Alkoholi – yleisesti

  • 393 561
  • 2 563

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Monelle alkoholin orjalle lähikaupan bisse on helppo ja turvallinen vaihtoehto.

No, toisaalta voidaan taas pohtia miksi niin monesta on tullut alkoholin orjia. Bisseä on joka paikassa tyrkyllä, eikä itsehillintä ole monellakaan se vahvin ominaisuus. Menet kauppaan vain ruokaostoksille, mutta matkaan tarttuu "yllättäen" vähän muutakin. Aika perinteinen kuvio.
 

ditrim

Jäsen
No, toisaalta voidaan taas pohtia miksi niin monesta on tullut alkoholin orjia. Bisseä on joka paikassa tyrkyllä, eikä itsehillintä ole monellakaan se vahvin ominaisuus. Menet kauppaan vain ruokaostoksille, mutta matkaan tarttuu "yllättäen" vähän muutakin. Aika perinteinen kuvio.

Kyllä. Alkoholi on päihde jota diilataan joka nurkalla, lähes joka kodissa, kouluissa, työpaikoilla yms. Käytännössä alkoholia et voi mennä mihinkään pakoon.

Ihan pienenä lapsenakin tiesin missä on viinaa. Jääkaapin alatasolla oli kaljakoppa, ylätasolla vanha pirtupullo, eteisessä porisi kotiviini ja vaatehuoneessa oli salapullot. Viikkoraha ei ollut niin tärkeä minulle kuin pullonpalautukset. Vuosikymmenten jälkeen kun palaan kotiin, niin harva asia on muuttunut. Kotiviini ei enää käy, mutta miksi sitä keitelläkään, kyllähän mikä tahansa eläke riittää yhteen kossupulloon päivässä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Kyllä. Alkoholi on päihde jota diilataan joka nurkalla, lähes joka kodissa, kouluissa, työpaikoilla yms. Käytännössä alkoholia et voi mennä mihinkään pakoon.

No jaa, jos nyt ajaltellaan suomalaisia isossa kuvassa niin kyllä minä väittäisin että eniten ihmiset ovat "kosketuksissa" alkoholin kanssa juuri tuolla ihan normaaleissa ruokakaupoissa tehdessään päivittäisiä ruokaostoksiaan. Sieltä sitä juotavaa "tarttuu mukaan" todella helposti, ikäänkuin heräteostoksena. Eikä asiaa yhtään helpota se seikka, että kun muutkin ostavat niin omakin toiminta vaikuttaa ihan normaalilta. Päivittäisillä ruokaostoksillasi et voi välttyä tältä vaikutukselta ja sehän tässä pahinta onkin.

Vaikka et olisi suunnitellut juovasi tänä iltana mitään niin voit joka kauppareissulla muuttaa mielesi ja heittää mäyräkoiran ostoskärryyn. Se on liian helppoa ja siitä tulee helposti tapa. Tämä on ongelma. Ja mitä enemmän alkoholia kulutetaan, sitä enemmän ihmiset alkoholisoituvat.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
a) Tuo vasta typerä argumentti onkin. Rattijuoppo ei ajattele promillerajoja ja useissa tapauksissa korttikin on jo valmiiksi kuivumassa.

Ja se pointtisi olisi siis, että kun kortti on jo kuivumassa niin häneen rajan laskeminen vaikuttaa, koska:

...

Suomessa on jo nykyiselläänkin tieliikenteessä periaatteessa nollaraja, mutta rangaistavuuden raja on 0.5:ssä. Pieni ero, mutta tämän ymmärtämättömyys on yksi asia mikä niitä asenteita nakertaa. Vähän voi ottaa ennen ajoa, vähän voi ajaa ylinopeutta, vähän voi varastaa ja vähän voi lasta tukistaa jne.

Oluen-pari voi ottaa, se ei vaikuta mihinkään. 80 alueella ohittaa 75 ajavan niin tilannenopeus nousee 90, eli voi ajaa vähän ylinopeutta. Työpaikalta voi ottaa kynän tai pari tai ruutuvihkon, pientä varkautta. Jos lapsi ei tottele, voi kevyesti tukistaa ta läpsäistä.

Kaikki laitonta? Moraalisesti väärin?

Pieniä eroja, mitkä kuuluu normielämään.

b) Tottumattomalle juojalle tuossa 0.5:n nurkilla alkoholi alkaa jo heikentämään havainnointikykyä. Toisaalta joku toinen voi olla skarppina vielä promillenkin kohdalla. Rajaa ei voi vetää yksilöllisesti. Mitä väsymykseen tulee, niin tottakai se heikentää ajokykyä, mutta koska sitä ei voi mitata eikä valvoa, niin siihen on myös mahdoton puuttua.

Rajaa ei voi vetää, mutta kieltojen suhteen voi? Koitatko nyt olla samaa vai eri mieltä kanssani?

Kuten sanoit, ihmiset on yksilöllisiä. Ehkä pitäisi keksiä yksilöllisiä rangaistuksia. Erinäisiä mittareita ja lupia kehiin.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Espanjassa meno on taas vielä hullumpaa. Esim. Madridissa yökerhot ovat usein auki aamukahdeksaan. Ja ilmeisesti ihmiset menevätkin niihin aikaisintaan vasta kahden aikaan.

Mikä tässä on hullua? Ja / tai tuomittavaa?

Ainoastaan siinä olen kyllä vahvasti rajoittamisen kannalla, että baarit kiinni klo 02 yöllä. Nyt porukat dokaa kotonaan ja kyläpaikoissa sekä puistoissa melkein puoliinöihin ja sitten lähdetään melkoisessa törkyturpakunnossa viettämään "sivistyneesti" ravinteli-iltaa.

Niin kauan kuin ravintoloissa syöminen ja juominen on niin kallista kuin se nykyään on, keskiverto suomalainen ei lähde nykyistä aiemmin baariin, vaikka se menisi kiinni klo 00.30. Ja ongelmahan ei ole baareissa juotu viina (10 % kokonaiskulutuksesta), vaan ihan muu. Lisäksi ravintolassa sentään juodaan valvotuissa olosuhteissa eikä niin, että Pertsa voi tuikkaista Jormaa mahaan puukolla ja ambulanssi ymmärretään hälyttää vasta seuraavana iltapäivänä, kun Jorma on jo kylmä.

Nykyään taksi- ja snägärijonoissa on kaksi piikkiä: klo 02 ja 04. Mitä luulet, että katutappelujen määrälle tapahtuisi, mikäli tämä ainoakin porrastus poistettaisiin ja kaikki olisivat samaan aikaan jonoissa?
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin kauan kuin ravintoloissa syöminen ja juominen on niin kallista kuin se nykyään on, keskiverto suomalainen ei lähde nykyistä aiemmin baariin, vaikka se menisi kiinni klo 00.30.

Tästä samaa mieltä. Aikoinaan soitin levyjä sekä kahdelta, kolmelta että neljältä kiinni menevissä paikoissa ja huomasin, että porukka tuli kaikkiin samaan aikaan. Vaikka tuo kahdelta kiinni mennyt baari olisi ollut paikkakunnan ainoa, ei sinne siltikään tullut ihmisiä ennen puoltayötä. Aukioloaikoja loppupäästä rajoittamalla vähennetään ainoastaan yökerhojen jo lyhyttä myyntiaikaa loppupäästä ja ajetaan ihmiset jatkoille kotiin, mikä voi kerrostaloalueilla olla mielenkiintoista. Samalla yökerhojen parissa käy aikamoinen kato, mikä näkynee työttömyyskortistossakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä tässä on hullua? Ja / tai tuomittavaa?

Unohdin lauseesta kaksi tärkeää sanaa: "omaan makuuni". Olen jo nykyään vanha ja kalkkis, enkä oikein tykkää siitä, että seuraava päivä menee kokonaan lepäämisen merkeissä. Jo pelkästään se valvomisesta johtuva väsymys pilaa koko seuraavan päivän. Siksi henkilökohtaisesti pidän siitä enemmän, että illanvietto ravintolassa alkaa jo hyvissä ajoin ennen puolta yötä ja päättyy kahden aikaan. Silloin seuraavakin päivä on inhimillisempi vähäisemmästä valvomisesta johtuen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Unohdin lauseesta kaksi tärkeää sanaa: "omaan makuuni".

I see ja ymmärrän. Tuskin omakaan illanvietto kestäisi aamukahdeksaan kuin poikkeustapauksissa (IFK:n mestaruusjuhlat ehkä kerran vuosikymmenessä), vaikka laki sen sallisikin.

Mielelläni tämän mahdollisuuden silti soisin niille, joilla virtaa riittää - ovatpahan vielä kapakissa ja poissa taksijonoista kun minä haluan kotiin. Sekä heidän oloaan että poliisin työtä toki helpottaisi, mikäli 24 h -ravintolat velvoitettaisiin myymään (edullista) ruokaa koko aukiolonsa ajan.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laitetaanpa oma kysymykseni uudelleen, oliko kellään alkoholin tilaamisesta Euroopasta kokemuksia ja jos on niin millaisia? Itse olen tilannut parempaa viskiä joskus mutta näitä mahdollisimman edullisia talousviinoja en ole ja tuo houkuttaisi..

Tuli muuten mieleen tää alkoholin netistä tilaaminen. Se lienee nykypäivänä sallittua kun Eurooppaan kuulutaan. Mietin vaan sitä että ehkä näitä palveluita ruvetaan käyttämään enemmän jos alkoholin ostaminen tehdään vaikeammaksi..

Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia näistä eurooppalaisista viinan tilauspaikoista? Itse olen tilannut viskiä pariin otteeseen, mutta edellisestä kerrasta on jo aikaa. Miten homma toimii nykyään ja mistä kannattaisi tilata "talousviinaa" tai olutta/lonkkua?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mitäs olette mieltä tästä turkulaisen yleislääketieteen tohtorin väitteestä, että suomalaisen alkoholinkulutuksen kohtuukäytön rajat olisivatkin liian korkeat?

Linkki aiheeseen: T - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

Toki, voihan tuossa olla niinkin, että tuommoisella uutisella yritetään saada mahdollisimman paljon kohua ja lukijoita, mutta toisaalta sekin on totta, että Suomessa on paljon mm. työssäkäyviä/perheellisiä, joille tuo 24 annosta viikossa ei ole määrä eikä mikään ja mun mielestä se kuulostaa aika paljolta. Niin ja eikä tosiaan tarvitse olla mikään erityinen viikko edes. Kuitenkin, aavistuksen verran ehkäpä jeesusteluksi tuota yritetään viedä, mutta sinänsä hyvä, että asiaa pohditaan.

Mun mielestä viini on juomana varsin petollinen siinä mielessä, että se on vähintään yhtä helppo juoma tissuteltavaksi suurinakin määrinä siinä missä olutkin, etenkin naisille. Oluesta vain kohistaa paljon enemmän. Mulle ei ole ikinä selvinnyt puolestaan vähäisten alkoholimäärien tieteellista etua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin, mitä tuossakin jutussa tuodaan esille. Ehkäpä Suomessa nuo kohtuukäytön rajat ovat alenemaan päin tulevaisuudessa, muttei ehkä vielä aivan lähitulevaisuudessa kuitenkaan. Näyttöä tarvittaneen lisää.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tuli vähän sellainen onpa taas vitun köyhää-tunne, kun katseli menoa Berliinissä ja vertasi sitä Räsäslandian vastaavaan. Esim. Euroopan toiseksi suurimmasta tavaratalossa, KaDeWe:sta, löytyi ruokaosastolta/kerroksesta varmaan kolmattakymmentä eri pistettä, josta pystyi ostamaan erilaisia annoksia tiskien valikoimista, ja kyllä, myös alkoholia. Oli viinibaari, kuohiviini/shampanjaosasto, pieni oluttupa jne.. Lähinnä pointti oli siinä, että kaupassa vieraillessaan pystyi etukäteen maistamaan tulevaa juomaostosta tai muuten vain nauttimaan lasin esim. kalliimpaa shampanjaa/viskiä, jota ei muutoin tulisi koko pulloa ostettua. Ihan loistava systeemi!

Olisi mielenkiintoista tietää millähän perusteella tällainen toiminta Suomessa yritettäisiin kieltää, jos esim. viinit tulisivat ruokakauppojen hyllyihin vaikkapa seuraavan kymmenen vuoden aikana? Nythän tätä konseptia toki voitaisiin periaatteessa soveltaa jo esim. erikoisoluiden kohdalla vielä pienemmillä lakimuutoksilla.

Edit:

Samalla vaivalla lakia vois muuttaa, että kaikki alle 22% juomat olis saatavilla vähittäiskaupoissa.

Näin nimenomaan ja veikkaisin, että ~2020 mennessä noin onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi Päivi Räsänen ei puhu itselleen tutuista asioista? Ei voi olla asiantuntija alueella, jota ei tunne lainkaan. Menisi sinne Riihimäelle paasaamaan jumalasta ja terveydenhoidosta.
Aika pätevä argumentti, vähän sama kuin se kun ateistit puhuu siitä kuinka kirkko ja valtio pitäisi erottaa toisistaan.

Suomesta on kyllä pikkuhiljaa tulossa maailman ykkösmaa terveysfasismissa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuli vähän sellainen onpa taas vitun köyhää-tunne, kun katseli menoa Berliinissä ja vertasi sitä Räsäslandian vastaavaan. Esim. Euroopan toiseksi suurimmasta tavaratalossa, KaDeWe:sta, löytyi ruokaosastolta/kerroksesta varmaan kolmattakymmentä eri pistettä, josta pystyi ostamaan erilaisia annoksia tiskien valikoimista, ja kyllä, myös alkoholia. Oli viinibaari, kuohiviini/shampanjaosasto, pieni oluttupa jne..
Monessa paikkaa Euroopassa saa halvimmat viinit ruokakaupasta noin eurolla / litra. Täällä taitaa alkossa olla noi halvimmat punkut siellä 6€ pinnassa että noissa on myös hinnallisesti ihan älytön ero.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Monessa paikkaa Euroopassa saa halvimmat viinit ruokakaupasta noin eurolla / litra. Täällä taitaa alkossa olla noi halvimmat punkut siellä 6€ pinnassa että noissa on myös hinnallisesti ihan älytön ero.

Joo, saman huomasin Budapestissä sellaisessa pienessä kioskintyylisessä paikassa. Family market taisi olla nimeltään. Siellä maksoi halvimmat viinipullot n. 1€ / 0,75l. Samoin Coronapullo maksoi n. 1€ / 0,35l, eli sekin on vielä alle puolet siitä Suomen hinnasta. Suomessahan Coronasta saa maksaa yli kaksi euroa pullolta. Vähän erikoinen hintapolitiikka on kyllä Suomessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Monessa paikkaa Euroopassa saa halvimmat viinit ruokakaupasta noin eurolla / litra. Täällä taitaa alkossa olla noi halvimmat punkut siellä 6€ pinnassa että noissa on myös hinnallisesti ihan älytön ero.

Nimimerkki Scholl aikoinaan sanoi sitä, että viinin ja oluen tulisi kuulua ihan peruselintarvikkeisiin tms. Pointti siis se, että suhtautumisen pitäisi olla samalla tapaa luonnollinen kuin euroopassa näihin mietoihin juomiin.

Pohdin tossa eräänä päivänä kun olin baarissa nimeltä Navy Jerrys stadissa, kiva paikka ja varmaan tuollalailla coctailmielessä paras paikka stadissa. No jokatapauksessa, menin itse paikalle n. klo 22 koska pääsin duunista vasta klo 21 ja pääsin aikalailla suoraan sisään. Klo 22.30 jonoa oli jo useampi metri ja klo 23-24 siihen asti kun lähdin himaan oli jonoa jo 15 metriä.

Pohdin siis sitä, että minkä helvetin takia suomessa baariin mennään klo 24 jonottamaan sisälle. Onko meininki tosissaan niin humalahakuista, että vedetään himassa pohjia ettei baarissa tarvitse maksaa kalliita juomia. Jos pointti on olla mahd. jurrissa mahd halvalla, niin vedetään sitten himassa lärvit alkon ja kaupan tuotteilla. Jos aiot olla kavereiden kanssa tekemässä tuota, niin mennään jonkun himaan tai mökille tekemään tämä

Jos mennään baariin, niin varmaan kannattaa varautua siihen että siellä menee rahaa. Toihan on astetta "rikkaampaa" touhua kuin viedä salapullo baariin.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alkoholia netin kautta??

Tuli muuten mieleen tää alkoholin netistä tilaaminen. Se lienee nykypäivänä sallittua kun Eurooppaan kuulutaan. Mietin vaan sitä että ehkä näitä palveluita ruvetaan käyttämään enemmän jos alkoholin ostaminen tehdään vaikeammaksi..

Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia näistä eurooppalaisista viinan tilauspaikoista? Itse olen tilannut viskiä pariin otteeseen, mutta edellisestä kerrasta on jo aikaa. Miten homma toimii nykyään ja mistä kannattaisi tilata "talousviinaa" tai olutta/lonkkua?
Onko kellään näistä kokemuksia viime ajoilta? Muualla netissä nähny paljonkin aiheesta keskustelua.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Onko kellään näistä kokemuksia viime ajoilta? Muualla netissä nähny paljonkin aiheesta keskustelua.

Itse laitoin tilauksen Lebenmitteliin tässä maanantaina: pari koria tsekkiolutta (20x0.5l), 6-pack Kilkennya ja 6-pack Guinnessia kuljetuksineen ~53€.

Postin pitäisi kantaa ne kotiovelleni ensi viikon aikana ja jos tämä menee läpi niin aloitan tasaisen Fransiskaner ja Erdinger-virran heti samalla viikolla.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Nyt on vähän jännä tilanne. Tässä on menty nyt tipatonta jaksoa pikkuisen vajaat kolme kuukautta. Tai ei nyt ihan tipatonta, paria juomaa olen maistanut ujosti, kun on pyydetty, mutta siis en yhtäkään kokonaista juomaa ole juonut sitten joulukuun 15. päivän.
Mutta nyt kun olen ollut näin kauan ilman, niin ei oikein viitsisi juoda edes sitä yhtä, kun ajattelee aina ettei viitsi katkaista hyvää putkea yhteen tölkkiin. Eihän tämä tietysti vaarallista ole (päin vastoin), mutta tässähän saa kohta oudon maineen.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on vähän jännä tilanne. Tässä on menty nyt tipatonta jaksoa pikkuisen vajaat kolme kuukautta. Tai ei nyt ihan tipatonta, paria juomaa olen maistanut ujosti, kun on pyydetty, mutta siis en yhtäkään kokonaista juomaa ole juonut sitten joulukuun 15. päivän.
Mutta nyt kun olen ollut näin kauan ilman, niin ei oikein viitsisi juoda edes sitä yhtä, kun ajattelee aina ettei viitsi katkaista hyvää putkea yhteen tölkkiin. Eihän tämä tietysti vaarallista ole (päin vastoin), mutta tässähän saa kohta oudon maineen.
Mulla on vastaava tilanne.

Ei tässä siis mitään kummempaa tipatonta jaksoa ole määritelty tai pinnistelty kun en nyt muutenkaan mikään arkitissuttelija tai viikonloppukittaaja ole, mutta kuitenkin.

Edellisen kerran tuli joskus heti vuodenvaihteen jälkeen kaverin häissä juotua vähän enemmän, sen jälkeen ei ole vajaa pariin kuukauteen tullut otettua pisaraakaan ja tähän siis ei sisälly pitään päätöksiä pitää tipatonta vaan ei vaan ole ollut mitään juominkeja jne. Ja sitten kun esim. viime lauantaina pitkän lenkin ja saunan jälkeen kävi hetken mielessä korkata jääkaapissa houkuttelevasti makoillut pitkä lonkero, en viitsinyt juuri tuon takia ettei yhden tölkin takia mene se putki poikki. Mitä väliä sillä sitten olisi vaikka se menisikin poikki, en tiedä mutta ei vaan viitsi.

Ja kun oma juomistottumukseni tosiaan on sellainen että kotitissuttelua en harrasta yhtään, sen takia nuo tipattomat putket sitten venyvätkin välillä aika pitkäksi ihan sen mukaan miten kavereiden kanssa sattuu jotain viikonloppusettejä eli esim. lauantai-illan lätkämatseja tai saunomisia olemaan. Eli seuraavan kerran varmaan tulee otettua maaliskuun lopulla yksissä tupari-/synttäribileissä, sitten tuleekin siis kaksi ja puoli kuukautta edellisestä ja kai tuo ihan hyvää tekee terveydellekin verrattuna siihen kun maanantaisin esim. tiettyjä duunikavereita kuuntelee ja jokainen viikonloppu tuntuu olevan enemmän tai vähemmän dokauspainotteisia.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse laitoin tilauksen Lebenmitteliin tässä maanantaina: pari koria tsekkiolutta (20x0.5l), 6-pack Kilkennya ja 6-pack Guinnessia kuljetuksineen ~53€.

Postin pitäisi kantaa ne kotiovelleni ensi viikon aikana ja jos tämä menee läpi niin aloitan tasaisen Fransiskaner ja Erdinger-virran heti samalla viikolla.

Mites näiden kanssa kävi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös