Mainos

AKT teki sen taas!

  • 265 986
  • 1 636
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä AKT osaa hoitaa työt pois Suomesta.
Tiedän jo heti useamman ulkolaisen firman, jotka tulevat nauraen ja soitellen hakemaan nuo kuormat mitä AKT ei päästä Suomesta omien firmojen nimissä pois.
AKT tekee sen ihan itse nyt.
Tottakai tulevat, työvoimakustannukset alle puolet Suomesta ja yksikään asianosainen ei joudu tulemaan toimeen saamallaan palkalla täällä vaan voivat elellä omassa kotimaassaan saamallaan palkalla hyvin. Onneksi lainsäädäntö auttaa Suomalaisia kuskeja pysymään leivänsyrjässä kiinni. Vatuloija tosin yrittää senkin todennäköisesti kaataa, mutta voi olla vaikeaa.
Postin johto suunnittelee työtoimenkuvien laajentamista myös PAU:n alaisille esim. kuljetuspuolelle, joten ymmärrettävää, että AKT yrittää pitää omistaan huolta?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tottakai tulevat, työvoimakustannukset alle puolet Suomesta ja yksikään asianosainen ei joudu tulemaan toimeen saamallaan palkalla täällä vaan voivat elellä omassa kotimaassaan saamallaan palkalla hyvin. Onneksi lainsäädäntö auttaa Suomalaisia kuskeja pysymään leivänsyrjässä kiinni. Vatuloija tosin yrittää senkin todennäköisesti kaataa, mutta voi olla vaikeaa.
Miksi noiden kuskien pitäisi tulla toimeen Suomessa kun ajavat vain Suomen ja maan x väliä?
Toki nämä kuskit mm. tekevät omaakin bisnestä samalla ja Suomelta jää samalla saamatta mm. alkoholiveroja.
Juu lainsäädäntö auttaa tiettyyn pisteeseen asti mutta ei taida isoimmilla kuljetusliikkeillä enää olla juurikaan omia kuskeja joten AKT:n pelleilystä ei sielä tarvitse kärsiä kun alihankkijat ajavat kuormat.
AKT vaan tuhoaa nekin vähän tulot mitä Suomi saa ulkomailta näillä pelleilyillään.

Postin johto suunnittelee työtoimenkuvien laajentamista myös PAU:n alaisille esim. kuljetuspuolelle, joten ymmärrettävää, että AKT yrittää pitää omistaan huolta?
Kumma juttu miten useat tuntemani AKT:n alaisissa hommissa työskentelevät ovat viime aikoina eronneet AKT:sta juurikin näiden tukilakkojen takia.
AKT kun ei oikeasti ajattele nykyhetkeä pitemmälle jos ja kun näidenkin tukilakkojen takia hommia siirtyy ulkomaisille firmoille niin AKT ei ota siitä mitään vastuuta vaikka omilta jäseniltä meni työt.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hirveän vaikea nähdä, miksi kukaan haluaisi pitää tuollaista hitsaria töissä. Irtisanominen ei ole Suomessa mitenkään erityisen vaikeaa henkilökohtaisen työssä suoriutumisen puutteiden perusteella.

Henkilöstön edustajien rooli on toki toisentyyppinen, mutta riittämättömän työsuorituksen perusteella henkilöstä kyllä pääsee ihan laillisesti eroon eikä kovin vaikeasti. Tuo asia on lähinnä myytti. "Työilmapiirin myrkyttäminen" on toki paljon problemaattisempi irtisanomisperuste, eikä se ehkä ole kovin järkeväkään. Tämä niin rekrynneenä kuin irtisanoneenakin.

Ei todellakaan ole noin helppoa kuin annat ymmärtää, vaatii työnantajalta varsin kattavan todistustaineiston mennäkseen läpi oikeudessa. Ainoa rooli missä työssä suoriutumisen perusteella irtisanominen on "helpompaa" on myynnissä ja sielläkin pitää olla varsin selkeät perusteet (peruste "tavoitteita ei saavutettu" ei riitä).

Suuressa osassa myynti-puolen ulkopuolisissa caseissa tuo menee oikeuteen ja siellä on työnantajan vaikea voittaa.

Niin siis Posti haluaa leikata lisät käytännössä kokonaan pois. Kyllä DHL:t jne vielä lisät maksavat. Ja tämä sen takia että haluavat laajentua muille aloille kuin vain postin kuljetuksiin. Haluavat kilpailuedun itselleen.

Eihän DHL tee lähellekkään samaa duunia kuin posti eikä DHL ole ollut edes osapuolena tässä riidassa ennen tukilakkoja. Tärkein ero; Posti tekee suurelta osin lakisääteistä duunia, DHL puhtaasti markkinaehtoista duunia.

Lihavointi oma. HOHOHO, aika juhlaa saada tuolla korvauksella yöksi joku töihin, kun tulee vaikka sairastapaus. Vuorotyötä tekevänä voisi kommentoida, että tuo lisä ei ole yötyön arvoista. Omallakin alalla yökorvaus on noin 2/3 tuosta 0,65e/h isompi, mutta ei silläkään ihan helposti porukkaa töihin saa kannustimena, jos joku sairastuu. Harva tuskin on valmis myymään 0,65e/h henkisen ja fyysisen kuormituksen yötyöstä työnantajalle.

Tässä tulee markkinatalous hienosti vastaan. Jos palkka on liian alhainen, et saa työntekijöitä ja bisnes kärsii -> palkkoja nostettava. Jos alennetulla palkallakin tulee työntekijöitä niin sitten ei ole ongelmaa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Tänään YLE:n Politiikkaradiossa nostettiin esiin toinenkin syy AKT:n nyrpeydelle sopimisen suhteen: ay-johtajien keskinäinen tuolileikki. Jos uusi työntekijäpuolen megajärjestö toteutuu, on kukkulan kuninkaaksi tunkua. Siispä nyt on oiva paikka kukkoilla ja tehdä näyttäviä irtiottoja. AKT:n Piirainen on jatkanut edeltäjiensä kovislinjaa ja se varmasti vetoaa räyhäkimpään osaan kannattajakunnasta.

Joten on syytä muistaa, että eri päätösten takana voi olla jäsenistön etujen puolustamisen (ainakin jollain tähtäimellä) lisäksi järjestöjen keskinäinen "Game of Thrones".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tänään YLE:n Politiikkaradiossa nostettiin esiin toinenkin syy AKT:n nyrpeydelle sopimisen suhteen: ay-johtajien keskinäinen tuolileikki. Jos uusi työntekijäpuolen megajärjestö toteutuu, on kukkulan kuninkaaksi tunkua. Siispä nyt on oiva paikka kukkoilla ja tehdä näyttäviä irtiottoja. AKT:n Piirainen on jatkanut edeltäjiensä kovislinjaa ja se varmasti vetoaa räyhäkimpään osaan kannattajakunnasta.
.

Julkisuudessa uuden liiton pj:ksi on ajettu STTK:n Palolaa. Ja yksi suurimmista julkisesti spekuloiduista epäilystä uudelle suurliitolle on nimenomaan SAK:n änkyräliitot, STTK on ollut varsin rauhallinen sen jälkeen kun Rinne lähti Pron johdosta SDP:n pj:ksi.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eihän DHL tee lähellekkään samaa duunia kuin posti eikä DHL ole ollut edes osapuolena tässä riidassa ennen tukilakkoja. Tärkein ero; Posti tekee suurelta osin lakisääteistä duunia, DHL puhtaasti markkinaehtoista duunia.
.
Näin on vielä. Jos tuo menee läpi tekee DHL postin sopparilla tai Posti tekee DHL:n hommat.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Näin on vielä. Jos tuo menee läpi tekee DHL postin sopparilla tai Posti tekee DHL:n hommat.
Kerrotko mitä tämä on?
DHL on Suomessa pelkkä rahti ja pikarahtiyhtiö jos he lähtevät postinjakooon niin se tarvitsee kummasti lisää porukkaa ja eivät he sitä tuolla Postin nykyisellä TES:llä tule tekemään vaan nykyisellä kuriiripuolen TES:llä tai jotain vastaavaa.
Kummasti muuten Postillakin ennen paketti- ja kirjepuolen kautta kulkeneet läheykset liikkuvat nyt rahtipuolen kautta ja tämä ihan Postin omalta henkilökunnalta varmistettua.
Mihin enää tarvitaan tuollaista määrää porukkaa sinne kirje- ja pakettipuolle?

Postihan nyt kovasti taistelee mm. sanomalehtijakelusta pääkapunkiseudulla mutta sen kisan he tulevat häviämään kun lehtitalot saavat luvan jakaa myös kirjepostia niin Postilta loppuu kilpailuvaltit kun lehtitalojen jakelun TES on jotain ihan muuta Postin TES:iin verrattuna.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näin on vielä. Jos tuo menee läpi tekee DHL postin sopparilla tai Posti tekee DHL:n hommat.

Umm what? Mitä DHL tekee postin sopparilla, eihän siihen kukaan ulkopuolinen halua koskea pitkällä tikullakaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Julkisuudessa uuden liiton pj:ksi on ajettu STTK:n Palolaa.

Petri Vanhala lienee monin verroin todennäköisempi, vaikka Palola on STTK:ssa onnistunut valinta ollutkin (kuten oli myös edeltäjänsä, STTK:lla on ollut hyvä herraonni). Miltään AKT:n postilta ei tuon järjestön johtoon ole mitään saumaa. Toki varmasti on myös painetta valita naispuheenjohtaja, mutta siihenkin heillä on aika selkeä kandidaatti. Keskusjärjestöhankkeen keskeinen tavoitehan ei ole missään tapauksessa keskusjärjestöfuusio, vaan suuret liittofuusiot, jotka toteutuvat ilman tuota välirajaa teknisesti aika paljon helpommin. Niitä tullaan näkemään SAK- ja STTK-kentässä.
 

Fordél

Jäsen
Tänään YLE:n Politiikkaradiossa nostettiin esiin toinenkin syy AKT:n nyrpeydelle sopimisen suhteen: ay-johtajien keskinäinen tuolileikki. Jos uusi työntekijäpuolen megajärjestö toteutuu, on kukkulan kuninkaaksi tunkua. Siispä nyt on oiva paikka kukkoilla ja tehdä näyttäviä irtiottoja. AKT:n Piirainen on jatkanut edeltäjiensä kovislinjaa ja se varmasti vetoaa räyhäkimpään osaan kannattajakunnasta.

Enpä usko, että Piiraisen kohdalla on kyse tästä. Kyllähän uuden järjestön johtoon tulee henkilö, joka sopii mahdollisimman monelle. Tällöin ääripäät karsiutuu väkisinkin pois. Ihan sama homma kuin vaikka republikaanien presidentivaalikampanjoinnissa. Trump kerää kyllä huomiota räväkkyydellään, mutta ehdokkaaksi tulee valittua joku enemmän keskitien kulkija. Eli eiköhän Piirainen aja ihan vain omien jäseniensä etuja. Tai siis ainakin he kuvittelevat, että näin ajetaan jäsenistön etuja. Todellisuus voi olla sitten jotain ihan muuta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Posti yrittää tehdä itsestään markkinoiden halvimman toimijan.
Jolloin joko DHL ulkoistaa toimintansa heille tahi DHL ryhtyy noudattamaan postin työsopimusta kun kuriiripuoli on kalliimpi.
Daespoo katse tänne.

Postin strategia tähtää uudistumiseen - Posti Group Oyj
Niin Postin ongelma on nimenomaan nyt takuuvarmaa tuottoa tahkoava kirjepuoli.
Kun turvattu yksinoikeus siihen loppuu niin nykisellä kustannusrakenteella tuho on valmis sitä ei vaan henkilöstö ole valmis käsittmään varsinkin kun siihen päälle tulee jatkuvasti pienevä lähetysmäärä tuolla kirjepuollella.

Pakettipuolihan Postilla toimii ja pakettiautomaatit ovat tainneet olla yksi parhaista idoista vähään aikaan mitä Posti on tuonut markkinoille.

Tuon DHL:n rahdin kappaletavara jakelun Posti hoitaa jo osana omaa rahtiliikennettä mutta tuota pikarahtia DHL ei varmasti ulkoista Postille jo ihan aikataulusyistä kun ne eivät käy mitenkään yksiin ei noutojen eikä jakeluiden suhteen.
Ellei sitten kirjen postin pakkojakelu päivittäin lopu.

Aika suuria muutoksia saa Postin TES:iin tulla jos kuriiripuolen TES tulee halvemmaksi.
Suurimmat kustannusongelmat Postilla on nyt kaiketi ninemomaan tuon sanomalehtijakelun osalta, toki kirjeposti puolella sama tulee akuutiksi heti kun kilpailu on virallisesti auki.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Posti yrittää tehdä itsestään markkinoiden halvimman toimijan.
Jolloin joko DHL ulkoistaa toimintansa heille tahi DHL ryhtyy noudattamaan postin työsopimusta kun kuriiripuoli on kalliimpi.
Daespoo katse tänne.

Postin strategia tähtää uudistumiseen - Posti Group Oyj

Nyt oikeasti, eihän tuossa ole mitään järjen hiventäkään. Missä sanotaan että Posti yrittää tehdä markkinoiden halvimman toimijan?

Ja miksi DHL ulkoistaa heidän nykyisen toimintansa postille? Miksi DHL alkaa noudattamaan Postin työsopimusta? Jos DHL operoi mukamas kalliimmalla TESsillä jo nyt niin miten he kasvattavat osuuttaan omassa markkinassaan? Ja jos Postin TES on edullisempi niin miksi kukaan muu ei halua siihen?

Petri Vanhala lienee monin verroin todennäköisempi, vaikka Palola on STTK:ssa onnistunut valinta ollutkin (kuten oli myös edeltäjänsä, STTK:lla on ollut hyvä herraonni). Miltään AKT:n postilta ei tuon järjestön johtoon ole mitään saumaa. Toki varmasti on myös painetta valita naispuheenjohtaja, mutta siihenkin heillä on aika selkeä kandidaatti. Keskusjärjestöhankkeen keskeinen tavoitehan ei ole missään tapauksessa keskusjärjestöfuusio, vaan suuret liittofuusiot, jotka toteutuvat ilman tuota välirajaa teknisesti aika paljon helpommin. Niitä tullaan näkemään SAK- ja STTK-kentässä.

Lyödäänkö ystävällishenkinen veto? Panoksena ei muuta kuin "I told ya" - "ennustukseni oli väärä" -tunnustukset palstalla.

Ja tavoitteenahan on nimenomaan keskusjärjestöfuusio eli SAK & STTK sulautuisivat - mahdolliset liittofuusiot ovat siinä lisänä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Nyt oikeasti, eihän tuossa ole mitään järjen hiventäkään. Missä sanotaan että Posti yrittää tehdä markkinoiden halvimman toimijan?

Ja miksi DHL ulkoistaa heidän nykyisen toimintansa postille? Miksi DHL alkaa noudattamaan Postin työsopimusta? Jos DHL operoi mukamas kalliimmalla TESsillä jo nyt niin miten he kasvattavat osuuttaan omassa markkinassaan? Ja jos Postin TES on edullisempi niin miksi kukaan muu ei halua siihen?
Näin Posti leikkaisi - Posti- ja Logistiikka-alan Unioni

En ymmärrä miksi vaikeaa ymmärtää.
Jos tuo "ehdotus" menee läpi kaikki mahdolliset logistiset toiminnat joko siirretään tai ulkoistetaan siten että ne noudattavat postin uutta työehtosopimusta.

Otetaan esimerkki.
Sinulla on kuljetus/logistiikka plv Daespoo Oy.
Ulkoistat kaiken toimintasi Daespookuljettaa Oy joka noudattaa postialan työsopimusta eikä AKT:n.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
mutta ei taida isoimmilla kuljetusliikkeillä enää olla juurikaan omia kuskeja joten AKT:n pelleilystä ei sielä tarvitse kärsiä kun alihankkijat ajavat kuormat.

Mihin perustat tämän väitteen? Suomen suurimmista ei-valtion-omistamista kuljetusyrityksistä Schenker Oy:llä on 230 omaa ajoneuvoa, Vähälällä 120, Auramaalla 130, Lehtosella 130, Kantola & Koramolla noin sata ja Simeonilla 160. Pyhällä hengelläkö nämä autot liikkuvat, jos maan suurimmilla kuljetusliikkeillä ei enää juurikaan ole omia kuskeja? Schenker on näistä ainoa, jolla voi olla alihankkijoita enemmän kuin omia autoja, muilla omien autojen määrä on suurempi kuin torpparien. Toki esimerkiksi Auramaalla tilanne on aika fifty-sixty, mutta sitten vaikka Simeonilla ja Lehtosella alihankkijoita on vain kourallinen.

Antaa AKT:n lakkoilla, riittää töitä meille, jotka emme ole ay-jyrsijöitä.

Miksi noiden kuskien pitäisi tulla toimeen Suomessa kun ajavat vain Suomen ja maan x väliä?

Esimerkiksi Norjassahan ei saa ajaa, jos kuljettaja ei tienaa vähintään Norjan TES:n verran palkkaa sinä aikana, kun on Norjassa. Hyvä systeemi, joka pitäisi olla voimassa Suomessakin joka alalla.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä tapahtuma todistaa sitä mitä olen sanonutkin eli että nykyinen työmarkkinajärjestelmä on tullut tiensä päähän. Nyt useat liiketoiminnat perustuvat siihen, että kenen TES on edullisin ja tämä johtaa aivan järjettömään tilanteeseen eli kilpailuun kuka pystyy shoppailemaan, kiertämään tai ulkoistamaan TESin halvempaan. Rakennelma suosii tiettyjä samoilla markkinoilla toimivia kilpailijoita ja syrjii toisia, mikä tarkoittaa epätervettä ja toimimatonta kilpailua. Lainsäätäjän kannalta ei ole mitään perustetta että minimipalkat eri aloilla poikkeavat toisistaan. Kaupan ja postin kassalla seisominen eivät poikkea toisistaan niin paljoa ja työntekijöiden tarpeet eivät myöskään. Minimeistä pitäisi säätää lainsäädännössä ja lopuista neuvotella vapailla markkinoilla työn myyjän ja ostajan välillä (joista joskus virheellisesti käytetään nimitystä antaja ja saaja).
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mihin perustat tämän väitteen? Suomen suurimmista ei-valtion-omistamista kuljetusyrityksistä Schenker Oy:llä on 230 omaa ajoneuvoa, Vähälällä 120, Auramaalla 130, Lehtosella 130, Kantola & Koramolla noin sata ja Simeonilla 160. Pyhällä hengelläkö nämä autot liikkuvat, jos maan suurimmilla kuljetusliikkeillä ei enää juurikaan ole omia kuskeja? Schenker on näistä ainoa, jolla voi olla alihankkijoita enemmän kuin omia autoja, muilla omien autojen määrä on suurempi kuin torpparien. Toki esimerkiksi Auramaalla tilanne on aika fifty-sixty, mutta sitten vaikka Simeonilla ja Lehtosella alihankkijoita on vain kourallinen.
Noista ei ulkomaan keikkaa aja kuin Schenker ja heilläkin on omat autot selvänä vähemmistönä ja lähinnä vain kotimaan runkolinjoilla, Schenkerillä ei taida esim. Tampereella olla kuin yhden käden sormilla laskettava määrä omia autoja.
Sitten taas Kuopiossa omia autoja on vielä enemmistö yrityskauppojen takia mutta Schenker pyrkii omista autoista kokoajan eroon muualla kuin kotimaan runkolinjoilla.

Muut noista ajavat käytännössä vain kotimaan kuljetuksia ja ovat ketjuliikeitä kuten tiedät Auramaa, Lehtonen ja K&K ovat osa Kaukokiitoa, eikä Kaukokiidolla niitä omia autoja suoraan ole kun kyseessä on kuljetusliikkeiden yhteenlittymä.
Vähälä ainakin vielä ainut itsenäinen Kiitolinjan osa kun muun hoitaa Schenker eri asia kuinka pitkään on toinen juttu.
Simeon nyt ei tähän oikeastaan edes liity kun ajavat pitkälti vain polttoneste yms. kuljetuksia, eikä juurikaan kappaletavaraa täysin eri ala oikeastaan.

SItten taas Ahola, HCS, NTG-Road, Geodis ovat niitä joilla suomalaiset kuskit ovat selvänä vähemmistönä ja näillähän se ulkomaan tuonti ja vienti hoituu.

Antaa AKT:n lakkoilla, riittää töitä meille, jotka emme ole ay-jyrsijöitä
.
Juu se on AKT itse, joka tässä pitkässä juoksussa kärsii kun esim. Ahola, Schenker tai DHL ajattaa samat kamat virolaisilla/tsekkiläisillä kuskeilla Suomeen niin siinä ei paljoa ahtaajien/merimiesten lakot auta.


Esimerkiksi Norjassahan ei saa ajaa, jos kuljettaja ei tienaa vähintään Norjan TES:n verran palkkaa sinä aikana, kun on Norjassa. Hyvä systeemi, joka pitäisi olla voimassa Suomessakin joka alalla.
Miksi eihän suomalaisille kuskeillekkaan makseta samaa palkkaa Norjassa kuin Suomessa vaan siellä monet ajavat kilometripalkalla.
Tämä olisi vain yksi kiristys keino lisää AKT:lle jolle niitä ei saa missään tapauksessa antaa lisää.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Noista ei ulkomaan keikkaa aja kuin Schenker

Et alun perin puhunut, että kriteerinä on ulkomaille ajaminen. Kirjoitit vain, että isommilla kuljetusliikkeillä ei taida enää olla kotimaisia kuljettajia. Mikä sitten on iso kuljetusyritys? Jylhä on suurin yksityinen ulkomaille ajava kuljetusliike ja heillä omat autot kuljettajineen ovat enemmistönä.

Muut noista ajavat käytännössä vain kotimaan kuljetuksia ja ovat ketjuliikeitä kuten tiedät Auramaa, Lehtonen ja K&K ovat osa Kaukokiitoa, eikä Kaukokiidolla niitä omia autoja suoraan ole kun kyseessä on kuljetusliikkeiden yhteenlittymä.

Kaukokiito ei ole itsessään kuljetusliike, se on yhteenliittymä kuten kirjoitit. Auramaa, Lehtonen ja Koramo sen sijaan ovat maan suurimpia kuljetusliikkeitä ja heillä kaikilla oma kalusto on pääosassa yrityksen toiminnassa. Itse asiassa Auramaa ja Lehtonen ajavat myös Suomen rajojen ulkopuolelle ihan säännöllisesti, toki kovin pienissä määrin.

Miksi eihän suomalaisille kuskeillekkaan makseta samaa palkkaa Norjassa kuin Suomessa vaan siellä monet ajavat kilometripalkalla.

Tuolla keinolla Norja torjuu kabotaasia. Käytännössähän tuota on mahdotonta valvoa, mutta kovin hanakasti Norjan virkavalta kyselee palkkausasioita ratsioiden yhteydessä. Ja kysyt siis, että miksi Norja näin tekee? Se yrittää pitää Norjan kuljetuselinkeinon norjalaisten käsissä, se siis tukee oman maan yrityksiä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Niin Postin ongelma on nimenomaan nyt takuuvarmaa tuottoa tahkoava kirjepuoli.
Kun turvattu yksinoikeus siihen loppuu niin nykisellä kustannusrakenteella tuho on valmis sitä ei vaan henkilöstö ole valmis käsittmään varsinkin kun siihen päälle tulee jatkuvasti pienevä lähetysmäärä tuolla kirjepuollella.

Kirjepuoli + kuluttajapaketit jotka myydään 10 kg asti alv 0.

Pakettipuolihan Postilla toimii ja pakettiautomaatit ovat tainneet olla yksi parhaista idoista vähään aikaan mitä Posti on tuonut markkinoille.

Varmaan ideana ihan jees, toteutus kasa paskaa. Valitaan automaattimalli joka pakko pitää sisätiloissa. Valitaan automaatille täyttömalli joka on niin hidas että kustannus / paketti nousee täytön osalta pilviin. Markkinoidaan automaattilähetyksiä niin paljon, että harvassa on lähetys joka kattaa kustannukset. Leikitään niin kauan kun on varaa ja hämmennetään markkinaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Varmaan ideana ihan jees, toteutus kasa paskaa. Valitaan automaattimalli joka pakko pitää sisätiloissa. Valitaan automaatille täyttömalli joka on niin hidas että kustannus / paketti nousee täytön osalta pilviin. Markkinoidaan automaattilähetyksiä niin paljon, että harvassa on lähetys joka kattaa kustannukset. Leikitään niin kauan kun on varaa ja hämmennetään markkinaa.

No, on tuossa kyllä pari muutakin ulottuvuutta. Automaatti ulkosalla tarkoittaa korostettua turvallisuusvaatimusta (eli hintaa) ja toisaalta ylläpitokulut kasvavat. Automaatti esim. paikallisen ysiin asti olevan kaupan eteisessä taas tuo paljon synergioita mistä voi jopa todennäköisesti laskuttaa kauppoja.
Voi olla ettei vaihtoehtoja ole mietitty mutta ainakaan itse en näe että suurta etua saataisiin sillä että automaatit olisivat säiden armoilla vaikka silloin niitä voisikin käyttää vähän laajemmalla aikaikkunalla...tosin jos nyt kauppojen aukioloajat vapautuvat niin sekin ongelma ainakin vähenee.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
No, on tuossa kyllä pari muutakin ulottuvuutta. Automaatti ulkosalla tarkoittaa korostettua turvallisuusvaatimusta (eli hintaa) ja toisaalta ylläpitokulut kasvavat. Automaatti esim. paikallisen ysiin asti olevan kaupan eteisessä taas tuo paljon synergioita mistä voi jopa todennäköisesti laskuttaa kauppoja.
Voi olla ettei vaihtoehtoja ole mietitty mutta ainakaan itse en näe että suurta etua saataisiin sillä että automaatit olisivat säiden armoilla vaikka silloin niitä voisikin käyttää vähän laajemmalla aikaikkunalla...tosin jos nyt kauppojen aukioloajat vapautuvat niin sekin ongelma ainakin vähenee.

Eipä tuossa tarvitse mennä kuin Viroon niin Omnivalta voi käydä benchmarkkaamassa toimivan ulkoautomaattiverkoston. Saksasta malliksi löytyy ainakin DHL. Noissa automaateissa on kamerat itsessään. Postin automaatin suurin ongelma taitaa olla sää- ja lämpötilapuolella.

Turvallisuushan noissa on ihan perseestä. Pelkkä 6 numeron sarja. Välillä auennut väärä luukku koodilla, lähettäessä auennut lokero missä ollut jo paketti ja vaikka mitä hassua. Klarna ei suostu tarjoamaan maksutapaa lokeroihin ellei x matkan päästä kotiosoitteesta yms yms.

Eli ei ihan loppuun asti mietitty. Toki, käyttäjän näkökulmasta UX hyvä, jopa mainio.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eipä tuossa tarvitse mennä kuin Viroon niin Omnivalta voi käydä benchmarkkaamassa toimivan ulkoautomaattiverkoston. Saksasta malliksi löytyy ainakin DHL. Noissa automaateissa on kamerat itsessään. Postin automaatin suurin ongelma taitaa olla sää- ja lämpötilapuolella.

Turvallisuushan noissa on ihan perseestä. Pelkkä 6 numeron sarja. Välillä auennut väärä luukku koodilla, lähettäessä auennut lokero missä ollut jo paketti ja vaikka mitä hassua. Klarna ei suostu tarjoamaan maksutapaa lokeroihin ellei x matkan päästä kotiosoitteesta yms yms.

Eli ei ihan loppuun asti mietitty. Toki, käyttäjän näkökulmasta UX hyvä, jopa mainio.

Se että vaihtoehtoja on, ei tarkoita vielä mitään kustannusten osalta. Tai jopa niin että muitten etujen takia kustannussäästöä sisäautomaateista on niin merkittävä ettei ulkoversio toisi mitään etua. Ainakaan itse en kuluttajana haluaisi varsinaisesti maksaa extraa siitä että kaapit ovat ulkona vs. kaupan sisätiloissa saatavilla käytännössä joka päivä 21 asti (no, viikonloppuisin vain kuuteen mutta se muuttunee).

Turvallisuudella tarkoitan juuri sitä että kun ne ovat tilassa missä jatkuvasti on ihmisiä, ei ole ihan triviaalia lähteä murtamaan kaappeja auki.

Elämä on aina täynnä vaihtoehtoja ja välillä riittävän hyvä on liiketaloudellisesti paras.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mutta sehän siinä onkin. Kun nuo eivät tuota tulosta. Ainakaan niiden tietojen mukaan mitä minulle on kantautunut.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Automaateilla muuten laajennettiin vielä jännästi alv-vapautta niiden alkumetreillä. Paketeissahan vapaus 10 kg saakka. Automaatin hinnoittelu merkattu lokerokokojen mukaan. Painoa ei valvota. S-lokeroon voi laittaa vaikka 20 kg nauloja. Ja kaikki myytiin alv 0 %.

Vekkulia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös