Ylönen varmasti maalivahtivalmennuksessa erinomainen valmentaja, mutta jos kaverin kautta NHL:n on kulkeutunut 3 vai 4 maalivahtia, joista pari isoon rooliin, niin ei puhuta kuitenkaan siitä että kuka vaan Ylösen valmennukseen mennessään muuttuisi NHL-maalivahdiksi. Turha siis korostaa tuossakaan Ylösen roolia liikaa. Vaan on puhuttu lahjakkaista kavereista, joista Ylönen on saanut sitten vähän enemmän vielä irti, kun olisi todennäköisesti saanut joku heikompi valmentaja. Kuitenkin huomioitavaa että tämän hetken NHL:n parhaat suomalaiset maalivahdit ovat menneet muuta kuin Ylösen kautta. Jos siis valmentaja olisi se ratkaiseva tekijä, niin näinhän ei olisi?
Tähän voi lisätä sen, että maalivahdit ovat pitkälti yksilöurheilijoita, kun taas kenttäpelaajat ovat joukkueurheilijoita, missä valmentajan rooli vieläkin enemmän pienenee siinä mielessä miten voit vaikuttaa pelaajan tekemiseen. Maalivahdin valmentaminen on huomattavasti selkeämpää, kun ongelmat ovat usein todella helposti havaittavissa ammattilaiselle ja taas kenttäpelaajilla kokonaisuus ja vaikuttavat tekijät on entistä suurempi.
Itse ainakin valmentajana en koskaan ottaisi yhdenkään pelaajan kehityksestä mitään itselleni. Ennemmin suhtautuisin kuten joku fiksumpi valmentaja ainakanaan sanoi: "en mä ole mitään erityistä sille antanut, olen vain nauttinut kun saanut katsoa vieressä kehitystä"(vapaa lainaus).
Täten liityen otsikkoon koen Saarelallekkin tärkeimmäksi, että ensi kaudella pysyy terveenä, saa vastuuta(missä pelaakaan) ja pystyy kehittämään peliään kokonaisvaltaisesti. Siinä sitten voi pelaajat ja valmennus auttaa, mutta Saarela itse sen ratkaisevan työn tekee kohti huippua.