Tottakai tämänkin asian voi ajatella pelitavan kautta. Höpöhommaa sanoisin. Minä väitän, että kolme isointa asiaa Mustosen parantuneissa otteissa ovat: 1. Maalin tuoma itseluottamus, 2. Pelaaminen laiturin paikalla, 3. Uusitun ketjun kemia.
Ylipäätään urheilun henkisen puolen merkitys jää tälläisella palstalla usein jalkoihin. Se on harmi. Mielestäni Nooralotta Nezirin kautta saadaan hyvä esimerkki itseluottamuksen ja henkisen tasapainon vaikutuksesta fyysiseen suoritukseen. Neziri on pinkonut hallikaudella aitajuoksun Suomen ennätyksen uuteen uskoon ja ollut kaikin puolin elämänsä kunnossa. Mm. Lähdössä reaktioajat ovat parantuneet neljä sadasosaa. Nezirin valmentaja uskoo sen johtuvan parantuneesta itseluottamuksesta. Tällöin urheilija ei mieti alitajuisesti negatiivisia asioita ja reagointi paranee.
En tiedä kuinka tarkalla kammalla sitten luet viestejäni, mutta päätin tuossa lainaamassasi viestissä hieman humoristiseen sävyyn sälyttää ihan kaiken pelitavan syyksi. Uskon, että aikuisena ja ihan fiksuna ihmisenä pystyt sen "huumorin" tuosta viestistäni bongaamaan? En tiedä luitko sitten viestiäni, jossa vastasin
@JPL :lle sitten hieman asiallisemman ja vakavamman viestin, jossa toteaan mm. näin:
Varmasti Musen parantuneet otteet ovat monisyiset, johon on vaikuttanut ainakin mm. Pelipaikan muutos ja pelitavan parantuminen, kuin myös parantunut itseluottamus.
Eli kyllä pidän noita mainitsemiasi asioita todella tärkeinä, eikä Musen hyvää virettä voi vain ja ainoastaan pelitavan muutoksella selittää. Syyt taustalla ovat moninaiset: itseluottamuksen puute, henkinen lukko, negatiivinen kierre, pelipaikan muutos, pelitavan muutos, henkilökohtaisen elämän jumit? etc. En kuitenkaan sanoisi, että pelitavan muutoksella ei ole mitään tekemistä Musen parantuneen vireen taustalla. Aikamoista väittää, että tuo väittämä paranuneesta pelitavasta, jolla on ollut varmasti vaikutusta Musen parantuneeseen peliin on "Höpöhommaa". Oletko itse siis oikeasti sitä mieltä, että pelitavan muutoksella ei ole mitään merkitystä Musen parantuneen pelivireen kanssa sekä pelitavat sun muut taktiikat on ihan "hömpänpömppää" jne.? Kyllä itse näen, että parantuneella pelitavalla on valtava merkitys pelaajien otteissa ja huonossa pelitavassa ei pysty edes hyvät pelaajat loistamaan ja pelitapa on kuitenkin sen kaiken pelaamisen _perusta_. Joten en kyllä sanoisi, että pelitapa hommat tai muuta ovat turhaa höpöhöpöä.
PS. Vaikka tuppaan tällä palstalla kirjoittamaan paljolti pelitavan kautta asioista ja teksteistäni saattaa tulla jokseenkin kliininen ja robottimainen kuva, niin näin meidän kesken...Itsekin arvotan urheilun henkisen puolen todella korkealle. Mentaalipuolen asiat ovat valtavassa merkityksessä urheilussa ja mielestäni ovat vieläkin aliarvostettu aspekti niin jääkiekossa, kuin muussakin urheilussa. Eikä sen henkisen puolen jumin tarvitse aina edes liittyä urheiluun, vaan siviilielämässäkin saattaa olla kaikenlaista menossa etc. Joten vaikka en ihan niin paljoa puhu ja perkaa asioista henkisen puolen kautta (jonkun verran kylläkin olen puhunut), ei se tarkoita etten arvostaisi kyseisiä asioita tai, että pitäisin niitä turhina.