Yksi tai kaksi annosta aiheuttaa elimistölle ja erityisesti sen palautumiselle välitöntä haittaa, erityisesti joka ilta nautittuna. Näitä asioita pystyy testaamaan käytännössä mm. Firstbeatin laitteilla jotka mittaavat elimistön palautumista ja stressitasoja. Omat käppyrät nähtyäni asenne satunnaisia "yömyssyjä" kohtaan muuttui. Ilman olemisella pystyy helposti todistamaan ettei ole riippuvainen jostain, tosin jos se on kuukauden mittainen jakso ja sitten 1.2. klo 00.01 sihahtaa heti korkit auki niin aika vaikealta se kuukaudenkin tipattomuus on varmasti tuntunut.
Ei alkoholi ole se juttu vaan päihteet yleensä, jos ei pysty olemaan tarvittaessa ilman jotain päihdettä niin silloin voidaan puhua päihderiippuvuudesta.
Tuon palautumisseikan allekirjoitan kyllä, sen olen huomannut itsekin kun olen pidemmän jakson nauttinut 1-2 olutta joka ilta. Nyt mulla onkin menossa pieni kuntokuuri, joten olen jättänyt säännölliset iltaoluet väliin. Olen sitä mieltä, että alkoholi on ongelma siinä vaiheessa, kun se estää jonkun muun tavoitteen saavuttamisen. Jos esimerkiksi joku treenitavoite jää saavuttamatta siksi, että ei voi jättää alkoholiannoksia väliin, niin sitten alkoholi on määritelmällisesti ongelma. Kuinka paha juttu sitten on se, että maratonaika on vain 4 tuntia 3,5 tunnin asemesta, se lienee jokaisen oman pohdinnan paikka. Ja tietenkin jos tavoitteena on maksimoida esimerkiksi eliniän pituus, kannattaa noudattaa äärimmäisiä terveyssuosituksia. Paitsi jos niiden kirjaimellinen noudattaminen vituttaa liikaa, silloin elinikäodote lyhenee, eihän jatkuva vitutuskaan hyvä ole terveydelle :)
Kyllä minulle kuitenkin alkoholi on yksi keino rentoutua, enkä sitä mitenkään pahana pidä. Nautin oluen mausta ja sen rentouttavasta vaikutuksesta. Toki on myönnettävä, että oluen nautintovaikutus pienenee, jos sitä harrastaa joka ilta. Sikälikin taukojen pitäminen on järkevää, koska niiden avulla oluen hyödyt suhteessa haittoihin kasvavat. Ja tuleehan siitäkin kyllä hyvä fiilis, kun pidättäytyy tekemästä jotain asiaa.
Joskus arvellaan, että määrät helposti nousevat ihmisillä, jotka juo 1-2 jatkuvasti arkisin. Tätä on vaikea uskoa, koska
a) uni tulee varmasti viimeistään klo 23:00 jos ja kun takana on aikainen herätys, työpäivä, kotihommat ja jotain liikuntaa (ja alkoholiahan ei tee mieli, jos ei ole liikkunut, koska osapointti on se, että on ikään kuin ansainnut sen). Ja kun tietää, että aamulla sama ralli jatkuu taas, ei tee mieli roikkua valveilla myöhään.
b) kotisohvalla nautituista oluista ensimmäinen on paras, toka on jo yleensä vähän turruttava. Kolmas menee jo väkisinjuomiseksi, sitäkin on toki testattu. Jos ollaan baarissa tms. niin sitten tietenkin tilanne on eri.
On alkoholijuomilla mulle myös erittäin tärkä paikkansa ruokajuomina. Jos joku ruoka vaatii kylkeen pari lasia viiniä niin sitten vaatii. Esimerkiksi punaista lihaa on minusta vähän turha syödä ilman punaviiniä, ellei se liha ole makaronilaatikossa tai lihapullina.