Aleksandr Ovetškinin kaukalon ulkopuolinen toiminta

  • 215 804
  • 1 255

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Mikä ironisinta niin olen myös huomannut että teikäläinen vaikuttaa muissa ketjuissa normaalilta ihmiseltä.

Olen myös nuorempana ollut aika fanaattinen tiettyjen urheiluun liittyvien juttujen kanssa mutta ikinä en yrittäisi puolustella Ovetskinin kaltaista käyttäytymistä... tai ihmistä kuten tässä viimeistään vuoden aikana on kirkkaaksi käynyt.

Vaikeinta oli kun Totti sylkäisi 2004 tanskalaispelaajaa naamaan ja se sattui kun niin suuresti ihailemani pelaaja teki jotain niin törkeää ettei sitä voinut enkä edes halunnut puolustella ja on kärpäsen paska ja maailman mitättömin asia tämän rinnalla.

Mä itseasiassa en ole erityisen fanaattinen Ovechkinin kohdalla. Oon koittanut myös muistaa sanoa että olen valmis myös teilaamaan Ovien jos/kun sen aika tulee.

Mun mielestä se vaan ei ole vielä. Kuten sanottu, ennen sotaa tehdyt typeryydet on eri asia kuin sodan alkamisen jälkeen, ja niiden laittaminen samaan kontekstiin ei ole ihan reilua.

Olen ”fanaattinen” (mitä se tarkoittaakin) Capitals-fani vuodesta 98 alkaen, ja sitä kautta on väkisinkin tullut seurattua hyvin läheltä Ovechkinin elämää 17 vuoden ajan. Oon lukenut varmasti tuhansittain artikkeleja, haastatteluja ja tarinoita siitä, ja se kuva mikä mulla hänestä on niiden perusteella muodostunut ei tue sitä että se olisi paha ihminen. Päinvastoin, on aina vaikuttanut hyvinkin empaattiselta tyypiltä, joskin tyhmä se on aina ollut. Mutta jos se sen tekee että tähän tilanteeseen todellisen tuen osoituksen antaa, niin se ei enää
mene nuorena tehtyjen typeryyksien ja poliittisen sokeuden piikkiin, ja on mullekin liikaa.

Kyllä, osiltaan mun selitykset on melkoista spekulointia ja arvaamista ja pään työntämistä hiekkaan. Mutta niin kauan kun on riittävästi ”syytä epäillä” en ite halua antaa kenellekään tuossa tilanteessa olevalle niskalaukausta ilman kiistattomia faktoja.

Mut se on ainakin hyvä muistaa et kaikki me täällä palstalla ollaan ihan niitä suht normaaleja tyyppejä (tai ainakin sinnepäin), tekstaripalstalla keskustelu vaan helposti kärjistää. Luulen että mekin tultais ihan hyvin toimeen olut tuopin parissa :)
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mä itseasiassa en ole erityisen fanaattinen Ovechkinin kohdalla. Oon koittanut myös muistaa sanoa että olen valmis myös teilaamaan Ovien jos/kun sen aika tulee.

Mun mielestä se vaan ei ole vielä. Kuten sanottu, ennen sotaa tehdyt typeryydet on eri asia kuin sodan alkamisen jälkeen, ja niiden laittaminen samaan kontekstiin ei ole ihan reilua.

Olen ”fanaattinen” (mitä se tarkoittaakin) Capitals-fani vuodesta 98 alkaen, ja sitä kautta on väkisinkin tullut seurattua hyvin läheltä Ovechkinin elämää 17 vuoden ajan. Oon lukenut varmasti tuhansittain artikkeleja, haastatteluja ja tarinoita siitä, ja se kuva mikä mulla hänestä on niiden perusteella muodostunut ei tue sitä että se olisi paha ihminen. Päinvastoin, on aina vaikuttanut hyvinkin empaattiselta tyypiltä, joskin tyhmä se on aina ollut. Mutta jos se sen tekee että tähän tilanteeseen todellisen tuen osoituksen antaa, niin se ei enää
mene nuorena tehtyjen typeryyksien ja poliittisen sokeuden piikkiin, ja on mullekin liikaa.

Kyllä, osiltaan mun selitykset on melkoista spekulointia ja arvaamista ja pään työntämistä hiekkaan. Mutta niin kauan kun on riittävästi ”syytä epäillä” en ite halua antaa kenellekään tuossa tilanteessa olevalle niskalaukausta ilman kiistattomia faktoja.

Mut se on ainakin hyvä muistaa et kaikki me täällä palstalla ollaan ihan niitä suht normaaleja tyyppejä (tai ainakin sinnepäin), tekstaripalstalla keskustelu vaan helposti kärjistää. Luulen että mekin tultais ihan hyvin toimeen olut tuopin parissa :)
Voin kertoa että vaikka Ovetskin olisi maailman tyhmin ihminen niin hänkin tajuaa että tässä maailmantilanteessa hän ei tule sotaa missään vaiheessa avoimesti hehkuttamaan ensinnäkin siksi että mitään sotaa ei ole käynnissä venäläisten näkövinkkelistä ja toiseksi silloin nhl:kin joutuisi jo jotain sanomaan täydellisen hiljaisuuden ja tietämättömältä näyttelemisen sijaan.

Minäkään en ole ihan 100% varma pidänkö Ovetskinia oikeasti pahana ihmisenä joka oikeasti on sitä mieltä että Ukrainaa pitää kurittaa koska haluavat olla osa länttä vai onko hän vain niin tyhmä että uskoo venäjän olevan ukrainanpelastusreissulla.

Vai salainen kolmas vaihtoehto että hän oikeasti on koko keissiä vastaan mutta ei uskalla tehdä pienintäkään elettä sen näyttämiseen... tai edes sen näyttämiseen ettei ole täysillä sen puolella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo yhteiskirje kuulostaa aika erikoiselta ratkaisulta. Kaikella todennäköisyydellä kymmenien venäläisten NHL-pelaajien joukossa on kovan luokan putinisteja* ja sotahaukkoja, niin olisiko he myös menneet liennyttelevän massan mukana, ja kuinka nollatason kirjaukset siihen sitten olisi saatu aikaiseksi? No war ja Putin is my president, öö-öö. Vai olisiko siitä jätetty jotain nimiä sitten pois, ja kuka olisi määritellyt että mitä nimiä kysytään mukaan. Erikoista.

*Siis muitakin kuin ketjun päähenkilö.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Voin kertoa että vaikka Ovetskin olisi maailman tyhmin ihminen niin hänkin tajuaa että tässä maailmantilanteessa hän ei tule sotaa missään vaiheessa avoimesti hehkuttamaan ensinnäkin siksi että mitään sotaa ei ole käynnissä venäläisten näkövinkkelistä ja toiseksi silloin nhl:kin joutuisi jo jotain sanomaan täydellisen hiljaisuuden ja tietämättömältä näyttelemisen sijaan.

Minäkään en ole ihan 100% varma pidänkö Ovetskinia oikeasti pahana ihmisenä joka oikeasti on sitä mieltä että Ukrainaa pitää kurittaa koska haluavat olla osa länttä vai onko hän vain niin tyhmä että uskoo venäjän olevan ukrainanpelastusreissulla.

Vai salainen kolmas vaihtoehto että hän oikeasti on koko keissiä vastaan mutta ei uskalla tehdä pienintäkään elettä sen näyttämiseen... tai edes sen näyttämiseen ettei ole täysillä sen puolella.

Tätä pystyn hyvin peukuttamaan ja omalta osalta noiden kolmen vaihtoehdon välinen kontrasti on niin valtava, että en ole nähnyt tarpeeks tehdäkseni päätöstä.

En suoraan sanottuna tiedä olisko suhtautumiseni kärjistävämpää jos ”omassa jengissä” ei pelais kolme venäläistä isossa roolissa, mukaanlukien se ”pahin”. Tuskin ainakaan välittäisin tarpeeks ”puolustella”, mut juurikin tuosta syystä on ehkä helpompi myös löytää omassa päässä niitä syitä miks näin.
 

Silky_hands

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans, Washington Capitals
Ehkä kiintoisin huomio tähän kaikkeen liittyen on mielestäni se, ettei yksikään NHL-pelaaja ole tuominnut Ovetshkinia. Ei eurooppalainen, jenkki tai kanukki. Hasek ainoa poikkeus ja hänkin on jo aikoja sitten uransa lopettanut, poliittista uraa tuon jälkeen tehnyt kaveri.

Luulisi esimerkiksi suomalaisten NHL-pelaajien olevan helppo tuomita Ovien toimet. Suomalaiset toimittajat ainakin tuntuvat tietävän parhaiten miten asiat ovat, joten mikseivät itse ytimessä olevat pelaajatkin sitten? Muiden kanssapelaajien paine varmasti saisi jonkinlaista liikettä myös Ovetshkiniin tekemään kannanottoa, mutta tällaista ei ole kuulunut. Crosby, McDavid ja kumppanit juuri kehuivat kilpaa Ovieta NHL:n Ylen lähetyksessäkin nähdyllä videolla. He pystyisivät omilla lausunnoillaan vaikuttamaan Ovetshkinin asemaan liigan ykköskiiltokuvana varmasti todella merkittävällä tavalla.

Tietenkään muiden asiaan liittymättömien pelaajien ei tarvitse tehdä kannanottoja Ovien suhteen, mutta mielestäni on hyvin erikoista, ettei kukaan näin ole tehnyt, jos kerran on päivänselvää, että Ovetshkin on kansanmurhaa kannattava persläpi. Jos asiat näin ovat, luulisi sen olevan aika monen tietoisuudessa, alkaen Washingtonin seurajohdosta. Itselleni on hyvin vaikea uskoa tilannetta, jossa oikeasti lasten raiskaamista ja naisten murhaamista kannattava työntekijä jatkaisi sekuntiakaan missään työpaikassa, vaikka hän olisi organisaation kautta aikojen merkittävin yksittäinen ihminen.

Ja edelleen, 2014 ja siitä muutaman vuoden eteenpäin jatkunut aktiivinen Putinin nuolenta on tuomittavaa ja perseestä. Viime vuosina kuitenkaan oikeastaan mitään tällaista ei ole enää ollut esillä, pl. se yksi profiilikuva. Keväällä Ovetshkinin vaimo tykkäsi postauksesta, jossa Caps tuomitsi Venäjän sotatoimet. Toki hän ei ole itse pääpiru, mutta Ovielle läheisin henkilö. Jos kerran Instagramista pystytään tekemään kaiken kattavat johtopäätökset, niin miksei tämänkin perusteella sitten?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
No War -sanomisen taakse voi kuitenkin kätkeytyä erilaisia näkemyksiä siitä miten he haluavat sen toteutuvan

1. Ukraina lopettaa vastarinnan ja päästää venäläiset marssimaan Kiovaan
2. Sota lopetetaan heti ja uusi raja olisi nykyinen rintamalinja
3. Venäjä vetäytyy Ukrainasta kokonaan

Vain vaihtoehtoa 3 esittävää voi kunnolla pitää sellaisena, joka ei halua sotaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tätä pystyn hyvin peukuttamaan ja omalta osalta noiden kolmen vaihtoehdon välinen kontrasti on niin valtava, että en ole nähnyt tarpeeks tehdäkseni päätöstä.
Kontrasti on valtava mutta kolmosvaihtoehto oli siksi "salainen' että kuten tässäkin ketjussa on 35 sivua toistettu että Ovetskinin aseman tietäen olisko hän minkäälaisessa "vaarassa" jos edes sen profiilikuvansa vaihtaisi.

Nytkin oli taas mahtava tilaisuus poseerata kiekko kädessä jolla mentiin Gordie Howen ohi mutta ei, Putin siellä vain edelleen pönöttää.
Tai jättäisi poseeraamatta kesäisin Putinväen kanssa. Aivan liikaa "yhteensattumia".
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Montakohan minuuttia menisi aikaa siihen, että Bettman soittaisi, että nyt se kuva pois, jos joku tähtipelaaja laittaisi instaan tai twitteriin kuvan Hitleristä? Vai onko liian aikaista verrata putinia ja hitleriä keskenään?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Kontrasti on valtava mutta kolmosvaihtoehto oli siksi "salainen' että kuten tässäkin ketjussa on 35 sivua toistettu että Ovetskinin aseman tietäen olisko hän minkäälaisessa "vaarassa" jos edes sen profiilikuvansa vaihtaisi.

Nytkin oli taas mahtava tilaisuus poseerata kiekko kädessä jolla mentiin Gordie Howen ohi mutta ei, Putin siellä vain edelleen pönöttää.
Tai jättäisi poseeraamatta kesäisin Putinväen kanssa. Aivan liikaa "yhteensattumia".

Vaara on suhteellinen käsite pienen lapsiperheen kohdalla. Fyysinen, aktuaalinen ja akuutti vaara? Tuskin.

Vaik onhan noita isoja oligarkkeja ja vaikuttajia kymmenittäin pudoteltu ikkunoista jo iltapulujenkin mukaan, sattumalta puukotettu ja ovat intoutuneet tekemään koko perheen kokoisia itsemurhia. Mutta oon samaa mieltä että Ovien kaltaista kansanhahmoa ei kovin kevyellä (esim instakuvan vaihdosta) ikkunoista heitellä. Ei varmasti.

Mut sinänsä tosiaan jos puolen elämää ja suuri osa varallisuudesta on kiinnitetty venäjälle, jonne on kuitenkin ajatus jossain vaiheessa palata, niin uhkia on monenlaista.

Tämä on paikka missä NHL ja kollegat voisivat vaatia vastuuta. Tällä hetkellä hiljaa oleminen on vaan se selkein vaihtoehto kun siitä ei seuraa PR-kuvan rikkoutumista isompaa murhetta. Sanomisia ja sanomatta jättämisiä joutuis ihan tosissaan alkaa puskemaan ulos kun myös vastauhka olisi riittävä, eli ura ja luksus-elämä vaakalaudalla. Ja passitus venäjälle.

Sen sijaan NHL ja kolleegat ovat valinneet toisenlaisen tien. Joko he tietävät asiasta jotain meitä enemmän tai sitten vaan ei kiinnosta. Toivottavasti ensin mainittu, koska on kovin vaikea uskoa että sadat pelaajat ja tuhannet työntekijät kollektiivisesti päättäisivät että kansanmurha Ukrainassa ei kiinnosta.

Paskahousuja eniveis kaikki tyynni, mut rahanteko-konehan se sarja nyt lähtökohtaisesti ja rehellisesti pyrkiikin olemaan. Taas noin kahden pienen lapsen isän näkökulmasta on toisaalta ok olla paskahousu miljonääri, kuin sankari ilman perusturvaa tulevaisuudesta. Nämä päätökset ei vaikuta pelkästään Ovechkiniin itseensä. Ja myös venäjältä putin-mieliset on olleet häntä kohtaan kriittisiä, kun ei ole sitä tukea osoittanut heidän näkökulmastaan (mm perhe saanut uhkauksia ja kuraa sieltäkin). Kuten Rämö sanoi, puun ja kuoren välissä. Oli se todellinen ajatus hänellä sitten mitä tahansa. —- ja kyllä, itsepä on keittonsa hämmentänyt.

Kyllä mäkin joka päivä kun somen ekan kerran hampaitten pesun jälkeen avaan toivon että tää olis se aamu kun venäläiset kiekkoilijat perheineen Ovechkinin johdolla on ratsastaneet tuomitsemaan sodan isosti. Mut harmi kyllä vallitsevissa olosuhteissa luulen että sitä päivää saadaan odotella vielä aika pitkään.
 
Yksi ainoa pelaaja useamman tuhannen pelaajan joukossa on kuitenkin joku ihmeen pyhä lehmä, jonka kaukalon ulkopuolisia tekoja sekä varsinkin tämän poliittisia kannanottoja ei missään nimessä saa käsitellä heidän sosiaalisen median kanavillaan, koska se on väärin NHL:n johdon mukaan.

Ei yksi ainoa, vaan jokainen. Eihän NHL käsittele yhdenkään pelaajan poliittisia kannanottoja.

Olisi kyllä kiintoisaa jos NHL linjaisi julkisesti, että ovat kieltäneet asiasta puhumisen ja kysymisen. Se olisi kuitenkin kannanotto vaikkakin huono sellainen. Nythän NHL teeskentelee kuin mitään ongelmaa ei olisikaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Montakohan minuuttia menisi aikaa siihen, että Bettman soittaisi, että nyt se kuva pois, jos joku tähtipelaaja laittaisi instaan tai twitteriin kuvan Hitleristä? Vai onko liian aikaista verrata putinia ja hitleriä keskenään?

Ei ole yhtään liian aikaista. Putin on totaalinen ihmishirviö.

Ja juuri näin Bettmanin pitäis toimia. Jostain muistan lukeneeni myös että kuvan poistoahan nätisti kyseltiin Capitalsin toimesta, ja Ovechkin sitä todella harkitsi, mutta lopulta yhdessä päädyttiin siihen tulokseen että nyt ei ole sopiva hetki tehdä yhtään mitään sellaista, joka voitaisiin nähdä poliittisena tekona. Bettmanin vaatimus varmasti pakottaisi harkitsemaan ”kovemmin”.

Kuva kuitenkin on otettu ja instattu kauan ennen hyökkäyssodan alkua, joten se ei ole käytännössä verrattavissa siihen että joku tänään päättäisi postata jonkin Hitler-hehkutus kuvan. Ja kun Hitler on maannut haudassaan 78 vuotta, niin tuollaisen kuvan poistaminenkaan ei kovin kummoinen asia olisi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vaara on suhteellinen käsite pienen lapsiperheen kohdalla. Fyysinen, aktuaalinen ja akuutti vaara? Tuskin.

Vaik onhan noita isoja oligarkkeja ja vaikuttajia kymmenittäin pudoteltu ikkunoista jo iltapulujenkin mukaan, sattumalta puukotettu ja ovat intoutuneet tekemään koko perheen kokoisia itsemurhia. Mutta oon samaa mieltä että Ovien kaltaista kansanhahmoa ei kovin kevyellä (esim instakuvan vaihdosta) ikkunoista heitellä. Ei varmasti.

Mut sinänsä tosiaan jos puolen elämää ja suuri osa varallisuudesta on kiinnitetty venäjälle, jonne on kuitenkin ajatus jossain vaiheessa palata, niin uhkia on monenlaista.

Tämä on paikka missä NHL ja kollegat voisivat vaatia vastuuta. Tällä hetkellä hiljaa oleminen on vaan se selkein vaihtoehto kun siitä ei seuraa PR-kuvan rikkoutumista isompaa murhetta. Sanomisia ja sanomatta jättämisiä joutuis ihan tosissaan alkaa puskemaan ulos kun myös vastauhka olisi riittävä, eli ura ja luksus-elämä vaakalaudalla. Ja passitus venäjälle.

Sen sijaan NHL ja kolleegat ovat valinneet toisenlaisen tien. Joko he tietävät asiasta jotain meitä enemmän tai sitten vaan ei kiinnosta. Toivottavasti ensin mainittu, koska on kovin vaikea uskoa että sadat pelaajat ja tuhannet työntekijät kollektiivisesti päättäisivät että kansanmurha Ukrainassa ei kiinnosta.

Paskahousuja eniveis kaikki tyynni, mut rahanteko-konehan se sarja nyt lähtökohtaisesti ja rehellisesti pyrkiikin olemaan. Taas noin kahden pienen lapsen isän näkökulmasta on toisaalta ok olla paskahousu miljonääri, kuin sankari ilman perusturvaa tulevaisuudesta. Nämä päätökset ei vaikuta pelkästään Ovechkiniin itseensä. Ja myös venäjältä putin-mieliset on olleet häntä kohtaan kriittisiä, kun ei ole sitä tukea osoittanut heidän näkökulmastaan (mm perhe saanut uhkauksia ja kuraa sieltäkin). Kuten Rämö sanoi, puun ja kuoren välissä. Oli se todellinen ajatus hänellä sitten mitä tahansa. —- ja kyllä, itsepä on keittonsa hämmentänyt.

Kyllä mäkin joka päivä kun somen ekan kerran hampaitten pesun jälkeen avaan toivon että tää olis se aamu kun venäläiset kiekkoilijat perheineen Ovechkinin johdolla on ratsastaneet tuomitsemaan sodan isosti. Mut harmi kyllä vallitsevissa olosuhteissa luulen että sitä päivää saadaan odotella vielä aika pitkään.
Voisin kuvitella että Ovetskin joutuisi elämään aika suojelua vaativaa elämää venäjällä uran jälkeen vaikkei mitään ukrainan sotaa olisi koskaan tullutkaan koska häiriköitä siellä riittää ja masseineen olisi houkuttava kohde.

NHL ei pääse edes samalle sivulle kirjasta puhumattakaan Fifan kanssa mitä tulee ongelmien piilotteluun rahan taakse mutta kehuttuvan hyvä yritys on menossa.
 
Viimeksi muokattu:

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Voisin kuvitella että Ovetskin joutuisi elämään aika suojelua vaativaa elämää venäjällä uran jälkeen vaikkei mitään ukrainan sotaa olisi koskaan tullutkaan koska häiriköitä siellä riittää ja masseineen olisi houkuttava kohde.

NHL ei pääse edes samalle sivulle kirjasta puhumattakaan Fifan kanssa mitä tulee ongelmien piilotteluun rahan taakse mutta kehuttuvan hyvä yritys on menossa.

Tavallaan juu, miksi osakseen ehkä on aikanaan (tyhmänä) keksinyt että vois olla hyvä ajatus olla TeamPutinissa, koska sen kaverit on venäjällä on turvassa. Ja toki siinä muitakin ”etuja” varmasti ollut lautasella.

Kristallipallon ja pienen elämänkokemuksen saattelemana voinee sanoa että seikkailut politiikan puolella meni aikalailla vituiks.
 

Fordél

Jäsen
Kuten sanottu, ennen sotaa tehdyt typeryydet on eri asia kuin sodan alkamisen jälkeen, ja niiden laittaminen samaan kontekstiin ei ole ihan reilua.
Tämä logiikkaa ei vain toimi. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuonna 2014. Putinin hallinto on jo hyvin pitkään polkenut räikeästi kansalais- ja ihmisoikeuksia sekä demokratiaa. Laajamittaisen hyökkäyssodan aloittaminen helmikuussa 2022 oli tottakai vuosia kestäneen hyvin negatiivisen kehityksen äärimmäinen huipentuma.

Konteksti on se, että Ovechkin on kuitenkin tukenut Putinin hallintoa ja sairasta politiikkaa koko tämän ajan, kuten osallistunut täysin valheelliseen #SaveOurChildrenFromFacism -kampanjaan.

Jos joku tässä ei ole reilua niin se, että Venäjän vaikutusvaltaisin urheilija ei ole missään vaiheessa sanonut mitään poikkipuolistakaan sanaa Putinin hallinnon toimia vastaan vaan päinvastoin, tukenut niitä aktiivisesti. Se tästä nyt vielä puuttuisikin, että myös helmikuun 2022 jälkeen, kun paska on jo osunut tuulettimeen, hän olisi vielä jatkanut aktiivista kampanjaa Putinin puolesta.

Jos nyt unohdetaan vaikka hetkeksi ihan nämä viime aikaisimmat räikeimmät Ukrainan tapahtumat niin voit mennä kysymään vaikka seksuaalivähemmistöjen edustajilta Venäjällä, että mikä on epäreilua. Se, että maassa ei lain mukaan saa enää edes puhua seksuaalivähemmistöistä positiiviseen sävyyn vai se, miten Ovechkinia on kohdeltu viime aikoina. Siis kaveria, joka pelaa rapakon takana kaikessa rauhassa lätkää, tienaa miljoonia, elää turvassa ilman pelkoa mistään uhista ja saa koko ajan lähinnä vain suitsutusta osakseen, kun samaan aikaan seksuaalivähemmistöt elävät piilossa ja pelossa.

Siinä sulle kontekstia.

Mietippä hetki, että mikä ihan oikeasti on reilua ja mikä ei.
 
Viimeksi muokattu:

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Tämä logiikkaa ei vain toimi. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuonna 2014. Putinin hallinto on jo hyvin pitkään polkenut räikeästi kansalais- ja ihmisoikeuksia sekä demokratiaa. Laajamittaisen hyökkäyssodan aloittaminen helmikuussa 2022 oli tottakai vuosia kestäneen hyvin negatiivisen kehityksen äärimmäinen huipentuma.

Konteksti on se, että Ovechkin on kuitenkin tukenut Putinin hallintoa ja sairasta politiikkaa koko tämän ajan, kuten osallistunut täysin valheelliseen #SaveOurChildrenFromFacism -kampanjaan.

Jos joku tässä ei ole reilua niin se, että Venäjän vaikutusvaltaisin urheilija ei ole missään vaiheessa sanonut mitään poikkipuolistakaan sanaa Putinin hallinnon toimia vastaan vaan päinvastoin, tukenut niitä aktiivisesti.

Jos nyt unohdetaan vaikka hetkeksi ihan nämä viime aikaisimmat räikeimmät Ukrainan tapahtumat niin voit mennä kysymään vaikka seksuaalivähemmistöjen edustajilta Venäjällä, että mikä on epäreilua. Se, että maassa ei lain mukaan saa enää edes puhua seksuaalivähemmistöistä positiiviseen sävyyn vai se, miten Ovechkinia on kohdeltu viime aikoina. Siis kaveria, joka pelaa rapakon takana kaikessa rauhassa lätkää, tienaa miljoonia, elää turvassa ilman pelkoa mistään uhista ja saa koko ajan lähinnä vain suitsutusta osakseen, kun samaan aikaan seksuaalivähemmistöt elävät piilossa ja pelossa.

Siinä sulle kontekstia.

Mietippä hetki, että mikä ihan oikeasti on reilua ja mikä ei.

Krimin tilanteeseen sotkeutuminen oli erittäin typerää ja tuomittavaa Ovechkinilta.

Mutta se ei ollut laajuudeltaan mediassa/ymmärrettävissä lähelläkään nyt nähdyn kaltaista. Kuinka paljon hänellä oli kädessään tietoa mikä agenda tuolla kuvalla oli? Eihän nyt perusajatuksena lapsien pelastaminen fasismilta ole kovin paha. Se toki on että lausetta sitten käytettiin tuon operaation ajamiseen. Some ja mediavaikuttaminen etenkin kansaan oli vielä verrattain uusi juttu. Medianlukutaito (etenkin tyhmällä jääkiekkoilijalla) ei välttämättä ihan hallussa, kun ei meinaa olla vielä 10 vuotta myöhemminkään.

Missä menee tyhmän ja vietävissä olevan ihmisen, ja kansanmurhan oikeuttajan raja.

Mut tää on tätä valikoitua selittelyä. Voi asia olla pahastikin, ja hän tiesi jo aikanaan mitä teki. Toivottavasti ei.

Ja mä en tässä nyt puhunut kuin otsikon mukaisesta, en siitä mitä kauheuksia Ukrainassa koetaan. En usko että tällä palstalla, tai ainakaan tässä ketjussa, on ainuttakaan kirjoittajaa jolle tarvisi valistaa asiasta. On vähän eri mittakaavan juttuja.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Krimin tilanteeseen sotkeutuminen oli erittäin typerää Ovechkinilta.

Mutta se ei ollut laajuudeltaan lähelläkään nyt nähdyn kaltaista. Kuinka paljon hänellä oli kädessään tietoa mikä agenda tuolla kuvalla oli? Eihän nyt perusajatuksena lapsien pelastaminen fasismilta ole kovin paha. Se toki on että lausetta sitten käytettiin tuon operaation ajamiseen.

Siis mitä v.....? Itsenäiseen maahan täysin perusteeton hyökkääminen, viattomien tappaminen ja toisen valtion aluiden täysin laiton liittäminen itseensä ei ollut vielä riittävä syy Ovechkinille herätä Putinin hallinnon todellisuuteen?

Ja edes Ovechkin ei voi olla niin pihalla, että uskoo Ukrainan olevan fasistien hallussa ja maan lapsia uhkaavan ties mitkä fasistien julmuudet. Tai jos hän niihin oikeasti uskoi, hän on todella syvällä Putinin hallinnon propagandassa ja on vielä vähemmän sun epätoivoisten puolustelujen arvoinen.

Missä menee tyhmän ja vietävissä olevan ihmisen, ja kansanmurhan oikeuttajan raja.
Näköjään tässä.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Siis mitä v.....? Itsenäiseen maahan täysin perusteeton hyökkääminen, viattomien tappaminen ja toisen valtion aluiden täysin laiton liittäminen itseensä ei ollut vielä riittävä syy Ovechkinille herätä Putinin hallinnon todellisuuteen?

Ja edes Ovechkin ei voi olla niin pihalla, että uskoo Ukrainan olevan fasistien hallussa ja maan lapsia uhkaavan ties mitkä fasistien julmuudet. Tai jos hän niihin oikeasti uskoi, hän on todella syvällä Putinin hallinnon propagandassa ja on vielä vähemmän sun epätoivoisten puolustelujen arvoinen.


Näköjään tässä.

No nyt luit taas rivien välistä aika reippaasti omia olettamuksia. Ehkä itsekin kirjoittelin hiukan epäselvää, kun alkaa väsy jo puskemaan kovasti päälle. Mut en kai sanonut että Ovechkin ajatteli että sinne lapsia lähdetään fasisteilta pelastamaan, vaan että yleisellä tasolla hänelle on saatettu tuo promo-kuva myydä ihan erilailla kuin mitä se todellisuudessa oli.

Eli se mitä yritin oli että on mahdollista ettei Ovechkin täysin tiennyt mihin tarkoitukseen kyseinen kuva oli tarkoitettu. Tai kuinka paljon kuvaa on yleensäkin editoitu, onko hänen pitämässään kyltissä edes lukenut noin kun se on hänelle käteen lyöty. On myös mahdollista että tiesi. Jokatapauksessa tää kuva on se mikä on myös itselle raskauttava tekijä ja miksi oon pitänyt ovea raollaan Ovechkinin ”teilaamiselle”. Joku vanha yhteiskuva Putinin kanssa ei sinällään ole kovin kummallinen, mutta tuo kuva on kaikesta mitä Ovechkin on sählännyt itelle se vaikein paikka järkeillä miksi.

En selittele epätoivoissani, asia vaan kiinnostaa minua, joten siitä on kiinnostavaa keskustella. Nyt kun tässä jonkinlaista keskusteluakin käyntiin saatiin.

Mut ymmärrän kyllä vihjeen. Ehkä mun ”pyörittelyä” ja selityksiä ei täällä kaivata edelleenkään :)
 
Hieman huolestuneena seuraan, mitä näistä hirmuhallitsijaan liittyvistä mielipiteistä kaivetaan kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä esiin, kun nykyään päät laitetaan pölkylle vanhoista nunnuka-sketseistä ja homovitseistä. Kuten ketjussakin aiemmin varsin asiallisesti mainittiin, esimerkiksi Karri Rämön kommentit näyttäytyisivät (ainakin osalle?) eri valossa, jos keskustelussa Putin olisi korvattu Hitlerillä.

Aika näyttää, miten historia näitä kahta hirmuhallitsijaa vertaa, mutta yhtä kaikki, heitä millään tavalla tukeneet tullaan toivottavasti tuomitsemaan samaan sävyyn.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alba

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Eli se mitä yritin oli että on mahdollista ettei Ovechkin täysin tiennyt mihin tarkoitukseen kyseinen kuva oli tarkoitettu. Tai kuinka paljon kuvaa on yleensäkin editoitu, onko hänen pitämässään kyltissä edes lukenut noin kun se on hänelle käteen lyöty.
Voi hyvin olla, ettei Ovetskin tiennyt, mitä teki kun kuvaan lähti. Mutta tässä on nyt ollut kahdeksan vuotta aikaa tajuta, mitä tuli tehtyä, ja ottaa tekemisistään vastuu.

Mutta Ovetskinhan on ainoa aikuinen ja oikeustoimikelpoinen ihminen maailmassa, joka ei ole vastuussa omista tekemisistään, vaan aina löytyy tekosyy. Aina on editoitu tai huijattu tai pakotettu tai uhkailtu.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi hyvin olla, ettei Ovetskin tiennyt, mitä teki kun kuvaan lähti. Mutta tässä on nyt ollut kahdeksan vuotta aikaa tajuta, mitä tuli tehtyä, ja ottaa tekemisistään vastuu.
Juurikin näin. Kuva löytyy Putte-profiilikuvan ohella edelleen Ovechkinin Instagramista.

Vaikkei Ovechkin ennen kaikkea uralleen omistautuneena huippu-urheilijana välttämättä päivystä some-alustoilla yötä päivää, olettaisi yli kymmenen kuukautta Venäjän hyökkäyksen jälkeen hänen havahtuneen poistamaan näitä pahimpia ylilyöntejä, jos on poistaakseen. Toki kun jenkkilätkäfanit näyttävät hyvin pitkälti syövän kaverin kädestä, niin mitä vaivautua...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta se ei ollut laajuudeltaan mediassa/ymmärrettävissä lähelläkään nyt nähdyn kaltaista. Kuinka paljon hänellä oli kädessään tietoa mikä agenda tuolla kuvalla oli? Eihän nyt perusajatuksena lapsien pelastaminen fasismilta ole kovin paha.
Siis anteeksi nyt vaan mutta mitä vittua, miten kukaan voi edes kirjoittaa näin? On kyllä kaikkien aikojen valkopesuyritys nyt tästä lasten pelastamisesta. Sehän oli ihan Kremlin kampanja ja kyseinen kampanja oli osa jatkumoa jonka seuraukset nyt nähdään. Se lastenpelastamiskuvakin on siellä edelleen. Hyi helvetti.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Siis anteeksi nyt vaan mutta mitä vittua, miten kukaan voi edes kirjoittaa näin? On kyllä kaikkien aikojen valkopesuyritys nyt tästä lasten pelastamisesta. Sehän oli ihan Kremlin kampanja ja kyseinen kampanja oli osa jatkumoa jonka seuraukset nyt nähdään. Se lastenpelastamiskuvakin on siellä edelleen. Hyi helvetti.

Niin, siis lähinnä sä et ymmärrä mitä eroa on keskustelulla ja valkopesuyrityksellä.

Kysyttiin miten selität. Vastasin että en tiedä mutta onhan mahdollista. En mä tuota kuvaa ”hyväksy”.

Edit. Lisätään nyt kerran vielä et siis kyllä minäkin ”tuomitsen” Ovien sekoilut politiikassa ja häpeän niitä Caps-fanina. Erona se että itse näen että taustalla voi olla ihan inhimillisiä syitä miksi on kätensä tuohon paskaan työntänyt ja siitä irti pääseminen ei varmasti ole niin yksinkertaista.
 
Viimeksi muokattu:

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Ja edes Ovechkin ei voi olla niin pihalla, että uskoo Ukrainan olevan fasistien hallussa ja maan lapsia uhkaavan ties mitkä fasistien julmuudet. Tai jos hän niihin oikeasti uskoi, hän on todella syvällä Putinin hallinnon propagandassa ja on vielä vähemmän sun epätoivoisten puolustelujen arvoinen.
Toteanpa tähän vain, että muuan Artemi Panarin oli Yhdysvaltoihin muuttaessaan ja vielä pari vuotta muuton jälkeen vankkumaton Putinin ja tämän toimien (myös Ukrainassa) tukija, ihan oman kertomansa mukaan. Alla Slava Malamudin käännös samasta haastattelusta, jonka myötä Panarin joutui myös lopulta ongelmiin.

On why he used to be proud of Putin in the past

Because I was never really interested in politics. Never read the news. I was thoroughly focused on hockey and my progress… Besides, it’s not like I crossed the [American] border and got enlightened right away. It took me something like two years before I thought, “Something is wrong [in Russia].” I began feeling, with time, that at the end of summer I started to want to get back [to America].

On how he expressed his pride in Putin

Everyone was approaching me [with this topic]. They had heard that Vladimir Vladimirovich is somewhat of a tough guy and were saying this to me, about his being tough. They were probably laughing about this in secret, but I was going around with my chest puffed up, thinking that everyone is afraid of us.

***

Before, I was leaning towards that same atmosphere that is currently in our country: that everyone is attacking us, everyone is oppressing us. Now I know that there are good people there who think well of us. There are political games. There are reasons why they impose sanctions on us.


Että joo, kyllä saattoi tuolloin olla, varsinkin jos ei muuten esimerkiksi juuri seurannut mediaa tai uutisia. Eikä Panarininkaan päätä mikään länsimedia tosiaan kääntänyt, vaan se, että alkoi katsoa Navalnyin ja muutaman muun toisinajattelijan YouTube-kanavia.

Täältä Suomesta ja suomalaisen kasvatuksen ja medialukutaidon saaneena on ihan helvetin helppo huutaa. On minunkin vaikeaa käsittää, miten joku voisi olla noin puusilmäinen, koska suomalaisessa yhteiskunnassa se olisi käsittämätöntä. Venäjällä taas ei ilmeisesti niinkään.

Ja todetaan nyt vielä, että Ovechkin ansaitsee kyllä kaiken kritiikin ja sitä toivoisi tulevan reilusti myös Yhdysvalloissa, niin ehkä saataisiin Ovechkin edellä kannanottoja viimein koko NHL:n venäläiseltä kiekkoväeltä. Vähän tuntuu, että muutamakin media tuolla olisi viimein tähän heräilemässä, vaikka NHL tietysti yrittää lakaista koko kysymyksen maton alle.

Silti: vauvanraiskaajien kannattajaksi noista miehen teoista, eli muutamasta kuvasta, on oikeasti vielä ihan helvetin pitkä matka.
 

Fordél

Jäsen
No nyt luit taas rivien välistä aika reippaasti omia olettamuksia. Ehkä itsekin kirjoittelin hiukan epäselvää, kun alkaa väsy jo puskemaan kovasti päälle. Mut en kai sanonut että Ovechkin ajatteli että sinne lapsia lähdetään fasisteilta pelastamaan, vaan että yleisellä tasolla hänelle on saatettu tuo promo-kuva myydä ihan erilailla kuin mitä se todellisuudessa oli.

Eli se mitä yritin oli että on mahdollista ettei Ovechkin täysin tiennyt mihin tarkoitukseen kyseinen kuva oli tarkoitettu. Tai kuinka paljon kuvaa on yleensäkin editoitu, onko hänen pitämässään kyltissä edes lukenut noin kun se on hänelle käteen lyöty. On myös mahdollista että tiesi. Jokatapauksessa tää kuva on se mikä on myös itselle raskauttava tekijä ja miksi oon pitänyt ovea raollaan Ovechkinin ”teilaamiselle”. Joku vanha yhteiskuva Putinin kanssa ei sinällään ole kovin kummallinen, mutta tuo kuva on kaikesta mitä Ovechkin on sählännyt itelle se vaikein paikka järkeillä miksi.
Tämäkään perustelu ei näyttäydy uskottavalta tai edes yhtään todennäköiseltä. Jos Ovechkin kokisi, että hänet on huijattu mukaan johonkin kampanjaan, jota hän ei tuekaan, Ovechkin olisi taatusti poistanut tuon kuvan Instasta. Näin ei ole tapahtunut.

Jos mua olisi pyydetty 2010-luvulla mukaan kamppanjaan, jossa halutaan pelastaa toisen maan lapset fasismilta niin kyllä mulla heräisi paljon kysymysmerkkejä, kuten miltä ihmeen fasismilta tai keiden lapset? Saati sitten kun kyseessä on kampanja sitä maata kohtaan, johon kampanjan aloittanut maa on sotilaallisesti hyökännyt. Jos tossa kohdin ei ala hälytyskellot soida niin on joko täysin sekaisin tai alkekirjoittaa ko. maan politiikan.

Mut ymmärrän kyllä vihjeen. Ehkä mun ”pyörittelyä” ja selityksiä ei täällä kaivata edelleenkään :)
Ei, kyse ei ole siitä vaan että selityksesi eivät ole valuuttavia. Kaikki viittaa siihen, että hyvin isänmaallinen Ovechkin kannattaa Venäjän nykyhallintoa ja sen toimia. Ei ehkä suoranaisesti sotaa Ukrainaa vastaan, mutta hänellä ei ole myöskään mitään halua vetää tukeaan pois Venäjän nykyjohdolta ja sen toimilta tässäkään tilanteessa. Se kertoo paljon. Hän on selkeästi valinnut puolensa ja pysyy siellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös