Hassua, eikö tuo toimi myös toisin päin? Kummasti kritisoit minun kirjoituksiani, muttet itse kerro yhtään mitään rakentavaa koko asiasta. Kerrohan sinä itse oma ideasi jos noin paljon kritisoit minun kirjoituksiani.
OK kerron ja nämä on kyllä tänne ripoteltukin eri viesteihin. Alla nyt sitten yhteenveto näistä. Kerrothan sinäkin sitten suoraselkäisenä poikana mikä sinulle kelpaisi.
On hyvä alku että Louhimies on pyytänyt usean kerran eri medioissa anteeksi - myös hänen puheensa Jussi Gaalassa oli mielestäni varsin suoraselkäinen. Hän on kertonut hakeneensa apua ja myös sitä saaneensa. Tämän odotan myös jatkuvan ainakin jonkin aikaa että hän saa purettua, käsiteltyä sekä ymmärrettyä asian paremmin ja tätä kautta kykenee muutokseen toimintatavoissaan.
Hän mainitsi myös että on osan kanssa asianosaisista jo keskustellut - tämä on myös hyvä aloitus ja tätä dialogia pitää pystyä rakentavasti jatkamaan. Pitää kuitenkin muistaa, että ainakin yksi on ollut tyytymätön anteeksipyyntöön joten dialogin onnistuminen ei ole vain Louhimiehestä itsestään kiinni.
Isompi kysymys on sitten se miten Louhimies vaikka osallistuisi tuleviin keskusteluihin alalla vallitsevien toimintatapojen purkamiseksi sekä uudelleenrakentamiseksi. Tämä on tietenkin suurempi asia kuin Louhimies itse, mutta saattaisi olla hänelle hyödyllistä hänen omassa "tervehtymisessään". Sitä en sitten tiedä miten tuollainen käytännön tasolla tapahtuisi sillä ymmärtääkseni Me Too 2.0 ei oikein ole vielä tuolle tasolle edennyt. Eli asioita on tuotu julki ja nistä on keskusteltu mutta ymmärtääkseni kovinkaan fundamentaalisia muutoksia oikein minnekään ei vielä ole tullut? Saatan toki olla väärässäkin mutta tämä on ymmärrykseni nykytilanteesta.
Asianosaisten pitäisi myös saada käsiteltyä tämä asia ja päästä siitä eteenpäin - anteeksiannon tulisi siis olla kaksisuuntainen jotta jatkossa olisi terve pohja jolle rakentaa. Kenellekään ei saa jäädä mitään hampaankoloon, sillä muuten muutos ei perustu vakaalle pohjalle. Ei Louhimiehen henkilökohtainen muutos, eikä myöskään mahdollinen alalle tuleva fundamentaalisempi muutos. Eihän Louhimiestä voi demonisoida tämän tapahtuman vuoksi loppuelämäänsä mikäli hän kykenee muuttamaan toimintatapojaan.
Noin kokonaisuutena mielestäni Louhimies on hoitanut asian tähän mennessä kohtuullisen hyvin. Ei tämä tietenkään tähän mennessä tehdyllä ole ylipyyhitty ja hänellä on varmasti paljon työtä edessä toimintatapojensa muuttamisen suhteen. Ensi askeleet on kuitenkin otettu ja mielestäni ne ovat menossa oikeaan suuntaan.
Jotain tuonsuuntaista. Nyt odotan sinun vastinettasi ja mikä sinulle olisi kelvannut.
Kiitos.