Mainos

Aku Louhimies – elokuvaohjaaja

  • 166 188
  • 1 511

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vaikka se vaikeaa voikin olla ohjaajalle sanoa ei, niin voisihan sitä vähän vastuuta itsekin kantaa.

Näin on helppo ajatella, mutta ihan ensiksi pitäisi varmaan tuntea alan kulttuuria paremmin. Niin kuin Tiina Pirhonen A-studiossa sanoi, kun kuvaustapahtumassa on 50 henkilöä, jonka jokaisen jokainen minuutti maksaa, ei nuoren naisnäyttelijän ole helpoin pysäyttää koko tuotanto, vaikka tunteekin olonsa epämukavaksi. Tästä syystä ohjaajan täytyy olla se, joka voi luottaa ohjaajan pitävän huolta asiallisista työtavoista.

Nyt esillä olevan keskustelun on tarkoitus johtaa siihen, että tulevaisuudessa nuori naisnäyttelijä on rohkeampi itse puuttumaan epäreiluihin tilanteisiin. Ja toisaalta muuttamaan ohjaajien ja koko alan kulttuuria terveemmäksi.
 
Sitä en ymmärrä, että näitä julkisuuteen tulleita näyttelijöitä syyllistetään ja demonisoidaan - @Tietotoimisto on etenkin kunnostunut ruokottomuudessa, mutta ei ehkä ainoana (somesaastasta puhumattakaan). Osa aikoinaan yritti saada muutosta aikaan, osa ei uskaltanut: nyt he puhuvat että jatkossa nuorilla näyttelijöillä olisi rohkeutta asettaa rajat ohjaajan mielivallalle ja että kynnys tähän olisi paljon pienempi. Ei varmasti mikään täydellinen prosessi, mutta auktoriteettiasemassa olleen ja kohtuuden rajoja ylittäneen henkilön vastuu lienee kiistämättä suurempi.

Olisiko se vaikka siitä syystä, että nämä kaikki naiset ovat tehneet useita elokuvia Louhimiehen kanssa.

Näitä naisia voisi pitää uskottavina, jos eivät olisi tehneet uudestaan töitä kokemansa vääryyden jälkeen. Mutta siellä on heti lähdetty uuteen produktioon, kun ohjaaja on pyytänyt. Miksi mennä uudestaan töihin, kun tietää mitä siellä tapahtuu?

Nyt kyseiset naiset ovat rupsahtaneet, eivätkä kelpaa Louhimiehen elokuviin, niin lähdetään julkisuuteen itkemään.

Sitä en ymmärrä miten ihmiset ovat niin tyhmiä, että menevät tälläisiin nyyhkytarinoihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
3) Kaikki tapauksen näyttelijät: Tola, Kuusniemi ja Viitala ovat tänä päivänä C-luokan näyttelijöitä, joita ei parhaisiin rooleihin kutsuta, ja pääsy lehtien kanteen olisi hyväksi uran jatkon kannalta.

Ei kai puhtaisiin trolleihin pitäisi edes vaivautua vastaamaan, mutta silti kaksi huomiota: "Tapauksessa" oli melko paljon muitakin näyttelijöitä ja yksi näistä mainitsemistasi ei-rooleja saavista näyttelijöistä on Ylen suuren produktion pääosassa juuri parhaillaan. Suomesta ei kovin paljon rahakkaampaa kuviota löydy.
 
Louhimiestä syytetään palkkojen maksattamatta jättämisestä sekä seksuaalisesta häirinnästä Tuntemattoman kuvauksissa apulaisrekvisitööri Carolina Simbergin toimesta:

Tuntemattoman sotilaan työryhmän jäsen kertoo palkattomista ylitöistä ja häirinnästä kuvauksissa – ”Joka kerta kun näen uutisoinnin Tuntemattomasta, minulle tulee hieman paha olo” - Kulttuuri - Helsingin Sanomat

Taas joku C-luokan "nainen" siellä huoraamassa.

Lukisitte edes uutisen. Tuossa ei syytetty Louhimiestä mistään. Ohjaaja ei maksa palkkoja eikä Louhimies ole ketään seksuaalisesti häirinnyt.

Tälläisellä uutisoinnilla ja otsikoinnilla voidaan näemmä huijata tyhmiä. Uskomatonta
 

teppana

Jäsen
Näin on helppo ajatella, mutta ihan ensiksi pitäisi varmaan tuntea alan kulttuuria paremmin. Niin kuin Tiina Pirhonen A-studiossa sanoi, kun kuvaustapahtumassa on 50 henkilöä, jonka jokaisen jokainen minuutti maksaa, ei nuoren naisnäyttelijän ole helpoin pysäyttää koko tuotanto, vaikka tunteekin olonsa epämukavaksi. Tästä syystä ohjaajan täytyy olla se, joka voi luottaa ohjaajan pitävän huolta asiallisista työtavoista.

Nyt esillä olevan keskustelun on tarkoitus johtaa siihen, että tulevaisuudessa nuori naisnäyttelijä on rohkeampi itse puuttumaan epäreiluihin tilanteisiin. Ja toisaalta muuttamaan ohjaajien ja koko alan kulttuuria terveemmäksi.

Muutenkin tämä oman vastuun perään huuteleminen on kummallista. Mistä lähtien yhteiskunta on lähtenyt työpaikalla tapahtuvia ahdisteluita/kaltoinkohteluita tai ihan suoranaisia laittomuuksia lyömään myös uhrin piikkiin? Syitä uhrin hiljaisuudelle on varmasti monia, niistä yleisimmät lienee jo tässä ketjussa käsitelty. Sillä että uhri on kuitenkin hiljaa ei poista syyllisen vastuuta eikä se myöskään tee uhrista vastuunkantajaa. Jokaisella meistä on oikeus valittaa saamastaan kohtelusta ja se hetki milloin sen päättää tuoda esille on jokaisen oma asia. Itse ainakin ymmärrän täysin että nyt on se hetki monelle jolloin uskaltaa kertoa kokemuksistaan kun vertaistukea saa ja yhteiskunta on avoin asialle.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Lukisitte edes uutisen. Tuossa ei syytetty Louhimiestä mistään. Ohjaaja ei maksa palkkoja eikä Louhimies ole ketään seksuaalisesti häirinnyt.
Kyllä minä luin uutisen.

Pamela Tola on syyttänyt Louhimiestä seksuaalisesta alistamisesta joka suoritettiin Jasper Pääkkösen peniksellä ja Pihla Viitala on syyttänyt Louhimiestä siitä että Eero Aho löi häntä ja tämän takia Viitala löi päänsä seinässä olleeseen naulaan. Nämä ovat olleet syytöksissä Louhimiehen tekoja.

En näe tällöin mitään eroa sillä onko palkat jättänyt maksamatta joku tilitoimisto tai että onko seksuaalisen kourimisen suorittanut joku muu kuvausryhmän jäsen.
 

teppana

Jäsen
Lukisitte edes uutisen. Tuossa ei syytetty Louhimiestä mistään. Ohjaaja ei maksa palkkoja eikä Louhimies ole ketään seksuaalisesti häirinnyt.

Tälläisellä uutisoinnilla ja otsikoinnilla voidaan näemmä huijata tyhmiä. Uskomatonta

Luin ihan kokonaan. Missä kohtaa sanoin mitään Louhimiehestä? Ota nyt se Louhimiehen kuva pois sieltä seinältä ja käsi pois housuista. Juokset raivoamassa joka suuntaan ilman päätä tai häntää.
 
Kyllä minä luin uutisen.

Pamela Tola on syyttänyt Louhimiestä seksuaalisesta alistamisesta joka suoritettiin Jasper Pääkkösen peniksellä ja Pihla Viitala on syyttänyt Louhimiestä siitä että Eero Aho löi häntä ja tämän takia Viitala löi päänsä seinässä olleeseen naulaan. Nämä ovat olleet syytöksissä Louhimiehen tekoja.

En näe tällöin mitään eroa sillä onko palkat jättänyt maksamatta joku tilitoimisto tai että onko seksuaalisen kourimisen suorittanut joku muu kuvausryhmän jäsen.

Kirjoitit että Louhimiestä syytetään seksuaalisesta häirinnästä Tuntemattoman kuvauksissa. Uutisessa nimenomaan mainitaan, että Louhimiestä EI syytetä seksuaalisesta häirinnästä.

Tuohon Tola - Pääkkönen caseen liittyen kaikki muut paitsi Tola ovat sanoneet, että kohtaukset tehtiin vaatteet päällä.

Noihin palkkoihin liittyen - ohjaaja on palkollinen siinä missä näyttelijät kuin reksiviitta avustajatkin.

Kuten sanoin - tyhmiä on helppo harhauttaa virheellisellä uutisoinnilla.
 

godspeed

Jäsen
Kuten jo todettu, niin kaikki edellisen viestin kohdat löytyy siitä sergeiKn jakamasta HSn artikkelista, kuhan jaksaa lukea otsikkoa pidemmälle.

En viitannut siihen vaan kaikkeen aiempaan, johon sinulla tuntuu löytyvän sellaista tietoa jota muut eivät voi saada lukemalla uutisia. Tunnut tässä mielessä vääntävän kaiken olemassaolevan tiedon siihen muottiin, joka sinun oletettavaa naisvastaisuuttasi vain jotenkin tukee.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kirjoitit että Louhimiestä syytetään seksuaalisesta häirinnästä Tuntemattoman kuvauksissa. Uutisessa nimenomaan mainitaan, että Louhimiestä EI syytetä seksuaalisesta häirinnästä.

Tuohon Tola - Pääkkönen caseen liittyen kaikki muut paitsi Tola ovat sanoneet, että kohtaukset tehtiin vaatteet päällä.

Noihin palkkoihin liittyen - ohjaaja on palkollinen siinä missä näyttelijät kuin reksiviitta avustajatkin.

Kuten sanoin - tyhmiä on helppo harhauttaa virheellisellä uutisoinnilla.
Simberg ei syytä Louhimiestä seksuaalisesta häirinnästä liittyen Tuntemattoman kuvauksiin. Tämä ei tarkoita sitä, että maantaiaamun ulostulon laatineet naiset eivät syyttäisi Louhimiestä - jos ei nyt seksuaalisesta häirinnistä - niin ainakin seksuaalissävytteisestä nöyryyttämisestä ja alistamisesta.

Vaatteet eivät olleet se jutun pointti, vaan se, että Louhimies painosti Tolaa osallistumaan ahdistavaan kohtaukseen ilman, että tästä olisi alunperin sovittu tai että kohtaus olisi tehty asianmukaisella sensitiivisyydellä.

Palkoista puhuttaessa oleellista oli se, että Louhimies mitä ilmeisimmin muutti suunnitelmiaan kesken kaiken ja viritti tuotantoa äärirajoille, mikä ilmeisesti osaltaan on vaikuttanut työsopimusten noudattamatta jättämiseen ja palkanmaksuun. Jutusta tosin ei kovin tarkkaan selviä, minkä asteisia syytökset ovat ja kuka asiasta on loppujen lopuksi päävastuussa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Leppilampi kuvauksista: Louhimies käskytti vahingossa oikeita rikollisia - Viihde - MTV.fi
Akulla riittää auktoriteettia. Tuon 8-pallon pääosien esittäjät ottivat kuvaukset erittäin raskaasti. Eero Aho taisi hieman kysellä psykologien perään, jotta voisi purkaa rankkaa tapahtumaa pois ja Jessica Grabrowsky taisi jossain haastattelussa sanoa, että ilman täyttä luottoa Ahoon, hän ei olisi pystynyt tekemään rooliaan, eli vaatimustaso oli kenties hieman epäinhimillinen, mutta tässä tapauksessa tasapuolisesti.
 
Muutenkin tämä oman vastuun perään huuteleminen on kummallista. Mistä lähtien yhteiskunta on lähtenyt työpaikalla tapahtuvia ahdisteluita/kaltoinkohteluita tai ihan suoranaisia laittomuuksia lyömään myös uhrin piikkiin? Syitä uhrin hiljaisuudelle on varmasti monia, niistä yleisimmät lienee jo tässä ketjussa käsitelty. Sillä että uhri on kuitenkin hiljaa ei poista syyllisen vastuuta eikä se myöskään tee uhrista vastuunkantajaa. Jokaisella meistä on oikeus valittaa saamastaan kohtelusta ja se hetki milloin sen päättää tuoda esille on jokaisen oma asia. Itse ainakin ymmärrän täysin että nyt on se hetki monelle jolloin uskaltaa kertoa kokemuksistaan kun vertaistukea saa ja yhteiskunta on avoin asialle.
Aamen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vaatteet eivät olleet se jutun pointti, vaan se, että Louhimies painosti Tolaa osallistumaan ahdistavaan kohtaukseen ilman, että tästä olisi alunperin sovittu tai että kohtaus olisi tehty asianmukaisella sensitiivisyydellä.
Tämä ahdistava kohtaus tuli mukaan ilman että siitä oli sovittu ihan siitä yksinkertaisesta syystä että käsikirjoituksessa Tolan esittämän Elina hahmon tuli tehdä itsemurha hyppäämällä katolta.

Näin IL: jutussa Mikko Leppilampi:

"Hänen mukaansa Tola harjoitteli muun Pääkkösen ja Mikko Leppilammen kanssa itsemurhan yrittämiskohtausta uimahallin hyppytornissa. Siellä kävi ilmi korkean paikan kammo, josta näyttelijätär ei ollut puhunut aikaisemmin kellekään."
Tämän takia elokuvaan piti keksiä uusi kohtaus kun Tola kieltäytyi alkuperäisestä käsikirjoituksesta.

YLE:n juttu antaa kuvan siitä että Louhimies ihan vaan nöyryyttääkseen Tolaa keksi ihan muuten vaan raiskauskohtauksen.

Elokuvan pääkäsikirjoittaja oli muuten Paavo Westerberg, jolla luulisi olevan jotain sananvaltaa käsikirjoitukseen. Pikanttina yksityiskohtana hänen esittämänsä Oiva-hahmo raiskaa Pääkkösen leffassa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä ahdistava kohtaus tuli mukaan ilman että siitä oli sovittu ihan siitä yksinkertaisesta syystä että käsikirjoituksessa Tolan esittämän Elina hahmon tuli tehdä itsemurha hyppäämällä katolta.

Näin IL: jutussa Mikko Leppilampi:


Tämän takia elokuvaan piti keksiä uusi kohtaus kun Tola kieltäytyi alkuperäisestä käsikirjoituksesta.

YLE:n juttu antaa kuvan siitä että Louhimies ihan vaan nöyryyttääkseen Tolaa keksi ihan muuten vaan raiskauskohtauksen.

Elokuvan pääkäsikirjoittaja oli muuten Paavo Westerberg, jolla luulisi olevan jotain sananvaltaa käsikirjoitukseen. Pikanttina yksityiskohtana hänen esittämänsä Oiva-hahmo raiskaa Pääkkösen leffassa.
Eipä tuo muuta asetelmaa juurikaan. Lähinnä se antaa mahdollisuuden kritisoida Tolan toimintaa siinä mielessä, että hän ei ole syystä tai toisesta tuonut ilmi fobiaansa. Luultavasti hän on uskonut selviytyvänsä kohtauksesta, mutta tilanteen koittaessa se on osoittautunut ylivoimaiseksi.

Kova on tarve kyseenalaistaa alkuperäistä asetelmaa, jossa arvostellaan yleisesti Louhimiehen toimintatapoja sekä vaikenemisen kulttuuria, joka elokuva- ja teatterimaailmassa on vallinnut. Tämähän oikeastaan alleviivaa sen, miksi näistä epäkohdista ei ole aiemmin paljoa huudeltu: tiedossa on ollut, että jokaiseen yksityiskohtaan tartutaan ja että ilman merkittäviä todisteita uhrien kokemukset eivät paljoakaan paina suhteessa maineikkaaseen ohjaajaan.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Eipä tuo muuta asetelmaa juurikaan..
Paitsi siten, että argumentti "Louhimies keksi ihan muuten vaan raiskaus-kohtauksen käsikirjoituksen ulkopuolelta josta Tola ei voinut kieltäytyä koska nuorena näyttelijänä ei uskaltanut sanoa ohjaajalle ei" olisi nyt Youtube-kielellä TUHOTTU!

Kohtaus syntyi koska Tola kieltäytyi sovitusta ja koska kieltäytyi hetki aiemmin niin hän oli kykenevä varmaan kieltäytymään uudestaankin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika vähän on ollut keskustelua Louhimiehen motiiveista ja ylipäätänsä motiivien vaikutuksesta keskusteluun. Lynkkausjoukko näyttää pitävän ohjaajaa jonkinlaisena psykopaattina joka nauttii alaistensa kiusaamisesta ja nöyryyttämisestä. Minun silmiini on kuitenkin kyse siitä, ettei Aku ole omassa taiteellisessa kunnianhimossaan ymmärtänyt etteivät kaikki näyttelijät ole kunnianhimossaan hänen tasollaan ja näinollen valmiita ihan mihin tahansa. Pidän myös hyvinkin mahdollisena ettei näyttelijöiden piiskaaminen ole ollut välttämättä mieluisaa Akullekaan, mutta hän on sen kunnianhimossaan kuitenkin tehnyt.

En tiedä elokuvan teosta käytännössä mitään, mutta veikkaisin Akun temppujen parantaneen näyttelijöiden suorituksia. Esimerkiksi kun odottamattomia ja rankkoja kohtauksia kuvataan yhtäkkiä ja valmistautumatta, niin saadaan varmasti näyttelijöistä enemmän irti aitoa hämmennystä ja pelkoa. Nämä suoritukset näyttelijä sitten kuittaa hyvinä arvosteluina ja ura edistyy.

Kävin joskus katsomassa 8-pallon oikein teatterissa ja muistan ihmetelleeni heti elokuvan jälkeen vaimolleni miten hyviä näyttelijäsuorituksia elokuvassa oli ollakseen kotimainen elokuva. Muutenkin elokuva oli suurimmaksi osaksi ahdistava ja inhottava, eli voidaan sanoa että hyvää taidetta. Nyt onkin käynyt ilmi ettei se hyvä taide tule näköjään ilmaiseksi.

On sanomattakin selvää ettei kenenkään tarvitse Louhiniemen metodeja sietää, mutta pitää myös sallia rankatkin metodit sellaisille jotka ovat niihin valmiit. Nyt olisi elokuva- ja teatterialalla hyvä paikka selkeyttää toimintaansa jotenkin niin että kunnianhimoisimmat saisivat mahdollisuutensa tehdä elokuviaan omalla tavallaan. Ja sitten niille jotka eivät ole valmiita rankemiin juttuihin, olisi omat produktionsa joissa voidaan pitää rimaa matalemmalla.

En oikein usko juttuja, joiden mukaan näyttelijän näyttelyt on näytelty mikäli eivät osallistu Louhiniemen elokuviin. Eiköhän tässä maassa teattereita ja salkkareita ole sen verran että jokaiselle teatterikorkeakoulusta valmistuneelle hommia piisaa. Mikäli vaan haluaa oikotien maan eturivin näyttelijäkaartiin Aku Louhiniemen elokuvan kautta, niin pitää olla valmis uhrauksiin. En millään jaksa uskoa etteikö ohjaajan metodeita ole näyttelijät tienneet ennen kun ovat mukaan lähteneet, ainakaan tämän kohun jälkeen ei voi tietämättömyyteen vedota.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mikäli vaan haluaa oikotien maan eturivin näyttelijäkaartiin Aku Louhiniemen elokuvan kautta, niin pitää olla valmis uhrauksiin. En millään jaksa uskoa etteikö ohjaajan metodeita ole näyttelijät tienneet ennen kun ovat mukaan lähteneet, ainakaan tämän kohun jälkeen ei voi tietämättömyyteen vedota.
Koko teksti osuu hyvin ytimeen, ja voin vakuuttaa, että näyttelijäpiireissä Louhimiehen maine kulkee tämän edellä. Vaikka Louhimiehen metodit olisivat huutava vääryys (ja julkinen reaktio viittaa siihen), ei tässä olisi mielestäni ollut paikka tällaiselle julkiselle yhden henkilön ristiinnaulitsemiselle. Louhimies on kuitenkin harjoittanut tyyliään vuosikymmenien ajan eri näyttelijäkokoonpanojen ja tuotantoyhtiöiden valvovien katseiden alla. Tästä voi helposti vetää sellaisen johtopäätöksen, että kun tuotantoyhtiö palkkaa hänet leffaansa, he olettavat saavansa hänen tavaramerkkinään tunnetun ohjaustyylin - jonka myös näyttelijät luottavat saavansa. Ja että sellainen on yhteisössä hyväksyttyä ja yhteisen edun mukaista. Tässä on ollut lukuisilla tahoilla mahdollisuuksia puuttua tilanteeseen, ja näyttelijätkin olisivat voineet yhteistuumin lähestyä Akua tämän julkisen metoo-kampanjan sijaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Eivätkö tekijät Levottomissa olleet ohjaajaa myöten kokemattomia ja nuoria? Se, että ei nuori voi sanoa vastaan ohjaajalle, ehkä ei silloin pitänyt erityisemmin paikkaansa. Ja Jasper Pääkkönen on kuvannut, miten Tola ei uskaltanut sanoa ei Louhimiehelle ja oliko, että hyppytornissa sitten tuli ilmi, että ahaa, näyttelijällä on korkeanpaikankammo. Varmaan kiva huomata koko kuvausryhmän, syytä lienee sekä ohjaajassa että myös näyttelijässä, jos auktoriteettiusko on tuolla tasolla. Ja vaatteet päällä raiskauskohtaus. Suomalaisessa elokuvassa on aivan liikaa alastomuutta ja panemista, minkä pitäisi noin yleensä olla näyttelijän tiedossa, etenkin, jos tämä tulee perheestä, jolla on läheisiä kosketuksia elokuva-alaan. Tulee mieleen, miten Diana Spencerille tuli yllätyksenä, että jaahas, siitostammaksi tässä jouduttiinkin. Ihan kuin ei olisi tiennyt, korkeista piireistä kun oli lähtöisin.

Kyllä, minusta Louhimiehen kohtelu on kohtuutonta ja kaiken maailman Leena Landeritkin tulevat avautumaan ja kaikkien on tuomittava. Hyi helvetti että on inhottavaa toimintaa. Samanlaista kohtuuttomuutta kuin Teemu Laajasalon tapauksessa, kun Johanna Korhonen taas oli vauhdissa. Kysymys kuuluu: kuka seuraavaksi? Onhan jo kiitettävän pahaenteisesti sanottu, että lisää nimiä on luvassa... Ottakaa nyt saatana viimeinkin se Kari Heiskasen sika tapetille, vai suojellaanko sitä kun sillä on nuori näyttelijävaimo. Melkein voisi pistää veikkauksen, kuka seuraavaksi, keitä vielä. Veikkaan, että Kari Väänänen.

Laitan sitten loppuun vielä sen perinteisen idarilitanian, kun tätäkin kusipäät lukevat: ei, minä en pidä Louhimiehen kaikkia metodeja kovin hyvinä ja mitä tulee metodinäyttelemiseen niin pidän sitä ihan naurettavana etenkin näin digitaalisen muokkauksen aikakaudella.

PS: miten ne lätkäjätkät sanoivatkaan, tietyt asiat hoidetaan joukkueen kesken.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös