Arvostan kaikkia pelaajia, jotka on päässeet NHL:ään sillä itse en tuohon kykenisi. Kuitenkin menee aika yli, että aletaan implikoimaan Barkovia Yzermania ja Sakicia paremmaksi johtajaksi. Kyllä suomilasit näkyy osassa viesteistä. Se sanottuna, niin ostan väitteen, että Barkov on ollut yksi joukkueensa parhaita pelaajia ja yksi olennainen tukipilari finaaleihin pääsyn osalta. Mutta ei se hänestä Yzermania tee.
Niin kuten sanoin: esimerkillä johtaminen on yksi osa johtajuutta. Lisäksi pitää osata:
-kertoa tavoitteet
-antaa palautetta/kritiikkiä
-luoda tilannepäivityksiä, analysoida tavotteiden saavutuksia jne
Kaikkeen näihin tarvitaan verbaalisia johtamisen taitoja. Ei Barkov tosin ole ainoa vastaava kapteeni. Gretzky ei mielestäni myöskään ollut koskaan luontainen johtaja eikä myöskään McDavid. Taitojen puolestahan heistä kapteeneja tehtiin.
Itse olen aiemmin ollut Barkovia kohtaan varsin kriittinen, mutta siitä on jo jonkin verran aikaa, ja on vaan pakko myöntää nykyisin, että ukko on noussut sellaiselle tasolle, ettei enää montaa parempaa pelaajaa löydy, jos löytyy yhtäkään. Riippuu toki myös siitä mitä asioita jääkiekossa eniten arvostaa, kun mietitään sitä onko Barkov jopa NHL:n absoluuttisesti paras sentteri tai jopa paras pelaaja tällä hetkellä.
Myönnän, että itse arvostan maaleja ja pisteitä eniten. Mutta en sitten kuitenkaan ihan yksisilmäisesti sitä tee, vaan kyllä sillä on iso merkitys, jos pystyy tekemään pisteitä, mutta olemaan sitten kuitenkin samalla hemmetin hyvä ja kokonaisvaltainen pelaamisessaan.
Nyt Barkov on varsinkin tällä kaudella pelannut kyllä sillä tasolla, että anteeksi vaan, mutta pitää kyllä katsoa lätkämatseja silmät kiinni, tai sitten olla jotain ihan henkilökohtaista Barkovia vastaan, jos ei näe, että nyt on todellakin kyseessä jopa koko liigan paras sentteri. Mielestäni enää MacKinnon kilpailee Barkovin kanssa tästä tittelistä juuri tällä hetkellä. McDavid ei salamannopeasta luistelustaan ja kiistämättömistä huipputaidoistaan huolimatta ole nimenomaan pelaajana ja liiderinä aivan samalla tasolla kuin edellämainitut.
Barkov on nyt parillakin viime kaudella minullekin (kriittiselle arvostelijalleen) osoittanut olevansa aika helvetin kova johtajakin. Tämä toki erityisen korostuneesti tällä kaudella. Ei sitä turpavärkkiä todellakaan tarvitse olla koko ajan julkisuuteen avaamassa jenkkityyliin, jos näyttää sitä esimerkkiä tekemällä joukkuekavereistaan parempia jäällä sekä auttaa heitä olemaan itsevarmempia ja sitoutuneempia yhteisiin tavoitteisiin olemalla kunnioittava ja rakentava pukukopissa. Olen täysin varma siitä, että Barkovilla on ollut näissä asioissa iso rooli Floridassa. On siellä toki muitakin, kuten Tkachuk ja vaikkapa Ekblad, ja aivan varmasti monta muutakin pelaajaa.
Myös Maurice ja Ruutu ovat sinänsä erinomaisia hengenluojia, kunhan Maurice antaa luottamuksensa johtamisessa oikeille pelaajille. Tuota ei aikoinaan Winnipegissä tapahtunut, mutta Floridassa on todellakin mennyt tuo asia niin kuin pitääkin. Nyt on kapteeni, joka ymmärtää oikeanlaisen joukkuekavereihin sitoutumisen ja heidän kunnioittamisensa, heittämättä ketään bussin alle. Samaa ei todellakaan voi sanoa Edmontonin kapteenista.
Kyllä Barkoville pitää nyt antaa reilusti hänen ansaitsemansa arvostus ja kunnioitus. Toki jääkiekko on huipputasolla erittäin tasaista touhua ja absoluuttisesti parhaidenkin pelaajien tasoerot voivat vaihdella, joten en lähde yhtäkään pelaajaa jumaloimaan pysyvästi, vaan arvioin pelaajia nimenomaan sen pohjalta mitä ovat nyt. Ainakin tällä hetkellä Barkov vaikuttaisi olevan maailman paras sentteri. Todella toivon, että hän on sitä myös tulevissa isoissa maajoukkueturnauksissa, koska maajoukkue on aina itselleni tärkein. NHL on minulle pelkkää viihdettä, mutta maajoukkue on sydämen asia,