Aleksi Valavuori – urheilupersoona

• 3 918 370
  • 14 486

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole Valavuoren vastapuolisko, mutta voin keskustella.

Jos tekee tämän kaiken noudattaen kisajärjestäjien vaatimuksia ja kilpailun yleisiä sääntöjä, niin silloin kyseinen kuvitteellinen urheilija varmaan voittaa sen kilpailun? Mun mielestä tilanne on aika selkeä. Mitali kaulaan, kättä päälle ja onnittelut perään.

Voidaan puhua, että kaikkien urheilijoiden pitäisi olla lähtökohtaisesti samalla viivalla, mutta eihän ne ole nytkään. Hyvin monessa lajissa on etua fyysisistä ominaisuuksista ja huipulle on käytännössä mahdotonta päästä ilman sopivaa pituutta/ruumiinrakennetta. En oikein ymmärrä miksi saat saada urheilullista hyötyä siitä että kasvat luonnostaan pitkäksi tai lihas tarttuu tehokkaasti, mutta et siitä että synnyt väärän sukupuolen kehoon. Naisia ne ovat silti kaikki.

Ja vaikka määriteltäisiinkin että joidenkin lajien kilpailullisuus kärsisi transnaisten sallimisesta, niin kyllä mun mielestä kovempi hinta maksettavaksi olisi kieltää osalta naisista mahdollisuus osallistua oman sukupuolensa kilpailuihin. Tähän kysymykseen ei ole täydellistä ja kaikkia miellyttävää ratkaisua, mutta en mä itse ainakaan näe muuta vaihtoehtoa kuin mennä tasa-arvo edellä. Urheilu sopeutuu kyllä, ihmisoikeudet eivät yhtä hyvin. Varsinkin, kun ongelma on toistaiseksi täysin hypoteettinen ja tulevaisuudessakin ainoastaan marginaalinen, jos on ongelma ollenkaan.

Tässä mielestäni hyviä pointteja. Ja etenkin tuo että kaikkia miellyttävää ratkaisu ei ole tähän keissiin. Siksi olisi ensiarvoisen tärkeää nyt kerätä tietoa ja niiden pohjalta käydä rakentavaa keskustelua hakien sitä ratkaisua.

Koska kyllä mielestäni tässä riskitekijöitäkin on leijumassa ja mielestäni vielä kun ollaan enimmäkseen siellä hypoteettisella pohjalla niin käytäisiin jo homma läpi.

Jeffrey

Jäsen
Ja vaikka määriteltäisiinkin että joidenkin lajien kilpailullisuus kärsisi transnaisten sallimisesta, niin kyllä mun mielestä kovempi hinta maksettavaksi olisi kieltää osalta naisista mahdollisuus osallistua oman sukupuolensa kilpailuihin. Tähän kysymykseen ei ole täydellistä ja kaikkia miellyttävää ratkaisua, mutta en mä itse ainakaan näe muuta vaihtoehtoa kuin mennä tasa-arvo edellä. Urheilu sopeutuu kyllä, ihmisoikeudet eivät yhtä hyvin. Varsinkin, kun ongelma on toistaiseksi täysin hypoteettinen ja tulevaisuudessakin ainoastaan marginaalinen, jos on ongelma ollenkaan.

Tästähän se pohjimmiltaan onkin kyse - urheilu kyllä sopeutuu. Yksi mahdollinen sopeutuminen on siinä, että biologisten naisten urheilu loppuu kokonaan. Miksi? Siksi, etteivät enää pärjää. Monessa monessa maassa urheilu antaa mahdollisuuden nousta yhteiskunnassa monta monta askelta. Meidän suomalaisten on tämä ehkä vaikea mieltää, mutta ihan jo monessa länsimaassa nuorella paras mahdollisuus koulutukseen saattaa hyvin olla se urheilumenestys. Tästä on jo Yhdysvaltain NCAA:n puolella olemassa olevaa näyttöä, ja debattia käyty sielläkin. Tosin debatin tiellä ongelma siellä on sama kuin täällä. Eli harva uskaltaa puhua ja heitä ketkä yrittävät puhua yritetään vaimentaa.

Lopulta kuitenkin aiheen voittajat ovat yksilöitä, ja häviäjät yksilöitä. Nyky-yhteiskunnassa toki vapaa öyhöäminen ja oikeamielisyys puolesta kuin puolesta tuntuu olevan se pääasia.

Mielenkiintoinen filosofinen dilemma joka tapauksessa, vaikka itseäni nyt ei jaksa kiinnostaa sen suuremmin kuin mitä välillä silmiin uutisia osuu. Voisihan tässä toki itsekin alkaa valmistautumaan Olympialaisiin.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tämähän kuulostaa vähän siltä, että olisit sallimassa vapaan ilmoittautumisen siihen sarjaan, mihin kokee kuuluvansa, vai edellyttäisitkö kuitenkin jotain (varmasti nöyryyttävää ja väärän sukupuolen kehoon syntynyttä syrjivää) lääketieteellistä todistelua?
Tämä varmaan oli tarkoitettu kieli poskessa heitetyksi kuitiksi, mutta on itseasiassa ihan hyvä kysymys. Tällä hetkellä vaaditaan riittävän matalaa testosteronitasoa, jotta naisten sarjoihin saa osallistua. Tämä kuulostaa sinänsä ihan perustellulta vaatimukselta lähtökohtien tasaamiseksi, mutta en ole lääkäri enkä tiedä miten estrogeenitason nosto saattaa huippu-urhelijaan vaikuttaa ja tuoko tämä mukanaan eettisiä kysymyksiä siitä millaisin perustein ihmisille voidaan lääkekuureja määrätä. Jätän tämän asian mielelläni niiden määritettäväksi jotka asiasta jotain ymmärtävät. Minulle naisia ovat kaikki ne, jotka laki/yhteiskunta sellaisiksi tunnistaa.

Ylipäätään on naiivia olettaa että tähän voitaisiin kerralla saada joku idioottivarma ratkaisu joka ennaltaehkäisi kaikki mahdolliset ongelmat. Lähdetään liikkeelle sillä mikä tällä hetkellä tuntuu parhaalta vaihtoehdolta ja muokataan sääntöjä sitä mukaa kun perusteita sellaiselle ilmenee. Tällaisia perusteita voisi olla vaikka uudet tutkimukset, tai epäilty systemaattinen vilppi aiheen ympärillä. Kuten sanoin, urheilu sopeutuu.

Yksinkertaisin ja tasapuolisin ratkaisu asiaan olisi poistaa ja kieltää kaikki muut sarjat kuin yleinen sarja. Se poistaisi kaikki tuollaiset keinotekoiset ja vanhanaikaiset fyysisten tai henkisten, saatika synnynnäisten ominaisuuksien mukaiset luokittelut. Painoluokat ym tuntuvat myös vähän keinotekoisilta.
Mielestäni naisten sarjalle on perusteet, sillä avoin sarja tasa-arvoisesta lähtökohdastaan huolimatta on fyysisiä ominaisuuksia vaativissa lajeissa hyvin epätasa-arvoinen. Selkeä jako naisiin ja miehiin myös toimii, sillä se ei juuri rajoita miesten sarjan kilpailua, mutta antaa naisillekin reilun sarjan. Tämä on kompromisseista paras, mutta ei sekään täydellinen ratkaisu. Painoluokille käsittääkseni on ihan turvallisuusperusteetkin ja siinä missä tasa-arvo, niin myös terveys menee järjestyksessä urheilun edelle minun papereissani ja ymmärrän tämän valinnan.

Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tästä on jo Yhdysvaltain NCAA:n puolella olemassa olevaa näyttöä, ja debattia käyty sielläkin. Tosin debatin tiellä ongelma siellä on sama kuin täällä. Eli harva uskaltaa puhua ja heitä ketkä yrittävät puhua yritetään vaimentaa.

Tästä eri mieltä, sillä kyllä Jenkeissä paikalliset päiviräsäset pitävät huolen, että transihmisten oikeuksia pitää rajoittaa yhteiskunnan jokaisella osa-alueella. Suomessa ei olla vielä lähelläkään tuota jenkkien konservatiivisuutta vaikka Valeksin twiittejä käykin ahkeraan kristilliset tahot tykkäämässä "rakkaudesta (nais)urheiluun".

Valavuoren teini-ikäisen retoriikka yhdistetty tämän politiiisen ja uskonnollisen värityksen myötä, niin on mahdotonta keskustella tästä aiheesta objektiivisesti saati sitten fiksusti.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä eri mieltä, sillä kyllä Jenkeissä paikalliset päiviräsäset pitävät huolen, että transihmisten oikeuksia pitää rajoittaa yhteiskunnan jokaisella osa-alueella. Suomessa ei olla vielä lähelläkään tuota jenkkien konservatiivisuutta vaikka Valeksin twiittejä käykin ahkeraan kristilliset tahot tykkäämässä "rakkaudesta (nais)urheiluun".
Voisin kuvitella että Jenkit eivät ole tässä asiassa mikään homogeeninen (hihhihhii) valtio, vaan osavaltiokohtaisia eroja on paljon. En siis tiedä, mutta luulisin että jossain Kaliforniassa tai Massachusetsissa päiviräsästen valta on pienempi kuin Suomessa. Kun taas jonkun Alabaman meininkiä taas voi olla suomalaistenkaan vaikea käsittää.
Toisaalta voisi kuvitella että esim NCAA on organisaationa aikamoinen dinosaurus.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mutta hormoonihoidot tarvitaan edelleen jotka ovat nekin noissa köyhissä maissa aika perkuleen kalliita.
Juu, mutta on sinne muutkin ”dopingaineet” tiensä löytäneet, miksei nämäkin…

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ella Junnilan artikkeli

Lopusta sitaatti:

Silti kaksi metriä on Junnillalle yksi uran tärkeimmistä tavoitteista. Ei ehkä pääteasema, mutta yksi keskeisimmistä asemista hänen matkallaan hyppääjänä. Hän haluaa olla ensimmäinen suomalainen nainen, joka ylittää kaksi metriä...

– En halua, vaan aion olla, Junnila tarkentaa saman tien.

Ihan vaan yksi mahdollinen lisä ajattelulle. Nimittäin näen että Jade Nyströmillä on vahva sanansa sanottavana tähän skabailuun. Nimittäin hän olisi jo tällä hetkellä lähellä Suomen ennätystä, olisi alle 20-vuotiaiden mitalisti(todennäköisesti) ja tuo 2m tulisi luultavasti ennempää eteen mitä Ellalla. Tämä toki spekulaatiota peilaten vanhoihin tuloksiin.

Mediaan Ella kertoi Jaden olevan tervetullut kilpailuihin mukaan, mutta eipä hänellä ole vaihtoehtoa oikein muutakaan sanoa (voi toki aidosti olla sitä mieltä.)

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täytyy myöntää että olen seurannut olympialaisia sen verran huonosti, että oletin Lauren Hubbardin napanneen mitallin lajissaan ja tämä synnytti tämän debaatin. Mutta nyt vasta selvisikin että Hubbard jäi täysin ilman tulosta. Ja kun otetaan huomioon että ymmärtääkseni transihmisten on sallittu jo vuodesta 2004 osallistua(eli nyt 17 sisään on yksissä merkittävissä arvokisoissa nähty 1 transurheilija) niin tämä Valavuoren somemyrsky tuntuu entistä naurettavammalta.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voidaan puhua, että kaikkien urheilijoiden pitäisi olla lähtökohtaisesti samalla viivalla, mutta eihän ne ole nytkään. Hyvin monessa lajissa on etua fyysisistä ominaisuuksista ja huipulle on käytännössä mahdotonta päästä ilman sopivaa pituutta/ruumiinrakennetta. En oikein ymmärrä miksi saat saada urheilullista hyötyä siitä että kasvat luonnostaan pitkäksi tai lihas tarttuu tehokkaasti, mutta et siitä että synnyt väärän sukupuolen kehoon. Naisia ne ovat silti kaikki.

Toivottavasti olen tässä asiassa väärässä, emmekä tule koskaan näkemään missään lajissa sitä totaalisen ja murskaavan ylivoimaisesti voittavaa sukupuolensa vaihtanutta henkilöä. Siinä kohtaa nimittäin tuo vertauksesi siitä, että joku ihminen jo syntymästään saa fyysiset lahjat pärjätä jossain lajissa ei pidä enää mitenkään. Eihän se nyt ole yhtään sama asia, jos Petteri muuttuu Pirkoksi, kuin että Pirkko olisi ollut Pirkko alun alkujaankin. Keskinkertainenkin mies kuitenkin on tuolla huippu-urheilun tasolla täysin ylivertainen saman lajin kirkkaimpaan supertähteen verrattuna naisten puolelta, ja sen vuoksi tuossa vedät kyllä nyt mutkat aivan liian suoriksi.

Miesten ihan fysiologinen ja biologinen ero kuitenkin on niin murskaavasti naisia edellä lähes kaikissa lajeissa, eikä se liity mihinkään tasa-arvoon mitenkään, vaan ihan luonnon muokkaamiin tosiasioihin.

Havainnollistavana esimerkkinä voidaan nyt ottaa vaikka jääkiekko. Heitetään vaikka joku mikä tahansa mestiksen jengi tuosta naisten jääkiekon MM-kisoihin. Se joukkue voittaisi kaikki ottelut jotain tyyliin 20-0 tai jotain semmoista ja koko asetelma jo lähtökohtaisesti olisi täysin epäreilu. Miehet ovat vain fyysisesti niin paljon kyvykkäämpiä, että ei naisilla ole mitään palaa. Ja nyt puhutaan siis vielä amatöörijoukkueesta, joka on aivan monumentaalisen kaukana lajin todellisesta huipusta miesten puolella.

Saat ehkä täten vähän kiinni siitä pointista, että tuo on aika laiska tapa verrata näitä asioita sillä tavalla, että kun joku nainen esimerkiksi saa muihin naisiin nähden syntymässä fyysiset ominaisuudet sellaisiksi, että on täysin ylivertainen jossain tietyssä lajissa suhteessa lähes kaikkiin muihin naisiin, että samaa ajatuskulkua voidaan täysin suoraan soveltaa näihin sukupuolensa vaihtaneisiin ihmisiin, jotka olivat alkujaan miehiä?

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy myöntää että olen seurannut olympialaisia sen verran huonosti, että oletin Lauren Hubbardin napanneen mitallin lajissaan ja tämä synnytti tämän debaatin. Mutta nyt vasta selvisikin että Hubbard jäi täysin ilman tulosta. Ja kun otetaan huomioon että ymmärtääkseni transihmisten on sallittu jo vuodesta 2004 osallistua(eli nyt 17 sisään on yksissä merkittävissä arvokisoissa nähty 1 transurheilija) niin tämä Valavuoren somemyrsky tuntuu entistä naurettavammalta.
Se, että Valavuori varmaan osin aiheetta ja osin aiheesta, esittää kauhuskenaarion, että syntyperäisiltä naisilta viedään mahdollisuus ja siitä seurannut somemyrsky ovat eri asioita eivätkä liity toisiinsa varsinaisesti. Hubbard toi asian esiin ja siitä puhuttiin, koska se on harvinaista. Somemyrsky johtuu siitä, että nämä monablingit on niin herkkiä canceloimaan kenet vaan joka ei miellytä. Ei hän puhunut lainkaan samasta asiasta Valan kanssa, vaan leimasi hänet homofoobikoksi yms. vailla mitään selitystä. Ei häntä kiinnostanut itse asia tai sen kommentoiminen.

Itse asiahan on vähän niin ja näin. On mahdollista, että joku syntyjään mies menee ja pyykii lattiaa kaikilla vastustajillaan jossain voimalajissa tai muussakin. Aika helvetin epätodennäköistä se olisi ja kyse olisi yksittäistapauksista.

Onko kukaan huolissaan syntyjään naisista, jotka haluavat pärjätä miesten sarjassa. Ei taida olla paljon saumoja.

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hubbard on esikuva ja suunnan näyttäjä, eikä kuulu tähän "uhkakuvien" piiriin. Hubbard pärjäsi nuorena miehenä, mutta lopetti pitkäksi aikaa. Kävi tosiaan prosessin läpi vuosia myöhemmin ja vasta äskettäin palasi kuvioihin ikänaisena.

Voisin ehkä kuvitella tulosten olleen eri vaikkapa vuonna 2008 olympialaisissa jos sinne olisi osallistunut.

Oopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kukaan transnaisten naisten sarjassa urheilemista puolustava ei vielä ole perustellut sitä, että miksi sitten on ok että myös transmiehet edelleen kilpailevat naisten sarjassa. Missä on logiikka siinä että sekä transmiehet että transnaiset ovat naisten sarjassa? Jos kerran naisten ja miesten ero on ainoastaan hormoneissa niin pitäisihän testosteronia käyttäneen syntyperäisen naisen pärjätä miesten sarjassa, eikö? Miksi eivät kilpaile siellä jos kerran kokevat itsensä mieheksi?

Niin ennen kuin tähän kysymykseen saadaan vastaus, eivät mielestäni transnaiset voi urheilla naisten sarjoissa. Ja miksi transnaisille asetettu testoteroniraja on paljon suurempi kuin norminaisille? Eikö se pitäisi olla sama molemmille? Tätä Aleksi Valavuori on hyvin ansiokkaasti pyrkinyt tuomaan esille, mutta nykyään ei kai ole muotia kannattaa tyttöjen ja naisten mahdollisuutta urheiluharrastukseen. Tällaista keskustelimme tänään työpaikan akateemisessa kahvipöydässä, uskon että kaikki tavalliset kansalaiset ovat asiasta samaa mieltä!

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Nyt juuri pari päivää sitten oli muuten ensimmäinen kerta kun Trans-urheilija voittaa mitalin olympialaisissa.

Menikö Aleksin suodattimen ohi kun ei ole repinyt pelihousujaan? Vai onko muttei ole vaan täällä vielä mainittu? No seuraavaan talkshowhun on löydettävä katsojat joten vouhotus vaan päälle.

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tätä Aleksi Valavuori on hyvin ansiokkaasti pyrkinyt tuomaan esille, mutta nykyään ei kai ole muotia kannattaa tyttöjen ja naisten mahdollisuutta urheiluharrastukseen. Tällaista keskustelimme tänään työpaikan akateemisessa kahvipöydässä, uskon että kaikki tavalliset kansalaiset ovat asiasta samaa mieltä!

Näytä yksi twiitti tai teksti missä Valavuori olisi tuonut asiaa ansiokkaasti esille ilman, että olisi syyllistynyt yleistämiseen, slipperyslopeen ja välillä ihan puhtaaseen transfobiaan?

Miyä tuohon ylempään tulee niin näytätkö minulle sarjan missä transmies urheilee naisten sarjassa? Siis sellainen, joka on käynyt hormoonihoidot läpi.

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Olen nyt tunnin katsonut tuota eilistä liveä. Spoilatkaa joku mulle, että kääntyykö toi keskustelu jossain vaiheessa itse aiheeseen vai onko tuo koko live vain sananvapaudesta öyhöttämistä?

Ärsyttää tuon kössin pelaajan uhoaminen ”jos minä olisin Nooralotta Nezirin saappaissa, niin en todellakaan puhuisi noin lempeästi”. Toista seuraa kourallinen ihmisiä instagramissa ja toinen yksi Suomen tunnetuimpia yleisurheilijoita. Kyllä mä veikkaan, että tuon kössin pelaajankin asenne muuttuisi kun alkaisi isot rahat pyörimään näkyvyyden tuomien sponsorien myötä.

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen nyt tunnin katsonut tuota eilistä liveä. Spoilatkaa joku mulle, että kääntyykö toi keskustelu jossain vaiheessa itse aiheeseen vai onko tuo koko live vain sananvapaudesta öyhöttämistä?

Ärsyttää tuon kössin pelaajan uhoaminen ”jos minä olisin Nooralotta Nezirin saappaissa, niin en todellakaan puhuisi noin lempeästi”. Toista seuraa kourallinen ihmisiä instagramissa ja toinen yksi Suomen tunnetuimpia yleisurheilijoita. Kyllä mä veikkaan, että tuon kössin pelaajankin asenne muuttuisi kun alkaisi isot rahat pyörimään näkyvyyden tuomien sponsorien myötä.
Boldaus oma. Tämä on totta ja myös omalta osaltaan johtaa huonoon keskusteluun. Ei uskalleta olla sitä omaa mieltä, oli se sitten mitä tahansa koska pelätään sitä julkisuuskuvaa.

Ja selvennyksenä tarkoittaisin asiallisia joskin eriäviä mielipiteitä. Ei siis Valavuoren tyyliä.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Saat ehkä täten vähän kiinni siitä pointista, että tuo on aika laiska tapa verrata näitä asioita sillä tavalla, että kun joku nainen esimerkiksi saa muihin naisiin nähden syntymässä fyysiset ominaisuudet sellaisiksi, että on täysin ylivertainen jossain tietyssä lajissa suhteessa lähes kaikkiin muihin naisiin, että samaa ajatuskulkua voidaan täysin suoraan soveltaa näihin sukupuolensa vaihtaneisiin ihmisiin, jotka olivat alkujaan miehiä?
Ei minulle tai varmaan yhdellekään tähän keskusteluun osallistuneelle ole mikään ongelma ymmärtää sitä, että miehillä on iso etu suuressa osassa urheilulajeja. Vaikka sukupuolen korjaaminen prosessina on sekä henkisesti että fyysisesti vaativa ja takuulla verottaa kenen tahansa miehenä syntyneen suoritustasoa, on silti mahdollista että joskus meillä on naisten olympiavoittaja, joka on syntynyt biologisesti miehenä. Mahdollisesti hän saattaa lajinsa voittaa myös näytöstyyliin. Ymmärrän tämän.

Se pointti, minkä jo lainaamaasi viestiin (mutta en lainattuun kohtaan) yritin kirjoittaa on se, että tämä yllä kuvattu ongelma on silti vähemmän vakava kuin se vaihtoehto jossa estämme osaa naisista osallistumasta naisten sarjaan. Se on räikeän eriarvoistavaa kohtelua, jota ei minun ja monen muun mielestä voida perustella pelkällä uhkakuvalla siitä, että joihinkin lajeihin saattaa syntyä epäterve kilpailuasetelma. Korostan, ettei sekään ole mielestäni hyvä asia mutta kun tässä ei voida kaikkea saada niin on mentävä pienimmän pahan periaatteella.

Nämä ovat julkisessa keskustelussa uusia asioita ja maailma kaukana valmiista, mutta ongelmia ratkotaan sitä mukaa kun niitä tulee ja niillä tiedoilla mitä meillä on. Jossain kohden joudumme varmaankin määrittelemään missä sarjassa muut kuin naisiksi tai miehiksi identifioituvat kilpailevat ja pitäisikö heille pystyttää kokonaan omat sarjat. Sekä muunsukupuolisten että transnaisten ja miesten oikeuksista saa keskustella ja tarvitaankin avoin ympäristö jossa kaikki saavat kertoa mielipiteensä. Jos se mielipide on paska ja vielä paskemmin perusteltu, niin siitä voi sitten seurata vastakkaista palautetta ja sen takia me keskustellaan tärkeästä asiasta hyvin paljon vähemmän tärkeän ihmisen ketjussa.

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Boldaus oma. Tämä on totta ja myös omalta osaltaan johtaa huonoon keskusteluun. Ei uskalleta olla sitä omaa mieltä, oli se sitten mitä tahansa koska pelätään sitä julkisuuskuvaa.

Ja selvennyksenä tarkoittaisin asiallisia joskin eriäviä mielipiteitä. Ei siis Valavuoren tyyliä.

Kyllä. Ja tästä syystä en juuri koskaan ikinä jaksa katsoa tai lukea menestyvien huippu-urheilijoiden haastatteluja. Elämänkerrat uran jälkeen ovat sitten asia erikseen.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Varis

Pystyn hyväksymään nuo perustelusi ja ajatuksesi. Kiitos asiallisesta viestistä.

Voin tässä nyt jonkun verran tulla vastaan. Hoksnokkaa täytyy kuitenkin olla tulevassa sillä tavalla, että täytyy pystyä sitten reagoimaan, jos jonnekin lajiin ilmestyy sellainen täysin suvereenisti kaikki naiset päihittävä transihminen. Tässä asiassa pitää myös sillä tavalla olla pulssilla, että jossain päin maailmaa ei ruveta sitten tehtailemaan sellaisia urheilijoita, joiden tarkoitus tosiaan on ihan ensisijaisesti nimenomaan se urheilumenestys sukupuolen vaihdoksen kautta. Tämä kuulostaa ehkä kaukaa haetulta ja turhalta pelkojen lietsonnalta, mutta täytyy muistaa se, että historia oikeasti tuntee esimerkiksi DDR:n esimerkkejä.

Mutta kuten sanot, niin tuollaisten mahdollisuuksien olemassaolo ei kuitenkaan toi torpata niiden transihmisten oikeutta urheiluun, jotka sen vaihdoksen tekevät ihan muista syistä.

Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Kukaan transnaisten naisten sarjassa urheilemista puolustava ei vielä ole perustellut sitä, että miksi sitten on ok että myös transmiehet edelleen kilpailevat naisten sarjassa. Missä on logiikka siinä että sekä transmiehet että transnaiset ovat naisten sarjassa? Jos kerran naisten ja miesten ero on ainoastaan hormoneissa niin pitäisihän testosteronia käyttäneen syntyperäisen naisen pärjätä miesten sarjassa, eikö? Miksi eivät kilpaile siellä jos kerran kokevat itsensä mieheksi?

Niin ennen kuin tähän kysymykseen saadaan vastaus, eivät mielestäni transnaiset voi urheilla naisten sarjoissa. Ja miksi transnaisille asetettu testoteroniraja on paljon suurempi kuin norminaisille? Eikö se pitäisi olla sama molemmille? Tätä Aleksi Valavuori on hyvin ansiokkaasti pyrkinyt tuomaan esille, mutta nykyään ei kai ole muotia kannattaa tyttöjen ja naisten mahdollisuutta urheiluharrastukseen. Tällaista keskustelimme tänään työpaikan akateemisessa kahvipöydässä, uskon että kaikki tavalliset kansalaiset ovat asiasta samaa mieltä!

Oma mielipide koko keskusteluun on edelleen se, että tätä ei tule kyllä käydä somessa, kuten Anni Vuohijoki hyvin sanoi. No vaikea sitä on sieltä pois pitääkkään. Joku ystava hyva olisi voinut näin jälkikäteen ajatellen estää koko Valavuoren kirjoituksen, niin tästä olisi voinut tulla ihan järkeväkin keskustelu.

On tietenkin selvää, että ihmisoikeudet on paljon tärkeämpiä kuin koko urheilu, mutta onko se sitten ihmisoikeus saada kilpailla tietyssä urheilusarjassa? Musta tuntuu, että tähän keskusteluun nyt on ottanut näkyvästi kantaa paljon sellaiset ihmiset, jotka urheilua ei ylipäätään seuraa eikä se kiinnosta(tämä on oma mututuntuma). Ja saa toki ottaakkin, mutta sillon vain ei ehkä ymmärrys urheilusta ole parhaalla mahdollisella tasolla. On tietysti nyt naisurheilijoita ottanu näkyvästi kantaa sen puolesta, että transnaisten pitää saada kilpailla naisten sarjassa, kuten vaikka instagramissa ellugee.

Tietyissä piireissä tosin vain nyt unohdetaan se, että on urheilevia cisnaisia, jotka on eri mieltä tästä asiasta esim Anni Vuohijoki.

Transmiesten pitäisi kaiken logiikan mukaan tosiaan sitten kilpailla miesten sarjassa, mutta siellähän pärjäämisen mahdollisuudet on huomattavasti pienemmät kuin naisten sarjassa, niin tietysti sitä silloin mielummin kilpailee naisten sarjassa. Jotkut myös vetoavat siihen argumenttiin, että urheilu ylipäätään on epäreilua, kun joku saa koripalloon etua pituudesta suhteessa toiseen, mutta unohdetaan se, että vaikka kaksi metrinen mieskoripalloilija vs 180 cm mies koripalloilija ei saa kuitenkaan sukupuolesta mitää hyötä verrattaessa toisiin. Eikä ole olemassa mitään suojattua sarjaa johon pituuden mukaan vaikka pääsisi.

Joillakin on myös se käsitys, että naiset voi ihan yhtä hyvin olla kovia urheilussa kuin miehet ja tämähän on totta, mutta jos mennään huipputasolle, niin valitettavasti naiset ei kyllä pärjää alustakaan lajeissa, jotka vaatii fysiikkaa. Esim maailman top 10 naiskoripalloilijat ei pärjäis alustakaan vaikka miesten korisliigassa. Suomen 1 divarissakaan ne ei olisi mitään ihmeellisiä pelaajia. Yhtään nyt väheksymättä naisten urheilua, koska se ei ole missään nimessä tässä tarkoitus. Enkä usko, että suurin joukoin vaihdetaan sukupuolta sen takia, että pärjätään urheilussa paremmin. Tämä nyt on sikäli aika typerä skenaario, vaikka tätä jossain valtioissa voisikin ehkä pienissä määrin tapahtua.

Loppuun vielä, että Aleksi Valavuori on tosiaan öyhöttävä pelle enkä tue doerin tekemisiä millään tavalla. Silti tämä keskustelu on ainakin tosi vaivaannuttavaa luettavaa paikoitellen. Ei, enkä ole itse tässä mikään tieteellinen asiantuntija tosiaankaan.

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Transmiesten pitäisi kaiken logiikan mukaan tosiaan sitten kilpailla miesten sarjassa, mutta siellähän pärjäämisen mahdollisuudet on huomattavasti pienemmät kuin naisten sarjassa, niin tietysti sitä silloin mielummin kilpailee naisten sarjassa.

Tähän nyt haluisin joitain esimerkkejä transmiehistä, jotka ovat hormoonihoidot ja jopa myös leikkaukset käynyt läpi ja kilpailee kuitenkin edelleen naisten sarjassa.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tähän nyt haluisin joitain esimerkkejä transmiehistä, jotka ovat hormoonihoidot ja jopa myös leikkaukset käynyt läpi ja kilpailee kuitenkin edelleen naisten sarjassa.

Joo myönnän, että tein oletuksen muiden juttujen pohjalta, että on olemassa transmiehiä, jotka edelleen kilpailevat naisten sarjassa. Jos näin ei tosiaan ole, niin sitten myönnän virheeni tietenkin.

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä hyvä kirjoitus myös toisesta kulmasta. Tosiaan lukemisen arvoinen kirjoitus toisesta kulmasta. Hiukan kuitenkin vielä puhutaan eriasiasta ja siitä missä se mahdollinen riski ongelma piilee.

Koska se mahdollinen ongelma onkin juuri siinä että JOS myös urheilu muuttuu ilmoituspohjaiseksi. Tällä hetkellä se ei sitä ole ja tällä hetkellä ei ole myöskään ongelmaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy