Kerronpas sitten. On ihan selkeää, että pelaajat saavat peleissä ohjeita ainoastaan vaihtopenkiltä. Jos kuvaaja sattuukin olemaan mukana valmennuksessa, niin se ei ole mikään peruste huudella katsomon puolelta. Toimihenkilöiden tulisi itse asiassa olla vielä enemmän tietoisia tästä. Täydellistä ymmärtämättömyyttä on väittää, että kuvaajan toiminta on ok.
Lapset ansaitsevat toimintaympäristön, jossa voivat keskittyä peliin ja heittäytyä peliin mukaan tunteella. Jatkuva ohjetulva monesta suunnasta saa fokuksen pois pelistä, eikä lapsi enää reagoi vaistomaisesti, vaan jää kuuntelemaan liiaksi ohjeita. On myöskin selvää, että tässä on ihan helvetisti puutteita, varsinkin mitä pienempään seuraan mennään. Ei ole mitään seuran linjauksia, hyvä kun löytyy edes valmentajaa.
Jokainen itse pelannut aikuinen tietää sen myös, että jatkuva ohjetulva ei ole mielekästä, kun yrität keskittyä peliin ja seuraavaan tilanteeseen. Myönnän toki sen, että olen tämän asian suhteen aika natsi. Minulle lasten urheilu on pyhä asia ja lapsille pitää taata toimintaympäristö, jossa saavat esittää parastaan ja jopa epäonnistua, kun yrittävät parastaan.