Mutta konkreettisempana tekemättä jättämisenä hän on ollut kuin kusi sukassa viimeiset lähes kolme vuotta, vaikka halutessaan olisi voinut vaikuttaa. Edes ottamalla Putlerin kuvan pois profiikuvastaan.
"Edes" on sana joka ei oikeasti kuvaa tilannetta. Luulenpa, että lähes kaikki tämänkin palstan kommentaattorit jättäisivät Putinin kuvan profiiliinsa, mikäli oikeasti olisivat Ovetchkinin asemassa - ellei omaa jonkinlaista itsetuhoviettiä (ja piittaamattomuutta myös oman perheensä ja sukulaistensa kohtalosta). Ymmärtääkseen Ovetchkinin todellista asemaa, täytyy tietää vähän historiaa ja sitä mitä jääkiekko Venäjällä edustaa.
Siitä voi olla montaa mieltä tekikö venäläiset jääkiekkopiirit fiksusti solmiessaan kumppanuuksia Putinin kanssa. Luulen, että moni piti sitä ainakin niihin aikoihin hyvänä peliliikkeenä. Jalkapallo- ja muut urheilupiirit olisivat varmasti vähintään yhtä innoissaan sanoneet "da" sille älyttömän isolle ruplamäärälle ja näkyvyydelle, jota kumppanuus ja symbioosi maan johtajien kanssa toi. Putin pääsee poseeraamaan kiekkopiireihin ja "taapertamaan" näytösotteluissa, ja vastaavasti jääkiekko nauttii Venäjän ykköslajin asemaa ja suosiota.
Ovetchkin on mm. maajoukkueen kapteenina (ja menestyneimpänä nykykiekkoilijana) ollut jääkiekkopiirien edustaja, jonka oletetaankin kaveeraavan Putinin kanssa. Kansa näkee kuinka hyvin nämä kaksi tahoa tulevat toimeen. Ja luulenpa itse, että jokainen venäläinen, joka itse koki sen Jeltsinin ajan arvottomuuden tunteen ja loputtomat leipäjonot, osasi alkuun arvostaa Putinia ja tämän nostattamaa uutta kansallishenkeä - ja koki tämän yhteisen medianäkyvyyden ihan hyvänä asiana - jos ei vieläkin.
Mutta tästä sitten Ukrainaan ja nykypäivään, ja siihen symboliarvoon, jota Putinin kuva Ovechkinin profiilikuvassa merkitsee. Se symboloi monella tapaa jääkiekon ja Putinin kumppanuutta. Jos herra venäläinen jääkiekko (Ovechkin) poistaisi Putinin kuvan profiilistaan - siitä tulisi hyvin iso juttu Venäjällä ja symboloisi hyvin paljon. Monella tapaa se resonoisi kansaan isommin kuin jonkun oppositiopoliitikon puheet, sillä se olisi olisi kannanotto yhdeltä kansan isoimmista idolilta, jonka on ajateltu olevan Putinin ystävä. "Mitä se on kun ystävätkin hylkää?" Sen tietää sekä Ovechkin, että Putin, jonka valta-aseman horjumisesta on spekuloitu paljon koko sodan ajan. Sopii myös olettaa, että Ovetchkin on tämän "yhteistyön" merkeissä oppinut tuntemaan Putinin. Ja jos hän todellakin on henkilö, jonka käskystä ihmisiä tippuu parvekkeilta, on ihan loogista pelätä perheelle tai itselleen saapuvia seurauksia, mikäli tekee ison julkisen kannanoton Putinia vastaan. Luulen, että Putinkin on tehnyt tämän Ovechkinille selväksi (ellei ole itsestään selvyys ilmankin).
Voin ainakin itse sanoa, että mikäli olisin Ovechkinin asemassa ja perheeni ja sukulaiseni asuisivat Venäjällä (jossa ihmisiä oikeasti lähetetään syyttöminä Siperiaan), olisin itsekin "kusi sukassa" ja keskittyisin jääkiekkoon - varsinkin kun tiedostaa, että venäjällä asuvat venäläiset eivät näe samalla tavalla kuin me länsimaisen informaation piirissä olevat. He tuskin näkisivät minua minään sankarina jos poistaisin Putinin kuvan profiilistani, vaan enemmänkin petturina - varsinkin kun Putinin hallinnoima monopolimedia pyrkisi taatusti minusta sellaisen leipomaan.
Lisätään vielä tähän sellainenkin pointti, ettei iso osa Jenkkilää (jossa Ovechkin suuren osan ajastaan asuu), ajattele sodista niin kielteisesti kuin mitä me täällä Euroopassa, joten tavallaan on ihan helppoakin keskittyä vaan omaan elämäänsä ja unohtaa koko profiilikuva ja sota. Ympäristön ja median paine ei painosta samalla tapaa toimintaan kuin jos asuisi täällä Euroopassa sodan lähellä.
Ymmärrän silti, että näinä aikoina helpottaa purkaa vihan tunteita johonkin, ja kun Ovechkin on itse itsensä ajanut symbolin asemaan, niin olkoon niiden kohde. Mutta on tekopyhää väittää, että profiilikuvan poistaminen olisi mikään pikku asia. Kun Putin kokee venäläiset jääkiekkopiirit ja Ovechkinin - jos ei ystävikseen, niin ainakin yhteistyökumppaneikseen, niin luulisin hänen kokevan häntä vastaan suunnatut symboliset eleet tällaisina hetkinä hyvin petollisiksi kaikkien niiden ruplien jälkeen jota hän on alalle kylvänyt. Ihmiset ottavat yleensä erityisen henkilökohtaisesti tuttaviensa "petokset".