Olen puhunut tässä ketjussa suomalaisen alkoholikulttuurin muuttumisesta, mutta kyllähän tekemistä edelleen riittää... Olin reissussa Budapestissa viikon viihtyen ulkona pitkään jokaisena iltana. Lentokenttäbussin pysähdystä n. 22.30 Helsingin rautatieaseman eteen voisi kuvailla shokiksi: ulkona näytti olevan zombielauma ja pikaisesti laskettuna noin puolenkymmentä ihmistä
kuseskeli kadulle keskellä kaupunkia! Budapestissa ei tosiaankaan syljetty lasiin ja baarihinnat olivat n. 1/5 suomalaisista, mutta koko reissulla näimme yhden hoipertelukunnossa olevan ihmisen, joka muuten kävelytettiin ystävällisesti, mutta varmoin ottein saman tien baarista ulos.
Jotenkin masentavalta se Helsingin katunäkymä näytti tuon reissun jälkeen. Ei Suomi kovinkaan monessa suhteessa ole Unkaria huonompi, mutta alkoholikulttuuri menee kyllä 100-0 heimoveljillemme. En kuulu niihin ihmisiin, joiden mielestä Suomi on junttila, mutta keskimääräiset juomistapamme tekevät kyllä yöelämästä paikoitellen häpeällistä katsottavaa.
Mutta miten kävisi esim. hinnalle jos alettaisiin myymään tuota korkeintaan 3,5 vahvuutta alkoholia, pysyisi samana? eikö tuo pian altistaisi sille että entisestä enemmän ihmiset hakisi alkoholit virosta ja nettimyynti saattaisi räjähtää täysin käsiin. Samalla kun isommat määrät kerralla ostaa niin vaarat vaan kasvaisi. Samalla kertaa verotulot voisi entisestään tippua.
Alkon toimintapolitiikka pitäisi uudistaa täysin, mikäli tuollainen muutos tehtäisiin. Ruotsin malli on monessa suhteessa erilainen, Systembolaget ei esim. pyri voiton tekemiseen, ylläpitää valtavaa valikoimaa Suomeen nähden hyvin kohtuullisin hinnoin, ym. Molemmissa maissa on alkoholimonopoli, mutta ihan erilainen. Itse esim. teen aika säännöllisesti "olutmatkoja" sadan kilometrin päähän, koska Haaparannassa valikoima on kymmenkertainen (tilauspalvelun kautta) ja hinnat 30-50% halvemmat kuin täällä Oulussa.