Eli kysymys lienee siis siitä, onko tuomittavaa tukea oman maansa/kulttuurinsa diktaattoria, jos kyseinen diktaattori ei maistu meille täällä lännessä?Niin faktahan on, että AO8 on oli valmis tukemaan Putinia ennen sotaretkeä, mutta ei sanoutumaan siitä irti sotaretken alettua. Ei tuo Putinin aloittama hyökkäyssota ole mielestäni millään tavalla se rajalinja, jonka jälkeen Putinin politiikan tukeminen olisi jollain tavalla tuomittavaa, mutta sitä ennen se olisi ollut erityisen hyväksyttävää. Kyllähän diktaattorin toimet ovat sisäpoliittisesti olleet diktaattorin toimia myös ennen 2022 vuotta. Vuonna 2022 kääntyi vain ulkopoliittisesti täysin uusi sivu.
Voisin vielä avata omaa näkökulmaani siten, ettei Ovechkin kuulu omiin lempipelaajiini. Olen enemmän taitokiekon ystävä kuin voimakiekon. Mutta tämä totalitaristinen tapa vaatia yksityishenkilöä hylkäämään oman maansa johtaja (ja siten ehkä kansa ja omat uskomukset) ei vaan tunnu kovin länsimaalaiselta minusta. Ja siksi tässä argumentoin asiaa yleisellä tasolla. Minusta on kaksi eri asiaa tukeeko sotaa, vai tukeeko oman maansa johtajaa, sillä suurvaltioissa johtaja edustaa usein omaan maan kansalaisille paljon muutakin kuin vain yhtä sotaa. Meille Putin on sotarikollinen jonka mielessä on vain Ukraina (koska meidän uutisointi pyörii pääosin Ukrainassa), kun taas venäläisille uutiset kertovat kiusallisen Ukrainan "operaation" lisäksi menestystarinaa Venäjän toimista keski-Afrikassa (joka on hyvä sijoitus maan tulevaisuuteen), lähentyneistä suhteista Kiinaan ja Aasiaan, ja muutenkin Bricks-maiden yhteistyön kasvattamisena ja dollari-keskeisen maailmankuvan nujertamispyrkimyksinä, joten venäläinen näkee Putinissa paljon muutakin kuin sotapäällikön. Yksikään näistä asioista ei ole hyvä länsimaiden kannalta, mutta venäläisestä vinkkelistä (joka on valtio kapitalistisen lännen ja kommunistisen Kiinan välimaastossa) ne näyttäytyvät toisenlaisina ja siksi ymmärrän miksi venäläinen voi tukea Putinia - vaikka olisikin sotaa vastaan.
Eli sinäkö haluat altistaa lapsia fasismille? En jaksaisi takertua siihen mihin AO8 uskoo, mutta kymmenisen vuotta sitten hän ollut vasta 29-vuotias tyyppi, joka tuskin on ehtinyt hankkia itselleen mitään akateemista tutkintoa NHL-uran ohella. Ei siis välttämättä mikään A-luokan ajattelija. Jääkiekkoilijat harvoin ovat. Ja itsekin olin alta kolmekymppisenä paljon alttiimpi erilaisille uskomuksille kuin alta nelikymppisenä, vaikka olin jo kouluni käynyt. Oli kyseinen kampanja pohjimmiltaan mitä tahansa, ei tällaista lätkäjätkää ole kovin vaikea saada uskomaan niiden hyviin tarkoitusperiin... varsinkaan jos tuppaa ajattelemaan, että fasismi on pahasta. Kysehän tässä on vain siitä mitä Ovechkin itse uskoo ja kokeeko toimivan oikein, ei siitä miten asiat oikeasti on. Ja aika moni täällä Suomessa on viimeisen vuoden aikana osallistunut fasisti-jahtiin, joten siihen on periaatteessa helppo lähteä mukaan jos uskoo sen taustalla olevaan retoriikkaan.Viittaan tällä siis tähän "pelastakaa lapset fasismilta"-kampanjaan, missä Ovechkin oli näyttävästi mukana.
Mutta hyppään ajanpuutteen takia tässä kohtaa kyydistä. Ei minua kiinnosta Ovechkin niin paljoa, että jaksaisin pohtia kyseisen tyypin muinaisia tekemisiä. Nythän tuo on ollut melko vaitonainen kaukalon ulkopuolella, joka on omasta mielestäni hyvin loogista, ellei pidä Venäjän sotatoimia kovin hyvänä ajatuksena, muttei halua myöskään nähdä sukulaistensa putoilevan parvekkeilta.