tulee välillä juotua viiniä ruokajuomana ja sitten viikolla mahdolliset jämät, jos sattuu iltaruuaksi jotain, minkä kanssa nyt voisi kuvitella viiniä juovansa. Meidän taloudessa viinipullo kestää yleensä kaksi ruokailua. Baarikaapissa on laadukasta giniä, josta tehtiin viimeksi syksyllä GT:t. Viikonloppukännejä tulee otettua todella harvoin. Nyt perjantaina lipsahti vahvasti viihteen puolelle, kun kahden 0,5 bissen (=normisatsi) jälkeen avattiin vielä kuohari ja juotiin se puoliksi vaimon kanssa. Melko poikkeuksellinen määrä alkoholia mulle yhden illan aikana.

En pysty mitenkään hahmottamaan, miten alkoholinkulutukseni muuttuisi, jos muuttaisin vapaamman alkoholikulttuurin maahan. Se vapaus on käytännössä täällä jo nyt. Saatavuus ei ole ollut ongelma pitkiin aikoihin, ja mulla on varaa juoda just sitä mitä milloinkin haluaa.

Niin aika useinhan alkoholinkäytössä ihmisillä taitaa kyse olla (pinttyneistä) tavoista sekä hetken mieliteoista, kuten viikonlopun aloitukset perjantaina. Jokaisella on omat juttunsa ja tapansa, Lätkämatseissa toiset pitävät itsestäänselvyytenä, että erätauoilla käydään juomassa oluet, oli sitten pelipäivä mikä tahansa. Toiset eivät tee sitä kuin viikonlopun kotipeleissä, jos silloinkaan. Nyt on sitten olutbuumia ollut päällä jo monen monta vuotta, ja ns. makustelu-oluet ovat muuttaneet monen alkoholikäyttäytymistä paljonkin sekä kotona että ravintolassa.

Eli en tiedä kuinka ihmiset tuon asian kokevat, mutta itse en kyllä usko että määräni tästä oleellisesti laskee tai kasvaa, vaikka lakia muutettaisiin enemmänkin. En siis yritä tässä mikään parempi ihminen olla :) vaan tarkoitan vain, että eihän sitä juomista tai juomattomuutta vapaalla nytkään mikään estä nykysäädöksillä, kuten totesitkin.

Voisiko olla kuitenkin pidemmän päälle niin, että vaikka ne viinitkin tulisi kauppoihin, niin ihmiset kuitenkin pääosin pitävät tapansa ja pinttymänsä, eikä mikään isommin muutu. Mä uskoisin mielummin juuri tuohon, kun johonkin megalomaaniseen alkoholin käytön nousuun ihmisillä lakien löystyessä.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En pysty mitenkään hahmottamaan, miten alkoholinkulutukseni muuttuisi, jos muuttaisin vapaamman alkoholikulttuurin maahan. Se vapaus on käytännössä täällä jo nyt. Saatavuus ei ole ollut ongelma pitkiin aikoihin, ja mulla on varaa juoda just sitä mitä milloinkin haluaa.

Et varmaankaan pysty, jos et ole ollut tilanteessa. Uudet tuulet puhaltaa ja kaikki on hieman jännittävää. Se menee sitten nopeasti ohi, kun asettuu johonkin.

Expatit eivät mene asumaan vaan miettivät vuoden päästä ollaan jo kotona, ryypätään nyt, kun vielä ehtii.

Ei se saatavuudesta ole kiinni, kun aina saa halutessaan. Luuleekohan joku vaikka, että Suomesta ei saisi nuuskaa. Sitä on enemmän myynnissä kuin ennen kieltolakia, vaikka nyt R-kioskilta ei ehkä saakaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kyllä minä kuitenkin nostaisin esille niinkin triviaalin jutun kuin hinta saatavuuden lisäksi. Kyllä se pullo tarttuu herkemmin mukaan kaupasta jos sen hinta on puolet Suomen hinnoista. Ei välttämättä siten, että se pitää heti kotiin päästyä korkata, vaan vierasvaraksi. Toimii myös toisinpäin. Sama flinda, mikä täälläpäin maksaa parikymppiä on Suomessa yli neljänkympin. Ei tehnyt mieli ostaa kesällä Alkossa käydessäni. Olen kitupiikki ja ei sitä viinahammasta niin paljon kolottanutkaan. Sama juttu baaritiskillä, 2 paukkua 18 euroa kiitos!... juu kyllä tässä vähemmälläkin pärjää vaikka sanotaankin, että viina on aina hintansa väärtti. Eli ainakin allekirjoittaneeseen puree nuo kieltolain aikaiset hinnat, heh
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä minä kuitenkin nostaisin esille niinkin triviaalin jutun kuin hinta saatavuuden lisäksi. Kyllä se pullo tarttuu herkemmin mukaan kaupasta jos sen hinta on puolet Suomen hinnoista.

Ei tämäkään ihan mustavalkoista ole. Itse en käännä hintoja päässäni euroiksi, koska vähän niitä tarvitsen. Hinta/laatu -suhde muodostuu siitä paljonko sitä paikallista valuuttaa on mällättävänä.

Se on sitten kaiketi eri, jos on jättänyt vaimot ja lapset kotiin odottelemaan tuhlaajapojan paluuta.

Suomi on liian kallis maa ilman Norjan kultamitaleita tai öljyrahoja. Siitä ei mihinkään pääse.
 

Grafix

Jäsen
Kyllä minä kuitenkin nostaisin esille niinkin triviaalin jutun kuin hinta saatavuuden lisäksi. Kyllä se pullo tarttuu herkemmin mukaan kaupasta jos sen hinta on puolet Suomen hinnoista.

Niinpä. Kun viinipullo maksaa sen muutaman hassun euron ja sen saa tosiaan samalla ruokaostosten kanssa, niin aika usein sellainen tulee myös napattua. Eikä sitä viiniä tule kotona muuten törpöteltyä, mutta ruoan kanssa hyvin usein. Sinänsä aika turhaa, hyvin voisi juoda vain vettä. Ei sitä Suomessakaan tullut mieleen lipittää punkkua makaronilaatikon kanssa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kyllä minä kuitenkin nostaisin esille niinkin triviaalin jutun kuin hinta saatavuuden lisäksi. Kyllä se pullo tarttuu herkemmin mukaan kaupasta jos sen hinta on puolet Suomen hinnoista. Ei välttämättä siten, että se pitää heti kotiin päästyä korkata, vaan vierasvaraksi.

Tämä on kyllä totta. Joka ikiseltä ulkomaanmatkalta tarttuu kouraan yksi tai useampi viinapullo, vaikka ei olisi oman maun mukaistakaan (halvat single maltit, brandy, yms.) ja oikeasti vierasvaraksi. Jotenkin se vaan on mukava sitä drinkkiä tarjota vieraille, joskaan Suomen hinnoilla ei oikein raaskisi.

Olutharrastajana olen myös monilta Euroopan reissuilta (3 olen tehnyt autolla) tuonut varmaan yhteensä 300 olutta mukanani. Hullu valikoima ja n. 30-50% hintataso ovat liian houkuttelevia. Lisäksi luotan itseeni siinä, että vaikka kaapit pullistelevat alkoholijuomia, on henkilökohtainen kulutukseni ollut täysin tasaista jo vuosien ajan (3-6 olutta viikossa).
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Maailma muuttuu... muistan lukeneeni, että kahvi "lanseerattiin" Suomeen alkoholin kulutuksen vähentämiseksi... saattaa toki olla agraari-legendaakin? Samoin muistan kuulleeni vanhemmalta sukulaiseltani, että 60- ja 70-luvuilla tehtaat kävivät vajaatuotannolla sorsastuksen alkaessa; kaikki kynnelle kykenevät äijät olivat jahdissa ja jos siihen ei lupaa muuten hellinnyt, niin saikutus oli tuttua jo tuolloin. Nykyään tuskin tehtaissa vastaavaa ongelmaa sorsastuskauden alkamisen suhteen on.. Anekdoottien pointti tietenkin siinä, että uusi sukupolvi, uudet kujeet...

Nyt vastaavasti lehdistä saa lukea, että nykynuoriso on vihdoin ja viimein eurooppalaistunut alkoholinkäytön suhteen? Juovat vähemmän sekä määrän että frekvenssin osalta, eikä absoluuttisuuskaan ole enää sellainen synti, kuin se vielä aikaisemmin oli. Tosin tätä käsittääkseni hiukan kompensoi, että naiset ovat kirineet tässäkin asiassa miesten rinnalle ja sama juttu ilmeisesti tupakoinnin suhteen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Samoin muistan kuulleeni vanhemmalta sukulaiseltani, että 60- ja 70-luvuilla tehtaat kävivät vajaatuotannolla sorsastuksen alkaessa; kaikki kynnelle kykenevät äijät olivat jahdissa ja jos siihen ei lupaa muuten hellinnyt, niin saikutus oli tuttua jo tuolloin. Nykyään tuskin tehtaissa vastaavaa ongelmaa sorsastuskauden alkamisen suhteen on.

Enpä tiedä. Junantuomalla pöndeystävälläni on oma firma, mutta hänen onnekseen myös yhtiökumppani. Jotkut päivät ovat sellaisia, että johtajaa ei itse tehtaalla näy. Joka vuosi aina sama, tiedä sitten miten laajamittaista toimintaa.

Hän on myös innokas lähtemään vaikka mille retkille, mutta sitten puolet niistä kaatuu aikatauluongelmiin, kun on se helvetin jahtikausi. Miksi edes kysyit.

Vaan eihän sinne ryyppäämään enää mennä, niin että murhavehkeitä aivan sekaisin käsiteltäisiin. Vaikka ei kai sekään lieveilmiöiltä välty, mutta sosiaalinen kontrolli toiminee aika hyvin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Maailma muuttuu... muistan lukeneeni, että kahvi "lanseerattiin" Suomeen alkoholin kulutuksen vähentämiseksi... saattaa toki olla agraari-legendaakin?

Täysin legendaa on. Päin vastoin, kahvilla oli erittäin pitkään tiukat vastustajansa alkoholin haittojen tapaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Vähän erikoista miten laiskasti S-ryhmä on ottanut noita uusia oluita valikoimiinsa 5,5% rajaan asti, kun vertasin esimerkiksi tohon Ruoholahden cittariin, johon oli otettu useitakin hyviä oluita Alkon valikoimista (mm. britti Ipa-oluita).

Ei päde sattuneesta syystä oluiden osalta, mutta lonkeroiden kohdalla kyse lienee puhtaasti varastojen koosta, Varsinkin S-ryhmän kaupoissa on ollut erittäin heikosti saatavilla oikeat lonkerot (eli siis Hartwallin Original) ja kävinpä jo sellaisessakin S-Marketissa, jossa sitä piti erikseen pyytää ja kysyessäkin yritettiin vielä tarjota jotain Cool Grapea tai muuta käymisteitse tehtyä paskaa.

Eivät nuo kauppiaat tyhmiä ole. Ennemmin tai myöhemmin nuo käymisteitse tehdyt lonkerot joudutaan myymään puoli-ilmaiseksi etteivät vanhene varastoihin. Sitä ennen lienee järkevintä olla tuomatta siihen hyllylle viereen tarjolle hyviä tuotteita.
 

ipaz

Jäsen
Vähän erikoista miten laiskasti S-ryhmä on ottanut noita uusia oluita valikoimiinsa 5,5% rajaan asti, kun vertasin esimerkiksi tohon Ruoholahden cittariin, johon oli otettu useitakin hyviä oluita Alkon valikoimista (mm. britti Ipa-oluita).

Johtuu paljon siitäkin, että S-ryhmässä hankinnat tehdään keskitetysti vs. K-kaupat, jossa kauppias voi täyttää hyllynsä vapaasti oman mielensä mukaan.
 
Kuinka sooseissa sun mielestä pitää olla, että voi katsoa NHL-kiekkoa paikan päällä?

Joku 1,0 promillea on ehkä aika sopiva.

Itse luulin olevani kaikkia riskiryhmiä mitä tulee päihteiden käyttöön, mutta ilmeisesti en sitten kuitenkaan ole, kun omalla vuorolla ajokunnossa pysyminen ei ole ongelma eikä siitä tule paha mieli.

Mä olen sellaista riskiryhmää, etten usein juo moneen kuukauteen ennen ulkomaanreissuja pisaraakaan alkoholia. Lomalla otetaan sitten vähän reilummin. Tuurijuopoksi voisi joku sanoa, eikä mielestäni olisi kovin väärässä.


Asun kolmen minuutin kävelymatkan päässä rautatieasemasta. Se on silti ihan perkeleen vaikeasti saavutettavissa, kun junalla matkustaminen on aina sellainen juhlapäivä, etten pysty känniltäni kävelemään.

Kannattaa koittaa vähän hillitä sitä ryyppäämistä, jos se on noin hervotonta. Itse pystyn ihan hyvin matkustamaan kännissä junalla. Reenattu on.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Ilmeisesti pieni prosenttikorotus alkoholissa meni STM:n virkamiehillä (ja keskustalla) niin tunteisiin, että nyt tehdään kaikki mahdollinen kiusa mitä voidaan. Tässä Sarvamaan blogissa kuvataan kuinka etämyyntiä pyritään rajoittamaan EU:n vastaisesti ja sitä varten on vielä perustettu ihan oma työryhmä. Jo aiemminhan on ollut puhetta että samat virkamiehet ovat piilottaneet uuteen lakiin kaikkea muutakin pientä millä pyritään nimenomaan vaikeuttamaan yritysten toimintaa esimerkiksi ulosmyynnissä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ilmeisesti pieni prosenttikorotus alkoholissa meni STM:n virkamiehillä (ja keskustalla) niin tunteisiin, että nyt tehdään kaikki mahdollinen kiusa mitä voidaan. Tässä Sarvamaan blogissa kuvataan kuinka etämyyntiä pyritään rajoittamaan EU:n vastaisesti ja sitä varten on vielä perustettu ihan oma työryhmä. Jo aiemminhan on ollut puhetta että samat virkamiehet ovat piilottaneet uuteen lakiin kaikkea muutakin pientä millä pyritään nimenomaan vaikeuttamaan yritysten toimintaa esimerkiksi ulosmyynnissä.
Ilmeisesti ravintolasta ulosmyytävät tuotteet pitää olla erillisessä kaapissa ja muuta pientä kivaa. Virkamiehet vesittivät alkoholilakiuudistuksen — AkiK
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilmeisesti pieni prosenttikorotus alkoholissa meni STM:n virkamiehillä (ja keskustalla) niin tunteisiin, että nyt tehdään kaikki mahdollinen kiusa mitä voidaan.

Kiitokset mielenkiintoisesta linkistä, jossa on täyttä asiaa. Ja asiasta sen verran, että todella törkeää toimintaa sosiaali- ja terveysministeriöltä, kuten myös hallitukselta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös