Mihin perustat tämän väitteen? Suomen suurimmista ei-valtion-omistamista kuljetusyrityksistä Schenker Oy:llä on 230 omaa ajoneuvoa, Vähälällä 120, Auramaalla 130, Lehtosella 130, Kantola & Koramolla noin sata ja Simeonilla 160. Pyhällä hengelläkö nämä autot liikkuvat, jos maan suurimmilla kuljetusliikkeillä ei enää juurikaan ole omia kuskeja? Schenker on näistä ainoa, jolla voi olla alihankkijoita enemmän kuin omia autoja, muilla omien autojen määrä on suurempi kuin torpparien. Toki esimerkiksi Auramaalla tilanne on aika fifty-sixty, mutta sitten vaikka Simeonilla ja Lehtosella alihankkijoita on vain kourallinen.
Noista ei ulkomaan keikkaa aja kuin Schenker ja heilläkin on omat autot selvänä vähemmistönä ja lähinnä vain kotimaan runkolinjoilla, Schenkerillä ei taida esim. Tampereella olla kuin yhden käden sormilla laskettava määrä omia autoja.
Sitten taas Kuopiossa omia autoja on vielä enemmistö yrityskauppojen takia mutta Schenker pyrkii omista autoista kokoajan eroon muualla kuin kotimaan runkolinjoilla.
Muut noista ajavat käytännössä vain kotimaan kuljetuksia ja ovat ketjuliikeitä kuten tiedät Auramaa, Lehtonen ja K&K ovat osa Kaukokiitoa, eikä Kaukokiidolla niitä omia autoja suoraan ole kun kyseessä on kuljetusliikkeiden yhteenlittymä.
Vähälä ainakin vielä ainut itsenäinen Kiitolinjan osa kun muun hoitaa Schenker eri asia kuinka pitkään on toinen juttu.
Simeon nyt ei tähän oikeastaan edes liity kun ajavat pitkälti vain polttoneste yms. kuljetuksia, eikä juurikaan kappaletavaraa täysin eri ala oikeastaan.
SItten taas Ahola, HCS, NTG-Road, Geodis ovat niitä joilla suomalaiset kuskit ovat selvänä vähemmistönä ja näillähän se ulkomaan tuonti ja vienti hoituu.
Antaa AKT:n lakkoilla, riittää töitä meille, jotka emme ole ay-jyrsijöitä
.
Juu se on AKT itse, joka tässä pitkässä juoksussa kärsii kun esim. Ahola, Schenker tai DHL ajattaa samat kamat virolaisilla/tsekkiläisillä kuskeilla Suomeen niin siinä ei paljoa ahtaajien/merimiesten lakot auta.
Esimerkiksi Norjassahan ei saa ajaa, jos kuljettaja ei tienaa vähintään Norjan TES:n verran palkkaa sinä aikana, kun on Norjassa. Hyvä systeemi, joka pitäisi olla voimassa Suomessakin joka alalla.
Miksi eihän suomalaisille kuskeillekkaan makseta samaa palkkaa Norjassa kuin Suomessa vaan siellä monet ajavat kilometripalkalla.
Tämä olisi vain yksi kiristys keino lisää AKT:lle jolle niitä ei saa missään tapauksessa antaa lisää.