Edit.
Kun nyt kuuntelen Haavistoa A-studiossa, niin vaikuttaa siltä, että juuri näiden lasten palauttaminen on se suuri ja salakavala operaatio, jonka valmistelu aloitti koko tämän hulabaloon alholilaisten palauttamisesta Suomeen. Muiden palauttamista ei ole juurikaan vielä valmisteltu (sanoo siis Haavisto.) Että tästäkö alkoi koko "terroristit charter-lennolla Suomeen" -keskustelu?
Notta kun siellä alueella kuulemma on pikkuusen turvatonta. Ei oikein kannata etukäteen julistaa hakemisia tai vaikka reittejä tai lentoja. Tai mistä sen tietää, seutuhan voi olla kuin iso Espoo.
Ensimmäiseksi sanon, että hienoa, että saatiin orpolapset pois leiriltä. Itse ottaisin Suomeen ilomielin vaikka 500 alle 7 vuotiasta orpolasta riippumatta kansallisuudesta ennen Jihad-naisia ja ulkomaalaisia aikuisia sotakarkuri miehiä. Vaihtaisin minä päivänä hyvänsä yksi yhteen. Tai vaikka 10 lasta sisään vs. yksi ukko ulos.
Silti tarkoitus ei pyhitä keinoja. Miksi tämä piti tehdä näin?
En ole täysin varma mitä muotoa esim. Haavisto ja Ohisalo käyttivät eduskunnassa (täytyy tarkastaa), mutta mielestäni sanoivat suoraan, että mitään tarkkaa suunnitelmaa ei ole. Kyllähän tuo kovin tarkalta suunnitelmalta vaikuttaa.
Nytkään Pekka ei pysty kertomaan juuri mitään ja sanoo, etten tiennyt ja ilmeisesti sitä ja tätä.
Nyt tulee kuitenkin se kaiken kirjoittamani pointti.
Minulle taviksena ei olisi tarvinnut sanoa koko aikana yhtään mitään, olisi kelvannut tällainen Atte Kaleva tyyppinen pelastusoperaatio. Ulkoasiainvaliokunnalle sen sijaan pitää kertoa, tässä ei saa oikoa. Myös eduskunnassa pitää puhua totta ja jos ei voi, niin sillon ilmoittaa, etten voi kertoa onko valmista suunnitelmaa, mutta ulkoasiainvaliokunta tietää tilanteen.