Alice on tosiaan palannut uudella levyllä Hollywoodin Vampyyrien aiheuttaman viivästyksen jälkeen, joten hiljaisuus on ehdottomasti rikottava! Ensin pitää sanoa, että Oulu on surullisen kaukana kaikesta! Kun ehdottelin kavereille kevättalvella Cooperin keikkaa, niin lähes kaikki vilauttelivat vihreää valoa työkuvioiden yms osuessa kohdalle. Kun taas jatkoin kertomalla että keikka on Oulussa, niin kiinnostus lopahti aika nopeasti. QStockin pääesiintyminen jäikin tällä kertaa väliin. Raporttien mukaan keikka oli onnistunut ja mm soundimaailma oli parempi kuin edellisillä Ouluun yltäneillä Cooperin kiertueilla. Tämä taisi olla miehen 3 tai 4 esiintyminen kaupungissa.
Michael Monroe oli käynyt vierailemassa keikalla School’s Outin aikana, ja on jälleen todettava että herrojen äänet sopivat kyllä hyvin yhteen! Yleisesti ottaen Cooperin energinen esiintyminen ja hyvin kulkenut laulu oli hakannut esim. perjantain pääesiintyjän Marilyn Mansonin mennen tullen, mutta tämän ei nyt pitäisi olla yllätys kenellekään vuonna 2017..
Uusi kiertue ”Spend a Night with Alice Cooper” on kulkenut hyvin samoja polkuja kuin edellisetkin. Dirty Diamonds (2006-07) taisi olla edellinen jossa mentiin eri kaavalla. Eli siellä kuullaan 4-5 pakollista jättihittiä, mutta osa isoista biiseistä jätetään aina pois. Olympiastadionilla ei kuultu aikanaan Billion Dollar Babiesiä, joskus pois jää Welcome to My Nightamare tai Go to Hell, ja nyt poissa on esim. Hey Stoopid. Hyvin livenä toimivien tarinavetoisten klassikkojen ohella kuullaan myös joitakin yllätyksiä vuosien varrelta. Nämä vaihtelevat todella paljon laidasta laitaan, mitään kaavaa ei ole johdettavissa esim kiertueen teemasta. Tällä kertaa mukana ovat olleet ainakin Cooperin ensimmäiseltä 100% selvänä tehdyltä Constrictor-levyltä (1986) tuttu hevahtava World Needs Guts, jota ei ole kuultu livenä tuon kyseisen albumin kiertueen jälkeen kuin korkeintaan seuraavaa Raise Your Fist and Yell-albumia promonneilla keikoilla. Toisena yleisenä yllätyksenä on ollut ”Pain”, joka löytyy niiltä 4 levyltä jotka Cooper teki pahan alkoholiongelman aikana, ja jälki oli sen mukaista. Jokaiselta albumilta löytyy jotain hyvää, mutta kokonaisuudet ovat miehen uran heikoimmat. Flush the Fashion on se laatta josta Pain tarkalleen ottaen löytyy. Todella outo nosto, koska tuo levy lienee yksi Alicen unohdetuimmista teoksista ”Zipper Catches Skin” ohella..
Loppukesästä Alice on kiertänyt jenkkejä Deep Purplen kanssa jonkinlaisella tuplakiertueella. Hyvin vaikea kuvitella kumpaakaan näistä lämppärinä, mutta toisaalta toimihan Cooper myös Mötley Cruen lämppärinä, joka oli sinällään aika hauskaa. Ikävää ettei Alice saavu syksyllä Suomeen Purplen kanssa. Ostin nimittäin pitkän jahkailun jälkeen liput tuohon konserttiin vaikka olenkin nähnyt Purplen joskus 10 vuotta sitten. Jos Alice olisi ollut messissä, olisi pakettia ollut helpompi myydä kavereille, mutta en tiedä olisi siltikään tarvittu esim Hartwallia vanhan hallin sijaan. Tämän ohella Rock in the Riossa oli jonkinlainen erikoiskeikka, jossa vierailivat Arthur Brown ja Joe Perry. Luonnollisen School’s Outin ohella Brown pääsi vetämään oman hittinsä Fire, ja mies on kyllä edelleen ihan kunnossa, ainakin lyhyessä rypistyksessä, kun huomioidaan syntymävuosi 1942!
https://www.youtube.com/watch?v=3hYjl6F_ahA
Kuupperi julkaissut uuden lekan ja täällä hiiren hiljaista. Soo, soo... Tuottajana häärinyt Bob Ezrin, joten se on Alicen kohdalla tarkoittanut ihan hyvää. Ilmeisesti levyllä on pari kipaletta klassikko line-upin käsittelyllä? Onko kukaan ottanut levyä ns. haltuun, että pystyy arvioimaan sitä sopivan etäisesti? Onko kokonaisuus epätasainen niin kuin Welcome 2 my nightmare vol. kakkosella vai onko kokonaisuus eheämpi? Mennäänkö särmikkäällä autotallirockilla vai tunkkaisella konehevillä?
Kyllä Bob Ezrin on jälleen puikoissa ja hän on tarkoittanut Cooperille ja monelle muullekin artistille enemmän kuin hyvää! Love It to Death, Killer, School’s Out, Billion Dollar Babies, Welcome to My Nightmare, AC Goes to Hell & Lace and Whiskey on sen tason putki, ettei tuohon tarvitse lisätä yhtään mitään. Nuo ovat kaikki viimeistä lukuunottamatta Cooperin top10-albumeja, ja tuosta löytyy myös miehen 3 parasta lättyä. Kuvaavaa on, että Muscle of Love on se jota Ezrin ei tuottanut, ja se on nimikkobiisistä huolimatta Alicen heikoin teos 70-luvulla!!
Paranormal on tullut ostettua ja kuunneltua sopivan pitkään että on jonkinlainen mielipide. Olen toki fani, joten en tiedä miten etäinen tämä arvio on. Lyhyesti arvioituna kyseessä on 2000-luvun parasta Alicea Brutal Planetin ja Dirty Diamondsin ohella. Ezrinin jälki näkyy ehkä siinä, että biisit ovat vähän hiotumpia. Esim. Along Came a Spider oli aika keskinkertainen ja sekava teos hyvästä konseptista huolimatta. Toisaalta outoa että Welcome 2 My Nightmare ei oikein onnistunut Ezrinistä huolimatta! Levyn hyvyyttä kuvaa hyvin se, että muutamalla 2000-luvun levyllä on vain pari hyvää biisiä ja muut voi skipata jos ei ole aikaa tms. Nyt huomaan skippaavani vain 3 kappaletta (keskivaiheen Dynamite Road sekä Private Publin Breakdown sekä vanhan bändin kanssa tehty You and All Your Friends), kun taas muut biisit ovat hyviä tai erittäin hyviä.
Toinen helposti tehtävä huomio on se, että autotallirockia tulee paljon. Niitä on yli puolet biiseistä. Itse olisin laittanut toiseksi sinkuksi mielestäni levyn parhaan raidan ”I’m Fallen in Love (and Can’t Get Up)”. Billy Gibbonsin kitara on tässä silmiin pistävä ja meno on hyvin rouhevaa vaikka nimi viittaakin puhtaaseen balladiin, jotka itse asiassa loistavat hieman yllättäen tällä kertaa poissaolollaan. Tämän ohella ”Dead Flies” saa jalan vipattamaan suoraviivaisella jyräyksellä ja ”Rats” on myös aika samaa maata. Alkuperäisen basistin Dennis Dunawayn säveltämä ”Fireball” kaipaisi ehkä hieman lopullista hiomista, koska siinä on potentiaalia uudeksi Under My Wheelsiksi tai Muscle of Loveksi, mutta jotain puuttuu. Siinä kuitenkin suurimmat autotallilekat tällä kertaa!
Näiden ohella pidän paljon vanhan bändin kanssa tehdystä sarkastisesta ”Genuine American Gilr”-kappaleesta. Tulee mieleen klassiset humorirallit jotka on kuitenkin tehty musiikillisesti hyvin. Tuo toimisi myös livenä, jolloin tytär Calico Cooper voisi esittää nykyajan nuorta unelmaleidiä, mutta Cooperin tapana on tuoda uusilta levyiltä vain 1-2 kappaletta settiin, muut erikoisuudet ovat vanhoja biisejä, koska monelta levyltä ei soiteta koskaan edes parhaita kun keikat eivät voi kestää 4 tuntia..
Ensimmäisen levyn päättävä ”The Sound of A” tuo mieleen alkuperäisen bändin ajat. Se voisikin olla hyvin kummitusmainen kappale 70-luvulta. Cooperilla on ollut myös pidempään tapana lisätä joku raita aiheesta ”älä sorru pirun flirtille, vaan valitse Jeesus/Herra”. Tällä kertaa tuo biisi on tehty erittäin viihdyttävästi, joten tämän ei luulisi häiritsevän paatuneimpiakaan hevareita. ”Holy Water” on eräänlaista amerikkalaista saarnaa pastorin pojalta. Heittämällä kuitenkin levyn parempaa puoliskoa!
Sinkkulohkaisu Paranoiac Personality on kirjoitettu eniten hitiksi, joten sen erillisen julkaisun ymmärtää. Ei minun suosikkini levyltä, mutta en ihmettele jos jotkut siitä pitävät. Tämä on myös ainut uusi kappale jota on soitettu toistuvasti livenä. Toimii mielestäni livenä selvästi paremmin, koska se on silloin selvästi rajumpi soitannallisesti ja myös Cooper pääsee raakkumaan kunnolla! Levyllä kuulostaa välillä autotunelta, ja muutenkin on laulettu liian kevyesti.
Eli kyllähän tämä levy kannattaa ehdottomasti ostaa, varsinkin jos hyllystä löytyy vanhojen klassikkojen ohella näitä 2000-luvun teoksia! Itse ostin ekalla viikolla Prismasta ja kyseessä oli viimeinen ensimmäisen erän kappale. Paranormal onkin myynyt hyvin. Se oli lähes jokaisessa maassa top10-listalla, eikä tämä ole jokapäiväistä Cooperille. Ei ole tainnut tapahtua sen jälkeen kun mies vetäytyi isyyslomalle 1994?!? 2000-luvun levyillä on ollut välillä vaikeaa mahtua 50 tai edes 100 joukkoon listoilla. Tässäkin näkyy Ezrinin kyky tehdä tuotteista myyvempiä paketteja. Myös siirtyminen artisteja hyvin tukevaan Earmusic levy-yhtiöön taisi auttaa. Sama firma on tuottanut Purplelle pari myyvää levyä, yllätys yllätys Ezrinin tuottamana (Purplelta tuli samalla ekat horrorbiisit kun ura veteli jo 6 vuosikymmentä)..
Uudelta kiertueelta on julkaistu kokonainen keikka Wackenista. Äänimaailma ei ole täydellinen, mutta tuolta näkee ainakin uuden sinkun livenä. Jahka kiertue julkaistaan dvd:nä, niin sitten on kitarat vähän paremmin jne. Keikka on myös hieman supistettu oikeaan showhun nähden, joten sieltä puuttuu noita ylläreitä.
edit. Se onkin saatettu poistaa YouTubesta, koska en nopeasti sitä löytänyt. Kun koko keikkaa ei löydy, niin laitetaan tähän fanin kuvaama ihan ok video uuden sinkun liveversiosta. Samalla näkee sen että Dirty Diamondsilta on välilä nostettu settiin nimikkobiisin sijaan yksi suosikeistani Woman of Mass Distraction! Paranormal ja Dirty Diamonds ovat aika hyvin toisiinsa verrattavissa olevia albumeja. Radiohittejä niistä on vaikea kaivaa, mutta hyvää autotallirockia löytyy sitten senkin edestä!
"Paranoiac Personality & Woman of Mass" Alice Cooper@BBT Pavilion Camden, NJ 8/24/17 - YouTube