Selitys on, että siirrellään lukeilla ja nostureilla, ( eli isoilla ja vaarallisilla koneilla!!!) kansantalouden kannalta tärkeitä kuormia. Huipputekijöiltä huippuskarppaamista vaatii tuo.
Johtuisikohan ihan siitä, että kyseinen tuntipalkka nostaa kaikkien sataman läpi kulkevien hyödykkeiden hintaa. Vientituotteet ovat kalliimpia ulkomailla, tuontituotteet kotimaassa. Eli ahtaajien korkeamman palkan maksavat joko vientiyritysten työntekijät tai ulkomaisia tuotteita ostavat kuluttajat.Minua vaan ihmetyttää että miksi ahtaaja sitten ei saisi tienata pariakymppiä tunnissa? Ei se nyt vielä kovin kaksinen liksa ole, vaikka työ on melkoisen tärkeää tuontia ja vientiä ajatellen.
Itseäni ei ainakaan huvittaisi olla kylmässä ja tuulisessa satamassa pallit huurussa, kuin ehkä ainoastaan sen takia että siitä tienaisi edes jotain. Ja jos tuo on jonkin sortin kateutta, niin saahan sinne kai kaikki hakea töihin jos vaan pätevyys riittää.
Ylipäätään minua ihmetyttää nämä joidenkin ihmisten aggressiot toisten ihmisten palkoista. Jos moinen aiheuttaa kateutta, niin miksi ette tosiaan sitten mene niihin hommiin? Kyllä minä sen vielä ymmärrän että joidenkin harvojen miljoonien euron vuositulot tässä maassa nostavat hieman kulmakarvoja, mutta se on todella outoa että joku parinkympin tuntipalkka voi ihan oikeasti kuumentaa noin pahasti.
Erittäin hyvin sanottuna siellä takana.Harva suomalainen tykkää ahneista ja kiittämättömistä paskiaisista, olivat ne sitten johtoporrasta tai pallit jäässä tonottavia duunareita.
Toki näinkin, mutta tottahan on sekin, että ahtaajat tekevät melkoisen tärkeää työtä koko maan kannalta eikös vaan? Se nyt on tuollainen pullonkaula, joten toki siinä on valta vähän pyytääkin. Kaksikymppiä tunnissa ei ainakaan minun mielestäni ole niin iso palkka, etteikö sitä voisi maksaa ihmiselle joka tekee noinkin tärkeää työtä...
Ylipäätään minua ihmetyttää nämä joidenkin ihmisten aggressiot toisten ihmisten palkoista. Jos moinen aiheuttaa kateutta, niin miksi ette tosiaan sitten mene niihin hommiin?
Niin, ymmärrän että heille maksetaan juuri siksi, että työ on koko maan kannalta niin tärkeää. Eikö sellaiselle kuulukin maksaa, joka omalla työpanoksellaan pitää koko maan pyörät pyörimässä? Toki sairaalassakin tehdään tärkeää työtä, mutta sehän tukitoimea, eikä suoraan tuottavaa. Siellä hoidetaan kuntoon ne ahtaajat ja paperimiehet ja muut halveksitut, jotka tekevät sitä suoraan tuottavaa työtä. Arvostuksesta siis nimenomaan on kyse. Itse ainakin arvostan ahtaajien työn melko korkealle. Sitä paitsi ei ole mitenkään ennenkuulumatonta että sairaanhoitajakin tienaisi tuon parikymppiä tunnissa...Kyse on vallasta pysäyttää Suomen vienti ja tuonti, ei työn tärkeys. Kyse on varastotyöstä, tavaran siirtämisestä paikasta toiseen. Ja kyse on työn arvostuksesta, maksaisin sairaalassa tai vanhustenhuollossa toimiville paljon mielummin tuon parikymppiä tunti. Onneksi ahtaajien työ voidaan tulevaisuudessa korvata lähes kokonaan tusina-inssien näpräämillä sovellutuksilla.
Ymmärrän tuon kyllä täysin. Ahtaajathan ovat perinteisesti se AY-liikkeen raskas kalusto. Se kortti on ainoa, jolla liitot voivat uhkailla EK:n sanelupolitiikkaa. Turhan hanakasti siellä tosiaan on lakkoiltu, mutta kannattaa tosiaan katsoa sitä kokonaiskuvaa. En usko että kukaan lakkoilee mielellään, mutta työtaistelu on ainoa tapa vastata, kun tuntuu että työnantajapuolella se homma on sellaista jatkuvaa juonittelua ja vittumaisuuksien keksimistä. Parasta tietysti olisi kun lopetettaisiin riitely ja alettaisiin hommiin. Itse olen hyvinkin luottavainen, että näin tulee vielä tapahtumaan. Sovitaan jonkinlaiset palkankorotukset, kuopataan kikyt ja sitten tehdään niin perkeleesti että nuppi tutisee. Toivon ja uskon että tämä skenaario tapahtuu lähitulevaisuudessa.Ei minua ahtaajien palkat sinänsä häiritse. Se häiritsee, että ovat niin hanakoita lakkoilemaan. Syyksi riittää se, että jollekin on sanottu rumasti. Ymmärrän lakkoilua kyllä, jos sille oikeasti on aihetta. Ahtaajat kun tuppaavat laittaa luukut kiinni milloin minkäkin jonninjoutavan syyn vuoksi niin se vähän ärsytää.
... Toki sairaalassakin tehdään tärkeää työtä, mutta sehän tukitoimea, eikä suoraan tuottavaa. Siellä hoidetaan kuntoon ne ahtaajat ja paperimiehet ja muut halveksitut, jotka tekevät sitä suoraan tuottavaa työtä...
Ahtaajat eivät pidä osaamisellaan maan pyöriä pyörimässä. Suomessa on satoja ja tuhansia ihmisiä, jotka kykenevät tuohon työhön.Eikö sellaiselle kuulukin maksaa, joka omalla työpanoksellaan pitää koko maan pyörät pyörimässä?
En usko että kukaan lakkoilee mielellään, mutta työtaistelu on ainoa tapa vastata, kun tuntuu että työnantajapuolella se homma on sellaista jatkuvaa juonittelua ja vittumaisuuksien keksimistä. Parasta tietysti olisi kun lopetettaisiin riitely ja alettaisiin hommiin. Itse olen hyvinkin luottavainen, että näin tulee vielä tapahtumaan. Sovitaan jonkinlaiset palkankorotukset, kuopataan kikyt ja sitten tehdään niin perkeleesti että nuppi tutisee. Toivon ja uskon että tämä skenaario tapahtuu lähitulevaisuudessa.
Paljonkos olet paperia valmistanut, kun niin hyvin tiedät, että kyseessä on tuottamaton, yksitoikkoinen ja yksinkertainen varastotyö? Minä en ole yhtään, mutta sen verran seurannut sivusta, että aika erilainen kuva jäänyt tuosta. Ja mitä tulee siihen, että koneet korvaavat, niin kyseessä ei ole niinkään tulevaisuus vaan jo totutunut.Ahtaajat ja paperimiehet tekevät työtä, joka korvataan tulevaisuudessa entistä enemmän koneilla, eivät he tee tuottavaa työtä. He tekevät yksitoikkoista, yksinkertaista varastotyötä, jossa ei osaamista kovin paljoa tarvita.
Ai kuten tässä tapauksessa?
Älähän jauha paskaa, lomista ja palkoista. Työ on toki monesti vaativaa( paperin valmistus), mutta muutoinkin viestisi on täyttä soopaa. Toisena täytenä vuotena broidin ansiot(25 vuotiaana) oli paperitehtaalla yli 47000 e, vuosi oli 2008. Ei ollut paljoa kokemuslisiä kertynyt.
Lueppas muutamaan kertaan noita viestejä, minkä takia tuota AKTn touhua morkataan. Siellä hakemalla haetaan syitä lakkoiluun, tai ainakin sillä uhkailuun. Lakkoilu kohdistuu useasti tahoihin, jotka eivät voi aiheeseen edes vaikuttaa. Työoloista, palkoista tms. syistä voi jollain tasolla lakkoilun käsittää, mutta nuo AKTn syyt on useimmiten jotain ihan muuta.
E. Korjattu palkkasummaa
Missäs minä olen sanonut että vain tuottavat työläiset ovat ansainneet hoidon ja muut saa kuolla pois? Näytä suora lainaus, tai pidä suusi kiinni, kateellinen valehtelija.Sinustahan paljastuu kunnon porvari, ainoastaan tuottava työläinen on sairaanhoidon ansainnut, muut kuolkoot pois. Ahtaajat ja paperimiehet tekevät työtä, joka korvataan tulevaisuudessa entistä enemmän koneilla, eivät he tee tuottavaa työtä. He tekevät yksitoikkoista, yksinkertaista varastotyötä, jossa ei osaamista kovin paljoa tarvita. He ansaitsevat korvauksen työpanoksestaan, ei sitä kukaan kiellä. Näiden sinun mainitsemien ammattiryhmien tyyli käyttää asemaansa omien etujen kasvattamiseen harmittaa.
Miten minun pitäisi kommentoida yksittäistapausta vuosien takaa? Toki Suomessa on työnseisauksia toisinaan, mutta kuten sanottua, ne johtuvat aina jostain. Ahtaajien tilannehan on kai ollut jo vuosikymmeniä niin tulehtunut, ettei siihen ainakaan minulla ole mitään patenttiratkaisua. Onko sinulla? Kuten sanoin, toivoisin että työnantajat lopettaisivat jatkuvan kiusantekonsa ja voitaisiin ryhtyä hommiin vanhaan malliin. Eli kaikki tekee, tehdään priimaa ja kukaan ei lintsaa. Siten olisi kaikki hyvin koko maassa.Ai kuten tässä tapauksessa?
Satamat pysähtyivät - lakon taustalla rajuja uhkausväitteitä - Työelämä - Ilta-Sanomat
Kyllä he vaan pitävät. Toki tuohon työhön pystyy monikin, joka ei siellä ole. Sama pätee muuten kaikkiin muihinkin töihin. Moni pystyisi tekemään inssien, opettajien, siivoojien, toimitusjohtajien, poliisien, ahtaajien ja vaikka kenen hommia. Sinäkin voit kouluttautua noihin kaikkiin hommiin ja pystyt niihin varmasti, aivan kuten minäkin. Ei siinä mitään kiukuttelun aihetta ole, sinne vaan satamaan ahtaamaan ja tienaamaan jos kerran olet kykenevä siihen.Ahtaajat eivät pidä osaamisellaan maan pyöriä pyörimässä. Suomessa on satoja ja tuhansia ihmisiä, jotka kykenevät tuohon työhön.
Ahtaajen palkka ja valta perustuu siihen että Suomessa lainsäädäntö on tehty suojelemaan AY:n valtaa.
Tämä pätee tietysti moneenkin työhön. Samaahan on tapahtunut maailman sivu. Monia töitä on jo jäänyt historiaan ja tulee jäämään jatkossakin. Sitä odotellessa olisi kiva tietää miksi olet noin katkera tätä yhtä porukkaa kohtaan? Kateutta on toki montaa mallia, mutta edelleen ihmettelen että miksi kaksikymppiä tunnissa tienaavaa duunaria täytyy kadehtia? Voin kuvitella että oma tilanteesi saattaa olla juttujesi perusteella melko tukala. Olen toki pahoillani puolestasi, mutta zemppaan sinua kuitenkin opiskelemaan, vaikkapa juuri ahtaajaksi. Jos olet fysiikaltasi ja henkiseltä tasoltasi normaali niin kai se mahdollista on. Onnea matkaan!AKT:n hommissa on se hyvä, että ei mene kauaa kun varsinkin ahtaajat päästään aika pitkälle automatisoimaan. Heti kun tekninen ratkaisu on tehty niin eiköhän investointihalukkuutta löydy. Jään mielenkiinnolla odottamaan AKT:n mellakoita puimureita vastaan.
... olisi kiva tietää miksi olet noin katkera tätä yhtä porukkaa kohtaan? Kateutta on toki montaa mallia, mutta edelleen ihmettelen että miksi kaksikymppiä tunnissa tienaavaa duunaria täytyy kadehtia? Voin kuvitella että oma tilanteesi saattaa olla juttujesi perusteella melko tukala. Olen toki pahoillani puolestasi, mutta zemppaan sinua kuitenkin opiskelemaan, vaikkapa juuri ahtaajaksi. Jos olet fysiikaltasi ja henkiseltä tasoltasi normaali niin kai se mahdollista on. Onnea matkaan!
Niin, mikä siinä sitten vaatimuksena on? Moni sinne hakee ja harva pääsee, joten voisin kuvitella että varsin kyvykästä porukkaa on. Olikos se pari vuotta sitten kun johonkin paperitehtaalle haettiin oppisopimusryhmää, niin pääsyprosentti oli muistaakseni pienempi kuin lääkikseen? Joten ei noihin hommiin nyt ihan mikä tahansa gorilla kai pääse? Ja edelleen, kyllä he ainakin minun mielestäni melkoisen tärkeää työtä tekevät. Ilmeisesti vaan työnantajapuoli pelkää tuollaista jonkinnäköistä valtaa omaavaa porukkaa niin paljon, että täytyy koko ajan yrittää kusettaa jossain. Ja tottahan nuo aina reagoivat kun vittuillaan, niin ihmiset pruukaavat tekemään noin niinkuin oikeassakin elämässä.En mä katkera ole, vituttaa vaan porukka joka tekee hommia, minkä vaatimuksena on .... jaa ei taida olla mitään mistä gorilla ei selviäisi ja liitto huutaa kuinka tärkeitä me ollaan kun kaikki vienti riippuu meistä. No ei, kun teidän työ riippuu viennistä ja tuonnista ja olette välikappalaieta. Ei sikäli, että tuo suomelle muuten olisi ongelma, paitsi silloin kun noi lakkoilevat. Ehkä niiden tulot vaikuttavat suomalaisten satamien kilpailukykyyn, mutta tuskin merkitsevästi. Tosin vituttaa kaikki muukin 70-lukulainen AY-änkyröinti.
Miten minun pitäisi kommentoida yksittäistapausta vuosien takaa? Toki Suomessa on työnseisauksia toisinaan, mutta kuten sanottua, ne johtuvat aina jostain. Ahtaajien tilannehan on kai ollut jo vuosikymmeniä niin tulehtunut, ettei siihen ainakaan minulla ole mitään patenttiratkaisua. Onko sinulla? Kuten sanoin, toivoisin että työnantajat lopettaisivat jatkuvan kiusantekonsa ja voitaisiin ryhtyä hommiin vanhaan malliin. Eli kaikki tekee, tehdään priimaa ja kukaan ei lintsaa. Siten olisi kaikki hyvin koko maassa.
Niin, mikä siinä sitten vaatimuksena on? Moni sinne hakee ja harva pääsee, joten voisin kuvitella että varsin kyvykästä porukkaa on....