Kyllä minua ainakin korpeaa tämä hyysäily, vaikkakin toisaalta ymmärrän myös valtion kannan siihen, että on hyvä myös yrittää pitää kaikki mukana yhteiskunnassa ja edistää tasa-arvoa sekä "yhteisöllisyyttä". Minulle ei alkoholi ole ikinä ollut ongelma ja joskus perjantaisin kavereiden kanssa pohditaan, että pitäisikö tänään juoda tai kenties lähteä jonnekkin? Onhan se perseestä tämän jälkeen katsoa kelloa ja todeta, että noh se on jo yli yhdeksän ei voi mitään. Tai aikatauluttaa ilta siten, että nyt on vain pakko lähteä kauppaan sillä kohta alkoholia ei voi enää ostaa. Ja syy on se kun jotkut eivät hallitse omaa alkoholin käyttöään, ja se on juuri tämä syy mikä häiritsee. Jos alkoholi olisi ongelma yli 50 %:lle kansasta niin tämä olisi ihan ok, mutta nyt puhutaan varmasti pienemmistä luvuista.
Itse en pidä tästä hyysäilystä myöskään millään muulla elämän osa-alueella. On ihmisiä joilla on peliriippuvuus, nikotiiniriippuvuus tai vaikka ongelmia alkoholin kanssa, näitä ihmisiä tulisi ehdottomasti auttaa pääsemään jaloilleen, JOS he itse sitä haluavat. Jos ihminen kieltäytyy hoitoihin menosta tai kieltää ongelman olemassaolon niin nämä asiat ovat pois valtion käsistä. Jokainen ihminen on oman onnensa seppä ja jokainen yksilö tekee omat päätöksensä. Ei ole mitenkään erityisen kivaa, jos ihminen juo itsensä hengiltä, mutta eipä näille oikein mitään voi jos ei nämä ihmiset ole valmiita vastaanottamaan apua. Väkisin tarjottu apu on usein toimimaton ratkaisu, jolla ei pitkällä tähtäimellä ole vaikutusta ihmisen ongelmaan, mutta joka samaan aikaan maksaa valtiolle paljon rahaa.
Ei valtiota voi rakentaa siten, että koska joillain ihmisillä on ongelmia jonkun asian suhteen, niin vaikeutetaan kaikkien elämää. Jos ihminen ryyppää tai tupakoi omilla rahoillaan, niin tehköön näin. Mutta siinä vaiheessa kun on paskat housussa niin pitää olla valmis maksamaan omasta pussista nämä asiat. Esimerkiksi jos "Raimo" satuttaa lenkillä ollessaan jalkansa joutuu hän itse sen kustantamaan, aivan samoin kuin jos Irma on tupakoinut itselleen keuhkosyövän niin joutuu hän hoidoista myös itse maksaa. Jos minun pitäisi näistä valita kummalle mielestäni valtion pitäisi hoito kustantaa niin ei minun tarvitsisi kauaa pohtia.
Ihmisellä on aina vastuussa tekemisistään, ja mielestäni vähän kylmästi aiemmin kirjoittanut Freddie Freeloader kirjoitti asiaa. Suomessa opetus on maailman mittakaavassa huippuluokkaa, ja varmasti kenellekkään ei ole jäänyt epäselväksi kuinka tupakka tappaa, ja miksi ei alkoholikin. Jos kaiken tämän varoittelun jälkeen ihminen ei ymmärrä parastaan, niin antaa olla, hän on valintansa tehnyt.