Aleksander Barkov jr. NHL:ssä

  • 1 362 990
  • 3 724

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Minua kyllä häiritsee McDavid ja tuo Next One nimitys. Tosin enemmän häiritsee koko Next One termin käyttö kenestäkään pelaajasta. Syykin on selvä kun maailma on muuttunut lätkässä niin paljon urheilullisempaan suuntaan jostain 80-luvun lätkästä, että kukaan pelaaja ei enää pysty dominoimaan ja omalla yksin suorittamisellaan voittamaan pörssejä ja mestaruuksia samaan aikaan. Itse pidän termiä Next One jonain semmoisena, joka jäi 80-luvulle, eikä edes Gretzky itse enää pystyisi olemaan nyky NHL:ssä mikään Next One.

Toinen asia mihin työnnän sormeni on nuo jutut, että jos Kane olisi Barkovin laidalla pisteitä ropisisi aivan eri tahtiin. Uskallan väittää että pikemminkin saattaisi olla jopa nihkeämpää, koska Kanen sentteri joutuu pelaamaan todellista stay at home sentterin peliä, ja olla jalka kokoajan valppaana puolustamaan. Kiekkoakaan ei Kanen sentterinä saa siellä missä sentteri yleensä kiekon ottaa, kun Kane hakee kiekon monesti pakeilta lavasta asti. Ei tuo Kanen kanssa pelaaminen sentterin roolissa ole todellakaan mikään maailman yksikertaisin homma, että pisteitä vaan syntyy noin vain.

Edit- viimeisin todellinen yksilönä känteen tekevä pelaaja taitaa löytyä puolustajista herra Nicklas Lidström. Jääkiekossa muutenkin evoluutio mennyt siihen suuntaan, että ykköspakki alkaa heittämään todellista haastetta senttereille tärkeimpänä yksittäisenä kenttäpelaajana.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olihan peli 80-luvulla ja vielä 90-luvullakin ihan tosi paljon enemmän yksilövetoisempaa ja näitä staroja oli enemmän. Nämä pelitapajutut ja puolustaminen sekä viisikkona pelaaminen on kehittyneet kovasti niistä ajoista.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tämä ennätys kertoo lähinnä siitä, että Sasha on syntynyt juuri oikeaan aikaan vuodesta.

Hienoa on katsella Barkovin peliä tällä hetkellä mutta mielestäni täällä tuntuu nyt hieman mopo keulivan, kun puhellaan jo siihen suuntaan, että Barkov olisi Stanley Cup -jahdissa hyödyllisempi joukkueelle kuin Connor McDavid. Itse uskon, että jos pitäisi valita kenen ympärille rupeaa mestarijoukkuetta kasaamaan, 30 NHL-GM:ää 30:stä ottaisi McDavidin ennen Barkovia, ja ihan syystä. Mielestäni Connor on jo tällä hetkellä Sashaa parempi jääkiekkoilija, ja hän on vasta tulokas. Samoin olen sitä mieltä, että Sidney Crosby oli parhaimmillaan ennen pahoja tällejä parempi jääkiekkoilija kuin Kopitar, Toews tai Bergeron tulevat koskaan olemaan. Toki tämä Barkovin rankkaaminen McDavidin taakse kertonee taas "kokonaisvaltaisuuden" merkityksen ymmärtävien asiantuntijoiden mielestä lähinnä kansallisesta alemmuuskompleksistani. Minusta ei ole mikään häpeä jäädä hopealle vertailussa McDavidin kaltaiseen talenttiin. Olisi pirun kova juttu jo päästä NHL-sentterien top-kolmoseen.

Ihailtavaa Ilves-henkisyyttä. Pitäkää lippu siellä korkealla.

Varmasti tulisi tehoja enemmän, jos laidalle laitettaisiin Kanen kaltainen taituri mutta valitettavasti niin huikeita kynäniekkoja ei riitä NHL:ssä jokaiselle joukkueelle eikä edes joka kymmenennelle. Olen miettinyt sitä, että kun Jagr lopettaa tai lähtee Eurooppaan jäähdyttelemään, mistä Panthers löytää Sashalle sellaisen laiturin, jonka kanssa ajatukset natsaisivat yhteen noin komeasti.

Et näköjään tunne Jonathan Huberdeauta jääkiekkoilijana. Kannattaisi seurata NHL:ää.

Hauskoja aina nämä toppuuttelijat ja ilonpilaajat. Ilvesläistä nega-kulttuuria, joka on ihan ymmärrettävää.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Edit- viimeisin todellinen yksilönä känteen tekevä pelaaja taitaa löytyä puolustajista herra Nicklas Lidström. Jääkiekossa muutenkin evoluutio mennyt siihen suuntaan, että ykköspakki alkaa heittämään todellista haastetta senttereille tärkeimpänä yksittäisenä kenttäpelaajana.

Molemmat pitää olla. Keith+Toews, Doughty+Kopitar, Chara+Bergeron, sinnehän ne kannut menee. Ekblad+Barkov myös aika hyvä tulevaisuuden pari. Vaikea nimetä parempi samaa ikäluokkaa muualta. Rasse+Eichel ehkä.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Nyt kun taman ketjun nain ylhaalla, niin huomasittekos, etta Sasha pelasi sellaiset kevyet 25:12 minuttia viime pelissa, joka oli kenttapelaajista selvasti eniten Jopa Ekblad jai parin minuutin paahan. Taisi olla isoimmat minuutit Sashan uralla? Kuitenkin kovat minuutit.
 

sakkr

Jäsen
Itse arvioisin sentterit tulevaisuudessa näin:

McDavid
---------------
Barkov
---------------
Matthews
Eichel
MacKinnon
Nugent-Hopkins
Draisatl
---------------
Monahan
Strome
Nylander
---------------
Wennberg
Dvorak

Uskoisin että Barkov menee tulevaisuudessa jopa macjeesuksen ohi jos poika ei kehitä kokonaisvaltaista peliä.

Ne pienet teot mitä Sasha kentällä tekee ovat huomaamattomia, mutta joukkueelle elintärkeitä. Syötönkatkot, takakarvaus, sijoittuminen missä päin hän onkaan ja alivoima. Niitä ei moni peruspetteri sieltä kotikatsomosta varmaankaan näe.

Uskoisin jopa että Barkov tulee tekemään erittäin hienon uran NHL:ssä. Tulee olemaan näitä nykyisiä kärkisenttereitä parempi (Toews, Tavares, Kopitar yms.) etenkin puolustuspelaamisessa. Lisäksi hän on näyttänyt olevansa loistava viimeistelijä, etenkin voittomaaleissa :D

Floridan tulevaisuuden runko tulee koostumaan näistä herroista: Barkov, Huberdeau, Ekblad. Lisäks on tulossa mm. Lawson Crouse ja Mike Matheson. Tähän on panttereiden helppo rakentaa Chicagon malliin menestyvä joukkue (Toews=Barkov, Kane=Huberdeau, Keith=Ekblad) ja UFA markkinoilta joku nuori maalivahti niin Florida tulee olemaan next Chicago..

Edit: lisätty Draisatl
 
Viimeksi muokattu:
Ne pienet teot mitä Sasha kentällä tekee ovat huomaamattomia, mutta joukkueelle elintärkeitä. Syötönkatkot, takakarvaus, sijoittuminen missä päin hän onkaan ja alivoima. Niitä ei moni peruspetteri sieltä kotikatsomosta varmaankaan näe.

Juu me peruspetterit ei tietenkään nähdä takakarvauksia ja syötönkatkoja, kun ne ei näy teksti-TV:llä mutta onneksi teillä todellisilla asiantuntijoilla on harjaantuneempi silmä.

Miksiköhän näistä jutuista tulee välillä kovasti mieleen joku kalliolainen Jopoa polkeva viiksivallu, jonka suosikkiorkestereiden ylivertaisuutta "massat ei vaan tajuu".
 
Viimeksi muokattu:

FourPasses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings-mikkihiiret. #13, #71
Juu me peruspetterit ei tietenkään nähdä takakarvauksia ja syötönkatkoja, kun ne ei näy teksti-tv:llä
:DD loistava!
Oliskin hienoa jos suomalaisten takakarvaukset ja kiekonriistot löytyisi teksti-tvstä ja vielä korostusvärillä. Olisi NHL-seuraaminen paljon antoisampaa ja värikkäämpää.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itse arvioisin sentterit tulevaisuudessa näin:

McDavid
---------------
Barkov
---------------
Matthews
Eichel
MacKinnon
Nugent-Hopkins
---------------
Monahan
Strome
Nylander
---------------
Wennberg
Dvorak

Uskoisin että Barkov menee tulevaisuudessa jopa macjeesuksen ohi jos poika ei kehitä kokonaisvaltaista peliä.

Ne pienet teot mitä Sasha kentällä tekee ovat huomaamattomia, mutta joukkueelle elintärkeitä. Syötönkatkot, takakarvaus, sijoittuminen missä päin hän onkaan ja alivoima. Niitä ei moni peruspetteri sieltä kotikatsomosta varmaankaan näe.

Uskoisin jopa että Barkov tulee tekemään erittäin hienon uran NHL:ssä. Tulee olemaan näitä nykyisiä kärkisenttereitä parempi (Toews, Tavares, Kopitar yms.) etenkin puolustuspelaamisessa. Lisäksi hän on näyttänyt olevansa loistava viimeistelijä, etenkin voittomaaleissa :D

Floridan tulevaisuuden runko tulee koostumaan näistä herroista: Barkov, Huberdeau, Ekblad. Lisäks on tulossa mm. Lawson Crouse ja Mike Matheson. Tähän on panttereiden helppo rakentaa Chicagon malliin menestyvä joukkue (Toews=Barkov, Kane=Huberdeau, Keith=Ekblad) ja UFA markkinoilta joku nuori maalivahti niin Florida tulee olemaan next Chicago..

Hyvää tekstiä ja aikalailla samanlailla listaan nuo tulevaisuuden sentterit. Tällä hetkellä silti kokonaisvaltaisesti Barkov on kaikista paras ja kuitenkin vasta 20 vuotias, tosin moni heistä myös nuorempia. Mikä tekee tuosta vielä mielenkiintoisemman, niin esimerkiksi tällä kaudella Barkov, siis tällä kaudella ja nyt ja tänään on parempi kuin Toews vaikka en tätä aikaisemmin viitsinyt kirjoittaa, mutta näin on. Toews on pleijarikuningas ja Barkovin pleijari otteet tullaan vasta näkemään ja ne myös määrittää paljon hänen tärkeyttään tulevaisuudessa.

Myös se, että Barkov on isompi kuin esim. juuri Toews tai Datsjuyk ja miellän Barkovin juurikin Datsjukiksi, tosin suurempi kooltaan ja saa varmasti kokoajan vinkkejä yhdeltä kaikkien aikojen pelaajalta, eli Jagrilta. Jagr varmasti opettanut ja opettaa (myös mitä olen kuullut) Barkovia monissa pienissä asioissa, joita vain hänen kaltaisensa pelaajat tietää, varsinkin kiekon suojaus, suoraviivaisuus ja laukaukset sekä maalienteko ja siihen pyrkiminen, mikä on tällä kaudella näkynyt.

Seuraavat 2-5 vuotta näyttää kuka näistä on kovin, toiseksi kovin jne. ja Matthews tuolta voi vielä nousta, mutta esim. Eichel ei mielestäni vaikuta pelaajalta joka kykenisi noin kokonaisvaltaiseen pelaamiseen. Mutta pelkkä ajattelu Barkov ilman pisteitä, pelkästään kahden suunnan pelaaminen, takakarvaukset, puolustus ja hyökkäyspään pelaaminen on ihan eliittiä, eli ilman pisteitäkin aivan loistava pelaaja ja nyt niitä pisteitä on tullut jo mukavasti ja näen potentiaalia vielä enempäänkin.
 
Viimeksi muokattu:
:DD loistava!
Oliskin hienoa jos suomalaisten takakarvaukset ja kiekonriistot löytyisi teksti-tvstä ja vielä korostusvärillä.

Itse olen sitä mieltä, että vähän vaikea Floridan pelejä katsellessa on unisemmankaan penkkiurheilijan olla kiinnittämättä huomiota Barkovin puolustuspelaamiseen, kun kaikki selostajista ja kommentaattoreista lähtien hehkuttavat sitä maasta taivaisiin. Välillä se suitsutus menee väkisinkin yli kuten offensiivisempien kaverien hyökkäyspelaamisen ylistäminenkin. Kun joku puhuu esim. siitä, miten Patrice Bergeron on omassa päässä "aina oikeassa paikassa", tulee väkisinkin mieleen, että miksi minä sitten olen nähnyt hänen sijoittuvan puolustaessaan väärin lukemattomia kertoja. Niin ihmiset tekevät, heistä etevämmätkin.

Tämän kevään pudotuspeleihin Barkov olisi helppo valinta. Tilanne on kuitenkin täysin eri muutaman vuoden päästä, kun McDavid tuosta kehittyy. Täytyy muistaa, että ikäero ei ole montaa vuotta

Ikäeroa on vain 16 kuukautta. Tietääkseni Barkov ja McDavid eivät ole vielä pelanneet toisiaan vastaan ainakaan miesten peleissä. He saattavat kohdata jo kuuden viikon päästä Pietarissa, ja todennäköisesti nämä lupaukset pääsevät mittelemään voimiaan viimeistään 18. syyskuuta Air Canada Centressä.

Et näköjään tunne Jonathan Huberdeauta jääkiekkoilijana. Kannattaisi seurata NHL:ää.

Laitureita Sasha tarvinnee jatkossakin kaksi, ja tällä hetkellä hän pelaa mielestäni paremmin yhteen Jagrin kuin Huberdeaun kanssa. Kun tuossa yllä @sakkr hahmotteli Panthersin tulevaisuutta verraten avainpelaajia Chicagon ratkaisijoihin ja totesi, että Kane=Huberdeau, niin mielestäni Huupiduupiduun pitää parantaa otteitaan vielä todella roimasti, jotta tuo yhtälö täsmäisi. Toistaiseksi hän on kovin kaukana Blackhawksin raikulipojan tasosta.

Oletko itse oikeasti sitä mieltä, että mestaruutta janoavan organisaation kannattaisi tällä hetkellä valita Barkov ennen McDavidiä? Mä vähän luulen, että tästä ovat eri mieltä aika monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät edes tiedä, mistä maasta Ilves ja Tappara tulevat.
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Itse arvioisin sentterit tulevaisuudessa näin:

McDavid
---------------
Barkov
---------------
Matthews
Eichel
MacKinnon
Nugent-Hopkins
---------------
Monahan
Strome
Nylander
---------------
Wennberg
Dvorak

Aika hyvän oloinen lista, mutta itse lisäisin muutoman nimen tuohon. Draisaitil menisi tuohon kolmos lokeroon, myös Galcenyuk kolmoseen/neloseen, Hertl neloseen ja Teräväinen neloseen. Jos Wennberg tuolla on niin häntä lupaavampia pelaajia näen ainakin nuo kaikki edellä mainitut, jos ikärajaksi laitetaan esimerkiksi 93-97 snytyneet. jos tuolla+/- parin vuoden haarukalla ottaa eli 93-97 syntyneet, niin ehdotomasti myös Scheifele viellä mukaan listaan ohi Wennbergin. Radek Faksa on myös nyt nostanut osakkeitaan kovasti ilmeisen hyvillä otteillaan.

Edit- Nyt kun tarkemmin katson, niin ilmeisesti tuo lista tehty Draftin 2013 ja siitä jälkeen nimistä, joten semmoisesta listasta ei puutu kuin tuo Draisaitl. Reinhartista itsellä ei mitään käryä joka on varattu 2014 toisena.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse arvioisin sentterit tulevaisuudessa näin:

McDavid
---------------
Barkov
---------------
Matthews
Eichel
MacKinnon
Nugent-Hopkins
---------------
Monahan
Strome
Nylander
---------------
Wennberg
Dvorak

Kannattaa kuitenkin muistaa, että herroilla Crosby, Toews, Kopitar, Bergeron, jne. on vielä 7-8 vuotta peliaikaa ennen kuin mittarissa on 35v. Siinä mielessä tämä lista on todella suppea, varsinkin kun tuossa ajassa nyt vielä varaamattomista pelaajista voi kasvaa vaikka mitä.
 

Largo

Jäsen
Mitähän tuo Matthews tekee näissä listoissa? Mies ei ole peliäkään NHL:ssä pelannut, niin aika vaikea on häntä lokeroida mihinkään. Uusi Daigle, Crosby vaiko Datsyuk? Ei tuota kukaan voi vielä sanoa. Tulevaisuudessa nuo saattavat mennä miten päin vaan. Eichel on edelleen kova prospekti, sitä ei kannata unohtaa. Barkov pelaa tällä hetkellä tuon listan herroista parasta lätkää, ainakin omasta mielestäni. Ensi kaudella tilanne voi olla mitä vain. Jos vaikka McDavid ottaa kesällä projektin, ja hioo puutteitaan kuten Crosby aikanaan teki. Tai Eichel. Tai joku muu.
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Itse olen sitä mieltä, että vähän vaikea Floridan pelejä katsellessa on unisemmankaan penkkiurheilijan olla kiinnittämättä huomiota Barkovin puolustuspelaamiseen, kun kaikki selostajista ja kommentaattoreista lähtien hehkuttavat sitä maasta taivaisiin. Välillä se suitsutus menee väkisinkin yli kuten offensiivisempien kaverien hyökkäyspelaamisen ylistäminenkin. Kun joku puhuu esim. siitä, miten Patrice Bergeron on omassa päässä "aina oikeassa paikassa", tulee väkisinkin mieleen, että miksi minä sitten olen nähnyt hänen sijoittuvan puolustaessaan väärin lukemattomia kertoja. Niin ihmiset tekevät, heistä etevämmätkin..

Hjuumorilla näitä kirjoitanut vai mitä? Ei kukaan pelaa täydellisesti, ei tietenkään, höh. Sasha on sijoittunut kentällä oikeaan paikkaan tilanteissa keskimäärin useammin kuin suurin osa muista keskushyökkääjistä. Toki virheitä tulee, aivan kaikilla.

Otetaas taas kerran tosiasiat esille:

Barkovin kehumisen syy on miehen huikeat taidot omassa roolissaan, kun ikää on vasta 20 vuotta. Se on hämmästyttävää.

Toki heikkouksiakin on, kovuus varmaankin vastustajaa kohtaan...ei vain kuulu pelityyliin. Siihenkin olisi eväät kun poika on iso ja vahva. Tosin näkyy se vahvuus taklausten vastaanotossa, ei ole katollaan helposti.

Aleksander on vähän vaatimaton kun tehoista puhutaan, vähän kiemurtelee ja katselee lattiiaan.. mutta jos pelit ei ole menny joukkueelta hyvin, niin ekana aina mainitsee itsensä jonka pitää parantaa ja sitten mainitsee muut jos mainitsee.

Kunnianhimoinen ja eteenpäin pyrkivä huippupelaaja, tietää taitonsa ja puutteensa. Tavoite Sashalla on olla huipulla kahden suunnan pelaajana, joka tarkoittaa onnistumisia kentän molemmissa päissä.. En ole ikinä kuullut pojan sanoneet haluavansa olla paras siinä tai tässä. Ei mitään itsekkäältä kuulostavaa. Se on oppia perheeltä, vanhemmilta.

Sasha on niin nöyrä ja vaatimaton pelimies etten ole ennen samanlaista tavannut.


Laitureita Sasha tarvinnee jatkossakin kaksi, ja tällä hetkellä hän pelaa mielestäni paremmin yhteen Jagrin kuin Huberdeaun kanssa. Kun tuossa yllä @sakkr hahmotteli Panthersin tulevaisuutta verraten avainpelaajia Chicagon ratkaisijoihin ja totesi, että Kane=Huberdeau, niin mielestäni Huupiduupiduun pitää parantaa otteitaan vielä todella roimasti, jotta tuo yhtälö täsmäisi. Toistaiseksi hän on kovin kaukana Blackhawksin raikulipojan tasosta.

Kolmikko on nyt ollut jo jonkin aikaa aivan ehyt kokonaisuus, sen näkee kentällä ja ketjun hurjassa pistetehtailussa. Se on totta että Sasha ja Jagr oli parivaljakko joka aivan selvästi haki toistaan aina kun mahdollista. Se johtui mun mielestä siitä, että Jagr otti nuoren talentin "kouluunsa" ja kun poika on tottunut kuuntelemaan mitä konkari neuvoo(oppi isältä) niin linkki on selvä. Ei Hube kuitenkaan ilman kiekkoa jäänyt hyökkäyksissä mutta verkot ei heilunut niin se oli ongelma.
Sitten alkoi verkot pullisteen, en tiedä mitä tapahtui. Ehkä meni vain tuollainen aika että kemiat lopulta kohtasi ja Hube sai itseluottamuksen takaisin. Kolmikko on niin mukavasti erilainen, yksi nopea ja taitava nuori, Sasha ja kolmantena kaiken nähnyt ja kokenut papparainen, joka treenaa kuin hullu ja se näkyy kentällä(kaikki tietää vahvuudet). Tehopaketti on kasassa. Jagr tekee pojista parempi ja pojat Jagrista, luulen papan nauttivan pelaamisesta kaksikon kanssa ja toistepäin. Jos enskaudella porukka on vielä kasassa niin aivan varmasti Hube parantaa pisteitään.

Kane on NYT sellainen ettei toista samanlaista löydy. Kiekonkäsittely välillä kuin taidetta parhaimmillaan, uskomaton rauhallisuus, luistelutaito, laukaukset että morjens.

Oletko itse oikeasti sitä mieltä, että mestaruutta janoavan organisaation kannattaisi tällä hetkellä valita Barkov ennen McDavidiä? Mä vähän luulen, että tästä ovat eri mieltä aika monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät edes tiedä, mistä maasta Ilves ja Tappara tulevat.

Tämä nyt on tämmöistä yhdentekevää spekulointia. Tässä vaiheessa toinen on jo kolme kautta pelannut ja toinen vasta ensimmäistä. Pelityylit eijei. McDavid vasta ensi kauden jälkeen on paremmin arvioitavissa. Onhan Mcjesus huikea lahjakkuus ja kaikki eväät vaikka mihin.

Varmasti McDavidin valitsisi 29/30 joukkueesta. Panthers ei ja sehän se cupin sitten voittaisi, hah ha
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Upeaa kautta Barkov pelaa. Pistekeskiarvon puolesta on samassa vauhdissa Kopitarin kanssa. Elikä ilman loukkaantumisia voisi olla pistepörssissä 15 joukossa - lähes samaa tasoa kuin Olli Jokisen ja Teemu Selänteen asemat olivat kymmenisen vuotta sitten. Silloin toki molemmat tekivät noin 90p, mutta muutkin tekivät tuohon aikaan nykyistä enemmän pisteitä.

Pakko hieman elvistellä - moni varmasti nähnyt A.Barkovin livenä Tappara aikoina yms, mutta lienenkö Jatkoajan ainoa kirjoittelija, joka ei suinkaan ole nähnyt A.Barkovia livenä pelaamassa, vaan homma meni täysin päinvastoin, elikä A.Barkov oli katsomassa minua kentän laidalla. Laji oli tennis ja vuosi 1997, kun voitin Sashan isoveljen Jura Barkovin Tampereen Ruotulassa ja katsomossa rääkyi 2v Sasha äitinsä kärryissä.

Mielenkiinnolla seurataan herran uraa ja muutakin toimintaa. Tennismiehiä kun myös on, iso käsi myös sille.
 

sakkr

Jäsen
Juu me peruspetterit ei tietenkään nähdä takakarvauksia ja syötönkatkoja, kun ne ei näy teksti-TV:llä mutta onneksi teillä todellisilla asiantuntijoilla on harjaantuneempi silmä.

En omassa tekstissä tarkoita meitä Jatkislaisia, vaan niitä vaikka floridalaisia jotka käyvät pelissä pari kolme kertaa kaudessa lähinnä Jagrin ja Kevin Spaceyn takia. Tottakai jääkiekkoa enemmän seuraaville Barkovin taidot ovat jo "itsestäänselvyys"


Kannattaa kuitenkin muistaa, että herroilla Crosby, Toews, Kopitar, Bergeron, jne. on vielä 7-8 vuotta peliaikaa ennen kuin mittarissa on 35v. Siinä mielessä tämä lista on todella suppea, varsinkin kun tuossa ajassa nyt vielä varaamattomista pelaajista voi kasvaa vaikka mitä.

Tarkoitin sitä että Barkov on jo nyt erittäin hyvä pelaaja ja jos hän kehittyy yhtä hyvin ja nopeasti kuin nyt niin en ihmettelisi jos Sasha olisi jo kahden-kolmen vuoden sisään taalaliigan parhaimpia senttereitä. Paljon pitää kehitystä vielä tulla mutta ei mikään mahdoton urakka.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
En ole ikinä kuullut pojan sanoneet haluavansa olla paras siinä tai tässä. Ei mitään itsekkäältä kuulostavaa. Se on oppia perheeltä, vanhemmilta.
No nyt kuulet. Barkov on sanonut haluavansa olla paras. Eikä vaan joukkueensa pelaajista paras vaan maailman paras. Näin siis kertoi urheilusanomille.

"Kolme ja puoli vuotta sitten Barkov lausui Urheilusanomien edeltäjän Veikkaajan haastattelussa haluavansa vain pelata NHL:ssä.

»Se oli pienenä haave, nyt se on jo tavoite», Barkov lausui elokuussa 2012.

Tavoitteet ovat kasvaneet samaa tahtia huiman kehityksen kanssa.

»Haluan tietenkin olla maailman paras pelaaja», Barkov ilmoittaa nyt ilman minkäänlaista häivähdystä ylimielisyydestä.

»Eihän tässä touhussa muuten mitään järkeä olisi. Jos ilmoittaisin, että haluan olla keskikastin pelaaja, voisin lähteä saman tien menemään täältä.»"

Aleksander Barkov on jo nyt Suomen paras jääkiekkoilija – ja tämä on vasta alkua - NHL - Ilta-Sanomat
 
Viimeksi muokattu:

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Tervepäinen, intohimoinen, määrätietoinen, ammattimainen, lojaali, mutta hieman vaatimaton suomalaiseen tapaan. Loistava cocktail juuri oikeita ominaisuuksia kiekkoilijalle. Asenne vielä kunnossa niin ei voi kuin ihailla. Taitotaso on jo nyt korkealla ja nyt mitataan enää, kuinka ylhäällä taitotason katto oikeasti onkaan ... vielä on paljon matkaa sinne terävimpään kärkeen, mutta jos pysyy kunnossa ja jatkaa kuten tähänkin mennessä kyseinen askel voidaan ottaa (vaikka sitten yhtä aikaa saman ikäluokan Ristolaisen kanssa). Ehkä siihen menee kuitenkin sen 2-3 vuotta, mikä on ihan OK aika noinkin nuorelle pelaajalle jalostua.

Ihan saman profiilin kilpailijaa ei taida olla kuin Barkov, ainakaan samasta ryhmästä. Ja ihan hyvä niin. Ehkä tuo Monahan Calgarystä taitaa olla lähinnä ja tietenkin MacKinnon. Molemmilla kahteen suuntaan pelaaminen onnistuu ihan siedettävästi, mutta onhan esim. nuo Monahan ja MacKinnon selkeästi offensiiviseen suuntaan painottuneet.
 

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Oletko itse oikeasti sitä mieltä, että mestaruutta janoavan organisaation kannattaisi tällä hetkellä valita Barkov ennen McDavidiä? Mä vähän luulen, että tästä ovat eri mieltä aika monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät edes tiedä, mistä maasta Ilves ja Tappara tulevat.

Itse ainakin olen sitä mieltä, että juuri tällä hetkellä mestaruutta janoavan joukkueen kannattaisi ottaa nimenomaan Barkov ennen McDavidia. Eihän McDavidin vaikutus edes Edmontonin peliin ole ollut kovin merkittävä toisin kuin Barkovin vaikutus Floridan peliin. Ainakin noin tuloksellisesti lyhyellä matematiikalla laskettuna. Toki tilanne voi olla eri tulevilla kausilla mutta jos puhutaan tästä kaudesta tai "tällä hetkellä", kuten itse mainitsit.

Florida tällä kaudella ilman Barkovia 8-5-3 maalisuhteella -3. Kun Barkov on ollut kokoonpanossa statsit ovat 38-20-6 maalisuhteen ollessa +38!

Edmonton tällä kaudella ilman McDavidia 14-18-5 maalisuhteella -22. Kun McDavid on ollut kokoonpanossa statsit ovat 16-25-2 maalisuhteen ollessa -23.

Eli joukkueena Edmonton on kerännyt itseasiassa enemmän pisteitä peliä kohden kun McDavid ei ole ollut kokoonpanossa. Olin muuten huomaavinani, että Edmontonilla oli aika paljon tiukkoja yhden maalin tappioita varsinaisella peliajalla. Ehkä ne kääntyvät ensi kaudella tasoihin ja tulevina kausina voitoiksi. Näin Floridan otteita seuranneena tuo kuulostaisi varsin tutulta kuviolta.

On kyllä ollut mahtavaa seurata tuota Barkovin kehitystä. Hyppäsin vuonna -96 playoffeissa Floridan bandwagoniin ja sillä tiellä ollaan. Vasta nyt on ensimmäinen kerta kun oma kärkivaraus (hyökkääjä) lyö läpi tällä tavalla.

Edit. Edmontonin maalisuhteet.
 
Viimeksi muokattu:

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Hyppäsin vuonna -96 playoffeissa Floridan bandwagoniin ja sillä tiellä ollaan. Vasta nyt on ensimmäinen kerta kun oma kärkivaraus (hyökkääjä) lyö läpi tällä tavalla.

Nathan Horton? Löi vakuuttavasti läpi aikoinaan ja täytti odotukset vähintäänkin hyvin. Voimahyökkääjänä 30+30.
 

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Nathan Horton? Löi vakuuttavasti läpi aikoinaan ja täytti odotukset vähintäänkin hyvin. Voimahyökkääjänä 30+30.
No totta. Täytyy myöntää, että en kyllä ollenkaan muistanut Hortonin noin koville pisteille päässeen. Ehkä tuo joukkueen menestys vähän latistaa muistoja. Weiss oli myös hyvä mutta nyt kun Barkov pelaa tällä tavalla niin rima on aika korkealla.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Eihän McDavidin vaikutus edes Edmontonin peliin ole ollut kovin merkittävä toisin kuin Barkovin vaikutus Floridan peliin.

Aika höpähöpöä. McDavid on kirkkaasti Edmontonin paras pelaaja niin tilastollisesti kuin taidoiltaan. Kolminkertainen kuukauden tulokas myös. Pelkät tilastot ei kerro juurikaan mitään, mutta eipä niissäkään ole McD:llä mitään hävettävää.

Lisäksi vertailua ei kannattaisi edes tehdä nykyiseen Barkoviin tuon McD suhteen. Ei mitään Barkovilta pois ... alleviivataan että olen hänen suuri faninsa, mutta toinen on tulokas, jonka kauden loukkaantuminen ikävästi vesitti ja toinen useamman vuoden jo pelannut joukkueen ykkössentteri, jonka vierellä pelaa eräs kaikkien aikojen parhaista. Lisäksi Huberdeau ei todellakaan myös ole mikään ihan turhake hänkään myöskään puolustussuuntaan. Katsotaanpa kolmen vuoden päästä siis.
 
Se on totta että Sasha ja Jagr oli parivaljakko joka aivan selvästi haki toistaan aina kun mahdollista. Se johtui mun mielestä siitä, että Jagr otti nuoren talentin "kouluunsa" ja kun poika on tottunut kuuntelemaan mitä konkari neuvoo(oppi isältä) niin linkki on selvä.

Itse näkisin asian myös niin, että mieluummin Jagr ja Sasha edelleen syöttelevät toisilleen kuin Huberdeaulle siksi, että heidän aaltopituutensa ovat lähempänä toisiaan. Mielestäni Huberdeau on ketjun heikoin lenkki. Tai ehkäpä mieluummin vähiten vahva lenkki, sillä hyvin hänkin on pelannut, ja ketju on tehnyt viime aikoina hurjaa tulosta.

Varmasti McDavidin valitsisi 29/30 joukkueesta. Panthers ei ja sehän se cupin sitten voittaisi, hah ha

Sen haluaisin kyllä nähdä, kun Dale Tallon tulevana kesänä kieltäytyisi Chiarellin ehdotuksesta vaihtaa McDavid ja Barkov päikseen. Se saattaisi vuosien päästä näyttäytyä ihan fiksuna ratkaisuna mutta nykytietojen valossa kyseessä olisi todella kova päätös.
 
Viimeksi muokattu:

Johnnie

Jäsen
Sen haluaisin kyllä nähdä, kun Dale Tallon tulevana kesänä kieltäytyisi Chiarellin ehdotuksesta vaihtaa McDavid ja Barkov päikseen. Se saattaisi vuosien päästä näyttäytyä ihan fiksuna ratkaisuna mutta nykytietojen valossa kyseessä olisi todella kova päätös.

Ja esittämäsi skenaario liittyy tähän kauteen ja tämänhetkiseen tilanteeseen miten? Eiköhän täällä jokainen tiedosta McDavidin potentiaalin, mutta potentiaali ei tietääkseni vaikuta mitenkään siihen että kumpi on tässä ja nyt kokonaisvaltaisesti parempi pelaaja.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika höpähöpöä. McDavid on kirkkaasti Edmontonin paras pelaaja niin tilastollisesti kuin taidoiltaan. Kolminkertainen kuukauden tulokas myös. Pelkät tilastot ei kerro juurikaan mitään, mutta eipä niissäkään ole McD:llä mitään hävettävää.

Lisäksi vertailua ei kannattaisi edes tehdä nykyiseen Barkoviin tuon McD suhteen. Ei mitään Barkovilta pois ... alleviivataan että olen hänen suuri faninsa, mutta toinen on tulokas, jonka kauden loukkaantuminen ikävästi vesitti ja toinen useamman vuoden jo pelannut joukkueen ykkössentteri, jonka vierellä pelaa eräs kaikkien aikojen parhaista. Lisäksi Huberdeau ei todellakaan myös ole mikään ihan turhake hänkään myöskään puolustussuuntaan. Katsotaanpa kolmen vuoden päästä siis.

Eikös tässä ole ollut puhe kumman ottaisi tämän kevään pudotuspeleihin? Ei silloin ole mitään järkeä verrata nyky Mcdavidia 3v takaiseen Barkoviin. 3 vuoden päästä valitaan pelaaja tämän kevään peleihin? Kyllä minäkin mielummin ottaisin 80 luvun Messierin Bjugstadin tilalle mutta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös