http://www.sport-express.ru/art.shtml?127015 tuolta linkistä mahdollisimman tarkasti suomennettuja pätkiä:
- tunnustitte joskus, että olette törmänneet rasismiin. Missä näin?
Koulussa mulle sanottiin vaikka mitä! en näytä ollenkaan suomalaiselta. Heille minä olen venäläinen, vaikka minulla on Suomen passi ja pelaan Suomen maajoukkueessa. tämä ei ehkä ole rasismia, mutta pidättyväisyyttä näkyy nykyaikanakin. Tämä on yksi syistä, miksi saatan tulevaisuudessa jäädä* Venäjälle.
- Onko isälläsi vastaava tilanne?
Ei ole. Häntä kunnioitetaan kovasti Pietarsaaressa. Siellä asuu paljon ruotsalaisia, ja he eivät ole niin kylmä ja itseänsä täynnä* oleva kansa kuin suomalaiset. (Kevyesti sanottuna) tämä on yksi syistä miksi he (ruotsalaiset ja suomalaiset) eivät pidä hirveästi toisistaan.
- Harmittaako, että pelaat Suomen maajoukkueessa?
Joskus tulee sellaisia ajatuksia, varsinkin kun Suomen media kaataa kasan paskaa niskaan, syystä tai toisesta. Siinä missä Moskovassa on helppo kadota väkijoukkoon, Suomessa seurataan tarkasti jokaista askelta. Mihinkään ei voi piiloutua. Tämän takia päätin, että käyn siellä vanhempien luona ja maajoukkueen takia. En aio astua enää ikinä jaloillani Helsinkiin. Lomat pitää viettää siellä, missä kukaan ei ole minusta kiinostunut.
Ja palatakseni kysymykseen - en yritä salata sitä, että tekisi mieli pelata isänmaani maajoukkueessa. Mutta saadessani Suomen passin kukaan ei tiennyt, miten urani tulee jatkumaan, olisiko tullut mahdollisuutta edustaa Venäjää. Silloin tämä kaikki tuntui niin utopialta... Noh, mennyttä ei voi palauttaa.
Tähdellä (*) merkityt ovat jotenkin suomennettuja, en osannut suomentaa tarkasti. Suluissa omat lisäykset/tarkennukset.