Onko muualla maailmassa samanlaisia alkoholiongelmia kun Suomessa? Saksassa ja Hollannissa olutta saa kellon ympäri mistä tahansa kaupasta. Viinit myydään luonnollisesti ruokakaupassa ja ainakin Saksassa ja Espanjassa väkevät voi ostaa paikallisesta Siwasta mikälie. Ja suomalaisten terveysviranomaisten kauhuksi Itävallassa, Saksassa, Belgiassa, Alankomaissa, Tanskassa, Italiassa ja Sveitsissä saa ostaa olutta jo 16-vuotiaana. Oma kokemukseni Hollannista oli se, ettei ne pennut siellä kitanneet koko kuormaa kerralla jossain puistossa, vaan tissuttelivat terassilla kuten me täysi-ikäisetkin.
Kanadassa taasen esim. Ontariossa on melko tiukka alkoholinmyyntikäytäntö ja siellä väkeviä ei saa myydä kuin
LCBO eli Liquor Control Board of Ontarion omat kaupat. Olutta saa lisäksi The Beer Storesta. Nämä kaupat ovat kuitenkin auki ma-la 10-21 ja su 12-18.
Mua alkaa suuresti vituttamaan tämä terveysministeriön politiikka, joka tulee toteutuessaan kusemaan raskaasti omiin muroihinsa. Ensinnäkin kun saantia rajoitetaan merkittävästi, niin hankinta siirtyy Suomenlahden eteläpuolelle. Viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut noin kymmenessä hääjuhlassa ja kaikissa on juhlajuomat haettu Virosta. Lisäksi kun alkoholin saantia rajoitetaan lisää ja se lähestulkoon estetään, niin käy niin että viinasta tulee "jännä ja kielletty" asia, jonka kanssa ei osata elää ja olla normaalisti. Kohtuukäyttäjä joka haluaisi tarjota sunnuntaipäivän yllätysvierailleen viiniä aterian yhteydessä joutuu hamstraamaan sitä varalle, koska kaupasta ei pysty ostamaan.
Alkoholi tuo ongelmia, se on selvä. Yksittäiset ihmiset eivät osaa juoda asiallisesti ja tämä aiheuttaa ongelmia mm. perheiden sisällä. Poliisikin on tuonut julki, että suurin osa heidän tehtävistään liittyy jotenkin alkoholin vaikutuksen alaisiin ihmisiin.
Itse olisin valmis pistämään baarit tai ainakin osan baareista pari tuntia aikaisemmin kiinni. Ei kaikkien kulmakuppiloiden tarvitse olla auki 02.30 saakka. Ruotsissa käsittääkseni vain Malmössa, Göteborgissa ja Tukholmassa saa yökerhot olla auki puoli neljään. Suomessa vedetään kotibileissä ensin kahteentoista asti kaksin käsin ja lopuksi baarissa juodaan muutama hassu paukku.
Suomesta on puhuttu jo vuosikymmenet holhousyhteiskuntana, jossa kansalaisen ei tarvitse itse miettiä vastuutaan teoistaan koska valtio pitää huolen rajoista. Nyt tätä ollaan viemässä taas askeleen eteenpäin ja kohta tavallinen tuulipuku-Jukka ei enää osaa olla vastuussa itsestään. Miten tällainen palvelee kenekään etua?