Mitä ikäluokkaa tai muuten vaan ihmisryhmää nuo expatit oikein edustavat? Ja onko tuo kaikki "vapauden" tuomaa alkoholikulttuurin muutosta? Musta tuntuu, että tuossa on taustalla jokin ihan muu syy kuin vapaampi alkoholipolitiikka. Ensimmäisenä tulee mieleen, että uusi sosiaalinen ympäristö ja ystäväpiiri haetaan sieltä, missä se helpoiten onnistuu, eli lasin ääreltä. Ja jos ei ole mitään kiirettä tai edes halua lähteä kotiin, niin miksi ei jäisi aina viimeisten lähtijöiden joukkoon? Mutta tuo kotona tissuttelu on ihan täysin yksilöstä itsestään kiinni..
Toki toki... kuten mainitsinkin, niin kirjoittelin viestin hiukan yleistäen niiden havaintojen perusteella, mitä vuosien varrella on saanut nähdä ja todeta. Ja en minä voi sanoa tässä olevani ns. pekkaa pahempi, eli omallakin kohdalla alkoholinkäyttö alkuun lisääntyi Suomeen verrattuna. Syitä niin minulla kuin muillakin on varmasti useita... rennompi/sallivampi ilmapiiri, kiva ilmasto (varmaan Suomessakin juodaan kesällä hiukan enemmän.. tosin tämä puhtaana arvauksena), saatavuus ja hinta, uutuuden viehätys ja niinkuin mainitsit, uusien sosiaalisien piirien rakentuminen...
Ikäluokka on yleensä 25+ vuodesta tuonne eläkeikään, kaikkea löytyy. Suomeen verrattuna (täysi-ikäinen 18+) nuoriso tosin aikalailla puuttuu. Voisi myös sanoa, että keskimäärin paremmin koulutettuja ovat kansainvälisissä hommissa toimivat. Sekä perheellisiä, että perheettömiä mutta suhteessa Suomeen varmaan hiukan enemmän perheettömiä, joka tietysti myös osaltaan selittää ainakin seurahakuisuutta.
Kyllä minä silti sanoisin, että mukana on myös sellaista sallivamman kulttuurin mukanaantuomaa innostustakin, kun ei ole isoveli eikä oikein kukaan muukaan valvomassa, jos vain Itse osaa pitää sellaiset rajat, että duunit hoituu jne.
Omalla kohdallani arvioisin, että juon tätänykyä saman määrän kuin aikanaan Suomessa, tosin kerta-annoksina vähemmän, mutta toisaalta hiukan useammin. Sellainen humala-hakuinen juominen on kyllä vähentynyt ihan selvästi, vaikka tässä varmaan myös ikä tekee tehtävänsä myös.
Minun veikkaus on, että jos Suomessa vapautettaisiin alkoholi ns. big time sekä saatavuuden että hinnan osalta, niin alkuun käyttö kyllä ampaisi nousuun, mutta tasoittuisi sitten ajan kanssa, kun uutuudenviehätys olisi ohi ja ihmiset tajuaisivat, ettei se alkoholi juomalla lopu.
Näkeehän sen "viinanpersouden" Suomessa vieläkin esimerkiksi siinä, että varsinkin hiukan vanhempi sukupolvi kitsastelee tarjoilun kanssa ja niitä parempia pulloja ei laiteta kovinkaan herkästi yleiseen jakoon. Toki tämä selittyy pitkälti myös sillä, että alkoholi yksinkertaisesti on kallista, mutta osin myös siksi, millaisen "arvon" alkoholille vielä annetaan. Vanhaa vitsiä muokaten; Tarjoa autonkorjaajalle tai remonttireiskalle maksu viinassa, niin hän uurastaa paljon uutterammin kuin samalla summalla rahamaksua vastaan...