Alkoholi – yleisesti

  • 389 166
  • 2 557

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tälle ajojahdille ainakin tuli päätös. Suomikin voisi pikkuhiljaa eurooppalaistua ja sallia tavaran vapaan liikkuvuuden eikä perusteetta vaikeuttaa yritystoimintaa.

Valvira ja Tulli katsoivat, että Virossa ja Ranskassa toimivien yhtiöiden internetin kautta tapahtuva alkoholin etämyynti on rinnastettavissa Suomessa tapahtuvaan vähittäismyyntiin.
Syyttäjä oli toista mieltä kuin Valvira ja Tulli.

– Lähtökohtatilanne oli se, että kun puhutaan etämyynnistä ja etäostosta, niin niitä ei ole määritelty Suomen alkoholilaissa, sanoo erikoissyyttäjä Mari Mattila.

Syyttäjä tarkasteli syyteharkinnassaan sitä, voisiko yrittäjien toiminta olla Suomen laissa tarkoitettua Suomessa tehtävää vähittäismyyntiä.

– Tässä toiminnassa ei ollut syytä epäillä, että toiminta (alkoholin myynti) tapahtuisi Suomessa. Se ei ole siis vähittäismyyntiin rinnastettavaa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tälle ajojahdille ainakin tuli päätös. Suomikin voisi pikkuhiljaa eurooppalaistua ja sallia tavaran vapaan liikkuvuuden eikä perusteetta vaikeuttaa yritystoimintaa.
Tiputetaan samalla sitä alkoholiveroa 20-30% kohdistettuna mietoihin valmistustavasta riippumatta siten, että prosentti ratkaisee. Lisää todellisuudessa verotuloja kun Baltian hakumatkat loppuvat ei maksa enää vaivaa hakea lonkeroa sieltä jos laatikko maksaa kaupassa sen n.30€ nykyisen 60€ sijaan ja Virossa hinta olisi sen n.20€.
Samalla sen kaljalaatikon hinta tippuisi sinne n.20€ tienoille niin myös sen hakeminen olisi isolle osalle siitä porukasta, joka hakee tällä hetkellä kannattamatonta.
Todellisuudessa se matkustajatuonti on merkittävästi isompaa kuin kyselyihin perustuvat tilastot kertovat.

Toki siihen päälle tuo ulkomailta tilatut juomat, joiden määrä kasvanut todella paljon viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiputetaan samalla sitä alkoholiveroa 20-30% kohdistettuna mietoihin valmistustavasta riippumatta siten, että prosentti ratkaisee. Lisää todellisuudessa verotuloja kun Baltian hakumatkat loppuvat ei maksa enää vaivaa hakea lonkeroa sieltä jos laatikko maksaa kaupassa sen n.30€ nykyisen 60€ sijaan ja Virossa hinta olisi sen n.20€.
Samalla sen kaljalaatikon hinta tippuisi sinne n.20€ tienoille niin myös sen hakeminen olisi isolle osalle siitä porukasta, joka hakee tällä hetkellä kannattamatonta.
Todellisuudessa se matkustajatuonti on merkittävästi isompaa kuin kyselyihin perustuvat tilastot kertovat.

Toki siihen päälle tuo ulkomailta tilatut juomat, joiden määrä kasvanut todella paljon viime vuosina.

Joo ja monesti näissä laskemissa lasketaan vain sitä mitä Suomi menettää alkoholin myymisestä, mutta jos joku on viikonlopun tallinnassa ja käyttää siellä monta päivää hoteli ja kylpyläpalveluja ja illat ryyppää baareissa niin kyllä siinä euroja karkaa muiltakin sektoreilta kun vain sen 4 laatikon verran mitä kärryllä kantaa ja muutaman Vana Tallin pullon.

Nettitilauksissakin tuntuu että todella moni tilaa mietoja juomia ja ei välttämättä edes oikein kiinitä siihen huomiota että onko juoma mitä juo kolmosta vai nelosta, enemmän se hinta merkkaa, jos kaupasta saisi laatikon 19,90e niin moni ei varmaan edes haluaisi enää nähdä vaivaa että sitoo rahaa tilauksiin. Monesti kuvissa myös näkyy viinilaatikoita joten mietojen lisäksi viineissä kannattaisi veroa laskea. Väkevissä taas voisi olla vieläkin varmaan korotusvaraa, mutta eihän se sovi kun alko..
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiputetaan samalla sitä alkoholiveroa 20-30% kohdistettuna mietoihin valmistustavasta riippumatta siten, että prosentti ratkaisee. Lisää todellisuudessa verotuloja kun Baltian hakumatkat loppuvat ei maksa enää vaivaa hakea lonkeroa sieltä jos laatikko maksaa kaupassa sen n.30€ nykyisen 60€ sijaan ja Virossa hinta olisi sen n.20€.
Samalla sen kaljalaatikon hinta tippuisi sinne n.20€ tienoille niin myös sen hakeminen olisi isolle osalle siitä porukasta, joka hakee tällä hetkellä kannattamatonta.
Todellisuudessa se matkustajatuonti on merkittävästi isompaa kuin kyselyihin perustuvat tilastot kertovat.

Toki siihen päälle tuo ulkomailta tilatut juomat, joiden määrä kasvanut todella paljon viime vuosina.
Niin, eihän tuo kaljan roudaaminen tai tilaaminen mitään kovin kannattavaa ole. Sen sijaan lonkero ja siiderit ovat suomessa helvetisti paljon kalliimpia. Samoin suomesta puuttuu kokonaan halvat viinit. Tai onhan niitä, mutta niitä myydään kalliilla.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin, eihän tuo kaljan roudaaminen tai tilaaminen mitään kovin kannattavaa ole.
Tämähän riippuu ihan omasta näkökulmasta mikä on kannattavaa ja mikä ei. Saksasta tilattuna esimerkiksi IV Karhua tai IV A. Le Coqia on kotiovelle toimitettuna noin 18€/lava. Alkossa Karhun IV lava 45,84€ (pantit vähennetty hinnasta), joten itse pidän tuota n. 40% alea vielä kohtuu kannattavana, koska itse tarvitsee vain klikkailla ja painella nappeja. Mistään laivalta tms. en kyllä itse lähtisi mitään keissejä raahaamaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämähän riippuu ihan omasta näkökulmasta mikä on kannattavaa ja mikä ei. Saksasta tilattuna esimerkiksi IV Karhua tai IV A. Le Coqia on kotiovelle toimitettuna noin 18€/lava. Alkossa Karhun IV lava 45,84€ (pantit vähennetty hinnasta), joten itse pidän tuota n. 40% alea vielä kohtuu kannattavana, koska itse tarvitsee vain klikkailla ja painella nappeja. Mistään laivalta tms. en kyllä itse lähtisi mitään keissejä raahaamaan.
No joo jos noin ajattelee. Ite en ole ikinä ostanut noita nelosoluita kun olen keppanamiehiä, mutta varmasti tämä pätee myös ns. laatuoluisiin myös. Itelle kelpaa bulkki ja muutama kilkenny silloin tällöin ja en saa mitään isompaa hyötyä noista. Laskitko muuten mukaan kuljetuksen, minkä merkitys lienee aika iso ja ei varmasti ole laskemaan päin.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tämähän riippuu ihan omasta näkökulmasta mikä on kannattavaa ja mikä ei. Saksasta tilattuna esimerkiksi IV Karhua tai IV A. Le Coqia on kotiovelle toimitettuna noin 18€/lava. Alkossa Karhun IV lava 45,84€ (pantit vähennetty hinnasta), joten itse pidän tuota n. 40% alea vielä kohtuu kannattavana, koska itse tarvitsee vain klikkailla ja painella nappeja. Mistään laivalta tms. en kyllä itse lähtisi mitään keissejä raahaamaan.

Juuri näin. Vuosi sitten sai postimyynnistä vielä kotiovelle asti samaan hintaan. Nyt pitää ainakin omalla toimittajalla hakea postin pakettipisteeltä sillä halvimmalla kujetusvaihtoehdolla.

Yllätyin muuten kun pari vuotta sitten vertailin hintoja, niin Ruotsista ovat oluet Viron hinnoissa. Systembolagetissa voi vieläpä netin kautta koota oman laatikollisen vaikkapa craft-olutta ja useimpia voi tilata vaikka yhden pullon per tuote. Keräilevät ne sitten valmiiksi boksiksi ympäri Ruotsin Systembolageteita ja senkun käy noutamassa sitten kun itselle sopii. Valikoimaa näyttäisi oluiden osalta olevan tällä hetkellä 4751 eri tuotetta ja hinnat n. -40 % suomen hinnoista. Vinkkinä vaikka kesälomareissulle, jos Ruotsin suunnalle on menoa.

Oli muuten hauska ero valtion edustajissa kun joskus vuosi sitten oli jossain mediassa juttua tuosta Nuuskakairan tukusta, joka myy Haaparannassa nuuskaa, karkkia ja limpparia pääasiassa suomalaisille. Kun Ruotsin edustajalta kysyttiin, mitä on mieltä siitä kun suomalaisille näitä tuotteita myydään ja vielä mainoksiakin on suomen puolella, niin sanoi jotenkin, että en ole kiinnostunut mitä te siellä Suomessa teette, meille kannattava liiketoiminta on hyvä juttu.

Jep, hinta mukana, kuten jo aikaisemmassa viestissä sanoin.

Tyypillisesti halvimmat normaalihintaiset oluet tosiaan lähes joka paikassa 17-18€/keissi kuljetuksen kanssa. Tuosta on about puolet kuljetuskustannuksia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikäli alkoholilain uudistamiselle ja juurikin eurooppalaistamiselle löytyy kansan riittävä tuki, uskon asian hoituvan ennen pitkää. Jos taannoin "keskiolut saatiin R-kioskeihin" ja muutama vuosi sitten "nelosolut ja pahamaineiset limuviinat" niin ikään, luulen etämyynnin vapautuvan ja Alkon monopolin murtuvan ainakin osittain, mikäli kansa tätä haluaa.

Yhä edelleen kuitenkin ~1940, 1950 ja 1960-luvulla syntyneet muodostavat maamme massiivisimman äänestysblokin, mikä ei toki terminä ole paras mahdollinen kun kyse on heterogeenisestä joukosta eri puolueita kannattavista ihmisiä, mutta yleisesti lähestyminen lalkoholipolitiikkaan on tässä ryhmässä huomattavasti "milleniaaleja" jne. konservatiivisempaa.

Meneekin ehkä vielä jonkin aikaa, ennen kuin Kokoomus ja Vihreät (heistä oletettavimmin muutos alkaa) uskaltavat lähteä vapauttamaan viinejä ruokakauppoihin ja aloittamaan jopa keskustelua alkoholiveron uudistamisesta, sekä etämyynnin järkevöittämisestä. Valitettavaa tietysti joutua kärvistelemään sitä odottaessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yhä edelleen kuitenkin ~1940, 1950 ja 1960-luvulla syntyneet muodostavat maamme massiivisimman äänestysblokin, mikä ei toki terminä ole paras mahdollinen kun kyse on heterogeenisestä joukosta eri puolueita kannattavista ihmisiä, mutta yleisesti lähestyminen lalkoholipolitiikkaan on tässä ryhmässä huomattavasti "milleniaaleja" jne. konservatiivisempaa.
Ite olen 60-luvun lapsi ja duunissa on iso kasa vuosikymmentovereita, kaveripiirissäkin suuri osa osuu 50- ja 60-luvulla syntyneisiin. Yksikään tuosta sakista ei kannata konservatiivista alkoholipolitiikkaa. Ainoat nihkeästi vapaampaan alkoholipolitiikkaan suhtautuvista ihmisistä työpiirissäni ovat jonkun sortin uskovaisia. Tai oikeastaan en tiedä heidän suhtautumistaan Suomen alkoholipolitiikkaan, mutta alkoholia eivät käytä ollenkaan, tai sitten sivistyneesti yksi lasi viiniä ruuan kanssa. Ehkä vain oletan heidän olevan alkoholin suhteen konservatiivejä. Kenenkään en ole koskaan kuullut muuta kuin korkeintaan kitisevän alkoholin korkeaa hintaa Suomessa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eilen oli työpaikan juhlat, ja tänään on suurin osa ihmisistä etänä. Itse olen parin muun kanssa konttorilla, eivätkä nuo pari muuta olleet edes juhlissa. Kierros keittiössä paljasti, että tarjoiluja on hyödynnetty varsin innokkaasti. Joku voisi arvella, että tarjoilujen hyödyntämisen ja runsaan etäilyn välillä saattaisi olla jokin yhteys.

Olen kyllä itsekin aikoinaan nauttinut työpaikkajuhlien tarjoiluista innokkaasti. Jossain vaiheessa alkoi vain tuntua siltä, että limsalinja on työyhteyksissä mukavampi valinta. Eilenkin keskityin siis juomaan limsaa ja nauttimaan katkarapuvoileivistä. Jos joku on tätä joskus ihmetellyt, niin olen perustellut valintaani aina sillä, että olen autolla. Kuten yleensä olenkin.

Nykyään tuota limsalinjaa ymmärretään onneksi paremmin kuin joskus takavuosina. Eteenpäin on menty. Vapaa-ajalla voi sitten olla jollain muulla linjalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen kyllä itsekin aikoinaan nauttinut työpaikkajuhlien tarjoiluista innokkaasti. Jossain vaiheessa alkoi vain tuntua siltä, että limsalinja on työyhteyksissä mukavampi valinta. Eilenkin keskityin siis juomaan limsaa ja nauttimaan katkarapuvoileivistä. Jos joku on tätä joskus ihmetellyt, niin olen perustellut valintaani aina sillä, että olen autolla. Kuten yleensä olenkin.

Tässä on toinenkin pointti. Lähimpien työkavereiden kanssa kyllä on ihan kiva vähän ryypiskelläkin mutta silloin kun paikalla on koko iso työyhteisö mulle ainakin tulee sellainen "olo" ettei oikein lähes ventovieraiden kanssa maistu. Vielä kun ei sitten tunne porukkaa niin ei ole oikein luottoa että osaa itsekään sitten olla ihmisiksi. Ei oikein voi tietää miten minkäkinlaiseen menoon kukin suhtautuu. Lähimmät työkaverit kun tuntee hyvin ei ole tätä ongelmaa niin saa olla rauhassa oma itsensä.

Ne on aina vähän noloja juttuja kun jostain puhutaan pikkujoulujen jälkeen viikkoja kuinka oli vetänyt lärvit ja blaablaa. Puhujina juurikin nämä jotka eivät ehkä henkilöä tunne.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kova opetus alkoholista tuli tänä kesänä, kun veli joutui maksatulehduksen takia sairaalaan ja oli siellä pitkään.

Takana oli avioero, talon myynti ja bisnesten vaikeudet. "Meni akka, asunto ja ammatti", kuten hän sanoi. Kolmen A:n luokitus. Näin sen tuskan. Arvasin jossain vaiheessa, kun hän ei enää vastannut viesteihin tai soittoihin, että nyt on lähtenyt lapasesta. Mutta touhuun tuli järki ajoissa. Ehkä siksi että maksa petti.

Nyt velipojalla bisnekset taas pyörii. Voi että olen onnellinen. Sitten pitäisi saada vielä minun bisnekset pyörimään!
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Takana oli avioero, talon myynti ja bisnesten vaikeudet. "Meni akka, asunto ja ammatti", kuten hän sanoi. Kolmen A:n luokitus. Näin sen tuskan. Arvasin jossain vaiheessa, kun hän ei enää vastannut viesteihin tai soittoihin, että nyt on lähtenyt lapasesta. Mutta touhuun tuli järki ajoissa. Ehkä siksi että maksa petti.

Nämä ovat niitä paikkoja joissa otetaan miehestä mittaa ja miten käsittelee pahan olonsa. En yhtään ihmettele että suuri osa avaa korkin, se on aika syvällä meidän kulttuurissa.

Viinanjuonti on taitolaji eikä voimalaji Isäukko aina sanoi ja oikeassa oli. Vaikea on arvioida etukäteen kenellä pysyy lapasessa ja mikä on kenenkin sietokyky esimerkiksi noiden maksa-ja haimatulehdusten suhteen. Lähtökohtaisesti tuo ei ihan viikonloppurännillä kyllä tule vaan vaatii pitkäaikaisempaa paneutumista jalojuomiin.
 

Byvajet

Jäsen
Äkkiseltään kuvittelisi, että pääministerillä on alkoholiongelma.

-Ilmoittautuu töihin, vaikka oletusarvoisesti olisi vapaata.
-Ilmoittautumisestaan huolimatta lähtee ryyppäämään ja vetää todistusaineiston perusteella oikein huolella.
-Kieltää alentuneen toimintakykynsä.
-On harmissaan lähinnä siitä, että jäi kiinni.
-Mitä ilmeisimmin avoin valehtelu (esimerkiksi ei krapulaa).

Oikein klassisen päihderiippuvuuden merkit. Tätä oli mm. lapsuuteni ja nuoruuteni. Viina vie ja totuus pyritään piilottamaan.

Vielä synkempää on se, kuinka suvaitsevasti kansa tilanteeseen reagoi. Ensiksikin äärimmäisen vastuullisessa tehtävässä olevalta ihmiseltä voisi täysin perustellusti odottaa täysraittiutta tai ainakin pitäytymistä muutamassa.

Toiseksi pääministeri ei ole tehtävä, jossa voi käyttäytyä kuin tavallinen kansalainen. Jos pääministeriyden koetaan rajoittavan ryyppäämistä, ihminen on väärässä tehtävässä. Täysraittiitakin tuohon tehtävään on.

Vetoaminen aikaisempiin vuosikymmeniin ja niiden kulttuuriin on typerää. Jo Arhinmäki sai pitkäaikaista naljailua ryyppäämisestään ja hyvä niin. Vaikka aikaisemmin on toimittu typerästi, nykyään ei tarvitse.

Paljon ei ole päästy eteenpäin. Yhtä pääministerin esimerkkiä vastaan täytyy tehdä kymmenen vuotta päihdevalistustyötä, jotta esimerkin vaikutukset kumotaan. Surullista, että Suomen vaikutusvaltaisin ihminen kokee asemassaan ryyppäämisen olevan asia, josta ei voi tehtävänsä ajaksi luopua.

Puolet nuorista on kokeillut kannabista, kovempien aineiden viihdekäyttö lisääntyy, Suomi kärsii pahasta huumeongelmasta ja viina on edelleen vahvasti mukana kansan kulttuurissa. Kai se sitten on niin, että äärimmäisessä yltäkylläisyydessä ja turvallisuudessa elävän ihmisenkin elämä on niin vaikeaa, ettei sitä selvin päin jaksa,

On meillä surullinen esimerkki pääministerinä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Ne ketkä on ite raskaasti kaataneet vaihtaa yleensä riippuvuuden toiseen. Urheiluun, uskontoon tai muiden alkoholinkäytön kyttäämiseen ja siitä moralisointiin.
Pääministeri otti viinaa, se ei ole tässä se ongelma. Vaan se, että teki sen väärässä paikassa. 30-40 vuotiailla kun älypuhelimen yleisyys on 100%, niin takuuvarmasti joku kuvaa.
70 luvulla oli asiat toisin, nykyään ei tuohon virkaan tenukeppi pääse.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nämä ovat niitä paikkoja joissa otetaan miehestä mittaa ja miten käsittelee pahan olonsa. En yhtään ihmettele että suuri osa avaa korkin, se on aika syvällä meidän kulttuurissa.

Viinanjuonti on taitolaji eikä voimalaji Isäukko aina sanoi ja oikeassa oli. Vaikea on arvioida etukäteen kenellä pysyy lapasessa ja mikä on kenenkin sietokyky esimerkiksi noiden maksa-ja haimatulehdusten suhteen. Lähtökohtaisesti tuo ei ihan viikonloppurännillä kyllä tule vaan vaatii pitkäaikaisempaa paneutumista jalojuomiin.
Täytyy sanoa, että velipoika oli suunnilleen viimeinen, jonka uskoin tuolla tavalla romahtavan dokaamisen seurauksena. Toki ex-vaimo ja sen puolen porukat vihjailivat dokaamisesta, mutta ei sitä kukaan ottanut tosissaan, koska silläkin puolella tunnetusti viina maistuu hyvin. Enkä minä ainakaan nähnyt hänestä mitään alkoholismia.

Jossain vaiheessa kuormasta vain tuli kohtuuton, kaikki tuli samaan aikaan. Ei sitä silti osannut odottaa, esikoisena hän oli jo tottunut kantamaan vastuuta monesta asiasta, minustakin pienenä. Muistan että isoveli oli yksi turvallinen hahmo, kun olin lapsi. Ja hän oli niin monessa liemessä keitetty, esimerkiksi bisnesten takia, etten osannut odottaa tätä. Vasta silloin, kun miehestä ei enää kuulunut mitään, aloin kysellä muilta, miten sillä menee, kun se ei vastaa enää mihinkään. Kukaan ei tiennyt. Tätä aikaa kesti muutama viikko. Sitten selvisi, ettei siellä sairaalassa ihan samalla tavalla vastailla, varsinkin jos kunto on huono.

Vanhempanikin ottivat asian aika raskaasti. Eivät hekään voineet kuvitella tätä. Minusta he olisivat ehkä voineet kuvitella tämän, mutta eivät velipojasta. Me olemme aika erilaisia, velipoika on ollut aina tosi kurinalainen, minä taas en. Hän on esikoinen, joka on aina kantanut tiettyä vastuuta, minä olen iltatähti, jota on lellitty ja joka on saanut perseillä ehkä liikaakin.

Tuo letkuihin joutuminen oli myös velipojalle suuri häpeä, vaikka hän kertoi meille asian omaan tuttuun tyyliinsä: "Vedin Karalahdet, nyt muuttui elämä". Se hyvä puoli tässä on, että hän varmasti on myös kunnolla. Kaikesta huolimatta hän ei ole mielestäni alkoholisti. Kun hän jotain päättää, se myös pitää. Uskon, että tämäkin päätös pitää. Velipoika on yksi päättäväisimpiä ihmisiä, joita tunnen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Alkoholista yleisesti: Olen jotenkin aina ihmetellyt, että mikä johtaa alkoholismiin. Itse en ainakaan pystyisi ruveta alkoholistiksi, koska se olo on ihan hirveä jo 3-5 päivän ”ryyppyputken” jälkeen. Siinä kohtaa tulee jo viimeistään raja vastaan, eikä muutu yhtään helpommaksi. Ei sitä oloa vaan kestä edes kännissä. Samoin huomannut, että mitä enemmän on vastoinkäymisiä elämässä, niin sitä vähemmän tekee mieli ottaa alkoholia edes yhtä lasillista. Eli täysin hauskanpitoon käytän itse tuota ainetta. Onko siis alkoholisteilla tai siihen taipuvaisilla ihmisillä jotkut reseptorit erilaiset kuin itselläni?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkoholista yleisesti: Olen jotenkin aina ihmetellyt, että mikä johtaa alkoholismiin. Itse en ainakaan pystyisi ruveta alkoholistiksi, koska se olo on ihan hirveä jo 3-5 päivän ”ryyppyputken” jälkeen. Siinä kohtaa tulee jo viimeistään raja vastaan, eikä muutu yhtään helpommaksi. Ei sitä oloa vaan kestä edes kännissä. Samoin huomannut, että mitä enemmän on vastoinkäymisiä elämässä, niin sitä vähemmän tekee mieli ottaa alkoholia edes yhtä lasillista. Eli täysin hauskanpitoon käytän itse tuota ainetta. Onko siis alkoholisteilla tai siihen taipuvaisilla ihmisillä jotkut reseptorit erilaiset kuin itselläni?

Veikkaisin niitä reseptoreja ja geenejä.

Itsellä nykyään jo yhden illan jälkeen voi olla ihan kauhea olo eikä maistu seuraavana päivänä. Ja väkeviä en juo ollenkaan, koska niillä katoaa muisti ja lentää laatta.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Alkoholista yleisesti: Olen jotenkin aina ihmetellyt, että mikä johtaa alkoholismiin. Itse en ainakaan pystyisi ruveta alkoholistiksi, koska se olo on ihan hirveä jo 3-5 päivän ”ryyppyputken” jälkeen.
Sama, itse olen ryypännyt tuplapäivän yhden tai kaksi kertaa elämäni aikana. Usein on niin järkyttävä kankkunen, ettei fyysisesti pysty juomaan ja ilman kankkustakin ei vaan tee mieli juoda seuraavana päivänä. En edes firman ulkomaanreissuilla tai laivareissuilla ole juonut peräkkäisinä päivinä. Taidan olla aika unicorn. :D
Eli täysin hauskanpitoon käytän itse tuota ainetta.
Tähän myös sama, en ole ikinä viinaa juonut vitutukseen. Edes Suomalaisten kännipyhät ei itselläni tarkoita automaattista juomista. Viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut juhannuksena kännissä yhden kerran, uutenavuotena pari kertaa ja vappuna en kertaakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös