A)
Ainakin saatavilla olevien tietojen perusteella ns. konsuliavun osalta suorat kustannukset peritään näiltä tulijoilta ja/tai heidän omaisiltaan.
B)
Tähän lähtemiseen liitttyvää lainsäädäntöä kiristettiin merkittävästi 2016, nämä daamit lähtivät mitä ilmeisimmin 2014. Suomessa harvemmin taannehtivasti tulkitaan lainsäädäntöä, ainakaan syytetyn edun vastaisesti.
C)
Mitä ilmeisimmin tällä hetkellä ei ole näyttöä tulijoiden suorasta osallisuudesta terroristiseen toimintaan, jolloin oikeusvaltiossa he ovat syyttömiä kunnes toisin todistetaan.
Jos tätä näyttöä ilmenee, niin tutkinta ja syytteet päälle, tuomiot luonnollisesti terroristista koventamisperustetta hyväksikäyttäen.
D)
Pelkkä ryhmäjäsenyys ei sinänsä Suomessa ole kuin ensisijaisesti koventamisperuste (TJEU mopopojat, nasseraukat jne.), muutoinhan avoimen vallankumouksellisiin (PVL) ja/tai rikollisiin (NBK, UB jne.) järjestöihin kuuluvat olisivat nykyistä useammin tuomiolla jo jäsenyyksistä.
E)
On radikalisoitumisen kannalta todennäköisesti paras tilanne, että nämä selvästi alaikäiset (toki jotkut 16-17 vuotiaat lienevät jo osin menetettyjä tapauksia, mutta sitä nuoremmat eivät, tulijoiden ikärakennetta ei taidettu avata) noudetaan Suomeen nyt, eikä odoteta että radikalisoituvat lopullisesti leirillä ja tulevat maahan omin toimin tulevaisuudessa toteuttamaan leirillä hautuneita kostofantasioita Suomeen.
Ja toki ennen kaikkea länsimaisen oikeusvaltion tulee toimia oman lainsäädäntönsä puitteissa tässäkin tapauksessa, otti se kuinka syvältä sydämestä hyvänsä.