Ei kai minkään pitäisi enää yllättää, mutta... Valavuori on kyllä äärimmäisen tehokas käänteissään. On yksi asia, että herra löi pystyyn kusetuksen, jota kyseenalaistettiin alusta asti. Toinen asia on, miten herra tätä käsittelee jälkikäteen. Joku olisi voinut tajuta vaikka olla hiljaa, mutta ei Valavuori. Valavuori päätti sitten itse pitää asian pinnalla, ihan julkisesti itse myöntää ne kyseenalaisuudet. Ei tällä tahdilla suuri yleisö ainakaan unohtamaan pääse. Viranomaisten, mahdollisesti mediankin suuntaan lienee vinkkejä mennyt, kun herra kaikkialle samalla provoilemalla ärsyttää ihmisiä. Olisi edes ollut hiljaa, niin imago suuren yleisön silmissä ei yhtä pahasti rakoilisi, vaan kaakatus jäisi enemmän internetin eri palstojen uumeniin. Nyt se puskee sinne herran omalla Twitter-seinällekin, vaikka blokkeja satelee kriittisille äänille.
Valavuori on tehnyt paljon kaikenlaista kyseenalaista, mutta Valahiihto tuntuu olevan hiukan omassa sarjassaan tässä. Affitouhut ja varsin nuorten peliongelmaisten avulla rahastaminen oli toki aivan anteeksiantamatonta. Mutta Valahiihto tuntuu olleen aivan puhdas kusetus, jota herra ei itse viitsi edes yrittää peitellä.
Valahiihto markkinointiin kertaluontoisena tapahtumana. "Elämäni vaativin projekti" ja mitä näitä oli. Pöytä piti puhdistaa. Toteutus itsessään oli jo jotain aivan käsittämätöntä. Hiihdon seuranta, striimit, jatkot.... Ilmeisesti vuonna 2022 oli aivan mahdotonta social media power playerille saada edes striimiä ladulta aikaan, pakkasta ja kaikkea kun esteenä oli. Kokonaisuutena aivan vasemmalla kädellä hutaistu projekti. "Elämäni vaativin projekti" ei ehkä sen enempää sitten ansainnut.
Nämä viime päivinä nähdyt twiitit ovatkin sitten jo jotain aivan käsittämätöntä. Valavuori oikein alleviivaten myöntää asiat, joista hanhinaamat ovat jo pidempään epäilyksiään esittäneet. Rahaa kerättiin "herran omien töhöilyjen vuoksi kertyneiden velkojen, jo aikoja sitten maksamatta jätettyjen verojen maksuun". Mutta koska syyt, niin oikeasti kerätyistä rahoista reilusti alle 30 % päätyy mainittuun paikkaan. ...ja jotenkin tämä on muka oikein? Jostain syystä ihmisten pitäisi uskoa, että yhden kerran toteutettavan tapahtuman tiimoilta onnistuttiin luomaan monivuotisia kumppanuuksia, joista rahaa tulee pidemmällä aikavälillä? Tai että Valahiihdon avulla olisi luotu jotenkin pidemmällä tähtäimellä "kestävää kassavirtaa" jollekin pöytälaatikkofirmalle? Nöyrä uhriutuminen on hiukan tässä kuukausien aikana kadonnut jonnekin. Omien virheiden myöntäminen näkyy vain fraasina, kun oikeasti pitäisi niitä seurauksia maksella. Ei se tosin hirveästi yllätä, mutta kuitenkin.
En tiedä. Jotenkin käsittämätöntä on, jos viime päivinä Valavuori ei itse ole avannut ihmisten silmiä. Valahiihdon markkinointi ja nyt Valavuoren itsensä kuvaama toteuma Valahiihdon rahojen eivät vastaa toisiaan edes vähää alusta. Puhutaan rahankeräyksestä kuitenkin, niin jotain luulisi kiinnostavankin. Mutta ehkä kaikki on vain hanhinaamojen kaakatusta, ei ymmärretä suurta visionääriä rahojensa äärellä.